Algorytmy rozwiązujące problemy liczbowe
Scenariusz lekcji
Temat lekcji
Algorytmy rozwiązujące problemy liczbowe
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń potrafi:
wymienić przykłady klasycznych algorytmów służących rozwiązywaniu problemów liczbowych;
opisać algorytm wyszukiwania minimum i maksimum;
podać definicje programowania strukturalnego i procedury;
opisać zastosowanie zmiennych w algorytmie.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
analizować przebieg wykonania algorytmów;
stosować podstawowe techniki algorytmiczne – warunek, pętla;
zapisywać, testować i wykonywać algorytmy za pomocą komputera;
modyfikować algorytmy;
zapisywać algorytmy za pomocą schematów blokowych w programie ELI.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
podręcznik.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (5 min) | ||
– wprowadzenie do tematu lekcji (20 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – budowanie algorytmów w progra‑mie ELI (50 min) |
| |
– poznanie pojęć: programowanie strukturalne i procedura (10 min) |
| ||
Faza podsumowująca | – podsumowanie (5 min) |
|
Bibliografia
[1] Białowąs J., Chmielewska K., Jakutowicz M., Mordaka M., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum (I rok nauki), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.
[2] Mordaka M., Lipski J., Gulgowski M., Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum (klasa 2), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.
Załączniki
Czas trwania lekcji
2 x 45 minut