ReRHD9Fbz43d4
Zdjęcie przedstawia kobietę i dziewczynkę, które siedzą naprzeciwko siebie w pokoju. Kobieta uczy dziewczynkę wymawiać głoskę. Obie mają charakterystycznie ukształtowane usta, jakby wymawiały głoskę „u”. W tle widoczna jest zielona palma oraz fragment okna.

Aby język giętki... Fonetyka i wymowa

Kobieta i dziewczynka wymawiające głoski
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Twoje cele
  • poznasz zjawiska fonetyczne zachodzące w języku polskim i nauczysz się je rozróżniać,

  • poznasz różnicę pomiędzy wymową staranną, potoczną i niestaranną,

  • nauczysz się prawidłowo akcentować wyrazy w języku polskim.

R1PQsVr217U231
Audiobook: "Najczęstsze błędy w wymowie wyrazów"
Audiobook: "Najczęstsze błędy w wymowie wyrazów"
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Zapisz liczbę 333 słownie. Następnie podaj jej zapis fonetyczny, uwzględniając wymowę staranną, potoczną i niestaranną.

RfX1Q2auhLsYN
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Odczytaj na głos liczbę 333 we wszystkich trzech wariantach z poprzedniego ćwiczenia. Zapisz swoje spostrzeżenia.

Podaj, w jakich sytuacjach można natrafić na wymowę staranną, potoczną i niestaranną.

RobOwyL3WMsjz
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Pomyśl o innym słowie, które można wymawiać w sposób staranny, potoczny lub niestaranny. Zapisz wszystkie warianty, a następnie odczytaj je na głos.

RmEXPUneiqAwD
(Uzupełnij).
R1UlvSWDxjnTm
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1UlvSWDxjnTm
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R2ufOjBahxOOm
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RoxJnBdTq1GE51
Na grafice widoczny jest schemat przedstawiający zjawiska fonetyczne w języku polskim. Po lewej stronie w ramkach znajdują się następujące informacje: Uproszczenie grupy spółgłoskowej. Występuje, gdy wyraz zawiera trudną do wymówienia zbitkę spółgłosek, np. garnki [garki], sześćdziesiąt [sześdziesiąt]. Poniżej: Utrata dźwięczności na końcu wyrazu. Ma miejsce, gdy spółgłoska dźwięczna, występująca na końcu wyrazu,  wymawiana jest jako bezdźwięczna, np. posąg [posąk], skład [skłat]. Poniżej: Upodobnienie pod względem dźwięczności. Zachodzi, gdy sąsiadujące spółgłoski wpływają na siebie pod względem dźwięczności, powodując wymowę inną niż zapis. Po prawej podział upodobnień. U dołu: Udźwięcznienie. Występuje, gdy spółgłoska bezdźwięczna wymawiana jest jako dźwięczna, ze względu na sąsiedztwo spółgłoski dźwięcznej, np. prośba [prośba], jakby [jagby]. Powyżej: ubezdźwięcznienie. Występuje, gdy spółgłoska dźwięczna jest wymawiana jak bezdźwięczna, ze względu na sąsiedztwo spółgłoski bezdźwięcznej. Po prawej podział ubezdźwięcznień. U góry: Postępowe. W tym przypadku z dwóch sąsiadujących spółgłosek pierwsza jest bezdźwięczna i ubezdźwięcznia drugą, np. kwas, w:f, [kfas], przygoda, rz:sz, [pszygoda]. Poniżej: Wsteczne. W tym przypadku z dwóch sąsiadujących spółgłosek druga jest bezdźwięczna i ubezdźwięcznia pierwszą, np. wpadać, w:f, [fpadać], kładka, d:t, [kłatka].
Zjawiska fonetyczne w języku polskim
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z tekstem Tomasza Beredy, Marii Dolackiej i Haliny Marszałek „Jak wymawiamy wyrazy?”, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

Tomasz Bereda, Maria Dolacka, Halina Marszałek Jak wymawiamy wyrazy?

Posługiwaliśmy się już parokrotnie terminem upodobnienie. Pora więc, by wyjaśnić, co on oznacza. Chodzi tu o zjawisko fonetyczne, które polega na dostosowaniu artykulacjiartykulacjaartykulacji danej głoski do artykulacji głosek sąsiednich. Przyjrzyjmy się na przykład wyrazowi rybka. Głoskę oznaczoną literą b wymawiamy bezdźwięcznie [rypka], gdyż już przy jej artykulacji wiązadła głosowewiązadła głosowewiązadła głosowe rozluźniają się, przygotowując się w ten sposób do wymówienia bezdźwięcznego k.

[...] W wymowie grup spółgłoskowych spotykamy nie tylko upodobnienia, ale również uproszczenia. Terminem tym określa się zupełny zanik jakiejś głoski. [...] Źródła poprawnościoweźródła poprawnościoweŹródła poprawnościowe akceptują uproszczenie np. w formach czasu przeszłego: [śat] - siadł, [biek] - biegł, [zmars] - zmarzł.

[...] Błędne formy typu [czeba] - trzeba, [czymać] - trzymać to właśnie uproszczone wersje fonetyczne. Podajemy inne przykłady, pochodzą one z anteny radiowej: [poctawa] - podstawa, [tyko] - tylko, [...] [litoś] - litość, [jes] - jest, [pożonny] - porządny.

Nasuwa się tu pytanie, czy można sformułować ogólne zasady, które by rozstrzygały, kiedy te uproszczone postaci wymawianianiowewymawianianiowewymawianianiowe są poprawne, a kiedy należy je ocenić negatywnie. [...] Niestety, nie można sformułować precyzyjnych zaleceń usuwających wszystkie wątpliwości. Wiele bowiem czynników wpływa na to, czy forma uproszczona pojawi się, czy też nie. Wymieńmy niektóre z nich: tempo mowy, indywidualne nawyki wymawianiowe, rodzaj wypowiedzi (w gronie rodzinnym czy na zebraniu) itd.

figle Źródło: Maria Dolacka, Tomasz Bereda, Halina Marszałek, Jak wymawiamy wyrazy?, [w:] Tomasz Bereda, Maria Dolacka, Halina Marszałek, Polszczyzna płata nam figle, red. Jerzy Podracki, Warszawa 1993, s. 37–40.
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, w jakich okolicznościach dochodzi do rozbieżności pomiędzy wymową wyrazów a ich pisownią. Oceń, czy zachodzące zjawiska fonetyczne ułatwiają, czy utrudniają posługiwanie się językiem mówionym i pisanym.

RXX2Ubtu3Frko
(Uzupełnij).
RXnHz7TLvTj16
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RL1akVlL3aWny
1
RhFR0LB9Hzm3c
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Zjawiska fonetyczne w języku polskim.

R1c1u05s9dZPJ
1
R1FUSDspqJlw7
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W polszczyźnie istnieje kilka zjawisk fonetycznych, które powodują, że część wyrazów zapisujemy inaczej, niż je wymawiamy.

RmAfXnv9lZf0n
1
R1KlJKgTcfluQ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Większość z nich dotyczy wyrazów, w których obok siebie występują spółgłoski dźwięcznebezdźwięczne. Czasem trudno byłoby taką zbitkę wymówić. Dlatego dochodzi do utraty lub uzyskania dźwięczności przez jedną z nich. Para spółgłosek, które są albo dźwięczne, albo bezdźwięczne, jest prostsza do wypowiedzenia.

R12OmX0ZT0iTv
1
R1CxlFlllEwLf
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Takie zjawiska nazywamy upodobnieniami fonetycznymi.

RXQplJkmMVIoK
1
RpUVwRXUQE2l9
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Jednym z upodobnień fonetycznych jest ubezdźwięcznienie. Występuje ono, gdy spółgłoska dźwięczna jest wymawiana jak jej bezdźwięczny odpowiednik, np. „g” jako „k” czy „d” jako „t”.

Rvnu4oS64mr0T
1
Rhhvtx7ytAeg5
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wśród ubezdźwięcznień wyróżniamy ubezdźwięcznienie wstecznepostępowe.

RKO9IMCOwq1wK
1
R1StYb3io4hVt
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Ubezdźwięcznienie wsteczne występuje, gdy z dwóch sąsiadujących spółgłosek druga, jako bezdźwięczna, ubezdźwięcznia pierwszą, np. wstawać [fstawać]. Przebieg upodobnienia: wsteczne, czyli bezdźwięczne „s” ubezdźwięcznia „w” do „f”.

