Algorytm z pętlą – obliczanie średniej arytmetycznej. Scenariusz lekcji
Algorytm z pętlą – obliczanie średniej arytmetycznej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie algorytmu,
wie, do czego wykorzystuje się algorytmy,
wie, co to jest schemat blokowy.
b) Umiejętności
Uczeń:
nabywa umiejętności posługiwania się programem do tworzenia algorytmów,
potrafi skonstruować algorytm,
kształtuje umiejętność logicznego myślenia.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca w parach przy komputerze.
3. Środki dydaktyczne
Komputer, oprogramowanie, karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Nawiązanie do zajęć wcześniejszych na temat schematów blokowych i algorytmów.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel przypomina, co to jest pętla w algorytmie.
2. Nauczyciel tworzy z uczniami na tablicy schemat blokowy obliczania średniej arytmetycznej z podawanych kolejno liczb.
3. Uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej, postępują zgodnie z instrukcjami zawartymi w karcie pracy (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca.
Uczniowie zapisują wynik swojej pracy.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, ocenia prace uczniów.
5. Bibliografia
Brehmer A., Poznajemy Informatykę, Videograf, Katowice 2002.
Grubiel H., Technologia Informacyjna, WSiP, Warszawa 2004.
Heathocote O., Informatyka w szkole, ReadMe, Łódź 2005.
Hermanowska G., Technologia Informacyjna, Operon, Gdynia 2005.
Koba G., Technologia Informacyjna, Migra, Warszawa 2002.
Mordaka M., Informatyka 2005, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.
Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.
Nowakowski Z., Informatyka bez tajemnic, Edu‑Mikom, Warszawa 1999.
Szmidt J.K*., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania*, Impuls, Kraków 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Ćwiczenie
Algorytm obliczania średniej arytmetycznej.
Otwórz program Eli 2.0,
Otwórz nowy projekt i zapisz go pod nazwą „Petla”. Plansze zapisz jako „plpetla”,
Do klocka startowego wpisz: Algorytm obliczania średniej arytmetycznej. Aby przejść dalej kliknij OK.,
Do pierwszego klocka wykonania obliczeń wpisz: Licznik:=0 Suma:=0,
Do klocka wprowadzania danych wpisz tekst: Podaj liczbę, jeśli twoja liczba to 0, to znaczy, że niechżesz podawać więcej liczb. Jako nazwa zmiennej użyj Liczba,
Do klocka sprawdzania warunku wpisz:Liczba=0,
Do klocka wykonania obliczeń wpisz: Licznik:=Licznik+1 Suma:=Suma+Liczba,
W oknie klocka sprawdzania warunku wpisz: Licznik=0,
Do klocka wyprowadzania danych wpisz tekst: Zdecydowałeś przerwać pobieranie danych, wprowadziłeś liczbę 0. W polu wyrażenie wpisz wartość 0.
Do klocka wykonania obliczeń wpisz instrukcję przypisania: Srednia:=Suma/Licznik,
Do klocka wyprowadzania danej wpisz: Średnia podanych liczb wynosi: w pole wyrażenie wpisz Srednia,
Jako treść końca algorytmu do klocka kończącego wpisz komunikat: Program zakończył działanie. Naciśnij OK.
Twój algorytm powinien wyglądać następująco:
Uruchom symulację działania algorytmu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak