Alkohol? Zdecydowanie nie!
Alkohol? Zdecydowanie nie!
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna sposoby odmawiania,
wie, dlaczego ludzie sięgają po alkohol,
zna skutki picia alkoholu.
Umiejętności
Uczeń potrafi skutecznie odmawiać.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy: burza mózgów, dyskusja, wykład, zabawa, zdania niedokończone.
Forma pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (arkusze papieru, flamastry).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie po kolei kończą zadanie: Alkohol kojarzy mi się ...
b) Faza realizacyjna
Burza mózgów.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero- lub pięcioosobowe. Nauczyciel prosi, by każda grupa na arkuszu papieru opracowała listę motywów, którymi ludzie przed 18. rokiem życia kierują się, sięgając po alkohol, np. ciekawość, nieśmiałość. Po zakończonej pracy liderzy grup prezentują swoje odpowiedzi.
Dyskusja na temat wpływu alkoholu na organizm człowieka.
Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji na temat szkodliwego działania alkoholu na organizm. W tym celu tłumaczy klasie, że alkohol dostaje się do organizmu poprzez usta, potem przechodzi do żołądka, gdzie podrażnia błonę śluzową i wzmaga wydzielanie soku żołądkowego. Krwiobiegiem jest przenoszony do wątroby, którą uszkadza. Układem krwionośnym trafia do mózgu i działa odurzająco.
Wykład: etapy podejmowania decyzji.
Etapy podejmowania decyzji i sposoby odmawiania:
Etap 1 – Sprawdzamy, czy to, co proponuje nam kolega, jest dla nas dobre (czy nie zagraża naszemu zdrowiu, bezpieczeństwu), zastanawiamy się, co powiedzieliby rodzice.
Etap 2 – Jeżeli pomysł kolegi lub koleżanki jest zły, mówimy: nie. Można odmówić nie raniąc innych, nie kłócąc się (np. stanowczo i uprzejmie powiedzieć: nie bez angażowania się w dodatkowe dyskusje, podziękować za propozycję, skoncentrować się na własnych obowiązkach, odejść).
Etap 3 – Można powiedzieć namawiającemu: nie i w zamian zaproponować inna formę spędzenia czasu, np. wyjście do kina, spacer.
Zabawa: odmawiam!
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o odegranie scenek. Propozycje sytuacji do odegrania:
Kolega częstuje cię wódką. Ty odmawiasz.
Po szkole idziesz z kolegą do miasta. Nagle kolega proponuje kupno piwa. Ty odmawiasz.
Jedziecie na wycieczkę. Wieczorem kolega wyjmuje z plecaka piwo. Ty odmawiasz. Co zrobisz jeszcze w takiej sytuacji?
Kolega zaprosił cię na imprezę urodzinową. W domu solenizanta nie ma rodziców. Solenizant
i goście częstuję cię piwem. Ty odmawiasz.
Uczniowie mogą przedstawić sytuacje, w których byli częstowani alkoholem lub zaprezentować antyreklamę alkoholu.
c) Faza podsumowująca
Zdania niedokończone. Uczniowie, siedząc w kręgu, kolejno kończą zdanie wypowiedziane przez nauczyciela.
Dzisiejsze zajęcia były dla mnie…
Dzisiaj na zajęciach dowiedziałem się, że…
Na dzisiejszych zajęciach szczególnie podobało mi się…
Na dzisiejszych zajęciach szczególnie nie podobało mi się…
5. Bibliografia
Drugi elementarz, czyli Program Siedmiu Kroków. Program profilaktyki dla młodzieży, nauczycieli i rodziców, wyd. 3, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 1998.
Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Spójrz inaczej, EDUCATIO, Kraków 1993.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz godziny wychowawczej jest przeznaczony dla klasy pierwszej gimnazjum.