R56uuzo6T7Es81
Kolorowa grafika przedstawia duży, zielony megafon skierowany w lewą stronę. Z jego wnętrza wydostają się kolorowe litery: „j”, „u”, „o”, „h”. Tło jest szare.

Akcentujemy

Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1cmproK9D73t11
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
R3Lt8Bi7WmaDK
Nagranie prawidłowego akcentowania na drugą sylabę od końca w wyrazie „dziesiątka”.
RRswCaUFhvTle
Nagranie wymowy wyrazu jednosylabowego „pięć”.
1
Ćwiczenie 1

Podziel na sylaby wyrazy w przysłowiach i zapisz je tutaj lub w zeszycie. Wskaż, które sylaby są akcentowane.

Mądrość największa każdego, znać dobrze siebie samego.

Omijaj śliskie ścieżki, bo upadniesz.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2
R17fsikKghfo11
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Zapisz podane wyrazy poniżej lub w zeszycie i podkreśl w nich sylaby akcentowane. Pierwsze litery w tych sylabach zapisane kolejno utworzą hasło - nazwę języka, w którym, podobnie jak w języku polskim, akcent pada na przedostatnią sylabę. Zapisz nazwę tego języka tutaj lub w zeszycie. Dowiedz się o nim czegoś więcej.

klasówka, nauka, koala, Podhale, poidło, kolarski, choinka

uzupełnij treść
R13i9UBChTlGm11
Źródło: a. nn., domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
R1ZVTuzK7K6t8
Nagranie prawidłowego akcentowania na trzecią sylabę od końca w wyrazie pochodzenia obcego „gramatyka”.
RggNcWQiZgmLp
Nagranie prawidłowego akcentowania na trzecią sylabę od końca w wyrazie pochodzenia obcego „informatyka”.
REcD373v0kmqn
Nagranie akcentowania na trzecią sylabę od końca w formie czasu przeszłego czasownika „projektować”.
ReoyunM1PGvxM
Nagranie akcentowania na trzecią sylabę od końca w trybie przypuszczającym czasownika „marzyć”.
Ćwiczenie 4
R1QQ9Gwbc8x6z1
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu wolnych miejsca.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Wskaż sylabę akcentowaną w wyrazach odgadniętych w poprzednim ćwiczeniu. Odczytaj je, pamiętając o prawidłowym akcencie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5

Wskaż sylabę akcentowaną w wyrazach odgadniętych w poprzednim ćwiczeniu.

R2RsPdGZCGvJM
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
Polecenie 1

Przeczytaj podane wyrazy. Pamiętaj o ich poprawnym akcentowaniu.

wygrałyśmy, uciekliście, zawołałyście, trzymałbym, staliśmy, zjechałybyśmy, zgodziłabyś się, przeczekaliby, kręciliście, spytałyby, podziękowalibyśmy

uzupełnij treść
Polecenie 1

Zaznacz akcent w podanych wyrazach.

wygrałyśmy, uciekliście, zawołałyście, trzymałbym, staliśmy, zjechałybyśmy, zgodziłabyś się, przeczekaliby, kręciliście, spytałyby, podziękowalibyśmy

R1VsRgDTpT1vc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ciekawostka

Podobnie jak w języku polskim przedostatnią sylabę akcentuje się w języku włoskim. W języku francuskim akcent jest stały i pada na ostatnią sylabę. Natomiast pierwszą zgłoskęzgłoskazgłoskę akcentują w swoich językach Czesi i Finowie, a także mieszkańcy Podhala, którzy mówią gwarągwaragwarą.

W języku rosyjskim akcent jest swobodny, to znaczy w różnych wyrazach pada na różne sylaby (np. pierwszą, ostatnią, drugą).

zgłoska
gwara
1
Ćwiczenie 6

Odczytaj podane zdanie, podkreślając za każdym razem inne słowo. Jak zmieniał się sens wypowiedzi?

Eustachy nie przeczytał w życiu żadnej książki.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, czym jest akcent zdaniowy.

RtU2rU9ZJj42V
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1KOykNGGAr1U11
Źródło: a. nn., domena publiczna.
1
Ćwiczenie 7

Zaobserwuj, jak zmienia się twój głos, kiedy odczytujesz podane niżej zdania.

Kupiłeś dzisiaj marchewki?
Poszliśmy dzisiaj do sklepu.

Zapisz, kiedy ton twojego głosu się wznosił, a kiedy opadał.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, czym jest intonacja.

RUUyjRjHp0Hnc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RWG1xqd1XXUS011
Źródło: domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
Rhd5Z9lwbz2WC
Nagranie przykładu intonacji wznoszącej w trybie przypuszczającym czasownika „marzyć”.
1
Ćwiczenie 8

Przeczytaj na głos poniższe zdania i porównaj ich intonację.

Przyjedziesz dziś do mnie?
Kasia przyszła do szkoły.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Wskaż, w którym z poniższych zdań intonacja jest wznosząca, a w którym opadająca.

Przyjedziesz dziś do mnie?
Kasia przyszła do szkoły.

RM8VkMGK0xUkm
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9
R1FpZmlc4agkZ1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.