Akcentujemy
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1A0XshlU
Nagranie prawidłowego akcentowania na drugą sylabę od końca w wyrazie „dziesiątka”.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1A0XshlU
Nagranie wymowy wyrazu jednosylabowego „pięć”.
Podziel na sylaby wyrazy w przysłowiach i zapisz je tutaj lub w zeszycie. Wskaż, które sylaby są akcentowane.
Mądrość największa każdego, znać dobrze siebie samego.
Omijaj śliskie ścieżki, bo upadniesz.
Na którą sylabę akcentujemy podane wyrazy?
motyka, komputer, pisałem, matematyka, pomarańcze, pisaliśmy, muzyka, kastaniety, fizyka, fabryka
| Akcent pada na drugą sylabę od końca | |
|---|---|
| Akcent pada na trzecią sylabę od końca |
Zapisz podane wyrazy poniżej lub w zeszycie i podkreśl w nich sylaby akcentowane. Pierwsze litery w tych sylabach zapisane kolejno utworzą hasło - nazwę języka, w którym, podobnie jak w języku polskim, akcent pada na przedostatnią sylabę. Zapisz nazwę tego języka tutaj lub w zeszycie. Dowiedz się o nim czegoś więcej.
klasówka, nauka, koala, Podhale, poidło, kolarski, choinka
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1A0XshlU
Nagranie prawidłowego akcentowania na trzecią sylabę od końca w wyrazie pochodzenia obcego „gramatyka”.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1A0XshlU
Nagranie prawidłowego akcentowania na trzecią sylabę od końca w wyrazie pochodzenia obcego „informatyka”.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1A0XshlU
Nagranie akcentowania na trzecią sylabę od końca w formie czasu przeszłego czasownika „projektować”.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1A0XshlU
Nagranie akcentowania na trzecią sylabę od końca w trybie przypuszczającym czasownika „marzyć”.
Odgadnij, o jakie słowa z zakończeniami -ika lub -yka chodzi. Powiedz, która sylaba jest w nich akcentowana. Odczytaj, poprawnie akcentując, odgadnięte wyrazy.
Nauka o liczbach i figurach geometrycznych to .....................
Dziedzina sztuki, której tworzywem artystycznym są dźwięki, nazywa się .............
Na ćwiczenia ruchowe powiemy inaczej .....................
Zorganizowane wyjazdy poza miejsce stałego zamieszkania to ...................
Nauka o roślinach nazywa się .................
Wskaż sylabę akcentowaną w wyrazach odgadniętych w poprzednim ćwiczeniu. Odczytaj je, pamiętając o prawidłowym akcencie.
Wskaż sylabę akcentowaną w wyrazach odgadniętych w poprzednim ćwiczeniu.
Przeczytaj podane wyrazy. Pamiętaj o ich poprawnym akcentowaniu.
wygrałyśmy, uciekliście, zawołałyście, trzymałbym, staliśmy, zjechałybyśmy, zgodziłabyś się, przeczekaliby, kręciliście, spytałyby, podziękowalibyśmy
Zaznacz akcent w podanych wyrazach.
wygrałyśmy, uciekliście, zawołałyście, trzymałbym, staliśmy, zjechałybyśmy, zgodziłabyś się, przeczekaliby, kręciliście, spytałyby, podziękowalibyśmy
Podobnie jak w języku polskim przedostatnią sylabę akcentuje się w języku włoskim. W języku francuskim akcent jest stały i pada na ostatnią sylabę. Natomiast pierwszą zgłoskęzgłoskę akcentują w swoich językach Czesi i Finowie, a także mieszkańcy Podhala, którzy mówią gwarągwarą.
W języku rosyjskim akcent jest swobodny, to znaczy w różnych wyrazach pada na różne sylaby (np. pierwszą, ostatnią, drugą).
Odczytaj podane zdanie, podkreślając za każdym razem inne słowo. Jak zmieniał się sens wypowiedzi?
Eustachy nie przeczytał w życiu żadnej książki.
Wyjaśnij, czym jest akcent zdaniowy.
Zaobserwuj, jak zmienia się twój głos, kiedy odczytujesz podane niżej zdania.
Kupiłeś dzisiaj marchewki?
Poszliśmy dzisiaj do sklepu.
Zapisz, kiedy ton twojego głosu się wznosił, a kiedy opadał.
Wyjaśnij, czym jest intonacja.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1A0XshlU
Nagranie przykładu intonacji wznoszącej w trybie przypuszczającym czasownika „marzyć”.
Przeczytaj na głos poniższe zdania i porównaj ich intonację.
Przyjedziesz dziś do mnie?
Kasia przyszła do szkoły.
Wskaż, w którym z poniższych zdań intonacja jest wznosząca, a w którym opadająca.
Przyjedziesz dziś do mnie?
Kasia przyszła do szkoły.
Z jaką intonacją wypowiesz te zdania? Zadecyduj.
Poszła na zakupy., Poczekasz na mnie?, Nie chce mi się., Zosia jeszcze nie wróciła?, Jutro będzie nowy dzień., Jak długo będziesz jeszcze czekać?
| Intonacja wznosząca | |
|---|---|
| Intonacja opadająca |