poznasz zjawiska fonetyczne zachodzące w języku polskim i nauczysz się je rozróżniać,
poznasz różnicę pomiędzy wymową staranną, potoczną i niestaranną,
nauczysz się prawidłowo akcentować wyrazy w języku polskim.
Zapisz liczbę 333 słownie. Następnie podaj jej zapis fonetyczny, uwzględniając wymowę staranną, potoczną i niestaranną.
Odczytaj na głos liczbę 333 we wszystkich trzech wariantach z poprzedniego ćwiczenia. Zapisz swoje spostrzeżenia.
Podaj, w jakich sytuacjach można natrafić na wymowę staranną, potoczną i niestaranną.
Pomyśl o innym słowie, które można wymawiać w sposób staranny, potoczny lub niestaranny. Zapisz wszystkie warianty, a następnie odczytaj je na głos.
Zapoznaj się z tekstem Tomasza Beredy, Marii Dolackiej i Haliny Marszałek „Jak wymawiamy wyrazy?”, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.
Jak wymawiamy wyrazy?Posługiwaliśmy się już parokrotnie terminem upodobnienie. Pora więc, by wyjaśnić, co on oznacza. Chodzi tu o zjawisko fonetyczne, które polega na dostosowaniu artykulacjiartykulacji danej głoski do artykulacji głosek sąsiednich. Przyjrzyjmy się na przykład wyrazowi rybka. Głoskę oznaczoną literą b wymawiamy bezdźwięcznie [rypka], gdyż już przy jej artykulacji wiązadła głosowewiązadła głosowe rozluźniają się, przygotowując się w ten sposób do wymówienia bezdźwięcznego k.
[...] W wymowie grup spółgłoskowych spotykamy nie tylko upodobnienia, ale również uproszczenia. Terminem tym określa się zupełny zanik jakiejś głoski. [...] Źródła poprawnościoweŹródła poprawnościowe akceptują uproszczenie np. w formach czasu przeszłego: [śat] - siadł, [biek] - biegł, [zmars] - zmarzł.
[...] Błędne formy typu [czeba] - trzeba, [czymać] - trzymać to właśnie uproszczone wersje fonetyczne. Podajemy inne przykłady, pochodzą one z anteny radiowej: [poctawa] - podstawa, [tyko] - tylko, [...] [litoś] - litość, [jes] - jest, [pożonny] - porządny.
Nasuwa się tu pytanie, czy można sformułować ogólne zasady, które by rozstrzygały, kiedy te uproszczone postaci wymawianianiowewymawianianiowe są poprawne, a kiedy należy je ocenić negatywnie. [...] Niestety, nie można sformułować precyzyjnych zaleceń usuwających wszystkie wątpliwości. Wiele bowiem czynników wpływa na to, czy forma uproszczona pojawi się, czy też nie. Wymieńmy niektóre z nich: tempo mowy, indywidualne nawyki wymawianiowe, rodzaj wypowiedzi (w gronie rodzinnym czy na zebraniu) itd.
Wyjaśnij, w jakich okolicznościach dochodzi do rozbieżności pomiędzy wymową wyrazów a ich pisownią. Oceń, czy zachodzące zjawiska fonetyczne ułatwiają, czy utrudniają posługiwanie się językiem mówionym i pisanym.
Pomyśl o innych niż podane w prezentacji przykładach wyrazów, w których dochodzi do uproszczenia grupy spółgłoskowej. Zapisz je, a następnie odczytaj na głos.
Wskaż rodzaje zjawisk fonetycznych, które zachodzą w podanych niżej wyrazach.
Wynotuj nazwy zjawisk fonetycznych zachodzących w każdym z podanych wyrazów:
wpatrzony,
krzyżówka,
przetrzymać,
nadliczbówka.
Słownik
wymowa głoski
dwa elastyczne fałdy znajdujące się w krtani, dzięki którym człowiek może mówić; inaczej: struny głosowe
związane z wymawianiem
np. słowniki, poradniki językowe
Notatnik
Bibliografia
Karpowicz T., (2009), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lubaś W., Urbańczyk S., (1990) Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Warszawa: Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego.
Ostaszewska D., Tambor J., (2008), Fonetyka i fonologia języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Podracki J. (red.), (1993), Polszczyzna płata nam figle, Warszawa: Medium.