R12bv44uWaSBU
1
RLXNAR8nLXCqq
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Ubezdźwięcznienie postępowe występuje, gdy z dwóch sąsiadujących spółgłosek pierwsza, jako bezdźwięczna, ubezdźwięcznia drugą, np. kwartał [kfartał]. Przebieg ubezdźwięcznienia: postępowe, czyli bezdźwięcznie „k” ubezdźwięcznia „w” do „f”.

RMaAbZrQylDAU
1
R1ExlW6vvTXvR
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Zjawisko odwrotne do ubezdźwięcznienia to udźwięcznienie. Występuje ono, gdy spółgłoska bezdźwięczna jest wymawiana jak jej dźwięczny odpowiednik. Udźwięcznienia są zawsze wsteczne, np. także [tagże]. Przebieg udźwięcznienia – wsteczne, czyli dźwięczne „ż” udźwięcznia „k” do „g”.

R158SAuf8kh2W
1
R1K8ghEOOPs2Q
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Inne zjawisko występujące w mówionej odmianie polszczyzny to utrata dźwięczności na końcu wyrazu, która ma miejsce, gdy ostatnia spółgłoska wymawianego wyrazu ma swój bezdźwięczny odpowiednik i jest wypowiadana jako bezdźwięczna, np. sad [sat], targ [tark].

R1Qgkg2d2fIJB
1
R6HUTsNm9pMpf
Film przedstawia biały slajd z czarnym napisem: „Uproszczenie grupy spółgłoskowej”. Dalej na planszy pojawiają się napisy odczytywane przez lektora i przykłady w kolorowych prostokątach: jabłko [japko], pierwszy [pierszy], ziarnko [ziarko], srebrny [srebny], sześćdziesiąt [sześdziesiąt].
1

Ostatnie ze zjawisk fonetycznych to uproszczenie grupy spółgłoskowej.

RlZknsFDbZPJE
1
R1YYoeQxzbBA1
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Podsumowując, rozbieżności między pisownią a wymową wyrazów to następujące zjawiska językowe:

  • upodobnienie pod względem dźwięczności (tu wyróżniamy ubezdźwięcznienie wsteczne i postępowe oraz udźwięcznienie wsteczne);

  • utrata dźwięczności na końcu wyrazu;

  • uproszczenie grupy spółgłoskowej.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 3

Pomyśl o innych niż podane w prezentacji przykładach wyrazów, w których dochodzi do uproszczenia grupy spółgłoskowej. Zapisz je, a następnie odczytaj na głos.

RmEXPUneiqAwD
(Uzupełnij).
R1Z71fhE18c5s
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rl8hc9tQiYy9I
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1CLDTNHbMFEJ1
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym oznaczeniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wskaż rodzaje zjawisk fonetycznych, które zachodzą w podanych niżej wyrazach.

R1Rbntakoe86B
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R10LDTmgzH0uy
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RRYfbbty7gJWb
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RygT7529vTTmu
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R5BcYWLyrLNre
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RfKVvTL8jG28B
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RPcxHadvb7Pry
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli podanymi stwierdzeniami.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1VRPSbcl9w1N
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na umieszczeniu strzałek na rysunku zgodnie z kierunkiem przebiegu upodobnień.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Wynotuj nazwy zjawisk fonetycznych zachodzących w każdym z podanych wyrazów:

  • wpatrzony,

  • krzyżówka,

  • przetrzymać,

  • nadliczbówka.

RWhfPnFS9nQDK
Miejsce na odpowiedź
RYsi45EDdI2w1
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RjtA0YnVHjae4
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RnXm6OrsDRcUy
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli podanymi poniżej stwierdzeniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RpF6W0wLaoyh0
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich odpowiedników z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
01

Słownik

artykulacja
artykulacja

wymowa głoski

wiązadła głosowe
wiązadła głosowe

dwa elastyczne fałdy znajdujące się w krtani, dzięki którym człowiek może mówić; inaczej: struny głosowe

wymawianianiowe
wymawianianiowe

związane z wymawianiem

źródła poprawnościowe
źródła poprawnościowe

np. słowniki, poradniki językowe

Notatnik

Rr0UApxyvii3I
(Uzupełnij).

Bibliografia

Karpowicz T., (2009), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lubaś W., Urbańczyk S., (1990) Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Warszawa: Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego.

Ostaszewska D., Tambor J., (2008), Fonetyka i fonologia języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Podracki J. (red.), (1993), Polszczyzna płata nam figle, Warszawa: Medium.