Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Algorytm z pętlą – obliczanie średniej arytmetycznej

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie algorytmu,

  • wie, do czego wykorzystuje się algorytmy,

  • wie, co to jest schemat blokowy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • nabywa umiejętności posługiwania się programem do tworzenia algorytmów,

  • potrafi skonstruować algorytm,

  • kształtuje umiejętność logicznego myślenia.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca w parach przy komputerze.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, oprogramowanie, karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Nawiązanie do zajęć wcześniejszych na temat schematów blokowych i algorytmów.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel przypomina, co to jest pętla w algorytmie.

2. Nauczyciel tworzy z uczniami na tablicy schemat blokowy obliczania średniej arytmetycznej z podawanych kolejno liczb.

3. Uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej, postępują zgodnie z instrukcjami zawartymi w karcie pracy (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca.

Uczniowie zapisują wynik swojej pracy.

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, ocenia prace uczniów.

5. Bibliografia

  1. Brehmer A., Poznajemy Informatykę, Videograf, Katowice 2002.

  2. Grubiel H., Technologia Informacyjna, WSiP, Warszawa 2004.

  3. Heathocote O., Informatyka w szkole, ReadMe, Łódź 2005.

  4. Hermanowska G., Technologia Informacyjna, Operon, Gdynia 2005.

  5. Koba G., Technologia Informacyjna, Migra, Warszawa 2002.

  6. Mordaka M., Informatyka 2005, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.

  7. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.

  8. Nowakowski Z., Informatyka bez tajemnic, Edu‑Mikom, Warszawa 1999.

  9. Szmidt J.K*., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania*, Impuls, Kraków 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Ćwiczenie

Algorytm obliczania średniej arytmetycznej.

Otwórz program Eli 2.0,

Otwórz nowy projekt i zapisz go pod nazwą „Petla”. Plansze zapisz jako „plpetla”,

Do klocka startowego wpisz: Algorytm obliczania średniej arytmetycznej. Aby przejść dalej kliknij OK.,

Do pierwszego klocka wykonania obliczeń wpisz: Licznik:=0 Suma:=0,

Do klocka wprowadzania danych wpisz tekst: Podaj liczbę, jeśli twoja liczba to 0, to znaczy, że niechżesz podawać więcej liczb. Jako nazwa zmiennej użyj Liczba,

Do klocka sprawdzania warunku wpisz:Liczba=0,

Do klocka wykonania obliczeń wpisz: Licznik:=Licznik+1 Suma:=Suma+Liczba,

W oknie klocka sprawdzania warunku wpisz: Licznik=0,

Do klocka wyprowadzania danych wpisz tekst: Zdecydowałeś przerwać pobieranie danych, wprowadziłeś liczbę 0. W polu wyrażenie wpisz wartość 0.

Do klocka wykonania obliczeń wpisz instrukcję przypisania: Srednia:=Suma/Licznik,

Do klocka wyprowadzania danej wpisz: Średnia podanych liczb wynosi: w pole wyrażenie wpisz Srednia,

Jako treść końca algorytmu do klocka kończącego wpisz komunikat: Program zakończył działanie. Naciśnij OK.

Twój algorytm powinien wyglądać następująco:

R4nfNGG0NQaCL

Uruchom symulację działania algorytmu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RODC0q4I0Iixu

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 130.76 KB w języku polskim
R1MjUTUKMp5PO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim