A jak poszedł król na wojnę – poezja Marii Konopnickiej
A jak poszedł król na wojnę – poezja M. Konopnickiej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
- twórczość Marii Konopnickiej,
- najważniejsze cechy poezji Konopnickiej.
b) Umiejętności
Uczeń:
- analizuje i interpretuje wiersze
- wyszukuje odpowiednie fragmenty
2. Metoda i forma pracy
praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
Maria Konopnicka, Poezje
Podręcznik (A. Nawarecki, D. Siwicka, Przeszłość to dziś)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje wstępne informacje dotyczące twórczości M. Konopnickiej.
Konopnicka reprezentuje najbardziej popularny nurt w twórczości ludowej. Zawsze stała po stronie uciskanych, pisała o sprawach bolących, o niedoli chłopa itd. Jest to nurt literatury społecznikowskiej, tendencyjnej. Pisarka w swojej twórczości poruszała również zagadnienie patriotyzmu.
b) Faza realizacyjna
Analiza wybranych wierszy:
1) Wolny najmita
Wiersz mówi o doli chłopa uwłaszczeniowego, który nie ma za co płacić podatków za ziemię, z którą łączą go więzi. Jego rodzina umiera z głodu. Chłop staje się wolny, gdyż ziemia zostaje mu odebrana za podatki.
2) Na fujarce
Podmiotem lirycznym wiersza jest rolnik zwracający się do przyrody, która płacze nad jego losem . W utworze tym pojawia się popularny u Konopnickiej motyw przyrody wrażliwej na los chłopa.
3) Zapalisz świat
Wiersz mówi o nadejściu rewolucji, mającej na celu usunięcie niesprawiedliwości. Jest tu widoczna stylizacja gwarowa, wiersz ma śpiewny charakter.
4) A jak poszedł król na wojnę...
Utwór ukazuje kontrast pomiędzy losem chłopa a losem króla. Wspomniane są tylko sukcesy króla. Z tego wniosek, iż zyski z wojen przypadają tylko tym, którzy rządzą. Nad losem chłopa płacze tylko przyroda.
Anaforyczność – powtarzanie pewnych wyrażeń, np. na początku każdej strofy.
5) Rota
Jest to bodaj najlepiej znany wiersz Marii Konopnickiej. Występuje w nim podmiot zbiorowy – naród polski, który składa ojczyźnie przysięgę wierności. W utworze wyrażone jest życzenie, by Polacy nie zapomnieli o swojej polskości. Owo zapomnienie stanowi bowiem śmierć ducha polskości.
5. Bibliografia
Konopnicka M., Poezje, przyp. J. Walc, Wyd. 2, Czytelnik, Warszawa 1985.
Nawarecki A., Siwicka D., Przeszłość to dziś. Podręcznik, STENTOR, Warszawa 2003.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak