Ambitions – ćwiczenia w czytaniu i pisaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i pisania w na temat ambicji.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna typowe zadania egzaminacyjne z czytania i pisania,

  • wie, jak opisać swoje ambicje (ustnie i pisemnie),

  • zna słownictwo związane z ambicjami,

  • poszerza słownictwo związane z tematem.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • opisuje swoje ambicje,

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi ambicji,

  • potrafi posługiwać się informacjami związanymi z ambicjami,

  • ćwiczy sprawność czytania i pisania,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o ambicjach,

  • potrafi zastosować poznane wiadomości w praktyce,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (pisze opis, odpowiada na pytania),

  • wyjaśnia znaczenie nowych słów.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas pisania, pracy w parze, zespole i z nauczycielem,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości w obecności kolegów i nauczyciela.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, praca z tekstem, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebne, mapa skojarzeń

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie mówić, czytać i pisać o ambicjach”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta jednego ucznia na ocenę.

  2. Rozgrzewka językowa. Uczniowie opowiadają o swoich ambicjach (praca, rodzina, nauka, kariera, podróże, miłość, sukces itp.). Nauczyciel prosi o przygotowanie piramidy priorytetów – ułożenie ambicji w kolejności od najważniejszych do najmniej ważnych. Uczniowie wspólnie uzgadniają kolejność i zapisują rezultat na tablicy, np.

Piramida priorytetów:

family

job, love, success, friends

travelling, career, studies

Każdy wybór muszą ustnie uzasadnić.

  1. Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 45. oraz czytają tekst z ćwiczenia 20. Wyjaśniają wspólnie z nauczycielem nowe słowa oraz ustnie odpowiadają na pytania odnoszące się do tekstu. Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania odnoszące się do treści tekstu.

  2. Uczniowie w parach opisują swoje ambicje (pisemnie), odpowiadają na pytania z ćwiczenia 20., odnosząc je do siebie.

  3. Uczniowie czytają swoje prace, a nauczyciel poprawia je i komentuje. Reszta uczniów oddaje swoje prace (zeszyty) nauczycielowi do sprawdzenia.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Naucz się poznanych na lekcji wyrazów i wyrażeń.

  2. Opisz ambicje twojego kolegi, znajomego, kogoś z rodziny (praca pisemna).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Można przygotować zestaw różnych ambicji na wypadek, gdyby uczniowie nie wiedzieli o czym pisać. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z ambicjami, typowe zadania egzaminacyjne (pisanie, mówienie).

RoYaTA8IPIKzm

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.57 KB w języku polskim
RVAiKnShAD62k

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim