Autor/autorka

Lucyna Zabagło

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Algorytmy na liczbach naturalnych.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Kontynuacja tematyki związanej z zastosowaniem algorytmów i języka Python do działań na liczbach z wykorzystaniem poznanych zmiennych oraz instrukcji warunkowych. Język jest przystępny dla uczniów, prosty w porównaniu do innych języków.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Uczniowie mogą na bieżąco kontrolować swoją pracę ze wzorem podawanym przez nauczyciela i wyświetlanym na monitorze interaktywnym. Mogą wykonywać ćwiczenia interaktywne z Multiteki. Ćwiczenia umieszczone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej urozmaicą lekcję, pozwolą utrwalić materiał z lekcji.

7. Cel ogólny zajęć

Formułowanie problemu w postaci specyfikacji, wyróżnianie kroków w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów. Stosowanie podstawowych algorytmów na liczbach naturalnych przy rozwiązywaniu problemów: porównywania liczb, podzielności liczb, sprawdzania parzystości, wyodrębnianiu cyfr danej liczby.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń potrafi przedstawić w postaci listy kroków i  schematu blokowego przedstawić sposób rozwiązania problemu.

  2. Uczeń wie, jak zbadać podzielność liczb, wyodrębnić cyfry danej liczby.

  3. Korzysta z pętli while przy tworzeniu algorytmów z iteracją.

9. Metody i formy pracy

  • pogadanka

  • wykład

  • instruktaż

  • pokaz

  • ćwiczenia z komputerem

  • programowanie z użyciem komputera

10. Środki dydaktyczne

  • Flipbook

  • Multiteka

  • komputer 

  • edytor tekstu, grafiki

  • środowisko programistyczne Python IDLE lub Mu Editor

  • monitor interaktywny

  • platforma ZPE

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer z dostępem do internetu, edytorem tekstu i grafiki oraz zainstalowanym środowiskiem programistycznym Python IDLE lub Mu Editor.
Dostęp do Office 365 (Forms, Teams).

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie - Sposoby przedstawiania algorytmów.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie przypominają, czym jest algorytm i w jaki sposób można go przedstawić.
      Podają przykłady rozwiązań (praca w dwójkach). Próbują w różny sposób przedstawić algorytm określający, która z liczb a, b jest większa i odwrotnie. Prezentują utworzone algorytmy. Wybrani uczniowie prezentują swoje prace na monitorze interaktywnym.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja - Analiza wykonanych zadań.

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

      1. Który  sposób przedstawienia algorytmu najbardziej Ci odpowiada?

      2. Czy trudno było wprowadzić zmiany w algorytmie określającym wiekszą lub mniejszą liczbę?

      3. Co jeszcze można zmodyfikować?

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria - Omówienie sposobów zapisywania algorytmów, zastosowanie operatora modulo.

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Przypomienie zasady podzielności liczb naturalnych. Omówienie algorytmu badania podzielności liczb wraz ze specyfikacją zadania (s. 91–92). Nauczyciel wyświetla na monitorze interaktywnym omawiane części z odpowiednich  stron Flipbooka. Prezentuje przykładowy skrypt wykonany w programie Scratch. Zwraca przy tym uwagę na operator modulo. Uczniowie wraz z nauczycielem wykonują dwa przykłady z ćw. 1 na s. 92, a rozwiązanie zapisują we wcześniej przygotowanej tabeli. 

      Ćwiczenie 1:
      https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/38012200

  • Aktywność 4

    • Temat: Zastosowanie - Tworzenie algorytmów na liczbach naturalnych.

    • Czas trwania: 20 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie tworzą algorytmy, sprawdzające podzielność liczb. Wraz z nauczycielem wykonują przykłady z ćw. 1 na s. 92, rozwiązanie zapisują w tabeli, utworzonej w edytorze tekstu. Zapisują ten sam algorytm w postaci schematów blokowych i listy kroków. Następnie wykonują ćw. 2 i 3 (s. 93).  Sprawdzają poprawność algorytmu tworząc program (Python IDLE lub Mu Editor). Analizują  sytuację przedstawioną w podręczniku (s. 90). Próbują rozwiązać problem
      Opierając się na umiejętnościach nabytych w poprzednich ćwiczeniach, starają się stworzyć algorytm, który określi, czy liczba jest parzysta. Odpowiednio modyfikują schemat blokowy, wprowadzają zmiany w programie. W zależności od zaawansowania uczniów nauczyciel proponuje rozważenie sposobu zapisu algorytmu wyodrębniającego cyfry liczby od najmniej znaczącej (s. 102).

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają ankietę w Forms i odpowiedają na pytania:
1. Czy jesteś zadowolony/zadowolona z efektów swojej pracy?
2. Co było dla Ciebie najłatwiejsze na lekcji?
3. Co sprawiło Ci najwięcej problemów?
4. Oceń w skali od 1 do 5 przystępność materiału.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=i-1HHKh0REurrw77IXozPeCkcONgBxdPuW40dIYtHupURVBYSDY5TlkwVFBDMU0yVVg5TFZHWklOVS4u

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcja prowadzona w systemie stacjonarnym.
Na kolejnej lekcji z tej tematyki omówione zostanie działanie algorytmu Euklidesa.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna