Algorytm‑powtórzenie wiadomości
Autor/autorka
Aneta Siudut
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Algorytm‑powtórzenie wiadomości
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Podstawa programowa zakres klasy VII i VIII: I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń: 1. Formułuje problem w postaci specyfikacji (czyli opisuje dane i wyniki) i wyróżnia kroki w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów. Stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, w postaci schematów blokowych, listy kroków.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uzasadnienie zastosowania technologii Na lekcji uczeń przypomina różne sposoby zapisu algorytmu: opis słowny, lista kroków, schemat blokowy. Poznaje wynikające z tego różnice. Poszerza umiejętności stosowania narzędzi edytora tekstu. Do zapisywania algorytmu w postaci schematu blokowego wykorzystuje kształty edytora Word wstawiane na kanwę rysunku.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń: podaje przykłady algorytmów, zna sposoby zapisu algorytmów; pseudokod, schemat blokowy.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczniowie rozróżniają elementy budowy schematu blokowego
Uczeń prezentuje algorytm w postaci pseudokodu oraz schematu blokowego,
Uczniowie tworzą i odczytują schemat blokowy
9. Metody i formy pracy
wykład, burza mózgów
- plakat
- stacje zadaniowe
- pokaz multimedialny
- praca z podręcznikiem
- ćwiczenia z komputerem
- programowanie z użyciem komputera
- indywidualna
10. Środki dydaktyczne
podręcznik
- komputer z dostępem do internetu
- projektor multimedialny lub tablica multimedialna
- karta pracy
11. Wymagania w zakresie technologii
stanowiska komputerowe z zainstalowanym edytorem tekstu (MS Office). Środowisko sieciowe umożliwiające udostępnianie wspólnych zasobów i zapisywanie wyników pracy, dostęp do zasobów Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświaczenie
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi uczniów, by w kilkuosobowych grupach zastanowili się i spróbowali napisać instrukcję gotowania jajka na twardo dla robota. Następnie prezentują swoje pomysły i wspólnie ustalają poszczególne kroki, tak by polecenia były krótkie.
Np.
Nalej wodę do garnka.
Włóż jajko do garnka.
Postaw garnek na gazie.
Zagotuj wodę.
Odmierz 8 minut.
Wyłącz gaz.
Wylej wodę.
Wystudź jajko.
Obierz jajko.
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczniowie wysuwaja wnioski na temat stworzonego schematu.Dokonują analizy przyjętych wariantów działania. Wskazują dane otrzymane na wyjściu, określają warunki zakończenia działania algorytmu.
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie poszczególnych kroków na wcześniej przygotowanych prostokątnych kartach. Następnie daj uczniom karty ze strzałkami oraz dwie owalne karty z napisami Start oraz Stop. Prosi uczniów, by wykorzystując wszystkie karty, ułożyli schemat pracy dla robota. Wyjaśnij uczniom, że właśnie stworzyli prosty schemat blokowy, czyli graficzną prezentację algorytmu. Wytłumacz, że owalne elementy służą do oznaczania początku i końca algorytmu, elementy prostokątne służą do oznaczania działań, a strzałki wskazują kierunek/kolejność ich realizacji.
Gdy uczniowie ułożą schemat, nauczyciel pyta ich, skąd robot będzie wiedział, że woda już się zagotowała? Wysłuchaj ich odpowiedzi i podsumuj, że robot będzie musiał to sprawdzić i podjąć decyzję. Następnie zaprezentuj uczniom kartę w kształcie rombu z pytaniem: Czy woda zagotowana? oraz dwie karty z napisami Tak i Nie.
Prosi uczniów, by umieścili romb we właściwym miejscu w schemacie. Przedyskutujcie, jakie będą działania robota jeśli woda jest zagotowana, a jakie jeśli jeszcze nie. Jeśli to konieczne, naprowadź uczniów, że robot musi odczekać i jeszcze raz sprawdzić, czy woda się zagotował
Aktywność 4
Temat: Praca własna
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi uczniów, by w grupach stworzyli schematy blokowe algorytmów z życia codziennego. Mogą wykorzystać do tego programy z pakietu office
Poproś poszczególne grupy o zaprezentowanie swoich schematów.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Krótkie pytanie co zapamietali z tej lekcji?
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Można korzystać z innego programu do rysowania schematu np. Paint
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna