Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Marta Nowak

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

ALGORYTM EUKLIDESA

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Podczas lekcji realizowane są treści z podstawy programowej w klasach VII, VIII (pkt. I.1 podstawy programowej).

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Na dzisiejszej lekcji poznasz Algorytm Euklidesa, dzięki czemu wyznaczysz największy wspólny dzielnik dwóch liczb całkowitych.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń opisuje i analizuje problem.

  2. Uczeń stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, w postaci schematów blokowych, listy kroków.

  3. Uczeń stosuje Algorytm Euklidesa do rozwiązania problemu.

9. Metody i formy pracy

  • ćwiczenia indywidualne on‑line (genially),

  • ćwiczenia obliczeniowe w parach,

  • demonstracja,

  • dyskusja kierowana,

  • pokaz z objaśnieniem.

10. Środki dydaktyczne

  • podręcznik,

  • komputer z dostępem do internetu,

  • ćwiczenia przygotowane w genially,

  • e‑klasa do prezentacji efektów pracy.

11. Wymagania w zakresie technologii

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Poszukiwanie (NWD) piórników.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1.Uczniowie wykonują ćwiczenie naprowadzające na odkrycie czym jest NWD:
      https://view.genial.ly/61db11a8d2c6070de780d0fa/interactive-content-untitled-genially

  • Aktywność 2

    • Temat: Dyskusja kierowana dotycząca zadania z aktywności.

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Dyskusja z wykorzystaniem pytań: Czego tak naprawdę poszukiwaliście rozwiązując to zadanie? Co pomagało rozwiązać zadanie? Co sprawiało trudność?

  • Aktywność 3

    • Temat: Na czym polega metoda Euklidesa?

    • Czas trwania: 20 minut

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel prezentuje postać Euklidesa, jednego z największych matematyków w historii, który opublikował w swoim dziele „Elementy” metodę na znalezienie najwiekszego wspólnego dzielnika - NWD - nazwaną od jego imienia Algorytmem Euklidesa.

      2. Nauczyciel demonstruje sposób znalezienia NWD (wersja z odejmowaniem).

      3. Uczniowie w parach obliczają NWD dla wskazanych par liczb.

      4. Uczniowie wspólnie opisują algorytm za pomocą listy kroków.

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Mentimeter.  Dokończ zdanie: Na dzisiejszej lekcji ...

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna