Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Lucjan Klocek

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Algorytmy oraz sposoby ich przedstawiania

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Algorytm czyli sposób rozwiązania problemu. Zwykle przed napisaniem programu komputerowego należy zastanowić się jak pisząc program uczynić go przyjaznym dla użytkownika oraz - co najważniejsze - poprawnie działającym ciągiem instrukcji, które realizują rozwiązanie zadania. Warto poświęcić trochę czasu na to zagadnienie i przedstawić rozwiązanie problemu omawiając dwa rodzaje jego zapisu. Pozwoli to uczniom zrozumieć cel stosowania zapisu algorytmów i wykorzystanie ich podczas pisania programów komputerowych.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Omawiając to zagadnienie możemy posłużyć się kartką papieru i długopisem (piszemy, rysujemy). Ja posłużę się programami WordPad i Paint - obydwa są dostępne w każdym komputerze i pozwolą przypomnieć zasady pisania tekstu (WordPad) jak również rysowania (Paint).

7. Cel ogólny zajęć

Uczniowie poznają definicje algorytmu oraz nabywają umiejętność zapisu algorytmu dwoma sposobami.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Poznanie definicji algorytmu i jego zastosowania w informatyce (poprzedza napisanie programu komputerowego).

  2. Poznanie sposobów zapisu algorytmu: tekstowy (lista kroków) oraz graficzny (schemat blokowy)

  3. Zastosowanie algorytmów w informatyce i nabycie umiejętności tworzenia schematów blokowych.

9. Metody i formy pracy

  • pogadanka

  • burza mózgów

  • pokaz z objaśnieniem

  • ćwiczenie praktyczne

  • praca indywidualna uczniów

10. Środki dydaktyczne

  • komputer z dostępem do internetu

  • projektor

  • program graficzny Paint (tworzenie schematów blokowych)

  • edytor tekstu WordPad (Lista kroków)

11. Wymagania w zakresie technologii

Lekcja w pracowni informatycznej, projektor (monitor) do przedstawiania omawianych algorytmów, program graficzny lub dedykowany budowaniu algorytmów dostepny w komputerze ucznia lub online.
Możliwa realizacja w formie lekcji online - np. platforma TEAMS (uczeń ma dostęp do programów we własnym komputerze) oraz możliwość pobrania plików z zadaniami z Internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: DOŚWIADCZENIE

    • Czas trwania: 7 min

    • Opis aktywności:

      • Nauczyciel zadaje pytanie - co to jest algorytm i prosi o odpowiedź sugerując opisanie  przykładu z własnego doświadczenia (ucznia) - w przypadku problemu ze zrozumieniem pytania używamy słowa PRZEPIS

      • Jak można zapisać algorytm? (przebieg jak wyżej)

  • Aktywność 2

    • Temat: REFLEKSJA

    • Czas trwania: 4 min

    • Opis aktywności:

      1. Analiza wypowiedzi uczniów dotycząca obu zagadnień

      • Próba sformułowania definicji algorytmu

      • Jak zapisać sposób rozwiązania problemu i dlaczego warto to zrobić

  • Aktywność 3

    • Temat: TEORIA

    • Czas trwania: 12 min

    • Opis aktywności:

      1. Podanie definicjI algorytmu (na podstawie wniosków z pogadanki i „burzy mózgów”) oraz dwóch sposobów ich zapisu.

      2. Przedstawienie bloków stosowanych w zapisie schematów blokowych.

      3. Omówienie przykładu schematu blokowego, który przedstawia sposób obliczenia sumy dwóch liczb (do wykorzystania plik z gotowymi kształtami Zadanie 2)  

  • Aktywność 4

    • Temat: PRAKTYKA

    • Czas trwania: 20 min

    • Opis aktywności:

      Zadanie 1 Polega na samodzielnym napisaniu listy kroków na podstawie schematu blokowego otrzymanego od nauczyciela - WordPad  (plik zadanie1 lista kroków)    https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/16053100

      Zadanie 2 Polega na samodzielnym ułożeniu schematu blokowego algorytmu obliczającego pole powierzchni trójkata - plik zawiera bloki, które uczeń powinien uzupełnić tekstem i ułożyć we właściwej kolejności - PAINT (plik zadanie2 schemat blokowy)    https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/96635100

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają ankietę:
https://forms.office.com/r/LgQAEHEBnq

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Korzystając z platformy TEAMS wszystkie zadania dla uczniów, nauczyciel może zamieścić w folderze PLIKI - uczeń  pobiera je na swój komputer.
Platforma umożliwia również odesłanie prac przez każdego ucznia poprzez ZADANIA - uczeń dołącza plik z zadaniem i przesyła nauczycielowi do weryfikacji.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna