Nauczysz się
definiować pojęcia plastyczne takie jak np.: Akt twórczy , Ambalaż , Inspiracja
analizować wybrane dzieła sztuki
malować własne dzieło sztuki inspirując się dziełami dawnych mistrzów.
Inspiracje artystów Akt twórczy Akt twórczy Akt twórczy wymaga inspiracji Inspiracja inspiracji , natchnienia. Wszystko, co nas otacza, może zainspirować do stworzenia obrazu: nocny spacer nad wodą, ciekawa architektura, pejzaż, bukiet kwiatów ustawiony na stole lub drugi człowiek.
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
RMBDMhVrQy0NG 1 Widok na miasto nocą. Na pierwszym planie widoczna jest rzeka, a w tle panorama miasta. Niebo nie jest zachmurzone. Nad rzeką znajduje się most. Miasto jest oświetlone. W wodzie odbiją się światła oświetlenia.
Widok miasta nocą, online-skills, CC BY 3.0
RYdI7CkAZAwji 1 Fotografia przedstawia Katedrę w Rouen. Zdjęcie jest robione z perspektywy osoby stojącej pod katedrą. Budowla jest koloru jasnego brązu wpadającego w beż. Na fotografii wyróżniają się dwie, różnej wysokości wieżę – północną Tour St-Romain oraz późniejszą Tour du Beurre. Jedna z wież katedry ma żeliwną neogotycką iglicę.
Katedra w Rouen, Francja, online-skills, CC BY 3.0
R1Tlib2iLpdXq 1 Zdjęcie przedstawiające krajobraz górski. W oddali widać małą górę, która w większości nie jest pokryta trawą. Z przodu fotografii można zobaczyć fragment wodospadu, dzięki któremu powstały dwie, delikatne tęcze. Cała dolina pokryta jest trawą. Przed górą znajduje się kilka budynków.
Krajobraz górski, online-skills, CC By 3.0
RddAzXNUxYZrz 1 Fotografia przedstawiająca cztery, żółte słoneczniki w metalowym, szarym wazonie. Wazon stoi na drewnianym blacie, na którym widać opadnięte płatki kwiatów. Ściana, przed którą stoją rośliny jest zbudowana z desek i ma kolor niebieski. Blat jest koloru brązowego.
Martwa natura ze słonecznikami, online-skills, CC BY 3.0
RcPKmGACZoavV 1 Fotografia przedstawiająca starszą kobietę. Kobieta ma siwe, krótkie włosy i jest ubrana w niebieski fartuch z zielonymi liśćmi. Postać patrzy w prawą stronę i uśmiecha się.
Portret dojrzałej kobiety, online-skills, CC BY 3.0
Artyści od zawsze szukali natchnienia, zarówno w otaczającym ich świecie, jak i w mitologii, literaturze czy dziełach dawnych mistrzów. Również prace twórców współczesnych mogą być inspirowane dziełami powstałymi w przeszłości, np.: pod względem motywu, techniki malarskiej, kolorystyki, operowania światłocieniem i innych środków wyrazu artystycznego, czy też ujęcia tematu.
Przykładem inspiracji twórczością dawnych mistrzów w malarstwie są poniższe portrety.
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
RqwbqUuC5YPaU 1 Obraz przedstawiający starszego mężczyznę, który w połowie jest za półprzeźroczystą zasłoną. Obraz przedstawia kardynała Filippa Archnito, w którym na uwagę zasługuje zasłona przykrywająca niejako postać portretowanego, ale jednocześnie podkreślająca śledzące nas oko. Mężczyzna ubrany jest w białą szatę, na którą narzucone jest brązowe nakrycie. Siedzi na krześle. Ręce opiera na oparciach krzesła. Mężczyzna ma siwe włosy oraz długą, siwą brodę.
Tycjan, „Portret kardynała Filippa Archinto”, 1558, Filadelfijskie Muzeum Sztuki, Filadelfia, USA, i.niezlasztuka.net, CC BY 3.0
R15FzTdzEVHIj 1 Obraz przedstawiający mężczyznę siedzącego na tronie. Jest to portret papieża. Innocenty X siedzi na miękkim fotelu w białej sutannie przypominającej przemienienie Chrystusa i czerwonym mucecie, który ma symbolizować królewskość Mesjasza i krew męczenników. Postać budzi podziw i szacunek. Przenikliwe spojrzenie zdaje się wprost dotykać widza. Więcej, czujemy jak portretowany nas analizuje. Władza i podejrzliwość malujące się na obliczu papieża zdają się budować barierę. Jakby postać chciała coś przed nami ukryć. Wyczuwamy kontradykcję ukrytą gdzieś głęboko pod warstwami barokowego piękna.
Diego Velázquez, „Portret papieża Innocentego X”, 1650, Galleria Doria Pamphilj, Rzym, Włochy, www.snob.ru, CC BY 3.0
Ro9RIU7VV6QRE 1 Obraz przedstawia postać siedząca na tronie, która krzyczy. Mężczyzna ukazany na obrazie to papież Innocenty X . Papież siedzi na tronie, wbija dłonie w poręcze. Mężczyzna ubrany jest w fioletową pelerynę z biała szatą i fioletowym nakryciem głowy. Tron, na którym siedzi jest koloru żółtego. Obraz jest rozmyty za pomocą pionowych kresek.
Francis Bacon, „Studium wg portretu papieża Innocentego X Velázqueza”, 1953, Des Moines Art Centre, Iowa, USA, www.i.warosu.org, CC BY 3.0
Inspiracje w malarstwie R1dJ6jh7ZRFto 1 Ilustracja interaktywna ukazująca obraz Narodziny Wenus. Obraz przedstawia scenę narodzin Wenus. Centralne miejsce zajmuje naga, długowłosa bogini, stojąca w ogromnej muszli unoszonej przez morskie fale. W prawej części obrazu znajduje się Hora (jedna z bogiń pór roku). Hora jest przepasana girlandą z róż, a na szyi ma wieniec z mirtu - rośliny poświęconej Wenus. Bogini trzyma w dłoni czerwony płaszcz, którym chce okryć nagą Wenus. Za nią widać pomarańczowy gaj. W lewej części obrazu znajdują się dwie splecione ze sobą postacie: kobieta i mężczyzna. Są to Zefiry, kierujące ku brzegowi muszlę, na której stoi naga Wenus. Oboje są bardzo skąpo odziani, mają na sobie tylko zwiewne chusty. W tle można zauważyć kwiaty, linię horyzontu i drzewa o wydłużonych liściach. Widać tu charakterystyczne cechy dla malarstwa Botticellego - jasne, lekkie kolory, oszczędnie stosowany światłocień, a przede wszystkim zamiłowanie do płynnej, giętkiej, falistej linii, będącej jego głównym środkiem wyrazu. Po zaznaczeniu obrazu, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa i obraz Andyego Warhola - Wenus Botticellego, ukazując Wenus jako element kultury popularnej. Kobieta została przedstawiona w wielu kolorach. Ma czarne rozpuszczone włosy, których końce są różowo - żółte.
Ilustracja interaktywna ukazująca obraz Narodziny Wenus. Obraz przedstawia scenę narodzin Wenus. Centralne miejsce zajmuje naga, długowłosa bogini, stojąca w ogromnej muszli unoszonej przez morskie fale. W prawej części obrazu znajduje się Hora (jedna z bogiń pór roku). Hora jest przepasana girlandą z róż, a na szyi ma wieniec z mirtu - rośliny poświęconej Wenus. Bogini trzyma w dłoni czerwony płaszcz, którym chce okryć nagą Wenus. Za nią widać pomarańczowy gaj. W lewej części obrazu znajdują się dwie splecione ze sobą postacie: kobieta i mężczyzna. Są to Zefiry, kierujące ku brzegowi muszlę, na której stoi naga Wenus. Oboje są bardzo skąpo odziani, mają na sobie tylko zwiewne chusty. W tle można zauważyć kwiaty, linię horyzontu i drzewa o wydłużonych liściach. Widać tu charakterystyczne cechy dla malarstwa Botticellego - jasne, lekkie kolory, oszczędnie stosowany światłocień, a przede wszystkim zamiłowanie do płynnej, giętkiej, falistej linii, będącej jego głównym środkiem wyrazu. Po zaznaczeniu obrazu, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa i obraz Andyego Warhola - Wenus Botticellego, ukazując Wenus jako element kultury popularnej. Kobieta została przedstawiona w wielu kolorach. Ma czarne rozpuszczone włosy, których końce są różowo - żółte. Sandro Botticelli, „Narodziny Wenus”, 1485, Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, domena publiczna
RsdioJggJJmNv 1 llustracja interaktywna ukazuje obraz Mona Lisy. Portret przedstawia kobietę, siedzącą na balkonie, jej ciało ustawione jest pod kątem, a twarz zwrócona jest w kierunku widza. Ubrana jest w skromną szatę, na której brak jest oznak pozycji społecznej, majątkowej czy dworskiej. Za nią artysta ustawił wysoki mur, a dalej melancholijny krajobraz pocięty zygzakowatymi liniami ścieżek i wijących się potoków, który po lewej stronie jest inny niż po prawej i nie stanowi jednej całości. Po obu stronach znajdują się fragmenty kolumn, domalowane prawdopodobnie przez artystę pod koniec tworzenia dzieła. Po zaznaczeniu obrazu, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa wraz z obrazem Mona Lisa z Wąsem autorstwa Marcela Duchampa.
llustracja interaktywna ukazuje obraz Mona Lisy. Portret przedstawia kobietę, siedzącą na balkonie, jej ciało ustawione jest pod kątem, a twarz zwrócona jest w kierunku widza. Ubrana jest w skromną szatę, na której brak jest oznak pozycji społecznej, majątkowej czy dworskiej. Za nią artysta ustawił wysoki mur, a dalej melancholijny krajobraz pocięty zygzakowatymi liniami ścieżek i wijących się potoków, który po lewej stronie jest inny niż po prawej i nie stanowi jednej całości. Po obu stronach znajdują się fragmenty kolumn, domalowane prawdopodobnie przez artystę pod koniec tworzenia dzieła. Po zaznaczeniu obrazu, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa wraz z obrazem Mona Lisa z Wąsem autorstwa Marcela Duchampa. Leonardo da Vinci, „Mona Lisa”, 1503-1506, Muzeum Luwr, Francja, Paryż, domena publiczna
R5IURCOBFoiTl 1 Ilustracja interaktywna, ukazująca obraz Tycjana, „Wenus z Urbino”. Dzieło przedstawia akt młodej kobiety w bogatym wnętrzu. Kobieta lewą dłonią zakrywa łono, w prawej zaś trzyma bukiecik róż, spoglądając prosto na widza. Zajmowaną przez nią przestrzeń częściowo oddziela od przyległego pokoju kotara. Po zaznaczeniu obrazu, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa wraz z obrazem Édouarda Manet - Olimpia. Płótno przedstawia nagą kobietę, ubraną jedynie w starannie dobraną biżuterię i pantofelki zsuwające się z nóg (co było oznaką zepsucia). Kobieta patrzy wyzywającym wzrokiem na widza, a u jej stóp można zauważyć kota, który symbolizuje kobiecą zmysłowość i seksualność. Obrazem tym Manet nawiązywał do Wenus z Urbino Tycjana. Artysta zmienił w swoim obrazie kilka istotnych symboli, m.in. u stóp nagiej Wenus Tycjana leży pies – symbol wierności, u stóp Olimpii natomiast łasi się kot.
Ilustracja interaktywna, ukazująca obraz Tycjana, „Wenus z Urbino”. Dzieło przedstawia akt młodej kobiety w bogatym wnętrzu. Kobieta lewą dłonią zakrywa łono, w prawej zaś trzyma bukiecik róż, spoglądając prosto na widza. Zajmowaną przez nią przestrzeń częściowo oddziela od przyległego pokoju kotara. Po zaznaczeniu obrazu, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa wraz z obrazem Édouarda Manet - Olimpia. Płótno przedstawia nagą kobietę, ubraną jedynie w starannie dobraną biżuterię i pantofelki zsuwające się z nóg (co było oznaką zepsucia). Kobieta patrzy wyzywającym wzrokiem na widza, a u jej stóp można zauważyć kota, który symbolizuje kobiecą zmysłowość i seksualność. Obrazem tym Manet nawiązywał do Wenus z Urbino Tycjana. Artysta zmienił w swoim obrazie kilka istotnych symboli, m.in. u stóp nagiej Wenus Tycjana leży pies – symbol wierności, u stóp Olimpii natomiast łasi się kot. Tycjan, „Wenus z Urbino”, 1538, Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, domena publiczna
R1OqhkPkBd3Fs 1 Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Caravaggio, „Powołanie świętego Mateusza”. Treścią dzieła jest scena, w której Chrystus powołuje do służby Mateusza. Artysta umiejscawia ją w ciemnym pomieszczeniu. Całość oświetlona jest strumieniem ostrego światła, wpadającym przez niewidoczny otwór z prawej strony. Obraz podzielony jest na dwie części. Celnik Mateusz siedzi przy stole z czterema współpracownikami zajętymi liczeniem pieniędzy. Są to mężczyźni w różnym wieku, dostatnio i jaskrawo ubrani, dwóch z nich ma kapelusze z piórami na głowach, u boku mają szpady. W pewnym oddaleniu, z prawej strony Caravaggio namalował Chrystusa, który właśnie wszedł do środka ze św. Piotrem. Jezus wyciągniętą ręką wskazuje na Mateusza, jego twarz wyraża zdecydowanie. Mateusz siedzący w środku grupy przy stole, jest zaskoczony, niezdarnie naśladuje gest Chrystusa i kieruje rękę na własną pierś, jakby upewniał się czy to o niego chodzi. Dwaj starsi celnicy nie dostrzegają przybyszów i nadal zajęci są liczeniem pieniędzy. Młodsi, siedzący bliżej drzwi ze zdumieniem, ale i pewnym zrozumieniem patrzą w stronę Jezusa. Po zaznaczeniu obrazu, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa wraz z obrazem Jana Vermeera Czytając list. Obraz przedstawia pomieszczenie, w którym przed otwartym oknem stoi dziewczyna i czyta list. Kobieta przedstawiona jest z profilu, ale jej twarz odbija się w szybkach okiennych. Na pierwszym planie znajduje się stół, na którym jest rozłożony i udrapowany bogato zdobiony obrus, wyglądem przypominający dzisiejszy dywan. Na nim spoczywa misa z owocami: brzoskwiniami i jabłkami. Z prawej strony zwisa zielona kotara, rozwieszona na drążku, biegnącym wzdłuż górnej krawędzi płótna. Inna zasłona, koloru czerwonego, zawieszona jest przy oknie.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Caravaggio, „Powołanie świętego Mateusza”. Treścią dzieła jest scena, w której Chrystus powołuje do służby Mateusza. Artysta umiejscawia ją w ciemnym pomieszczeniu. Całość oświetlona jest strumieniem ostrego światła, wpadającym przez niewidoczny otwór z prawej strony. Obraz podzielony jest na dwie części. Celnik Mateusz siedzi przy stole z czterema współpracownikami zajętymi liczeniem pieniędzy. Są to mężczyźni w różnym wieku, dostatnio i jaskrawo ubrani, dwóch z nich ma kapelusze z piórami na głowach, u boku mają szpady. W pewnym oddaleniu, z prawej strony Caravaggio namalował Chrystusa, który właśnie wszedł do środka ze św. Piotrem. Jezus wyciągniętą ręką wskazuje na Mateusza, jego twarz wyraża zdecydowanie. Mateusz siedzący w środku grupy przy stole, jest zaskoczony, niezdarnie naśladuje gest Chrystusa i kieruje rękę na własną pierś, jakby upewniał się czy to o niego chodzi. Dwaj starsi celnicy nie dostrzegają przybyszów i nadal zajęci są liczeniem pieniędzy. Młodsi, siedzący bliżej drzwi ze zdumieniem, ale i pewnym zrozumieniem patrzą w stronę Jezusa. Po zaznaczeniu obrazu, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa wraz z obrazem Jana Vermeera Czytając list. Obraz przedstawia pomieszczenie, w którym przed otwartym oknem stoi dziewczyna i czyta list. Kobieta przedstawiona jest z profilu, ale jej twarz odbija się w szybkach okiennych. Na pierwszym planie znajduje się stół, na którym jest rozłożony i udrapowany bogato zdobiony obrus, wyglądem przypominający dzisiejszy dywan. Na nim spoczywa misa z owocami: brzoskwiniami i jabłkami. Z prawej strony zwisa zielona kotara, rozwieszona na drążku, biegnącym wzdłuż górnej krawędzi płótna. Inna zasłona, koloru czerwonego, zawieszona jest przy oknie. Caravaggio, „Powołanie świętego Mateusza”, 1599-1600, Kościół św. Ludwika Króla Francji, Rzym, Włochy, domena publiczna
RPrwsNTieNh10 1 Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jean-François Millet, „Siewca”. Obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Postać widzimy w dużym zbliżeniu, ale nie potrafimy powiedzieć wiele o jej twarzy czy wieku. Po zaznaczeniu obrazu, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa wraz z obrazem Vincenta Van Gogha - Siewca.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jean-François Millet, „Siewca”. Obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Postać widzimy w dużym zbliżeniu, ale nie potrafimy powiedzieć wiele o jej twarzy czy wieku. Po zaznaczeniu obrazu, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa wraz z obrazem Vincenta Van Gogha - Siewca. Jean-François Millet, „Siewca”, 1865, Muzeum Sztuk Pięknych (MFA), Boston, USA, domena publiczna
Zadania classicmobile Ćwiczenie 1
R1WWv8EI8XPCk 1 Polecenie do zadania brzmi: Wpływ wywierany na czyjąś twórczość np. dziełami innych artystów, to. Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłową. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Wpływ wywierany na czyjąś twórczość np. dziełami innych artystów, to. Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłową. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Wpływ wywierany na czyjąś twórczość np. dziełami innych artystów, to:
interpretacja
inkrustacja
inspiracja
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static Ćwiczenie 1
Wpływ wywierany na czyjąś twórczość np. dziełami innych artystów, to:
A - interpretacja B - inkrustacja C - inspiracja
Pokaż rozwiązanie classicmobile Ćwiczenie 2
R4SG7dmKtHeWL 1 Polecenie do zadania brzmi: Połącz nazwiska autorów z odpowiednią reprodukcją. Poniżej polecenia znajdują się zdjęcia oraz szare pola, w których należy umieścić elementy z poprawnymi odpowiedziami. W zadaniu zostały wykorzystane obrazy, które ukazują kolejno: obraz przedstawiający starszego mężczyznę, który w połowie jest za półprzeźroczystą zasłoną. Ubrany jest w białą szatę, na którą narzucone jest brązowe nakrycie. Siedzi na krześle. Ręce opiera na oparciach krzesła. Drugi obraz przedstawia mężczyznę siedzącego na tronie. Mężczyzna ma czerwone nakrycie głowy, czerwoną narzutę, a pod nią białą szatę. Tron oraz zasłona przed, którą znajduje się tron jest koloru czerwonego. Mężczyzna patrzy się w kierunku osoby, która wykonywała portret. Ostatnie zdjęcie przedstawia postać siedząca na tronie, która krzyczy. Ubrana jest w fioletową pelerynę z biała szatą i fioletowym nakryciem głowy. Tron, na którym siedzi jest koloru żółtego. Obraz jest rozmyty za pomocą pionowych kresek. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Połącz nazwiska autorów z odpowiednią reprodukcją. Poniżej polecenia znajdują się zdjęcia oraz szare pola, w których należy umieścić elementy z poprawnymi odpowiedziami. W zadaniu zostały wykorzystane obrazy, które ukazują kolejno: obraz przedstawiający starszego mężczyznę, który w połowie jest za półprzeźroczystą zasłoną. Ubrany jest w białą szatę, na którą narzucone jest brązowe nakrycie. Siedzi na krześle. Ręce opiera na oparciach krzesła. Drugi obraz przedstawia mężczyznę siedzącego na tronie. Mężczyzna ma czerwone nakrycie głowy, czerwoną narzutę, a pod nią białą szatę. Tron oraz zasłona przed, którą znajduje się tron jest koloru czerwonego. Mężczyzna patrzy się w kierunku osoby, która wykonywała portret. Ostatnie zdjęcie przedstawia postać siedząca na tronie, która krzyczy. Ubrana jest w fioletową pelerynę z biała szatą i fioletowym nakryciem głowy. Tron, na którym siedzi jest koloru żółtego. Obraz jest rozmyty za pomocą pionowych kresek. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static Ćwiczenie 2
Połącz nazwiska autorów z odpowiednią reprodukcją.
RrkFe3GaS58Oc 1 W zadaniu zostały wykorzystane obrazy, które ukazują kolejno: obraz przedstawiający starszego mężczyznę, który w połowie jest za półprzeźroczystą zasłoną. Ubrany jest w białą szatę, na którą narzucone jest brązowe nakrycie. Siedzi na krześle. Ręce opiera na oparciach krzesła. Drugi obraz przedstawia mężczyznę siedzącego na tronie. Mężczyzna ma czerwone nakrycie głowy, czerwoną narzutę, a pod nią białą szatę. Tron oraz zasłona przed, którą znajduje się tron jest koloru czerwonego. Mężczyzna patrzy się w kierunku osoby, która wykonywała portret. Ostatnie zdjęcie przedstawia postać siedząca na tronie, która krzyczy. Ubrana jest w fioletową pelerynę z biała szatą i fioletowym nakryciem głowy. Tron, na którym siedzi jest koloru żółtego. Obraz jest rozmyty za pomocą pionowych kresek.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................
Odpowiedzi: A - Velázquez B - Tycjan C - Bacon
Pokaż rozwiązanie Zobacz także
Inna wersja zadania
R19QAZWApTuNf m03f94e7985e7ae39_0000000000006 1 Polecenie do zadania brzmi: Połącz nazwiska autorów z odpowiednią reprodukcją. Poniżej polecenia znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu zostały wykorzystane obrazy, które ukazują kolejno: obraz przedstawiający starszego mężczyznę, który w połowie jest za półprzeźroczystą zasłoną. Ubrany jest w białą szatę, na którą narzucone jest brązowe nakrycie. Siedzi na krześle. Ręce opiera na oparciach krzesła. Drugi obraz przedstawia mężczyznę siedzącego na tronie. Mężczyzna ma czerwone nakrycie głowy, czerwoną narzutę, a pod nią białą szatę. Tron oraz zasłona przed, którą znajduje się tron jest koloru czerwonego. Mężczyzna patrzy się w kierunku osoby, która wykonywała portret. Ostatnie zdjęcie przedstawia postać siedząca na tronie, która krzyczy. Ubrana jest w fioletową pelerynę z biała szatą i fioletowym nakryciem głowy. Tron, na którym siedzi jest koloru żółtego. Obraz jest rozmyty za pomocą pionowych kresek.
Polecenie do zadania brzmi: Połącz nazwiska autorów z odpowiednią reprodukcją. Poniżej polecenia znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu zostały wykorzystane obrazy, które ukazują kolejno: obraz przedstawiający starszego mężczyznę, który w połowie jest za półprzeźroczystą zasłoną. Ubrany jest w białą szatę, na którą narzucone jest brązowe nakrycie. Siedzi na krześle. Ręce opiera na oparciach krzesła. Drugi obraz przedstawia mężczyznę siedzącego na tronie. Mężczyzna ma czerwone nakrycie głowy, czerwoną narzutę, a pod nią białą szatę. Tron oraz zasłona przed, którą znajduje się tron jest koloru czerwonego. Mężczyzna patrzy się w kierunku osoby, która wykonywała portret. Ostatnie zdjęcie przedstawia postać siedząca na tronie, która krzyczy. Ubrana jest w fioletową pelerynę z biała szatą i fioletowym nakryciem głowy. Tron, na którym siedzi jest koloru żółtego. Obraz jest rozmyty za pomocą pionowych kresek.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile Ćwiczenie 3
R1W8g2IbKcNRQ 1 Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom. Obrazy w pierwszym wierszu były inspiracją dla twórców dzieł w drugim wierszu. Wpisz w pole tekstowe odpowiedni numer dzieła, który był inspiracją dla danego obrazu. W zadaniu zostały wykorzystane obrazy, które ukazują kolejno: Narodziny Wenus. Obraz przedstawia scenę narodzin Wenus. Centralne miejsce zajmuje naga, długowłosa bogini, stojąca w ogromnej muszli unoszonej przez morskie fale. W prawej części obrazu znajduje się Hora (jedna z bogiń pór roku). Hora jest przepasana girlandą z róż, a na szyi ma wieniec z mirtu - rośliny poświęconej Wenus. Kolejne dzieło ukazuje obraz Mona Lisy. Portret przedstawia kobietę, siedzącą na balkonie, jej ciało ustawione jest pod kątem, a twarz zwrócona jest w kierunku widza. Ubrana jest w skromną szatę, na której brak jest oznak pozycji społecznej, majątkowej czy dworskiej. Trzeci obraz przedstawia obraz Tycjana, „Wenus z Urbino”. Dzieło przedstawia akt młodej kobiety w bogatym wnętrzu. Kobieta lewą dłonią zakrywa łono, w prawej zaś trzyma bukiecik róż, spoglądając prosto na widza. Zajmowaną przez nią przestrzeń częściowo oddziela od przyległego pokoju kotara. Czwarte dzieło ukazuje obraz Caravaggio, „Powołanie świętego Mateusza”. Treścią dzieła jest scena, w której Chrystus powołuje do służby Mateusza. Artysta umiejscawia ją w ciemnym pomieszczeniu. Całość oświetlona jest strumieniem ostrego światła, wpadającym przez niewidoczny otwór z prawej strony. Obraz podzielony jest na dwie części. Celnik Mateusz siedzi przy stole z czterema współpracownikami zajętymi liczeniem pieniędzy. Są to mężczyźni w różnym wieku, dostatnio i jaskrawo ubrani, dwóch z nich ma kapelusze z piórami na głowach, u boku mają szpady. Piąty obraz przedstawia obraz Jean-François Millet, „Siewca”. Obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Drugi rząd dzieł sztuki przedstawia kolejno: nagą kobietę, ubraną jedynie w starannie dobraną biżuterię i pantofelki zsuwające się z nóg (co było oznaką zepsucia). Kobieta patrzy wyzywającym wzrokiem na widza, a u jej stóp można zauważyć kota, który symbolizuje kobiecą zmysłowość i seksualność. Kolejny obraz ukazuje siewca. Trzeci portret przedstawia Wenus Botticellego, ukazując Wenus jako element kultury popularnej. Kobieta została przedstawiona w wielu kolorach. Ma czarne rozpuszczone włosy, których końce są różowo - żółte. Czwarte dzieło przedstawia pomieszczenie, w którym przed otwartym oknem stoi dziewczyna i czyta list. Kobieta przedstawiona jest z profilu, ale jej twarz odbija się w szybkach okiennych. Na pierwszym planie znajduje się stół, na którym jest rozłożony i udrapowany bogato zdobiony obrus, wyglądem przypominający dzisiejszy dywan. Na nim spoczywa misa z owocami: brzoskwiniami i jabłkami. Z prawej strony zwisa zielona kotara, rozwieszona na drążku, biegnącym wzdłuż górnej krawędzi płótna. Inna zasłona, koloru czerwonego, zawieszona jest przy oknie. Ostatnie zdjęcie ukazuje Mona Lise. Poniżej umieszczone są ilustracje oraz szare pola, w które należy wpisać właściwą odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom. Obrazy w pierwszym wierszu były inspiracją dla twórców dzieł w drugim wierszu. Wpisz w pole tekstowe odpowiedni numer dzieła, który był inspiracją dla danego obrazu. W zadaniu zostały wykorzystane obrazy, które ukazują kolejno: Narodziny Wenus. Obraz przedstawia scenę narodzin Wenus. Centralne miejsce zajmuje naga, długowłosa bogini, stojąca w ogromnej muszli unoszonej przez morskie fale. W prawej części obrazu znajduje się Hora (jedna z bogiń pór roku). Hora jest przepasana girlandą z róż, a na szyi ma wieniec z mirtu - rośliny poświęconej Wenus. Kolejne dzieło ukazuje obraz Mona Lisy. Portret przedstawia kobietę, siedzącą na balkonie, jej ciało ustawione jest pod kątem, a twarz zwrócona jest w kierunku widza. Ubrana jest w skromną szatę, na której brak jest oznak pozycji społecznej, majątkowej czy dworskiej. Trzeci obraz przedstawia obraz Tycjana, „Wenus z Urbino”. Dzieło przedstawia akt młodej kobiety w bogatym wnętrzu. Kobieta lewą dłonią zakrywa łono, w prawej zaś trzyma bukiecik róż, spoglądając prosto na widza. Zajmowaną przez nią przestrzeń częściowo oddziela od przyległego pokoju kotara. Czwarte dzieło ukazuje obraz Caravaggio, „Powołanie świętego Mateusza”. Treścią dzieła jest scena, w której Chrystus powołuje do służby Mateusza. Artysta umiejscawia ją w ciemnym pomieszczeniu. Całość oświetlona jest strumieniem ostrego światła, wpadającym przez niewidoczny otwór z prawej strony. Obraz podzielony jest na dwie części. Celnik Mateusz siedzi przy stole z czterema współpracownikami zajętymi liczeniem pieniędzy. Są to mężczyźni w różnym wieku, dostatnio i jaskrawo ubrani, dwóch z nich ma kapelusze z piórami na głowach, u boku mają szpady. Piąty obraz przedstawia obraz Jean-François Millet, „Siewca”. Obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Drugi rząd dzieł sztuki przedstawia kolejno: nagą kobietę, ubraną jedynie w starannie dobraną biżuterię i pantofelki zsuwające się z nóg (co było oznaką zepsucia). Kobieta patrzy wyzywającym wzrokiem na widza, a u jej stóp można zauważyć kota, który symbolizuje kobiecą zmysłowość i seksualność. Kolejny obraz ukazuje siewca. Trzeci portret przedstawia Wenus Botticellego, ukazując Wenus jako element kultury popularnej. Kobieta została przedstawiona w wielu kolorach. Ma czarne rozpuszczone włosy, których końce są różowo - żółte. Czwarte dzieło przedstawia pomieszczenie, w którym przed otwartym oknem stoi dziewczyna i czyta list. Kobieta przedstawiona jest z profilu, ale jej twarz odbija się w szybkach okiennych. Na pierwszym planie znajduje się stół, na którym jest rozłożony i udrapowany bogato zdobiony obrus, wyglądem przypominający dzisiejszy dywan. Na nim spoczywa misa z owocami: brzoskwiniami i jabłkami. Z prawej strony zwisa zielona kotara, rozwieszona na drążku, biegnącym wzdłuż górnej krawędzi płótna. Inna zasłona, koloru czerwonego, zawieszona jest przy oknie. Ostatnie zdjęcie ukazuje Mona Lise. Poniżej umieszczone są ilustracje oraz szare pola, w które należy wpisać właściwą odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static Ćwiczenie 3
Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom. Obrazy w pierwszym wierszu były inspiracją dla twórców dzieł w drugim wierszu. Wpisz w pole tekstowe odpowiedni numer dzieła, który był inspiracją dla danego obrazu.
RuxZHxyqMi6St 1 W zadaniu zostały wykorzystane obrazy, które ukazują kolejno: Narodziny Wenus. Obraz przedstawia scenę narodzin Wenus. Centralne miejsce zajmuje naga, długowłosa bogini, stojąca w ogromnej muszli unoszonej przez morskie fale. W prawej części obrazu znajduje się Hora (jedna z bogiń pór roku). Hora jest przepasana girlandą z róż, a na szyi ma wieniec z mirtu - rośliny poświęconej Wenus. Kolejne dzieło ukazuje obraz Mona Lisy. Portret przedstawia kobietę, siedzącą na balkonie, jej ciało ustawione jest pod kątem, a twarz zwrócona jest w kierunku widza. Ubrana jest w skromną szatę, na której brak jest oznak pozycji społecznej, majątkowej czy dworskiej. Trzeci obraz przedstawia obraz Tycjana, „Wenus z Urbino”. Dzieło przedstawia akt młodej kobiety w bogatym wnętrzu. Kobieta lewą dłonią zakrywa łono, w prawej zaś trzyma bukiecik róż, spoglądając prosto na widza. Zajmowaną przez nią przestrzeń częściowo oddziela od przyległego pokoju kotara. Czwarte dzieło ukazuje obraz Caravaggio, „Powołanie świętego Mateusza”. Treścią dzieła jest scena, w której Chrystus powołuje do służby Mateusza. Artysta umiejscawia ją w ciemnym pomieszczeniu. Całość oświetlona jest strumieniem ostrego światła, wpadającym przez niewidoczny otwór z prawej strony. Obraz podzielony jest na dwie części. Celnik Mateusz siedzi przy stole z czterema współpracownikami zajętymi liczeniem pieniędzy. Są to mężczyźni w różnym wieku, dostatnio i jaskrawo ubrani, dwóch z nich ma kapelusze z piórami na głowach, u boku mają szpady. Piąty obraz przedstawia obraz Jean-François Millet, „Siewca”. Obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Drugi rząd dzieł sztuki przedstawia kolejno: nagą kobietę, ubraną jedynie w starannie dobraną biżuterię i pantofelki zsuwające się z nóg (co było oznaką zepsucia). Kobieta patrzy wyzywającym wzrokiem na widza, a u jej stóp można zauważyć kota, który symbolizuje kobiecą zmysłowość i seksualność. Kolejny obraz ukazuje siewca. Trzeci portret przedstawia Wenus Botticellego, ukazując Wenus jako element kultury popularnej. Kobieta została przedstawiona w wielu kolorach. Ma czarne rozpuszczone włosy, których końce są różowo - żółte. Czwarte dzieło przedstawia pomieszczenie, w którym przed otwartym oknem stoi dziewczyna i czyta list. Kobieta przedstawiona jest z profilu, ale jej twarz odbija się w szybkach okiennych. Na pierwszym planie znajduje się stół, na którym jest rozłożony i udrapowany bogato zdobiony obrus, wyglądem przypominający dzisiejszy dywan. Na nim spoczywa misa z owocami: brzoskwiniami i jabłkami. Z prawej strony zwisa zielona kotara, rozwieszona na drążku, biegnącym wzdłuż górnej krawędzi płótna. Inna zasłona, koloru czerwonego, zawieszona jest przy oknie. Ostatnie zdjęcie ukazuje Mona Lise.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedzi: 1 - 4 2 - 5 3 - 3 4 - 2 5 - 1
Pokaż rozwiązanie classicmobile Ćwiczenie 4
R1DHA0sFHDl60 1 Polecenie do zadania brzmi: Dopasuj do odpowiedniego obrazu jego autora. Poniżej polecenia znajdują się zdjęcia oraz szare pola, w których należy umieścić elementy z poprawnymi odpowiedziami. Zdjęcia przedstawiają dwa obrazy: pierwszy obraz przedstawia chłopa, który sieje zboże. Na obrazie dominują niebieskie kolory. Drugi obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Postać widzimy w dużym zbliżeniu, ale nie potrafimy powiedzieć wiele o jej twarzy czy wieku. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Dopasuj do odpowiedniego obrazu jego autora. Poniżej polecenia znajdują się zdjęcia oraz szare pola, w których należy umieścić elementy z poprawnymi odpowiedziami. Zdjęcia przedstawiają dwa obrazy: pierwszy obraz przedstawia chłopa, który sieje zboże. Na obrazie dominują niebieskie kolory. Drugi obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Postać widzimy w dużym zbliżeniu, ale nie potrafimy powiedzieć wiele o jej twarzy czy wieku. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static Ćwiczenie 4
Dopasuj do odpowiedniego obrazu jego autora.
RaFWP4gsysGM2 1 Zdjęcia przedstawiają dwa obrazy: pierwszy obraz przedstawia chłopa, który sieje zboże. Na obrazie dominują niebieskie kolory. Drugi obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Postać widzimy w dużym zbliżeniu, ale nie potrafimy powiedzieć wiele o jej twarzy czy wieku.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................
Odpowiedzi: A - Jean‑François Millet B - Vincent van Gogh
Pokaż rozwiązanie Zobacz także
Inna wersja zadania
R9KCblUyP3Icc m03f94e7985e7ae39_0000000000007 1 Polecenie do zadania brzmi: Dopasuj do odpowiedniego obrazu jego autora. Poniżej polecenia znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. Zdjęcia przedstawiają dwa obrazy: pierwszy obraz przedstawia chłopa, który sieje zboże. Na obrazie dominują niebieskie kolory. Drugi obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Postać widzimy w dużym zbliżeniu, ale nie potrafimy powiedzieć wiele o jej twarzy czy wieku. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Dopasuj do odpowiedniego obrazu jego autora. Poniżej polecenia znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. Zdjęcia przedstawiają dwa obrazy: pierwszy obraz przedstawia chłopa, który sieje zboże. Na obrazie dominują niebieskie kolory. Drugi obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Postać widzimy w dużym zbliżeniu, ale nie potrafimy powiedzieć wiele o jej twarzy czy wieku. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Połącz obrazy z dziełami, którymi zostały zainspirowane.
