ABC analizy i interpretacji wiersza na podstawie erotyków Jana Andrzeja Morsztyna
ABC analizy i interpretacji wiersza na podstawie erotyków Jana Andrzeja Morsztyna
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wymienia i wskazuje w tekście typowe dla baroku środki stylistyczne, np. paradoks, oksymoron, kontrast, anafora, antyteza, inwersja,
zna pojęcia: marinizm, konceptyzm, sensualizm.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zanalizować i zinterpretować funkcje środków stylistycznych,
wyjaśnić barokową konwencję mówienia o miłości w erotykach J.A. Morsztyna.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem
Heureza
Praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik i tekst wiersza O sobie (inc. „Nie tyle Puszcza Niepołomska zwierza), ewentualnie słowniki terminów literackich.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje, że głównym celem lekcji będzie analiza i interpretacja wybranych liryków J.A. Morsztyna pod kątem poetyki barokowej. Po zapisaniu tematu proponuję bardzo krótkie przypomnienie podstawowych zasad analizy i interpretacji utworów lirycznych – „ABC”. Warto zapisać na tablicy roboczy schemat (nie ma potrzeby zapisywania go w zeszytach) z zastrzeżeniem, że, choć może być pomocny w analizie wierszy, to jednak nie wszystkie utwory można odczytać przy jego użyciu.
Kto mówi? – określenie podmiotu lirycznego Do kogo mówi? – wskazanie adresata wypowiedzi lirycznej W jaki sposób mówi? – badanie ukształtowania językowo‑stylistycznego tekstu O czym mówi? – przedstawienie tematu utworu W jakich okolicznościach mówi? – określenie sytuacji lirycznej |
b) Faza realizacyjna
Prowadzący prosi jednego z uczniów o głośne odczytanie wiersza O sobie.
Nauczyciel pyta o temat utworu. Jakkolwiek tytuł sugeruje autotematyczny charakter tekstu, uczniowie prawdopodobnie zauważą, że jego treści – wyolbrzymionego wspominania „bólu dla swej Katarzyny” – nie sposób brać do końca na serio. Gdy w trakcie rozmowy pojawi się taki wniosek, nauczyciel proponuje zbadać, w jaki sposób autor osiągnął ten efekt. W tym celu trzeba zinterpretować takie środki stylistyczne jak: anafora, rymy, paralelizm składniowy, wyliczenie.
Kolejnym punktem lekcji jest analiza wiersza O swej pannie jako przykładu dwornego komplementu.
Uczniowie wypisują ciąg określeń dotyczących białości cery („polerowany alabaster”, „białe mleko”), zastanawiając się, czemu służy figura wyliczenia). Nauczyciel wyjaśnia pojęcia – marinizm, sensualizm, konceptyzm. Można również wykorzystać w tym miejscu pracę ze słownikiem terminów literackich.
Nauczyciel prosi o przeczytanie wiersza Do tejże. Po lekturze uczniowie otrzymują zadanie zapisania treści tego wiersza w formie graficznej, znakowej, odzwierciedlającej strukturę tekstu. Prowadzący powinien pamiętać, że w ćwiczeniu chodzi przede wszystkim o kształcenie dociekliwości badawczej, zwracanie uwagi na formę utworu poetyckiego jako nośnika sensów.
Następnym utworem poddanym analizie jest wiersz Niestatek. Uczniowie czytają, a następnie wypisują dwie wersje wyglądu ukochanej. Nauczyciel sugeruje, by zwrócić uwagę w interpretacji na takie środki stylistyczne, jak: paralelizm składniowy, wyliczenie, kontrast, antyteza.
c) Faza podsumowująca
Na zakończenie lekcji nauczyciel dzieli klasę na zespoły 4‑osobowe i proponuje sporządzenie notatki na temat najczęściej używanych w omawianej poezji środków stylistycznych takich, jak: koncept, paradoks, oksymoron, kontrast, antyteza, inwersja, anafora, paralelizm składniowy, wyliczenie. Uczniowie, w razie potrzeby, korzystają ze słownika terminów literackich. Wszystkie notatki zostają odczytane na forum klasy, a najlepsza pod względem formy i treści zostaje zapisana w zeszytach
5. Bibliografia
„Pamiętajcie o ogrodach…” Literatura – kultura – język, cz. 1 Antologia. Wybór tekstów i opracowanie Z. A. Makowiecki i in., WSiP, Warszawa 2002.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla klasy drugiej liceum ogólnokształcącego z rozszerzonym programem języka polskiego. Po przeprowadzeniu proponowanych zajęć należałoby jeszcze omówić pozostałe utwory o tematyce miłosnej oraz poetyckie żarty J.A. Morsztyna zamieszczone w podręczniku.