Alternatywne źródła energii - scenariusz lekcji
Alternatywne źródła energii
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia: „energetyka alternatywna”, „niekonwencjonalne źródła energii”,
zna rodzaje niekonwencjonalnych źródeł energii,
rozumie różnicę między tradycyjnymi a alternatywnymi źródłami energii,
rozumie przyczyny poszukiwania nowych źródeł energii,
rozumie fakt marginalnego jeszcze wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w produkcji energii.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
odczytać z rocznika statystycznego udział % energetyki alternatywnej w produkcji energii elektrycznej,
wyjaśnić przyczyny wzrostu zainteresowania energetyka alternatywną,
opisać sposób wykorzystania danego alternatywnego źródła energii w produkcji energii elektrycznej i cieplnej,
wnioskować o wadach i zaletach korzystania z poszczególnych niekonwencjonalnych źródeł energii,
wykazać możliwości i ograniczenia w wykorzystaniu alternatywnych źródeł energii,
wskazać na mapie kraje (miejsca) , w których dane źródło energii jest już wykorzystywane.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda tekstu przewodniego, pogadanka heurystyczna, praca w grupach zróżnicowana.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy ucznia, kserokopie tekstu, mapa ścienna świata.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.
Powtórzenie z tematu „Wykorzystanie tradycyjnych źródeł energii” – kartkówka – uczniowie rozpoznają na podstawie wykresu kołowego przedstawiającego strukturę wykorzystania różnych źródeł energii z produkcji energii elektrycznej, jakiego państwa ona dotyczy (wykresy odbite na ksero z podręcznika).
Podanie celu lekcji i omówienie sposobu jej przeprowadzenia.
b) Faza realizacyjna
Burza mózgów – uczniowie podają skojarzenia ze słowem „alternatywny”.
Wyjaśnienie przez nauczyciela pojęć „energetyka alternatywna” i „niekonwencjonalne źródła energii”.
Pytanie do uczniów – „o jakich formach energetyki alternatywnej już słyszeliście?”
Usystematyzowanie wiadomości uczniów wykazanych w odpowiedzi na powyższa pytanie - wymienienie wraz z krótką charakterystyką poszczególnych rodzajów energetyki alternatywnej – podyktowanie krótkiej notatki do zeszytu.
Pytania do uczniów: „dlaczego szuka się alternatywnych źródeł energii?” i „co odróżnia energetykę alternatywną od tradycyjnych źródeł energii?”
Klasa zostaje podzielona na grupy – każda z nich otrzymuje kopię całego tekstu, wraz z pytaniami wyłącznie do przypisanej sobie części. Poszczególne zespoły mają za zadanie odpowiedzieć na pytania odnośnie danego alternatywnego źródła energii (załączniki 1‑6). W tym celu wybierają z tekstu odpowiednie fragmenty.
Przedstawiciele grup odpowiadają na forum klasy na pytania do fragmentu tekstu dotyczącego przyporządkowanego im źródła energii. Wybrana osoba z każdej grupy pokazuje również na mapie ściennej świata miejsca, które pojawiają się w odpowiedzi swojego zespołu.
Nawiązanie do wiedzy zdobytej przez uczniów na poprzednich lekcjach – „Na jak długo ma wystarczyć ropy naftowej i węgla przy zachowaniu obecnego wydobycia?”
Burza mózgów „Dlaczego więc szuka się alternatywnych źródeł energii (wskażcie też inne przyczyny) ?”
Polecenie dla uczniów – „zajrzyjcie ponownie do tekstu i odczytajcie jaki jest procent energetyki alternatywnej w produkcji energii elektrycznej”.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wypełniają tabelkę (załącznik 7).
5. Bibliografia
J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, Energetyka alternatywna [w:] Geografia społeczno‑ekonomiczna, PWN, W‑wa 2001, s. 202‑204.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
GRUPA I – energia wiatrowa
co jest główną barierą do wykorzystania wiatru w produkcji energii?
jaki jest główny warunek do powstania elektrowni wiatrowej?
co czyni się, aby zwiększyć moc pojedynczych agregatów prądotwórczych?
gdzie najwięcej jest elektrowni wiatrowych?
Załącznik 2.
GRUPA II - energia geotermiczna
czym jest energia geotermiczna?
co jest wykorzystywane obecnie najczęściej do produkcji energii geotermicznej?
od kiedy wykorzystuje się energię geotermiczną?
gdzie powstały pierwsze elektrownie geotermiczne?
Załącznik 3.
GRUPA III – energia słoneczna
jakie typy elektrowni związane są z energią słoneczną?
jaka jest główna różnica między tymi typami elektrowni?
czy istnieją inne możliwości wykorzystania energii słonecznej?
gdzie głównie występują elektrownie słoneczne?
jaki rodzaj energii jest najczęściej uzyskiwany w elektrowniach słonecznych?
Załącznik 4.
GRUPA IV – energia biogazu i biomasy
co to jest biomasa?
w jaki sposób może być wytworzona energia z biomasy?
co jest produktem finalnym przetwarzania biomasy?
do produkcji jakiej energii wykorzystywana jest przeważnie biomasa?
Załącznik 5.
GRUPA V – energia falowania i prądów morskich
czy energia prądów morskich i falowania są już powszechnie wykorzystywane?
gdzie rozpoczęto badania nad ich wykorzystaniem?
w jaki inny sposób wody morskie mogą być wykorzystane do produkcji energii ?
Załącznik 6.
GRUPA VI – energia pływów morskich
jakie elementy środowiska przyrodniczego są konieczne, aby pływy mogły być wykorzystane do produkcji energii?
jak działają elektrownie oparte o energię pływów morskich?
czy elektrownie tego typu mogą być podstawowym źródłem energii? Dlaczego?
gdzie obecnie istnieją elektrownie oparte o energię pływów morskich ?
Załącznik 7.
Główna zaleta | Główny problem | Miejsce wykorzystania | |
Energia słoneczna | |||
Energia wiatru | |||
Energia geotermiczna | |||
Energia biomasy | |||
Energia pływów morskich | |||
Energia fal i prądów morskich |
b) Zadanie domowe
Wyszukaj w wybranych przez ciebie źródłach (prasa, Internet) przykłady wykorzystania alternatywnych źródeł energii w Polsce.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak