pomiędzy 1908 a 1914 - Three Places in New England
George Gershwin (1898‑1937)
1924 - Błękitna rapsodia
1928 - Amerykanin w Paryżu
1935 - Porgy and Bess
Aaron Copland (1900‑1990)
1936 - El Salon Mexico
1944 - premiera Appalachian Spring
John Cage (1912‑1992)
1951 - Music of Changes
1952 - 4’33’ tacet
1958 - Koncert na fortepian i orkiestrę
Leonard Bernstein (1918‑1990)
1957 - West Side Story
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RmgikBZprHKrs1
1
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;
3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in.;
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych.
Nauczysz się
przedstawiać pluralizm zjawisk muzycznych w kulturze amerykańskiej minionego stulecia;
charakteryzować najważniejsze działa pioniera awangardy Charlesa Ivesa;
wyszczególniać najważniejsze zagadnienia filozofii muzyki Johna Cage’a.
Znaczenie twórczości Charlesa Ivesa
Dla przeciętnego melomana przywołanie nazwisk kompozytorów amerykańskich sprzed XX wieku jest niełatwym zadaniem. Stany Zjednoczone w dziedzinie muzyki pozostawały bowiem przez długi czas w cieniu zdobyczy europejskich – z Europy pochodziła większość artystów współtworzących amerykańską kulturę muzyczną, w sposób naturalny inkorporując do muzyki Nowego Świata popularne w danym okresie style i techniki kompozytorskie. U schyłku XIX wieku, profesorem i dyrektorem Narodowego Konserwatorium w Nowym Jorku, został twórca czeskiej szkoły narodowej – Antonin Dvořák, zaproszony do Ameryki, by pomóc sformułować zasady stylu „amerykańskiego” w muzyce.
Okazało się jednak, że to nie Dvořák, a zupełnie inny twórca przyczynił się do stworzenia oryginalnego obrazu muzyki amerykańskiej. Był to Charles Ives, który jako jedyny (jak podaje Bogusław Schaeffer) nie odbył regularnych studiów kompozytorskich w Europie. Choć jego twórczość doceniona została stosunkowo późno, dzisiaj nie mówi się o nim inaczej, niż „lider awangardyAwangardaawangardy”. Jego odważne pomysły wyprzedziły bowiem eksperymenty twórców uznawanych za klasyków XX wieku: Claude’a Debussy’ego, Igora Strawińskiego, Arnolda Schoenberga, Albana Berga i Antona Weberna. W swojej muzyce połączył tradycję europejską z jazzemJazzjazzem, folkiemFolkfolkiem, hymnami religijnymi, muzyką afro‑amerykańską i muzyką Indian. Od ojca przejął zmysł eksperymentatora i pasję łączenia różnych akcji muzycznych w postaci kolażu muzycznegoKolaż muzycznykolażu muzycznego. Przykładem takiego zabiegu jest poemat symfonicznyPoemat symfonicznypoemat symfonicznyCentral Park in the Dark, w którym oddane są różne odgłosy akustyczne, jakie na przełomie XIX i XX wieku można było usłyszeć podczas wieczornego spaceru.
RmRjmFda2Ggy9
R1IunCOiJR8tC1
R1KUg7rShHXYB1
Połączenie rozmaitych cytatów i autocytatów można zaobserwować w jego dziełach symfonicznych, fortepianowych i pieśniach. Wprowadził w nich także elementy aleatoryzmuAleatoryzmaleatoryzmu (w II Sonacie fortepianowej „Concord” pianista może, acz nie musi, w końcowych fragmentach dołączyć partię wykonywaną na flecie i na altówce), preparacjiPreparacja instrumentupreparacji fortepianu (w celu uzyskania „efektu groty” i rozwibrowanego dźwięku we wspomnianej Sonacie nakazuje użycie listewki, która niemal bezgłośnie przyciska klawisze fortepianu odsuwając jednocześnie młoteczki od strun), rezygnację z kreski taktowej oraz komplikacje strukturalne. Posłuchajmy także jednej z pieśni Ivesa:
R1amewc5Mrgmj1
Twórczość George'a Gershwina
Konglomeratem elementów klasycznych oraz jazzu, bluesaBluesbluesa i kultury spiritualsSpirituals (negro spirituals)spirituals jest twórczość George’a Gershwina. Uznanie publiczności zdobywał początkowo jako autor piosenek, rewii i musicaliMusicalmusicali; największą sławę przyniosły mu: poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu i Błękitna rapsodia. Historycy muzyki są jednak zgodni – jego najwybitniejszym osiągnięciem jest operaOperaoperaPorgy and Bess, „opera ludowa” – jak mawiał o niej sam kompozytor.
R1Dz1ETVyH5TU1
R4RXsdVPRoonl1
RQBobWB2zZEQI1
Bernstein, Copland i inni
Leonard Bernstein, kompozytor i dyrygent, obecnie znany przede wszystkim jako prelegent w transmitowanych przez telewizję programach edukacyjnych (Young People’s Concerts, np. Muzyka symfoniczna, jak się ją tworzy), był kontynuatorem wskazanej przez Gershwina syntezy stylu wysokiego z muzyką popularną. Obecnie najczęściej wymienia się jego musical West Side Story oparty na motywach Romea i Julii Szekspira.
R41MD6H8LZILE1
Twórcy amerykańscy, którzy odbywali studia muzyczne w Europie, najczęściej wybierali szkołę Nadii Boulanger, hołdującej mistrzostwu rzemiosła i wzorcom klasycznym. Jednym z takich kompozytorów był Aaron Copland, który neoklasycyzmNeoklasycyzmneoklasycyzm połączył z inspiracjami amerykańskim folklorem. Pod koniec życia zainteresował się technikami nowatorskimi, włączając je do swojej twórczości.
R1K7xffCEhK82
RhkoY368McD871
Amerykańską kulturę muzyczną, w związku z zawieruchami wojennymi w Europie, wspierać zaczęli także muzycy wybierający emigrację w obawie przed prześladowaniami, utratą życia, czy ingerencjami władzy w proces twórczy. Spośród kompozytorów, którzy osiedlili się w Stanach Zjednoczonych, wymienić można: Igora Strawińskiego, Arnolda Schoenberga, Belę Bartóka, Paula Hindemitha i Bohuslava Martinů.
Pytanie o granice muzyki – zainteresowania Johna Cage’a
W latach trzydziestych na scenę muzyczną wkroczył John Cage, którego nazwisko stało się synonimem postawy awangardowej.Awangardaawangardowej. Sięgnął on po środki elektroniczne, na szeroką skalę wykorzystywał preparację fortepianu, zaczął w funkcji instrumentów muzycznych stosować przedmioty codziennego użytku (w wykonaniu utworu Living‑Room Music biorą udział cztery osoby i przedmioty znajdujące się w pokoju), zainteresował się filozofią Wschodu, wprowadził do muzyki działania losowe, zmieniając relacje pomiędzy twórcą, wykonawcą i odbiorcą dzieła muzycznego. Swoistym manifestem twórcy stała się kompozycja 4’33’ tacet, zapisana bez użycia jakiejkolwiek nuty. Muzyk wychodzący na scenę kłania się, siada i po odczekaniu 4 minut i 33 sekund kłania się ponownie i schodzi ze sceny. Zamysłem kompozytora było włączenie w tkankę dźwiękową utworu odgłosów publiczności, narastających, a następnie wygasających odpowiednio do poniższego planu dramaturgicznego.
R1dbVqUyaR2Fc1
R2LcTeh0Apfw01
Polecenie 1
Podzielcie się na role (solista i słuchacze) i wykonajcie w klasie kompozycję Johna Cage’a 4’33’’ tacet (Można spróbować dokonać kilku wykonań, np. po rozpoczęciu lekcji, pod koniec lekcji i sprawdzić zmieniający się tzw. pejzaż dźwiękowy otoczenia).
Dalsze poszukiwania kompozytorów amerykańskich prowadziły w stronę uproszczenia struktur muzycznych – odrzucając serializmSerializmserializm, neoklasycyzmNeoklasycyzmneoklasycyzm i folkloryzmFolkloryzmfolkloryzm zwrócili się ku redukcji materiału muzycznego i jego powtarzalności, stąd też nurt ten przybiera nazwy minimalizmu i muzyki repetytywnej (przedstawiciele: Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass).
RDrAdmS1FQXY21
RdGgQvDqkMUI71
RnGwK8yiRj9yO1
Jazz i muzyka popularna
Pod koniec XIX wieku, w Stanach Zjednoczonych pojawił się wykształcony z tradycji ragtime‘uRagtimeragtime‘ujazzJazzjazz. U jego podstaw legła marszowa muzyka Konfederatów, muzyka kreolska, religijne śpiewy gospel i spiritualsSpirituals (negro spirituals)spirituals oraz bluesBluesblues. Początkowo jazz kojarzony był ze środowiskiem Nowego Orleanu, później – Nowego Jorku, by ostatecznie jego stolicą zostało Chicago. Przemysł fonograficzny, związany z upowszechnieniem nagrań płytowych, gwiazdami uczynił wykonawców muzyki rozrywkowej. W połowie XX stulecia rozpoczęły się dzieje rock and rolla, a na fali protestu popularność zyskał folkFolkfolk.
R1BhLHqJChk19
Zadania
RJ9ITOfnWJmWU
Ćwiczenie 1
R12hGjkclxNfR
Ćwiczenie 2
R13O1WdBZbFfq
Ćwiczenie 3
R1RapCsj0y7ji
Ćwiczenie 4
Dopasuj tytuł utworu do nazwiska jego twórcy: Leonard Bernstein Możliwe odpowiedzi: 1. Porgy and Bess, 2. 4’33’’ tacet, 3. West Side Story, 4. Sonata fortepianowa „Concord”, 5. Rodeo George Gershwin Możliwe odpowiedzi: 1. Porgy and Bess, 2. 4’33’’ tacet, 3. West Side Story, 4. Sonata fortepianowa „Concord”, 5. Rodeo Charles Ives Możliwe odpowiedzi: 1. Porgy and Bess, 2. 4’33’’ tacet, 3. West Side Story, 4. Sonata fortepianowa „Concord”, 5. Rodeo John Cage Możliwe odpowiedzi: 1. Porgy and Bess, 2. 4’33’’ tacet, 3. West Side Story, 4. Sonata fortepianowa „Concord”, 5. Rodeo Aaron Copland Możliwe odpowiedzi: 1. Porgy and Bess, 2. 4’33’’ tacet, 3. West Side Story, 4. Sonata fortepianowa „Concord”, 5. Rodeo
Dopasuj tytuł utworu do nazwiska jego twórcy: Leonard Bernstein Możliwe odpowiedzi: 1. Porgy and Bess, 2. 4’33’’ tacet, 3. West Side Story, 4. Sonata fortepianowa „Concord”, 5. Rodeo George Gershwin Możliwe odpowiedzi: 1. Porgy and Bess, 2. 4’33’’ tacet, 3. West Side Story, 4. Sonata fortepianowa „Concord”, 5. Rodeo Charles Ives Możliwe odpowiedzi: 1. Porgy and Bess, 2. 4’33’’ tacet, 3. West Side Story, 4. Sonata fortepianowa „Concord”, 5. Rodeo John Cage Możliwe odpowiedzi: 1. Porgy and Bess, 2. 4’33’’ tacet, 3. West Side Story, 4. Sonata fortepianowa „Concord”, 5. Rodeo Aaron Copland Możliwe odpowiedzi: 1. Porgy and Bess, 2. 4’33’’ tacet, 3. West Side Story, 4. Sonata fortepianowa „Concord”, 5. Rodeo
Dopasuj tytuł utworu do nazwiska jego twórcy:
Rodeo, Sonata fortepianowa „Concord”, Porgy and Bess, 4’33’’ tacet, West Side Story
Leonard Bernstein
George Gershwin
Charles Ives
John Cage
Aaron Copland
R1VucIWEZFhhc
Ćwiczenie 5
Rns4Iii9YRnd0
Ćwiczenie 6
R2h3EM87bYNQO
Ćwiczenie 7
Zadanie domowe
Polecenie 2
Pamiętając o manifestach Johna Cage’a i jego kompozycji Living Room Music na kwartet wykonawców i przedmioty znajdujące się w pokoju, spróbuj za pomocą dyktafonu w telefonie komórkowym nagrać utwór własnego autorstwa. Nadaj mu odpowiedni, intrygujący tytuł.
Słownik pojęć
Aleatoryzm
Aleatoryzm
kierunek w muzyce zapoczątkowany w XX wieku polegający na włączeniu elementu przypadku w proces twórczy lub wykonawczy
Awangarda
Awangarda
kierunek w sztuce wprowadzający własne środki techniczne i estetyczne odrzucając dotychczasowy porządek, styl
Blues
Blues
gatunek muzyczny związany ze środowiskiem Afro‑amerykanów, nawiązujący do tradycji pieśni religijnych
Folk
Folk
gatunek muzyki popularnej nawiązującej do folkloru
Folkloryzm
Folkloryzm
kierunek w sztuce polegający na włączaniu w tkankę dzieła artystycznego elementów kultury ludowej
Glissando
Glissando
środek artykulacyjny – płynne przejście pomiędzy dźwiękami
Impresjonizm
Impresjonizm
kierunek w sztuce zapoczątkowany w Paryżu w II połowie XIX wieku; głównym celem artystów impresjonistów (początkowo malarzy i rzeźbiarzy) było uchwycenie ulotnych momentów; nazwa kierunku, nawiązująca do tytułu obrazu Claude’a Moneta Impresja, wschód słońca, pochodzi z jednej z pierwszych negatywnych krytyk autorstwa Louisa Leroya
Jazz
Jazz
gatunek muzyczny będący amalgamatem elementów afrykańskich i europejsko‑amerykańskich (łączy muzykę tradycyjną, artystyczną i rozrywkową)
Kolaż muzyczny
Kolaż muzyczny
tworzenie nowej kompozycji z połączenia różnych narracji muzycznych
Musical
Musical
przedstawienie teatralne łączące tekst mówiony, taniec i muzykę
Neoklasycyzm
Neoklasycyzm
kierunek w sztuce przełomu XIX i XX wieku (w muzyce od lat dwudziestych XX wieku) związany z nawiązaniem do elementów sztuki epok wcześniejszych, szczególnie klasycyzmu; interpretowany jest jako reakcja na wybujały emocjonalizm romantyzmu
Opera
Opera
wokalno‑instrumentalne dramatyczne dzieło sceniczne
Poemat symfoniczny
Poemat symfoniczny
powstały w XIX wieku gatunek muzyczny o swobodnej budowie formalnej, uzależnionej od programu pozamuzycznego (treści literackiej, dzieła plastycznego etc.)
Preparacja instrumentu
Preparacja instrumentu
używanie tradycyjnych instrumentów w sposób nietypowy, modyfikowanie wydobywanych dźwięków poprzez wkładanie różnych przedmiotów do wnętrza instrumentu
Ragtime
Ragtime
taneczny gatunek muzyczny utrzymany w dwudzielnym metrum, wykorzystujący synkopy
Serializm
Serializm
kierunek w muzyce współczesnej polegający na uporządkowaniu wszelkich aspektów tworzywa muzycznego: rytmu, dynamiki, artykulacji itp. za pomocą serii 12 różnych dźwięków; rozwinięcie dodekafonii
Spirituals (negro spirituals)
Spirituals (negro spirituals)
pieśni religijne czarnoskórych niewolników, które stały się częścią muzycznej kultury amerykańskiej
Źródło
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
R1KUg7rShHXYB1
Utwór: Charles Ives, II Sonata fortepianowa Concord. Concord jest sonatą fortepianową składającą się z czterech części: Emerson, Hawthorne, The Alcotts, Thoreau. Posiada zróżnicowane tempo (od wolnego do szybkiego) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się atonalnym, żwawym charakterem.
R1amewc5Mrgmj1
Utwór: Charles Ives, Charlie Rutlage. Charlie Rutlage jest pieśnią przeznaczoną na dwa głosy i fortepian. Temat zawarty jest w partii barytonu, sopran stanowi odpowiedzi. Partia fortepianu jest akompaniamentem. Kompozycja posiada szybkie tempo i wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się atonalnym, skocznym charakterem.
R1Dz1ETVyH5TU1
Utwór: George Gershwin, Summertime z opery Porgy and Bess. Summertime jest częścią opery Porgy and Bess. Kompozycja przeznaczona jest na sopran solo i akompaniament orkiestrowy (na nagraniu partię orkiestry gra fortepian). Posiada umiarkowane tempo (Moderato e dolce) i wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się jazzowym, spokojnym charakterem.
RmRjmFda2Ggy9
Utwór: Charles Ives, Central Park in the Dark. Central Park in the Dark jest utworem przeznaczonym na orkiestrę i dwa fortepiany. Posiada zróżnicowane tempo (Molto Adagio, Allegretto con spirito, Allegro moderato, Allegro con spirito, Allegro vivace, Allegro molto, Adagio molto) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się groźnym, tajemniczym charakterem.
R1K7xffCEhK82
Utwór: Aaron Copland, Hoe-down z baletu Rodeo. Hoe-down jest częścią baletu Rodeo. Kompozycja jest przeznaczona na orkiestrę symfoniczną. Posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się skocznym, żwawym, wesołym charakterem.