Adresowe ABC
Ilustracja przedstawia pustynię, na której rozłożone są namioty. Między nimi leży wielbłąd. W tle woda, na której pływa mała łódeczka z piracką banderą na żaglu.Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej. Każdy podróżnik chętnie wraca do swoich czterech kątów nawet z najciekawszej wyprawy. Żeby jego ekwipunek, czyli bagaż, również dotarł do domu bezpiecznie, zapisuje na nim adres. A czy ty znasz swój adres i wiesz, jak go poprawnie zapisać? Sprawdź!
Poszukaj swojej miejscowości na mapie Polski. Ułatwią ci to mapy internetowe. Obejrzyj film i dowiedz się, jak z nich korzystać.
Odpowiedz, w jakim województwie leży twoja miejscowość i z jakimi województwami sąsiaduje.
Poszukaj na mapach dostępnych w atlasie lub w internecie swojej szkoły. Zaznacz trasę ze szkoły do domu.
Opisz swoją trasę ze szkoły do domu.
Podaj, jakie informacje powinny znaleźć się na prawidłowo zaadresowanej kopercie.
Napisz na kopercie adres kolegi/koleżanki, do którego/której
chciałbyś/-łabyś wysłać list.
A na drugiej stronie?
Na kopercie należy też umieścić adres nadawcy listu. Wtedy odbiorca będzie wiedział, dokąd wysłać odpowiedź. A jeśli przesyłka zagubi się gdzieś po drodze i nie dotrze do adresata, listonosz zwróci ją osobie, która ją wysłała.
Można wpisać swoje dane z drugiej strony u góry koperty lub w lewym górnym rogu koperty na tej samej stronie, gdzie podajemy adres odbiorcy.
Pierwszoklasistka Ania napisała list do mamy i zaadresowała kopertę. Przyjrzyj się jej lub przeczytaj opis i oceń, czy dziewczynka zrobiła to poprawnie. Jeśli jej się nie udało, wskaż błędy.
Pomóż Ani i zaadresuj poprawnie jej kopertę.
Skrót „Sz.P.” oznacza zwrot grzecznościowy: „Szanowny Pan / Szanowna Pani / Szanowni Państwo”. Jakich skrótów użyjesz, jeśli chcesz umieścić na kopercie inny zwrot grzecznościowy?
Wielmożny Pan, Wielmożna Pani, Wielmożni Państwo ............
Kolega, Koleżanka ............
Profesor ............
Doktor ............
Pocztowy drogowskaz
Skorzystaj z internetu lub innych dostępnych źródeł i znajdź kod pocztowy swojej szkoły.
W Obozie Podróżników nie ma sklepów papierniczych, dlatego wędrowcy sami przygotowują koperty, jeśli chcą wysłać list. Zobacz, jak to się robi, i spróbuj przygotować kopertę samodzielnie.
Zaadresuj kopertę do swojej szkoły.
Wymień wady i zalety listu tradycyjnego i listu elektronicznego. Który z nich wolisz pisać? Który chętniej przeczytasz? Dlaczego? Porozmawiajcie o tym w klasie.
Czym się różni list tradycyjny od e-maila? Które ich elementy są wspólne?
koperta, odbiorca, odbiorca, skrzynka e-mailowa, adres elektroniczny, adres pocztowy, temat wiadomości, nadawca, skrzynka pocztowa, nadawca
| List tradycyjny | |
|---|---|
| List elektroniczny |
Wyobraź sobie, że nagle znikają w miastach i miejscowościach nazwy ulic i numery budynków. W jaki sposób wytłumaczysz komuś, jak dotrzeć do twojej szkoły z miejsca, w którym mieszkasz? A jak z głównej ulicy miejscowości? Z dworca kolejowego lub autobusowego? Spróbuj poprowadzić kolegów i koleżanki do celu.

