Algorytmy i schematy
Autor/autorka
Krzysztof Dudek
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Algorytmy i schematy
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową, przewidziany w rozkładzie materiału nauczania w klasie siódmej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Praca w wybranej technologii umożliwia uczniom natychmiastową weryfikację stawianej hipotezy w zakresie wykonywanego ćwiczenia oraz możliwość nazwiązania współpracy podczas realizowania projektu.
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie postawy twórczej.
Umiejętność stawiania hipotez i ich weryfikowania.
Pracę w grupie.
8. Cele szczegółowe zajęć
Edycja duszków w programie Scratch
Wykorzystanie zmiennych w algorytmie
Wykorzystanie bloku warunkowego
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
- pokaz z objaśnieniem
- burza mózgów
- metoda problemowa
Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca w parach
10. Środki dydaktyczne
portal https://scratch.mit.edu/, założone konta uczniowskie;
- strona internetowa https://pl.wikipedia.org/wiki/Twierdzenie_Pitagorasa;
- dostęp do portlalu https://www.geogebra.org/
- tablica multimedialna.
11. Wymagania w zakresie technologii
Każdy uczeń powinien byś wyposażony w stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu. Na tablicy multimedialnej będą przedstawiane kolejne etapy projektó uczniowskich. Stanowisko pracy nauczyciela wygląda tak samo jak stanowisko uczniowskie.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Przygotowanie do projektu
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
uczniowie logują się na konto na portalu https://scratch.mit.edu/
- nauczyciel przedstawia dwie części projektu. Pierwsza dotyczy algorytmu rozpoznającego czy z danych trzech odcinków można zbudować trójkąt. W drugiej części algorytm ma rozpoznać trójkąt prostokątny.
- uczniowie w pragramie Geogebra odkrywają nierówność trójkąta
- zapoznają się z tw. Pitagorasa na wybranej przez siebie stronie
Aktywność 2
Temat: Co powinniśmy wiedzieć?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
nauczyciel prosi uczniów o zapisanie nierówności trójkąta
- wybrany uczeń prezentuje tw. Pitagorasa
Aktywność 3
Temat: Prezentacja algorytmów w schemacie blokowym
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Uczniowie na schemacie blokowym przedstawiają algorytmy realizujące rozwiązanie problemów.
Aktywność 4
Temat: Realizacja algorytmu w programie Scratch
Czas trwania: 50
Opis aktywności:
uczniowie w pragramie Scratch budują algorytm losujący trzy liczby z określonego przedziału
- z wykorzystaniem funkcji jeżeli budują algorytm rozpoznający, czy z wylosowanych odcinków można utworzyć trójkąt
- ustalają komunikację pomiędzy duszkami
- wykorzystując funkcję jeżeli tworzą algorytm rozpoznający czy dany trójkąt jest prostokątny
- ustalają komunikację pomiędzy dodatkowymi duszkami
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie udostępniają swoje projekty w sieci. Sami sobie weryfikują poprawność wykonanego zadania.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna