Algorytmy na liczbach naturalnych.
Autor/autorka
Lucyna Zabagło
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Algorytmy na liczbach naturalnych.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Kontynuacja tematyki związanej z zastosowaniem algorytmów i języka Python do działań na liczbach z wykorzystaniem poznanych zmiennych oraz instrukcji warunkowych. Język jest przystępny dla uczniów, prosty w porównaniu do innych języków.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uczniowie mogą na bieżąco kontrolować swoją pracę ze wzorem podawanym przez nauczyciela i wyświetlanym na monitorze interaktywnym. Mogą wykonywać ćwiczenia interaktywne z Multiteki. Ćwiczenia umieszczone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej urozmaicą lekcję, pozwolą utrwalić materiał z lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Formułowanie problemu w postaci specyfikacji, wyróżnianie kroków w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów. Stosowanie podstawowych algorytmów na liczbach naturalnych przy rozwiązywaniu problemów: porównywania liczb, podzielności liczb, sprawdzania parzystości, wyodrębnianiu cyfr danej liczby.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń potrafi przedstawić w postaci listy kroków i schematu blokowego przedstawić sposób rozwiązania problemu.
Uczeń wie, jak zbadać podzielność liczb, wyodrębnić cyfry danej liczby.
Korzysta z pętli while przy tworzeniu algorytmów z iteracją.
9. Metody i formy pracy
pogadanka
wykład
instruktaż
pokaz
ćwiczenia z komputerem
programowanie z użyciem komputera
10. Środki dydaktyczne
Flipbook
Multiteka
komputer
edytor tekstu, grafiki
środowisko programistyczne Python IDLE lub Mu Editor
monitor interaktywny
platforma ZPE
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu, edytorem tekstu i grafiki oraz zainstalowanym środowiskiem programistycznym Python IDLE lub Mu Editor.
Dostęp do Office 365 (Forms, Teams).
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - Sposoby przedstawiania algorytmów.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie przypominają, czym jest algorytm i w jaki sposób można go przedstawić.
Podają przykłady rozwiązań (praca w dwójkach). Próbują w różny sposób przedstawić algorytm określający, która z liczb a, b jest większa i odwrotnie. Prezentują utworzone algorytmy. Wybrani uczniowie prezentują swoje prace na monitorze interaktywnym.
Aktywność 2
Temat: Refleksja - Analiza wykonanych zadań.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
Który sposób przedstawienia algorytmu najbardziej Ci odpowiada?
Czy trudno było wprowadzić zmiany w algorytmie określającym wiekszą lub mniejszą liczbę?
Co jeszcze można zmodyfikować?
Aktywność 3
Temat: Teoria - Omówienie sposobów zapisywania algorytmów, zastosowanie operatora modulo.
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Przypomienie zasady podzielności liczb naturalnych. Omówienie algorytmu badania podzielności liczb wraz ze specyfikacją zadania (s. 91–92). Nauczyciel wyświetla na monitorze interaktywnym omawiane części z odpowiednich stron Flipbooka. Prezentuje przykładowy skrypt wykonany w programie Scratch. Zwraca przy tym uwagę na operator modulo. Uczniowie wraz z nauczycielem wykonują dwa przykłady z ćw. 1 na s. 92, a rozwiązanie zapisują we wcześniej przygotowanej tabeli.
Ćwiczenie 1:
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/38012200
Aktywność 4
Temat: Zastosowanie - Tworzenie algorytmów na liczbach naturalnych.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Uczniowie tworzą algorytmy, sprawdzające podzielność liczb. Wraz z nauczycielem wykonują przykłady z ćw. 1 na s. 92, rozwiązanie zapisują w tabeli, utworzonej w edytorze tekstu. Zapisują ten sam algorytm w postaci schematów blokowych i listy kroków. Następnie wykonują ćw. 2 i 3 (s. 93). Sprawdzają poprawność algorytmu tworząc program (Python IDLE lub Mu Editor). Analizują sytuację przedstawioną w podręczniku (s. 90). Próbują rozwiązać problem
Opierając się na umiejętnościach nabytych w poprzednich ćwiczeniach, starają się stworzyć algorytm, który określi, czy liczba jest parzysta. Odpowiednio modyfikują schemat blokowy, wprowadzają zmiany w programie. W zależności od zaawansowania uczniów nauczyciel proponuje rozważenie sposobu zapisu algorytmu wyodrębniającego cyfry liczby od najmniej znaczącej (s. 102).
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę w Forms i odpowiedają na pytania:
1. Czy jesteś zadowolony/zadowolona z efektów swojej pracy?
2. Co było dla Ciebie najłatwiejsze na lekcji?
3. Co sprawiło Ci najwięcej problemów?
4. Oceń w skali od 1 do 5 przystępność materiału.
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=i-1HHKh0REurrw77IXozPeCkcONgBxdPuW40dIYtHupURVBYSDY5TlkwVFBDMU0yVVg5TFZHWklOVS4u
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja prowadzona w systemie stacjonarnym.
Na kolejnej lekcji z tej tematyki omówione zostanie działanie algorytmu Euklidesa.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna