Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Alkohole i fenole – powtórzenie wiadomości

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna zastosowanie i właściwości fizyczne alkoholi i fenoli.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • rozróżnić alkohole nasycone, nienasycone, aromatyczne, cykliczne oraz fenole na podstawie podanych wzorów półstrukturalnych,

  • określić rzędowości alkoholi na podstawie podanych wzorów półstrukturalnych lub strukturalnych,

  • pisać wzory półstrukturalne lub strukturalne na podstawie podanych nazw alkoholi i fenoli,

  • tworzyć nazwy systematyczne alkoholi i fenoli na podstawie podanych wzorów półstrukturalnych lub strukturalnych,

  • pisać równania reakcji charakterystyczne dla alkoholi i fenoli,

  • pisać równania reakcji otrzymywania alkoholi i fenoli,

  • omówić budowę alkoholi i fenoli.

2. Metoda i forma pracy

Doświadczenie, dobieranka, pogadanka, praca z całym zespołem, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń, karty pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Podanie tematu lekcji.

  2. Podział uczniów na zespoły.

b) Faza realizacyjna

Część teoretyczna

  1. Wybieranie przez grupy zdań prawdziwych (załącznik 1). Omówienie ćwiczenia.

  2. Przyporządkowanie przez grupy podanego wzoru alkoholu do odpowiedniego szeregu homologicznego i określenie rzędowości alkoholu (załącznik 2).

  3. Dopasowanie przez grupy, zastosowania i wzoru związku do nazwy (załącznik 3). Omówienie ćwiczenia.

  4. Porównanie hydroksylowych pochodnych węglowodorów (załącznik 4). Omówienie ćwiczenia.

Część praktyczna

  1. Rozdanie uczniom probówek oznaczonych cyframi 1,2,3.

  2. Identyfikacja przez grupy zawartości probówek (załącznik 5).

c) Faza podsumowująca

  1. Wykonanie przez uczniów zaplanowane doświadczenia pod ścisłą kontrolą nauczyciela.

  2. Chętni przedstawiciele grup omawiają efekty swoich prac, określając zawartość probówek 1,2,3.

5. Bibliografia

  1. Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.

  2. Gielas E., Kluz Z., Krzeczkowska M., Poźniaczek M., Chemia 3. Zeszyt ćwiczeń dla uczniów szkół średnich, WSiP , Warszawa 1993.

  3. Kałuża B., Kamińska F., Chemia organiczna. Ćwiczenia część 2, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej Żak, Warszawa 2002.

  4. Scenariusz zajęć mgr Agnieszki Janas umieszczony na stronie http://www.profesor.pl/

  5. Płyta CD, Chemia w liceach i technikach. Zakres podstawowy. Sprawdziany modułowe do działów 1‑12. Oficyna Edukacyjna Krzysztofa Pazdro, Warszawa 2005.

6. Załączniki

a) Karty pracy ucznia

załącznik 1

Wybierzcie prawdziwe zdania charakteryzujące budowę, właściwości fizyczne i zastosowanie alkoholi i fenoli.

  1. Alkohole wykazują charakter zasadowy dzięki obecności w ich cząsteczkach grupy –OH (np. KOH).

  2. Cząsteczki wszystkich alkoholi i fenoli zawierają atomy węgla, wodoru i tlenu.

  3. Glicerol nie jest trującym alkoholem.

  4. Wodny roztwór glikolu etylenowego podwyższa temperaturę krzepnięcia roztworu o ok. 300CIndeks górny o.

  5. Alkohole i fenole są homologami, ponieważ ich cząsteczki zawierają tę samą grupę funkcyjną –OH.

  6. Reakcja glikolu z wodorotlenkiem miedzi (II) świadczy o obecności wielu grup –OH w cząsteczce glikolu.

  7. Benzenol jest alkoholem aromatycznym.

załącznik 2

Na podstawie podanych wzorów półstrukturalnych określcie, do jakiego szeregu homologicznego należą podane związki.

Zastosujcie określenia:

  • alkohol nasycony,

  • alkohol nienasycony,

  • alkohol cykliczny,

  • alkohol aromatyczny,

  • fenol.

Następnie określcie rzędowość alkoholi.

R17Qth1sT0Dvp

Karta pracy na podstawie sprawdzianów modułowych do działów 1‑12 - Płyta CD Chemia w liceach i technikach. Zakres podstawowy, Oficyna Edukacyjna Krzysztofa Pazdro, Warszawa 2005.

załącznik 3

Do nazwy związku dobierzcie jego wór oraz jego zastosowanie.

METANOL

GLIKOL ETYLENOWY

KREZOL

ETANOL

GLICEROL

FENOL

CIndeks dolny 2HIndeks dolny 5OH

CIndeks dolny 3HIndeks dolny 5(OH)Indeks dolny 3

CIndeks dolny 2HIndeks dolny 4(OH)Indeks dolny 2

CHIndeks dolny 3OH

CIndeks dolny 6HIndeks dolny 5OH

CIndeks dolny 7HIndeks dolny 7OH

Powstaje w wyniku fermentacji alkoholowej

Silna trucizna, powoduje trwałą ślepotę

Używany m.in. do produkcji leków i kosmetyków

„Przyjaciel” chłodnic samochodowych w czasie mrozów

Wróg hydrosfery, składnik ścieków przemysłowych

Środek do dezynfekcji pomieszczeń sanitarnych i śmietników.

załącznik 4

Uzupełnijcie tabelkę, wpisując odpowiednio znak plusa (+), jeśli reakcja zachodzi lub znak minusa (–), jeśli nie zachodzi

Reakcja z

Alkohole monohydro‑ksylowe

Alkohole polihydroksylowe

Alkohole aromatyczne

Fenole

Metalem aktywnym

Wodorotlenkiem litowca

Wodorotlenkiem miedzi (II)

Roztworem chlorku żelaza (III)

Zdolność do dysocjacji

Zdolność do podstawienia grupy – OH

Zdolność do reakcji nitrowania

Dokonajcie zestawienia porównawczego alkoholi i fenoli

WYSZCZEGÓLNIENIE

ALKOHOLE

FENOLE

Wzór i nazwa grupy funkcyjnej

Wzór ogólny

Stan hybrydyzacji atomu węgla, z którym połączona jest grupa funkcyjna

Charakter kwasowy

załącznik 5

W probówkach oznaczonych cyframi 1,2,3 otrzymaliście roztwory wodne następujących substancji: alkoholu monohydroksylowego, alkoholu polihydroksylowego i fenolu . Zaprojektujcie doświadczenia, możliwe do realizacji w warunkach szkolnych, prowadzące do identyfikacji zawartości probówek. Następnie przeprowadźcie je, zapiszcie obserwacje i wnioski oraz określcie zawartość probówek.

b) Zadanie domowe

  1. Alkohol metylowy jest szeroko stosowanym rozpuszczalnikiem, otrzymuje się go w reakcji syntezy z gazu syntezowego. Wiedząc, że proces przebiega z sześćdziesięcioprocentową wydajnością, oblicz, ile należy użyć gazu syntezowego (warunki normalne), aby otrzymać 150 kg metanolu.

  2. W wyniku badania próbki ścieku stwierdzono, że 200 cmIndeks górny 3 tej próbki reaguje z 0,06 g bromu. Oblicz stężenie fenolu w badanym ścieku w g/dmIndeks górny 3.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Przy mało sprawnej eksperymentalnie grupie lub przy liczebnej klasie, uczniowie tylko projektują doświadczenia zmierzające do identyfikacji zawartości probówek oznaczonych cyframi: 1, 2, 3. Eksperymenty przeprowadza wówczas nauczyciel w formie pokazu, według instrukcji przygotowanej przez młodzież.

RArCJxXsHIYHW

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 195.18 KB w języku polskim
RLfauy0GAENnK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 70.50 KB w języku polskim