ALGORYTM EUKLIDESA
Autor/autorka
Marta Nowak
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
ALGORYTM EUKLIDESA
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Podczas lekcji realizowane są treści z podstawy programowej w klasach VII, VIII (pkt. I.1 podstawy programowej).
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Na dzisiejszej lekcji poznasz Algorytm Euklidesa, dzięki czemu wyznaczysz największy wspólny dzielnik dwóch liczb całkowitych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń opisuje i analizuje problem.
Uczeń stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, w postaci schematów blokowych, listy kroków.
Uczeń stosuje Algorytm Euklidesa do rozwiązania problemu.
9. Metody i formy pracy
ćwiczenia indywidualne on‑line (genially),
ćwiczenia obliczeniowe w parach,
demonstracja,
dyskusja kierowana,
pokaz z objaśnieniem.
10. Środki dydaktyczne
podręcznik,
komputer z dostępem do internetu,
ćwiczenia przygotowane w genially,
e‑klasa do prezentacji efektów pracy.
11. Wymagania w zakresie technologii
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Poszukiwanie (NWD) piórników.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
1.Uczniowie wykonują ćwiczenie naprowadzające na odkrycie czym jest NWD:
https://view.genial.ly/61db11a8d2c6070de780d0fa/interactive-content-untitled-genially
Aktywność 2
Temat: Dyskusja kierowana dotycząca zadania z aktywności.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Dyskusja z wykorzystaniem pytań: Czego tak naprawdę poszukiwaliście rozwiązując to zadanie? Co pomagało rozwiązać zadanie? Co sprawiało trudność?
Aktywność 3
Temat: Na czym polega metoda Euklidesa?
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje postać Euklidesa, jednego z największych matematyków w historii, który opublikował w swoim dziele „Elementy” metodę na znalezienie najwiekszego wspólnego dzielnika - NWD - nazwaną od jego imienia Algorytmem Euklidesa.
Nauczyciel demonstruje sposób znalezienia NWD (wersja z odejmowaniem).
Uczniowie w parach obliczają NWD dla wskazanych par liczb.
Uczniowie wspólnie opisują algorytm za pomocą listy kroków.
Aktywność 4
Temat: Budowanie schematu Algorytmu Euklidesa.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie budują Algorytm Euklidesa w postaci schematu blokowego:
https://view.genial.ly/61db37218502620dee9f6758/interactive-content-untitled-geniallyNauczyciel prezentuje schematy blokowe uczniów, uczniowie poprawiają ewentualne błędy.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Mentimeter. Dokończ zdanie: Na dzisiejszej lekcji ...
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna