Algorytmy oraz sposoby ich przedstawiania
Autor/autorka
Lucjan Klocek
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Algorytmy oraz sposoby ich przedstawiania
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Algorytm czyli sposób rozwiązania problemu. Zwykle przed napisaniem programu komputerowego należy zastanowić się jak pisząc program uczynić go przyjaznym dla użytkownika oraz - co najważniejsze - poprawnie działającym ciągiem instrukcji, które realizują rozwiązanie zadania. Warto poświęcić trochę czasu na to zagadnienie i przedstawić rozwiązanie problemu omawiając dwa rodzaje jego zapisu. Pozwoli to uczniom zrozumieć cel stosowania zapisu algorytmów i wykorzystanie ich podczas pisania programów komputerowych.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Omawiając to zagadnienie możemy posłużyć się kartką papieru i długopisem (piszemy, rysujemy). Ja posłużę się programami WordPad i Paint - obydwa są dostępne w każdym komputerze i pozwolą przypomnieć zasady pisania tekstu (WordPad) jak również rysowania (Paint).
7. Cel ogólny zajęć
Uczniowie poznają definicje algorytmu oraz nabywają umiejętność zapisu algorytmu dwoma sposobami.
8. Cele szczegółowe zajęć
Poznanie definicji algorytmu i jego zastosowania w informatyce (poprzedza napisanie programu komputerowego).
Poznanie sposobów zapisu algorytmu: tekstowy (lista kroków) oraz graficzny (schemat blokowy)
Zastosowanie algorytmów w informatyce i nabycie umiejętności tworzenia schematów blokowych.
9. Metody i formy pracy
pogadanka
burza mózgów
pokaz z objaśnieniem
ćwiczenie praktyczne
praca indywidualna uczniów
10. Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do internetu
projektor
program graficzny Paint (tworzenie schematów blokowych)
edytor tekstu WordPad (Lista kroków)
11. Wymagania w zakresie technologii
Lekcja w pracowni informatycznej, projektor (monitor) do przedstawiania omawianych algorytmów, program graficzny lub dedykowany budowaniu algorytmów dostepny w komputerze ucznia lub online.
Możliwa realizacja w formie lekcji online - np. platforma TEAMS (uczeń ma dostęp do programów we własnym komputerze) oraz możliwość pobrania plików z zadaniami z Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: DOŚWIADCZENIE
Czas trwania: 7 min
Opis aktywności:
Nauczyciel zadaje pytanie - co to jest algorytm i prosi o odpowiedź sugerując opisanie przykładu z własnego doświadczenia (ucznia) - w przypadku problemu ze zrozumieniem pytania używamy słowa PRZEPIS
Jak można zapisać algorytm? (przebieg jak wyżej)
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA
Czas trwania: 4 min
Opis aktywności:
Analiza wypowiedzi uczniów dotycząca obu zagadnień
Próba sformułowania definicji algorytmu
Jak zapisać sposób rozwiązania problemu i dlaczego warto to zrobić
Aktywność 3
Temat: TEORIA
Czas trwania: 12 min
Opis aktywności:
Podanie definicjI algorytmu (na podstawie wniosków z pogadanki i „burzy mózgów”) oraz dwóch sposobów ich zapisu.
Przedstawienie bloków stosowanych w zapisie schematów blokowych.
Omówienie przykładu schematu blokowego, który przedstawia sposób obliczenia sumy dwóch liczb (do wykorzystania plik z gotowymi kształtami Zadanie 2)
Aktywność 4
Temat: PRAKTYKA
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
Zadanie 1 Polega na samodzielnym napisaniu listy kroków na podstawie schematu blokowego otrzymanego od nauczyciela - WordPad (plik zadanie1 lista kroków) https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/16053100
Zadanie 2 Polega na samodzielnym ułożeniu schematu blokowego algorytmu obliczającego pole powierzchni trójkata - plik zawiera bloki, które uczeń powinien uzupełnić tekstem i ułożyć we właściwej kolejności - PAINT (plik zadanie2 schemat blokowy) https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/96635100
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę:
https://forms.office.com/r/LgQAEHEBnq
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Korzystając z platformy TEAMS wszystkie zadania dla uczniów, nauczyciel może zamieścić w folderze PLIKI - uczeń pobiera je na swój komputer.
Platforma umożliwia również odesłanie prac przez każdego ucznia poprzez ZADANIA - uczeń dołącza plik z zadaniem i przesyła nauczycielowi do weryfikacji.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna