Ambitions – ćwiczenia w czytaniu i pisaniu
Ambitions – ćwiczenia w czytaniu i pisaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i pisania w na temat ambicji.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna typowe zadania egzaminacyjne z czytania i pisania,
wie, jak opisać swoje ambicje (ustnie i pisemnie),
zna słownictwo związane z ambicjami,
poszerza słownictwo związane z tematem.
b) Umiejętności
Uczeń:
opisuje swoje ambicje,
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi ambicji,
potrafi posługiwać się informacjami związanymi z ambicjami,
ćwiczy sprawność czytania i pisania,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o ambicjach,
potrafi zastosować poznane wiadomości w praktyce,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (pisze opis, odpowiada na pytania),
wyjaśnia znaczenie nowych słów.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas pisania, pracy w parze, zespole i z nauczycielem,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości w obecności kolegów i nauczyciela.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, praca z tekstem, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebne, mapa skojarzeń
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie mówić, czytać i pisać o ambicjach”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta jednego ucznia na ocenę.
Rozgrzewka językowa. Uczniowie opowiadają o swoich ambicjach (praca, rodzina, nauka, kariera, podróże, miłość, sukces itp.). Nauczyciel prosi o przygotowanie piramidy priorytetów – ułożenie ambicji w kolejności od najważniejszych do najmniej ważnych. Uczniowie wspólnie uzgadniają kolejność i zapisują rezultat na tablicy, np.
Piramida priorytetów:
family
job, love, success, friends
travelling, career, studies
Każdy wybór muszą ustnie uzasadnić.
Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 45. oraz czytają tekst z ćwiczenia 20. Wyjaśniają wspólnie z nauczycielem nowe słowa oraz ustnie odpowiadają na pytania odnoszące się do tekstu. Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania odnoszące się do treści tekstu.
Uczniowie w parach opisują swoje ambicje (pisemnie), odpowiadają na pytania z ćwiczenia 20., odnosząc je do siebie.
Uczniowie czytają swoje prace, a nauczyciel poprawia je i komentuje. Reszta uczniów oddaje swoje prace (zeszyty) nauczycielowi do sprawdzenia.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Naucz się poznanych na lekcji wyrazów i wyrażeń.
Opisz ambicje twojego kolegi, znajomego, kogoś z rodziny (praca pisemna).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Można przygotować zestaw różnych ambicji na wypadek, gdyby uczniowie nie wiedzieli o czym pisać. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z ambicjami, typowe zadania egzaminacyjne (pisanie, mówienie).