Algorytm wyszukiwania największego elementu w zbiorze nieuporządkowanym.
Autor/autorka
Jadwiga Sawicka - Pragnący
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Algorytm wyszukiwania największego elementu w zbiorze nieuporządkowanym.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Zagadnienia związane z algorytmiką nie są dla uczniów łatwe, dlatego należy odwoływać się do znanych uczniom przykładów algorytmów z życia codziennego, zwracając uwagę na określanie danych i warunków, jakie mają być spełnione oraz wyników. Uczniowie często mają problem z precyzyjnym zapisem algorytmu w postaci listy kroków, zapominają o istocie kolejności zapisu kroków algorytmu. Sprawia im też trudność przetransponowanie listy kroków na schemat blokowy i odwrotnie. Dlatego wykonywanie ćwiczeń związanych z zapisywaniem algorytmu w postaci listy kroków oraz budowania schematu blokowego realizującego, algorytm przyczyni się do tego, iż uczniowie będą rozumieli, na czym polega programowanie.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uczniowie znają sposoby przedstawiania algorytmów. Lista kroków, schemat blokowy ułatwi uczniom zrozumienie tematu oraz napisanie programu w języku tekstowym.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie uczniów z algorytmem znajdowania największego elementu w zbiorze nieuporządkowanym.
8. Cele szczegółowe zajęć
Analizuje listę kroków algorytmu wyboru większej z dwóch liczb.
Tworzy schematy blokowe prostych algorytmów.
Zapisuje algorytm w języku programowania Python.
9. Metody i formy pracy
Pokaz z objaśnieniem, ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, praca indywidualna uczniów.
10. Środki dydaktyczne
Podręcznik „Teraz bajty. Informatyka klasa VIII”, rekwizyty, środowisko programistyczne IDLE
11. Wymagania w zakresie technologii
Monitor dotykowy, komputer z dostępem do Internetu
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - Analiza listy kroków algorytmu wyboru większej z dwóch liczb naturalnych
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Czynności organizacyjne.
Przypomnienie w jaki sposób można przedstawiać algorytmy?
Pogadanka na czym polega zapisywanie algorytmu w postaci listy kroków?
Uczniowie analizują listę kroków algorytmu wyboru większej z dwóch liczb naturalnych.
Aktywność 2
Temat: Refleksja - Przygotowanie schematu blokowego algorytmu znajdowania większej z dwóch liczb.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie omawiają poznane rodzaje bloków, które służą do budowania schematu blokowego?
Uczniowie przypominają jakie są podstawowe zasady budowania schematu blokowego?
Uczniowie tworzą schemat blokowy algorytmu znajdowania większej z dwóch liczb.
Aktywność 3
Temat: Teoria – Omówienie algorytmu wyszukiwania elementu w zbiorze nieuporządkowanym na przykładzie wyszukiwania największej liczby spośród n liczb
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel korzystając z monitora przedstawia algorytm wyszukiwania największej liczby spośród n liczb. Tłumaczy algorytm wykorzystując listę kroków. Objaśnia uczniom ten algorytm na przykładzie znajdowania wzrostu najwyższego z n uczniów klasy (gdzie n to liczba uczniów klasy). Wykorzystuje rysunek z podręcznika.
Aktywność 4
Temat: Zastosowanie – Sprawdzanie działania algorytmu wyszukiwania największej liczby spośród n liczb
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie sprawdzają działanie algorytmu wyszukiwania największej liczby dla podanego zbioru liczb.
Nauczyciel na bieżąco śledzi wykonanie ćwiczenia, koryguje ewentualne błędy i pomaga uczniom.
Uczniowie zapisują w języku Python algorytm wyszukiwania największej liczby w zbiorze n‑elementowym
Nauczyciel sprawdza wykonanie ćwiczenia.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają udostępnioną na platformie ankietę.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Algorytm znajdowania największego elementu w zbiorze nieuporządkowanym jest przykładem metody nazywanej przeszukiwaniem liniowym. Aby uczniowie lepiej zrozumieli ten algorytm, mogą wykonać go praktycznie, wybierając najwyższego ucznia spośród pięciu uczniów. Każdy będzie trzymał w ręku kartonik z numerem oraz wzrostem. Warto skorzystać z rysunku w podręczniku, a wyniki zapisywać na tablicy. Następnie uczniowie mogą wpisać na kartki liczby oznaczające ich wzrost i wykonać algorytm jeszcze raz.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna