A kiss to build a dream on - scenariusz lekcji
Scenariusz lekcji – A Kiss to build a dream on
Celem lekcji jest ćwiczenie praktycznego zastosowania czasu Future Simple. Uczniowie przekształcają podane zdania (zawarte w dołączonej do scenariusza karcie pracy ucznia) tak, by powstały formy przyszłe pytające, twierdzące i przeczące. W kolejnym ćwiczeniu przeprowadzają z kolegą/koleżanką wywiad dotyczący planów na przyszłość wypytywanej osoby. Pracują także z tekstem piosenki Louisa Armstronga „A Kiss to build a dream on”, w którym w odpowiednie miejsca wstawiają czasowniki w Future Simple.
Umiejętności
Uczniowie ćwiczą umiejętność pisania – poprzez przekształcają podane zdania na zdania w czasie Future Simple.
Ćwiczona jest również umiejętność mówienia – w drugiej części lekcji uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela – opowiadają o swojej wizji przyszłości, mówią o tym, co chcieliby robić za kilka lat, w jakich rolach siebie widzą.
Podczas pracy w parach uczniowie ponownie ćwiczą umiejętność mówienia – przeprowadzają wywiad z kolegą/koleżanką, wypytując tę osobę o jej plany na przyszłość.
Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego (zarówno czytanie w celu zrozumienia ogólnej treści tekstu piosenki, jak i czytanie ze zrozumieniem szczegółów) oraz słuchanie ze zrozumieniem. Uzupełniając tekst podanymi słowami w odpowiedniej formie, uczniowie opanowują umiejętność konstruowania zdań w czasie Future Simple.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy ma na celu rozwijanie u uczniów zarówno samodzielności, jak i umiejętności współdziałania. W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie – przekształcają podanie zdania tak, by powstały przeczenia, zdania twierdzące i pytania w czasie Future Simple.
Następnie uczniowie pracują jako jedna grupa – rozmawiają z nauczycielem na temat ich wizji przyszłości, odpowiadają na pytania zadawane przez prowadzącego zajęcia. Przeprowadzają też wywiad z koleżanką/kolegą (praca w parach), dowiadując się, jakie plany na przyszłość ma ta druga osoba i jakie jest jej wyobrażenie o przyszłości.
W dalszej części lekcji, podczas słuchania, uczniowie pracują znów samodzielnie – słuchają piosenki „A Kiss to build a dream on” i wykonują zadanie zawarte w karcie pracy – uzupełniają luki czasownikami w formie przyszłej.
3. Środki dydaktyczne
a. Ćwiczenia zawarte w karcie pracy ucznia: zdania do przetworzenia, zestaw pytań pomocny do przeprowadzenia dialogu, tekst piosenki, w którym uczniowie uzupełniają luki czasownikami w formie Future Simple.
b. Nagranie piosenki Louis’a Armstronga – „A kiss to build a dream on”
4. Przebieg lekcji
WRITING – Uczniowie przekształcają podane zdania tak, by powstały zdania twierdzące, przeczące i pytania w czasie Future Simple, układają zdania z rozsypanki wyrazowej – pracują samodzielnie.
SPEAKING – Uczniowie pracują jako jedna grupa, opowiadają nauczycielowi o swoich wizjach przyszłości, odpowiadają na pytania zadawane przez prowadzącego lekcję.
SPEAKING – Uczniowie pracują w parach – przeprowadzają z kolegą/koleżanką wywiad,
z którego dowiadują się o planach na przyszłość drugiej osoby.
LISTENING, WRITING – Uczniowie pracują samodzielnie, mają za zadanie uzupełnianie luki w tekście piosenki Louis’a Armstronga „A kiss to build a dream on” czasownikami w formie przyszłej.
5. Załączniki
Karta pracy ucznia
Zawiera ćwiczenia opisane w scenariuszu – zdania do przekształcenia, pytania do zadania podczas pracy w parach oraz tekst piosenki z lukami do uzupełnienia.
Szablon do pracy z uczniem
Oparty na karcie pracy – zawiera klucz odpowiedzi do wszystkich ćwiczeń, jakie pojawiają się w karcie pracy ucznia, a także pytania do zadania uczniom.
6. Czas trwania lekcji
45 minut
7. Uwagi do scenariusza
Zaleca się wykorzystanie karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.
Aleksandra Kazimierczyk
Nauczyciel języka angielskiego
British School
Warszawa