RYC9sUOsEjwoD Połącz obrazy z dziełami, którymi zostały zainspirowane. 1 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. A, 3. C 2 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. A, 3. C 3 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. A, 3. C
Połącz obrazy z dziełami, którymi zostały zainspirowane. 1 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. A, 3. C 2 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. A, 3. C 3 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. A, 3. C
classicmobile Ćwiczenie 6
R1bG2aZdhB4uo 1 Polecenie do zadania brzmi: W sztuce XX wieku artyści często inspirowali się przedmiotami codziennego użytku. Dopasuj do ilustracji odpowiednie określenie. Zdjęcia ukazują kolejno: metalowy przedmiot przypominający wieszak, puszki z zupą firmy Campells, ostatnie dzieło ukazuje wizerunek chłopca, nad którym przedstawiona jest żółta parasolka. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: W sztuce XX wieku artyści często inspirowali się przedmiotami codziennego użytku. Dopasuj do ilustracji odpowiednie określenie. Zdjęcia ukazują kolejno: metalowy przedmiot przypominający wieszak, puszki z zupą firmy Campells, ostatnie dzieło ukazuje wizerunek chłopca, nad którym przedstawiona jest żółta parasolka. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static Ćwiczenie 6
W sztuce XX wieku artyści często inspirowali się przedmiotami codziennego użytku. Dopasuj do ilustracji odpowiednie określenie.
Rv5EJQ5rCfYJw 1 Zdjęcia ukazują kolejno: metalowy przedmiot przypominający wieszak, puszki z zupą firmy Campells, ostatnie dzieło ukazuje wizerunek chłopca, nad którym przedstawiona jest żółta parasolka.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................
Odpowiedzi: A - ambalaż B - ready made C - pop‑art
Pokaż rozwiązanie Zobacz także
Inna wersja zadania
RHquOXzUF2mvf m03f94e7985e7ae39_0000000000009 1 Polecenie do zadania brzmi: W sztuce XX wieku artyści często inspirowali się przedmiotami codziennego użytku. Dopasuj do ilustracji odpowiednie określenie. Poniżej polecenia znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Zdjęcia ukazują kolejno: metalowy przedmiot przypominający wieszak, puszki z zupą firmy Campells, ostatnie dzieło ukazuje wizerunek chłopca, nad którym przedstawiona jest żółta parasolka.
Polecenie do zadania brzmi: W sztuce XX wieku artyści często inspirowali się przedmiotami codziennego użytku. Dopasuj do ilustracji odpowiednie określenie. Poniżej polecenia znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Zdjęcia ukazują kolejno: metalowy przedmiot przypominający wieszak, puszki z zupą firmy Campells, ostatnie dzieło ukazuje wizerunek chłopca, nad którym przedstawiona jest żółta parasolka.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile Ćwiczenie 7
RSKgtpdIO3opC 1 Polecenie do zadania brzmi: Fabrycznie produkowane, tanie przedmioty, które artysta wybierał i podpisywał np. swoim nazwiskiem, podnosząc je w ten sposób do rangi dzieła sztuki, to. Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłową. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Fabrycznie produkowane, tanie przedmioty, które artysta wybierał i podpisywał np. swoim nazwiskiem, podnosząc je w ten sposób do rangi dzieła sztuki, to. Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłową. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Fabrycznie produkowane, tanie przedmioty, które artysta wybierał i podpisywał np. swoim nazwiskiem, podnosząc je w ten sposób do rangi dzieła sztuki, to:
pop-art
ready made
ambalaż
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static Ćwiczenie 7
Fabrycznie produkowane, tanie przedmioty, które artysta wybierał i podpisywał np. swoim nazwiskiem, podnosząc je w ten sposób do rangi dzieła sztuki, to:
A - pop‑art B - ready made C - ambalaż
Pokaż rozwiązanie Polecenie 1
Wykonaj samodzielną pracę plastyczną zainspirowaną znanym dziełem sztuki. Przynieś swoją pracę na kolejną lekcję, na której pozostali uczniowie postarają się odgadnąć, jakie dzieło sztuki było Twoją inspiracją.
m03f94e7985e7ae39_0000000000006 m03f94e7985e7ae39_0000000000006
Połącz nazwiska autorów z odpowiednią reprodukcją.
RQaUxElP6ar7a 1 W zadaniu zostały wykorzystane obrazy, które ukazują kolejno: obraz przedstawiający starszego mężczyznę, który w połowie jest za półprzeźroczystą zasłoną. Ubrany jest w białą szatę, na którą narzucone jest brązowe nakrycie. Siedzi na krześle. Ręce opiera na oparciach krzesła. Drugi obraz przedstawia mężczyznę siedzącego na tronie. Mężczyzna ma czerwone nakrycie głowy, czerwoną narzutę, a pod nią białą szatę. Tron oraz zasłona przed, którą znajduje się tron jest koloru czerwonego. Mężczyzna patrzy się w kierunku osoby, która wykonywała portret. Ostatnie zdjęcie przedstawia postać siedząca na tronie, która krzyczy. Ubrana jest w fioletową pelerynę z biała szatą i fioletowym nakryciem głowy. Tron, na którym siedzi jest koloru żółtego. Obraz jest rozmyty za pomocą pionowych kresek.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................
Odpowiedzi: A - Bacon B - Velázquez C - Tycjan
Rozwiązanie: 1‑C 2‑B 3‑A
m03f94e7985e7ae39_0000000000007 m03f94e7985e7ae39_0000000000007
Dopasuj do odpowiedniego obrazu jego autora.
R8aCB6VBknQGR 1 Zdjęcia przedstawiają dwa obrazy: pierwszy obraz przedstawia chłopa, który sieje zboże. Na obrazie dominują niebieskie kolory. Drugi obraz przedstawia chłopa, który sieje ozime zboże w zimny jesienny dzień, o czym świadczą ciemne, przytłumione kolory. Masywna sylwetka chłopa namalowana została ciemnymi farbami, wedle słów jednego z krytyków – jakby samą „ziemią, którą uprawia”. Postać widzimy w dużym zbliżeniu, ale nie potrafimy powiedzieć wiele o jej twarzy czy wieku.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................
Odpowiedzi: A - Jean‑François Millet B - Vincent van Gogh
Rozwiązanie: 1‑B 2‑A
m03f94e7985e7ae39_0000000000008 m03f94e7985e7ae39_0000000000008
Połącz obrazy z dziełami, którymi zostały zainspirowane
R1L4YvT1Euwsg 1 W zadaniu zostały wykorzystane sześć obrazów, które przedstawiają kolejno: dwóch ubranych mężczyzn w czerwonych kapeluszach oraz dwie nagie kobiety wypoczywających na łonie natury. Mężczyźni zajęci są rozmową lub śpiewem. Jeden z nich gra na lutni. Nie zauważają obecności nagich kobiet, co sugeruje iż w rzeczywistości ich nie ma. Kolejny obraz ukazuje trzy kobiety. Pierwsza z nich umieszczona na środku stoi tyłem do widza, jej biodra są lekko przechylone w prawą stronę, a głowa spuszczona i także przechylona w prawą stronę, tak, że widać część jej twarzy. Jej lewa stopa jest lekko uniesiona, widać że ciężar ciała oparła na prawej nodze. jej włosy upięte są w kok, a na szyi zawieszony ma naszyjnik z niewielkim wisiorkiem. Kobieta lewą ręką trzyma za ramię kobietę po jej lewej stronie, natomiast w prawej wyciągniętej dłoni trzyma kulę. Trzeci obraz przedstawia pokój z drewnianym łóżkiem, krzesłami i innymi meblami. Na ścianie wiszą obrazy. Podłoga jest drewniana. Ściany oraz drzwi są koloru niebieskiego. Cztery obrazy wiszą nad łóżkiem. Na wprost jest okno. Za łóżkiem wiszą trzy ręczniki. Drugi rząd obrazów ukazuje kolejno: fragment pokoju. W pokoju jest łóżko, stolik, krzesło i inne półki. Podłoga jest koloru jasno-brązowego, łóżko ciemno-brązowego z biała poduszką i brązową kołdrą. Przed łóżkiem stoi krzesło z czerwonym obiciem. Drugi obraz ukazuje nagą kobietę i dwóch kompletnie ubranych mężczyzn siedzących na trawie podczas śniadania na łonie natury. Mężczyźni rozmawiają ze sobą, natomiast obnażona kobieta śmiało i bez skrępowania patrzy w stronę widza. Druga postać kobieca brodzi w wodzie i wydaje się być zajęta toaletą. Sylwetki czterech postaci tworzą trójkąt, kompozycja obrazu jest statyczna i piramidalna. Scena ma miejsce w paryskim lasku lub parku, dominują barwy ciemne i stonowane odcienie zieleni. Jedynie jasna sylwetka nagiej kobiety ostro kontrastuje z całością sceny i koncentruje na sobie uwagę widza. W lewym dolnym rogu obrazu, na pierwszym planie, autor umieścił martwą naturę, na którą składają się koszyk z rozrzuconymi wiktuałami i pomięta, niebieska suknia. Ostatnie zdjęcie ukazuje trzy nagie Gracje, które stoją w kręgu – jedna z nich znajduje się tyłem do widzów – obejmując się z lekka i wzajemnie podziwiając swoją urodę.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................
Odpowiedzi: A - (fot.A) B - (fot.B) C - (fot.C)
Rozwiązanie: 1‑B 2‑A 3‑C
m03f94e7985e7ae39_0000000000009 m03f94e7985e7ae39_0000000000009
W sztuce XX wieku artyści często inspirowali się przedmiotami codziennego użytku. Dopasuj do ilustracji odpowiednie określenie.
RkV9QMsqsxU7I 1 Zdjęcia ukazują kolejno: metalowy przedmiot przypominający wieszak, puszki z zupą firmy Campells, ostatnie dzieło ukazuje wizerunek chłopca, nad którym przedstawiona jest żółta parasolka.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Pytania: 1 - ................ 2 - ................ 3 - ................
Odpowiedzi: A - pop‑art B - ready made C - ambalaż
Rozwiązanie: 1‑B 2‑A 3‑C
m03f94e7985e7ae39_0000000000203 Słownik pojęć Akt twórczy Akt twórczy
proces twórczy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, a w sztuce - dzieł sztuki. Akt twórczy skutkuje zwykle powstaniem wytworu określonej wartości.
Ambalaż Ambalaż
w sztuce współczesnej działania artystyczne polegające na opakowywaniu, zakrywaniu różnych obiektów (fr. emballage – opakowanie). Nazwa została wymyślona przez Tadeusza Kantora, w nawiązaniu do kolażu.
Inspiracja Inspiracja
jest to oddziaływanie na kogoś. W odniesieniu do sztuki jest to wpływ wywierany na artystę, np. przez otoczenie, innych artystów, prowadzący do aktu twórczego. Inspiracja to także natchnienie, zapał twórczy.
Pop‑art Pop‑art
z ang. „sztuka popularna”. Kierunek w sztuce współczesnej, polegający na tworzeniu kompozycji z przedmiotów codziennego użytku, naśladujący styl reklam, komiksów itp. Zapoczątkowany w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych w latach 50. XX wieku.
Ready made Ready made
[czyt. redy mejd] z ang. „przedmiot gotowy”. Nazwa nadana w 1915 roku przez Marcela Duchampa fabrycznie produkowanym, tanim przedmiotom, które artysta wybierał i podpisywał np. swoim nazwiskiem, podnosząc je w ten sposób do rangi dzieła sztuki.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
wojciechimielski.pl
m03f94e7985e7ae39_0000000000244 Galeria dzieł sztuki
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
RqwbqUuC5YPaU 1 Obraz przedstawiający starszego mężczyznę, który w połowie jest za półprzeźroczystą zasłoną. Obraz przedstawia kardynała Filippa Archnito, w którym na uwagę zasługuje zasłona przykrywająca niejako postać portretowanego, ale jednocześnie podkreślająca śledzące nas oko. Mężczyzna ubrany jest w białą szatę, na którą narzucone jest brązowe nakrycie. Siedzi na krześle. Ręce opiera na oparciach krzesła. Mężczyzna ma siwe włosy oraz długą, siwą brodę.
Tycjan, „Portret kardynała Filippa Archinto”, 1558, Filadelfijskie Muzeum Sztuki, Filadelfia, USA, i.niezlasztuka.net, CC BY 3.0
R15FzTdzEVHIj 1 Obraz przedstawiający mężczyznę siedzącego na tronie. Jest to portret papieża. Innocenty X siedzi na miękkim fotelu w białej sutannie przypominającej przemienienie Chrystusa i czerwonym mucecie, który ma symbolizować królewskość Mesjasza i krew męczenników. Postać budzi podziw i szacunek. Przenikliwe spojrzenie zdaje się wprost dotykać widza. Więcej, czujemy jak portretowany nas analizuje. Władza i podejrzliwość malujące się na obliczu papieża zdają się budować barierę. Jakby postać chciała coś przed nami ukryć. Wyczuwamy kontradykcję ukrytą gdzieś głęboko pod warstwami barokowego piękna.
Diego Velázquez, „Portret papieża Innocentego X”, 1650, Galleria Doria Pamphilj, Rzym, Włochy, www.snob.ru, CC BY 3.0
Ro9RIU7VV6QRE 1 Obraz przedstawia postać siedząca na tronie, która krzyczy. Mężczyzna ukazany na obrazie to papież Innocenty X . Papież siedzi na tronie, wbija dłonie w poręcze. Mężczyzna ubrany jest w fioletową pelerynę z biała szatą i fioletowym nakryciem głowy. Tron, na którym siedzi jest koloru żółtego. Obraz jest rozmyty za pomocą pionowych kresek.
Francis Bacon, „Studium wg portretu papieża Innocentego X Velázqueza”, 1953, Des Moines Art Centre, Iowa, USA, www.i.warosu.org, CC BY 3.0
Rg0ujYHXlOqky 1 Na obrazie widzimy fragment pokoju. W pokoju jest łóżko, stolik, krzesło i inne półki. Podłoga jest koloru jasno-brązowego, łóżko ciemno-brązowego z biała poduszką i brązową kołdrą. Przed łóżkiem stoi krzeslo z czerwonym obiciem.
Egon Schiele, „Pokój Schiele w Neulenghach”, 1911, Muzeum Historii Sztuki, Wiedeń, Austria, wikiart, domena publiczna
R7JSdR8ohvbp6 1 Na obrazie widzimy pokój z drewnianym lóżkiem, krzesłami i innymi meblami. Na ścianie wiszą obrazy. Podłoga jest drewniania. Ściany oraz drzwi sa koloru niebieskiego. Cztery obrazy wiszą nad łózkiem. Na wprost jest okno. Za łózkiem wiszą trzy ręczniki.
Vincent van Gogh, „Pokój van Gogha w Arles”, 1888, Muzeum van Gogha, Amsterdam, Holandia, wikimedia, Domena publiczna
RCyEDkdPKxgir 1 Obraz przedstawia ludzi siedzących w parku urządzających piknik. Dwóch mężczyzn siedzi ubranych w płaszcze, obok nich naga kobieta, i na dalszym planie kobieta ubrana w cieńką sukienkę schyla się. Z lewej strony dzieła znajdują się ubrania oraz jedzenie i koszyk.
Edouard Manet, „Śniadanie na trawie”, 1863, Muzeum Orsay, Paryż, Francja, wikiart, domena publiczna
RHkodbXk71MtM 1 Obraz przedstawia trzy stojące nagie kobiety na dworze. Dwie sa odwrócone twarzą, a trzecia, stojąca po środku tyłem. Wszystkie maja związane włosy i trzymają jabłko w jednej ręce. Kobieta z lewej strony nie ma naszyjnika zaaieszonego na szyi, pozostałe mają. Wszystkie się trzymają siebie za ramię.
Rafael Santi, „Trzy gracje”, 1504-1505, Muzeum Condé, Paryż, Francja, wikimedia, Domena publiczna
RmFJcqDVgOlXy 1 Obraz przedstawia trzy nagie kobiety przy kości, które trzymają się za ręce i ramiona. Dwie kobiety odwrócone sa bokiem, trzecia, po środku odwrócona jest tyłem. Krajobraz parku, to drzewa. Na jednym z nich zawieszona jest biała, delikatna tkanina.
Paul Rubens, „Trzy gracje”, 1639, Muzeum Prado, Madryt, Hiszpania, wikiart, domena publiczna
R1XTekWe4GIOu 1 Obraz przedstawia dwóch mężczyzn i 2 nagie kobiety w parku. Jeden z mężczyzn gra na lutni, naga kobieta siedząca na trawie trzyma flet, a druga wylewa wodę z dzbana. Mężczyzna grający na lutni jest ubrany w czerwoną szatę i rozmawia z drugim mężczyzną. Krajobraz parku, to drzewa, oddalony budynek oraz trawa i pagórki.
Tycjan, „Koncert wiejski”, 1509, Muzeum Luwr, Paryż, Francja, wikimedia, Domena publiczna
R1dW3y4p1r9wq 1 Obraz przedstawia portret siedzącej kobiety. Ma kręcone włosy i delikatny usmiech. Za nią znajduje się krajobraz, na którym widać wodę, drzewa oraz ścieżkę przed wodą. Kobieta ma włosy do ramion i przedziałek na środku. Ręcę trzyma oparte jedna o drugą dłoń. Ubrana jest w ciemny ubiór.
Leonardo da Vinci, „Mona Lisa”, 1503-1506, Muzeum Luwr, Paryż, Francja, wikiart, domena publiczna
RALx86AEHV3KR 1 Obraz przedstawia portret siedzącej kobiety. Ma kręcone włosy i delikatny usmiech. Na twarzy domalowane ma wąsy oraz kozią bródkę. Za nią znajduje się krajobraz, na którym widać wodę, skały na wodzie oraz ścieżkę przed wodą. Kobieta ma włosy do ramion i przedziałek na środku. Ręcę trzyma oparte jedna o drugą dłoń. Ubrana jest w ciemny ubiór.
Marcel Duchamp, „L.H.O.O.Q”, 1919, Filadelfijskie Muzeum Sztuki, Filadelfia, USA, wikiart, domena publiczna
R1ZZi1GoGyNby 1 Obraz przedstawia mężczyznę idącego przez pole, który trzyma worek w ręku. W tle pasterz goni bydło. Główna postać przez lewe ramię zawieszoną ma torbę, na głowie ma kapelusz i prawą dłonią wyrzuca nasiona na pole. Obraz utrzymany jest w niebieskiej tonacji.
Vincent van Gogh, „Siewca”, 1889, kolekcja prywatna, wikiart, domena publiczna
R15af0YaLrucG 1 Obraz przedstawia mężczyznę idącego przez pole, który trzyma worek w ręku. W tle pasterz goni bydło. Główna postać przez lewe ramię zawieszoną ma torbę, na głowie ma kapelusz i prawą dłonią wyrzuca nasiona na pole. Pole jest koloru brązowego, niebo niebieskie. Mężczyzna ma na sobie niebieskie spodnie. Reszta ubioru jest brązowa.
Jean-François Millet, „Siewca”, 1865, Muzeum Sztuk Pięknych (MFA), Boston, USA, wikiart, domena publiczna
RO4yluePETYEU 1 Obraz przedstawia nagą kobietę stojącą w muszli, która unosi się na wodzie, zasłaniającą miejsca intymne. Obok niej kobieta stoi z szatą w ręku, którą chce ją okryć, a po lewej postacie, które wznoszą się nad wodą i posiadają skrzydła. Kobieta podająca okrycie ubrana jest w długą biała suknię z delikatnymi niebieskimi wzorkami.
Sandro Botticelli, „Narodziny Wenus”, 1484-1486, Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, wikipedia, domena publiczna
R1zbQyovR6sDm 1 Obraz przedstawia twarz kobiety z rozwianymi włosami. Całość jest w nienaturalnych kolorach. Włosy kobiety są koloru fioletowego z żółtymi pasemkami. Brwi, kontury oczu również są żółte. Usta pomalowane ma na fioletowo. Tło dzieła jest koloru zielonego. Kobieta lekko pochyla głowę w prawym kierunku.
Andy Warhol, „Narodziny Wenus”, 1984, thegenealogyofstyle.wordpress.com, CC BY 3.0
Rtj8jzUI11pgx 1 Obraz przedstawia nagą kobietę leżącą na łózku na plecach, trzymającą kwiaty w prawej dłoni. Lewą ręką zasłania miejsce intymne. Kobieta lezy na białym prześcieradle, który jest usłany na czerwonym łóżku. W tle widzimy dwie kobiety, jedna z nich, odwórcona tyłem i na kolanach szuka czegoś w skrzyni.
Tycjan, „Wenus z Urbino”, 1538, Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, wikiart, domena publiczna
R1e9LyKTRd8xw 1 Obraz przedstawiający leżącą nagą kobietę na łóżku na plecach. Lewą ręką zasłania miejsce intymne. We włosach ma wpięty jasnoczerwony kwiat. Kobieta leży na łózku zaścielonym białą kołdrą. Przy niej stoi kobieta o czarnym umaszczeniu skóry z tkaniną utkaną we wzorki w kwiaty. Z prawej strony na łóżku znajduje się czarny kot.
Édouard Manet, „Olimpia”, 1863, Musée d’Orsay, Paryż, Francja, wikiart, domena publiczna
RKPlqiq1NLj0L 1 Obraz przedstawia grupę pięciu mężczyzn siedzących przy stole. Dwoje z nich liczy drobne pieniądze, a pozostali rozmawiają, ze stojącymi mążczyznami, których jest dwóch. Nad nimi znajduje się okno pod sufitem. Ściany w pomieszczeniu są koloru brązowego.
Caravaggio, „Powołanie świętego Mateusza”, 1599-1600, Kościół św. Ludwika Króla Francji w Rzymie, Rzym, Włochy, wikiart, domena publiczna
R1aaLPHOSIREu 1 Obraz przedstawia kobietę stojącą przed otwartym oknem, czytającą list. Na przodzie obrazu znajduje się łóżko, na którym zaścielona jest czerwona kapa we wzorki. Na łóżku ułożóna jest taca z owocami. Kobieta ma związane włosy w kok i długą suknię. Przez okno zawieszona jest czerwona kotara, a przed łóżkiem zielona.
Jan Vermeer, „Dziewczyna czytająca list”, 1657-1659, Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie, Drezno, Niemcy, wikiart, domena publiczna