A test of strength. Revolution 1905-1907 in Russia and the Polish lands
the reasons for the revolution;
the social and national aspects of the revolution of 1905‑1907;
differences between the strike actions in the Kingdom of Poland and the Russian Empire.
In Tsarist Russia, the attitude of society toward the already anachronistic system of absolute rule by the Tsar was changing. The crisis in 1900‑1903 additionally deepened the social disparities and worsened the situation of workers. In 1903, the Social Democratic Workers' Party of Russia (SDPRR) emerged. It's most important activist was Vladimir Lenin. The direct impulse that led to the outbreak of revolution was „Bloody SundayBloody Sunday”, which took place on 22nd January, 1905. On this day, participants in a peaceful workers' demonstration, inspired by the Social Democrats, went to the Winter Palace to present the Tsar with a petition. It called for the establishment of a parliament, political freedom and the end to the war with Japan. The army opened fire on the demonstrators, killing nearly a thousand people and injuring many others. Following the events of „Bloody SundayBloody Sunday”, there followed a huge wave of strikes and demonstrations in the cities of Russia on a daily basis. The Tsar initially agreed to reforms, permitted political parties and organised elections for the Duma. In time, however, he reneged on many of the concessions. Influenced by the revolution in Russia, workers' events also began to occur in the Kingdom of Poland. These were brutally suppressed, but as a result, conditions for workers were improved and political parties legalised.
Valentin Serov, one of the most outstanding portraitists of his time, has immortalised the moment of the coronation of Nicholas II in this painting. Look at this picture and learn more about the relationship of the Tsar to the Tsarina and his subjects. What were the reasons for the loss of authority of the Tsar and the royal family at the beginning of his reign?
Read through the appeal of a high school student in the Kingdom of Poland regarding the school strike of February 1905. What were the postulates?
Odezwa młodzieży szkół średnich Królestwa Polskiego w sprawie strajku szkolnego z lutego 1905 rokuPrzez więzienne mury szkoły carskiej doszedł i do nas okrzyk ludu roboczego, z którym dziś łączą się wszystkie uczciwe elementy całego społeczeństwa — okrzyk walki z gniotącym nas caratem. Na silny i młody okrzyk, zwiastujący bliską już jutrzenkę wolności, nie możemy pozostać głusi. Już kilka szkół średnich w Warszawie i prawie wszystkie na prowincji zastrajkowały. W innych władza w obawie strajku sama przerwała zajęcia, ale tym nie uda się jej nas odwlec od czynu. Wszyscy przyłączmy się do strajku, niech będzie on powszechnym strajkiem szkół w całym kraju.
Niech wszyscy uczniowie i uczennice jednocześnie i solidarnie przerwą zajęcia w znienawidzonych szkołach, gdy tylko władza, licząc na ochłodnięcie naszego zapału, otworzy je na nowo. Wszędzie wystawmy następujące żądania w zakresie szkolnictwa:
Unarodowienia szkół w Królestwie Polskim; obowiązkowym językiem wykładowym ma być język polski. Każda inna narodowość powinna mieć prawo zakładania szkół z własnym językiem wykładowym […].
Zniesienia systemu policyjnego w szkołach. […] Powinien być również zniesiony przymus religijny, kartki od spowiedzi, obowiązkowe uczęszczanie do kościoła i prześladowanie za wolnomyślność.
Kontroli społeczeństwa nad szkołą. Winno być zniesione mianowanie kierowników i nauczycieli w szkołach przez rząd i kontrola rządu nad ich działalnością. Powinny być natomiast ustanowione komitety obywatelskie, składające się z rodziców uczniów, które by wybierały kierowników i nauczycieli do szkół i kontrolowały ich działalność.
Zniesienia wszelkich ograniczeń procentowych [tj. ograniczeń dotyczących młodzieży pochodzenia żydowskiego]. Bez względu na wyznanie, narodowość i pochodzenie, wszyscy, którzy uczyć się chcą, winni mieć prawo wstępowania do szkół.
Swobody stowarzyszenia i zabierania głosu w swych sprawach. […]
Zniesienia w szkole prawnej różnicy między płciami. Koleżanki nasze powinny mieć prawo wstępowania do szkól wyższych na równi z młodzieżą męską i również korzystać z tych samych praw co i młodzież męska.
Powszechnego obowiązku nauczania elementarnego. […]
Swobody zakładania szkół wszelkich typów. Niech nie rząd, ale społeczeństwo wyrokuje, jakie szkoły są mu potrzebne.
Source: Odezwa młodzieży szkół średnich Królestwa Polskiego w sprawie strajku szkolnego z lutego 1905 roku, [w:] Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych,, oprac. S. B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1998, s. 436–438.
Analyse the data in the table entitled „Strikes in the Russian Empire in the years 1905‑1907” and use it to assess how true the statements below are.
Year | District | Total Number of Strikers in thousands | Economic Strikes | Political Strikes |
1905 | Jan‑Mar | 810 | 604 | 206 |
Apr‑Jun | 481 | 239 | 242 | |
Jul‑Sep | 294 | 165 | 129 | |
Oct‑Dec | 1277 | 430 | 847 | |
1906 | Jan‑Mar | 269 | 73 | 196 |
Apr‑Jun | 479 | 222 | 257 | |
Jul‑Sep | 296 | 125 | 171 | |
Oct‑Dec | 63 | 37 | 26 | |
1907 | Jan‑Mar | 146 | 52 | 94 |
Apr‑Jun | 323 | 52 | 271 | |
Jul‑Sep | 77 | 66 | 11 | |
Oct‑Dec | 193 | 30 | 163 |
Separate the statements into those that are are correct and those that cannot be verified, based on the information in the table.
In 1905, almost half a million less workers went on strike than in 1906., In 1906, 1 107 000 workers took part in strikes within the Russian Empire, while in 1905, 2 862 000 went on strike, Most workers went on strike in the second quarter of 1906., From April 1905 until the end of 1907, the number of politically motivated strikes far exceeded those making economic demands
| CORRECT | |
|---|---|
| INCORRECT |
Work out if this leaflet was made during the period of the most intensive period of workers' demonstrations from the revolutionary period 1905‑1907.
Warszawski Komitet Strajkowy PPS, 12 lutego 1905„Towarzysze i Towarzyszki! Lud roboczy całej Rosji i Polski powstał do walki o wolność i prawa! [...] Pierwszy rewolucyjny krok uczyniliśmy już, pierwsze olbrzymie zwycięstwo odnieśliśmy już nad caratem! Zbudziliśmy cały proletaryat polski do solidarnego czynu, Strejk powszechny, ta potężna demonstracya naszych sił zachwiała caratem. Ale, żeby go powalić i zgnieść zupelnie, trzeba jeszcze olbrzymiej pracy, olbrzymiego poświęcenia”.
Source: Warszawski Komitet Strajkowy PPS, 12 lutego 1905, [w:] W. Marzec, Rebelia i reakcja. Rewolucja 1905 i plebejskie doświadczenie polityczne, Łódź-Kraków 2016, s. 165.
Organise your knowledge from this lesson, working out the effects of the given events.
Russia's defeat in the war with Japan
„Bloody Sunday”
Nicholas II's October Manifesto
Stolypin Agrarian Reforms
School Strike in the Kingdom of Poland
Congress of Polish Women in Krakow in 1905
Keywords
revolution, Russia, Tsar, Nicholas II
Glossary
Ruch narodnicki - rosyjski ruch demokratyczny, ukształtowany w latach sześćdziesiątych XIX wieku, dążący do obalenia samodzierżawia i zreformowania Rosji na sposób niekapitalistyczny.
Krwawa niedziela - wydarzenia z 22 (9 według kalendarza juliańskiego) stycznia 1905 roku, podczas których car Mikołaj II nakazał spacyfikować uczestników pokojowej demonstracji robotniczej, którzy udali się pod Pałac Zimowy, aby wręczyć carowi petycję. Wojsko otworzyło ogień do manifestantów, zabijając około tysiąca osób i raniąc wiele innych. Wydarzenie to wywołało wybuch rewolucji 1905‑7 r. w Rosji i także w Królestwie Polskim.
Czarna Sotnia - siły skrajnej prawicy, przeprowadzające na polecenie cara morderstwa polityczne i pogromy w dzielnicach robotniczych.
Lokaut - forma walki pracodawców z robotnikami polegająca na zamykaniu przedsiębiorstw i zwalnianiu robotników.
Strajk szkolny 1905 - demonstracje młodzieży szkół średnich i wyższych połączone z porzucaniem przez nią szkół w Królestwie Polskim, pod hasłem polonizacji i demokratyzacji szkolnictwa.
Bojkot - demonstracyjne opuszczanie lub omijanie jakiegoś miejsca.
Manifest Październikowy Mikołaja II (lub Manifest konstytucyjny) – zapowiadający nadanie Rosji konstytucji, który zezwalał na organizowanie legalnych partii politycznych.