Air travel file – ćwiczenia na słownictwo związane z podróżowaniem samolotem
Air travel file – ćwiczenia na słownictwo związane z podróżowaniem samolotem
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania w oparciu o temat podróżowania samolotem.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo związane z podróżowaniem samolotem,
zna wymowę i znaczenie nowych wyrazów,
wie, jak zachować się na lotnisku i w samolocie.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi podróżowaniem samolotem,
słucha ze zrozumieniem,
ćwiczy sprawność mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o podróżowaniu samolotem,
potrafi opisać czynności na lotnisku i w samolocie,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
opowiada o lataniu samolotem,
ćwiczy wymowę.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, gramatyczno‑tłumaczeniowa
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, zeszyty, odtwarzacz i płyta CD, zdjęcia z lotniska i samolotu
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać i mówić o podróżowaniu samolotem. Powtórzycie potrzebne słownictwo. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów o podróżowaniem samolotem. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel zapisuje ważne słowa na tablicy.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 59. i opisują zdjęcia lotniska.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1. i 2. – dopasowują podane słowa do zdjęć oraz nagłówków. Praca ustna i pisemna. Wszystkie słowa są wyjaśniane. Można rozdać uczniom dodatkowe zdjęcia podanych wyrazów i poprosić o ich dopasowanie.
Uczniowie tłumaczą każde ze słów z ćwiczenia 1. w języku angielskim i decydują o kontekście w jakim używa się danego słowa. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę i opisuje czynności na lotnisku.
Uczniowie czytają i ustnie odpowiadają na pytania związane z lotniskiem i samolotem (ćwiczenie 3.).
Uczniowie podają dodatkowe pytania, jakie można usłyszeć na lotnisku bądź w samolocie.
Uczniowie słuchają nagrania z ćwiczenia 4. i odpowiadają na pytania odnoszące się do jego treści. Wyjaśniają usłyszane ogłoszenia i decydują, gdzie można je usłyszeć.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Opisz wizytę na lotnisku od wejścia do budynku do odlotu samolotu.
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zadaniem domowym z poprzedniej lekcji powinno być zapoznanie się ze słowami związanymi z podróżowaniem samolotem - wtedy lekcja pójdzie sprawniej. Warto też przynieść zdjęcia obrazujące podróżowaniem samolotem, które ułatwią zrozumienie tematu. Po lekcji uczeń powinien znać słowa związane z podróżowaniem samolotem (locker, information desk, customs, safety instructions, check‑in desk, seat, seat‑belt, duty‑free shop itp.), wiedzieć, jak zachować się na lotnisku i w samolocie, jak zrozumieć pytania związane z lataniem (np. How much hand‑luggage do you have?), rozumieć ogłoszenia związane z lataniem (announcements for passengers, requests, last calls, security announcements), opisać czynności na lotnisku i w samolocie (land, take off, check, show, buy, control etc.).