Alkohole i fenole – powtórzenie wiadomości. Scenariusz lekcji
Alkohole i fenole – powtórzenie wiadomości
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna zastosowanie i właściwości fizyczne alkoholi i fenoli.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
rozróżnić alkohole nasycone, nienasycone, aromatyczne, cykliczne oraz fenole na podstawie podanych wzorów półstrukturalnych,
określić rzędowości alkoholi na podstawie podanych wzorów półstrukturalnych lub strukturalnych,
pisać wzory półstrukturalne lub strukturalne na podstawie podanych nazw alkoholi i fenoli,
tworzyć nazwy systematyczne alkoholi i fenoli na podstawie podanych wzorów półstrukturalnych lub strukturalnych,
pisać równania reakcji charakterystyczne dla alkoholi i fenoli,
pisać równania reakcji otrzymywania alkoholi i fenoli,
omówić budowę alkoholi i fenoli.
2. Metoda i forma pracy
Doświadczenie, dobieranka, pogadanka, praca z całym zespołem, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń, karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Podanie tematu lekcji.
Podział uczniów na zespoły.
b) Faza realizacyjna
Część teoretyczna
Wybieranie przez grupy zdań prawdziwych (załącznik 1). Omówienie ćwiczenia.
Przyporządkowanie przez grupy podanego wzoru alkoholu do odpowiedniego szeregu homologicznego i określenie rzędowości alkoholu (załącznik 2).
Dopasowanie przez grupy, zastosowania i wzoru związku do nazwy (załącznik 3). Omówienie ćwiczenia.
Porównanie hydroksylowych pochodnych węglowodorów (załącznik 4). Omówienie ćwiczenia.
Część praktyczna
Rozdanie uczniom probówek oznaczonych cyframi 1,2,3.
Identyfikacja przez grupy zawartości probówek (załącznik 5).
c) Faza podsumowująca
Wykonanie przez uczniów zaplanowane doświadczenia pod ścisłą kontrolą nauczyciela.
Chętni przedstawiciele grup omawiają efekty swoich prac, określając zawartość probówek 1,2,3.
5. Bibliografia
Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.
Gielas E., Kluz Z., Krzeczkowska M., Poźniaczek M., Chemia 3. Zeszyt ćwiczeń dla uczniów szkół średnich, WSiP , Warszawa 1993.
Kałuża B., Kamińska F., Chemia organiczna. Ćwiczenia część 2, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej Żak, Warszawa 2002.
Scenariusz zajęć mgr Agnieszki Janas umieszczony na stronie http://www.profesor.pl/
Płyta CD, Chemia w liceach i technikach. Zakres podstawowy. Sprawdziany modułowe do działów 1‑12. Oficyna Edukacyjna Krzysztofa Pazdro, Warszawa 2005.
6. Załączniki
a) Karty pracy ucznia
załącznik 1
Wybierzcie prawdziwe zdania charakteryzujące budowę, właściwości fizyczne i zastosowanie alkoholi i fenoli.
Alkohole wykazują charakter zasadowy dzięki obecności w ich cząsteczkach grupy –OH (np. KOH).
Cząsteczki wszystkich alkoholi i fenoli zawierają atomy węgla, wodoru i tlenu.
Glicerol nie jest trującym alkoholem.
Wodny roztwór glikolu etylenowego podwyższa temperaturę krzepnięcia roztworu o ok. 300CIndeks górny oo.
Alkohole i fenole są homologami, ponieważ ich cząsteczki zawierają tę samą grupę funkcyjną –OH.
Reakcja glikolu z wodorotlenkiem miedzi (II) świadczy o obecności wielu grup –OH w cząsteczce glikolu.
Benzenol jest alkoholem aromatycznym.
załącznik 2
Na podstawie podanych wzorów półstrukturalnych określcie, do jakiego szeregu homologicznego należą podane związki.
Zastosujcie określenia:
alkohol nasycony,
alkohol nienasycony,
alkohol cykliczny,
alkohol aromatyczny,
fenol.
Następnie określcie rzędowość alkoholi.
Karta pracy na podstawie sprawdzianów modułowych do działów 1‑12 - Płyta CD Chemia w liceach i technikach. Zakres podstawowy, Oficyna Edukacyjna Krzysztofa Pazdro, Warszawa 2005.
załącznik 3
Do nazwy związku dobierzcie jego wór oraz jego zastosowanie.
METANOL | GLIKOL ETYLENOWY | KREZOL |
ETANOL | GLICEROL | FENOL |
CIndeks dolny 22HIndeks dolny 55OH | CIndeks dolny 33HIndeks dolny 55(OH)Indeks dolny 33 | CIndeks dolny 22HIndeks dolny 44(OH)Indeks dolny 22 |
CHIndeks dolny 33OH | CIndeks dolny 66HIndeks dolny 55OH | CIndeks dolny 77HIndeks dolny 77OH |
Powstaje w wyniku fermentacji alkoholowej | Silna trucizna, powoduje trwałą ślepotę | Używany m.in. do produkcji leków i kosmetyków |
„Przyjaciel” chłodnic samochodowych w czasie mrozów | Wróg hydrosfery, składnik ścieków przemysłowych | Środek do dezynfekcji pomieszczeń sanitarnych i śmietników. |
załącznik 4
Uzupełnijcie tabelkę, wpisując odpowiednio znak plusa (+), jeśli reakcja zachodzi lub znak minusa (–), jeśli nie zachodzi
Reakcja z | Alkohole monohydro‑ksylowe | Alkohole polihydroksylowe | Alkohole aromatyczne | Fenole |
Metalem aktywnym | ||||
Wodorotlenkiem litowca | ||||
Wodorotlenkiem miedzi (II) | ||||
Roztworem chlorku żelaza (III) | ||||
Zdolność do dysocjacji | ||||
Zdolność do podstawienia grupy – OH | ||||
Zdolność do reakcji nitrowania |
Dokonajcie zestawienia porównawczego alkoholi i fenoli
WYSZCZEGÓLNIENIE | ALKOHOLE | FENOLE |
Wzór i nazwa grupy funkcyjnej | ||
Wzór ogólny | ||
Stan hybrydyzacji atomu węgla, z którym połączona jest grupa funkcyjna | ||
Charakter kwasowy |
załącznik 5
W probówkach oznaczonych cyframi 1,2,3 otrzymaliście roztwory wodne następujących substancji: alkoholu monohydroksylowego, alkoholu polihydroksylowego i fenolu . Zaprojektujcie doświadczenia, możliwe do realizacji w warunkach szkolnych, prowadzące do identyfikacji zawartości probówek. Następnie przeprowadźcie je, zapiszcie obserwacje i wnioski oraz określcie zawartość probówek.
b) Zadanie domowe
Alkohol metylowy jest szeroko stosowanym rozpuszczalnikiem, otrzymuje się go w reakcji syntezy z gazu syntezowego. Wiedząc, że proces przebiega z sześćdziesięcioprocentową wydajnością, oblicz, ile należy użyć gazu syntezowego (warunki normalne), aby otrzymać 150 kg metanolu.
W wyniku badania próbki ścieku stwierdzono, że 200 cmIndeks górny 33 tej próbki reaguje z 0,06 g bromu. Oblicz stężenie fenolu w badanym ścieku w g/dmIndeks górny 33.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Przy mało sprawnej eksperymentalnie grupie lub przy liczebnej klasie, uczniowie tylko projektują doświadczenia zmierzające do identyfikacji zawartości probówek oznaczonych cyframi: 1, 2, 3. Eksperymenty przeprowadza wówczas nauczyciel w formie pokazu, według instrukcji przygotowanej przez młodzież.