Amerykańska muzyka XX wieku
Ważne daty
Charles Ives (1874‑1954)
1906 - Central Park in the Dark
pomiędzy 1908 a 1914 - Three Places in New England
George Gershwin (1898‑1937)
1924 - Błękitna rapsodia
1928 - Amerykanin w Paryżu
1935 - Porgy and Bess
Aaron Copland (1900‑1990)
1936 - El Salon Mexico
1944 - premiera Appalachian Spring
John Cage (1912‑1992)
1951 - Music of Changes
1952 - 4’33’ tacet
1958 - Koncert na fortepian i orkiestrę
Leonard Bernstein (1918‑1990)
1957 - West Side Story
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;
3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in.;
5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych.
przedstawiać pluralizm zjawisk muzycznych w kulturze amerykańskiej minionego stulecia;
charakteryzować najważniejsze działa pioniera awangardy Charlesa Ivesa;
wyszczególniać najważniejsze zagadnienia filozofii muzyki Johna Cage’a.
Znaczenie twórczości Charlesa Ivesa
Dla przeciętnego melomana przywołanie nazwisk kompozytorów amerykańskich sprzed XX wieku jest niełatwym zadaniem. Stany Zjednoczone w dziedzinie muzyki pozostawały bowiem przez długi czas w cieniu zdobyczy europejskich – z Europy pochodziła większość artystów współtworzących amerykańską kulturę muzyczną, w sposób naturalny inkorporując do muzyki Nowego Świata popularne w danym okresie style i techniki kompozytorskie. U schyłku XIX wieku, profesorem i dyrektorem Narodowego Konserwatorium w Nowym Jorku, został twórca czeskiej szkoły narodowej – Antonin Dvořák, zaproszony do Ameryki, by pomóc sformułować zasady stylu „amerykańskiego” w muzyce.
Okazało się jednak, że to nie Dvořák, a zupełnie inny twórca przyczynił się do stworzenia oryginalnego obrazu muzyki amerykańskiej. Był to Charles Ives, który jako jedyny (jak podaje Bogusław Schaeffer) nie odbył regularnych studiów kompozytorskich w Europie. Choć jego twórczość doceniona została stosunkowo późno, dzisiaj nie mówi się o nim inaczej, niż „lider awangardyawangardy”. Jego odważne pomysły wyprzedziły bowiem eksperymenty twórców uznawanych za klasyków XX wieku: Claude’a Debussy’ego, Igora Strawińskiego, Arnolda Schoenberga, Albana Berga i Antona Weberna. W swojej muzyce połączył tradycję europejską z jazzemjazzem, folkiemfolkiem, hymnami religijnymi, muzyką afro‑amerykańską i muzyką Indian. Od ojca przejął zmysł eksperymentatora i pasję łączenia różnych akcji muzycznych w postaci kolażu muzycznegokolażu muzycznego. Przykładem takiego zabiegu jest poemat symfonicznypoemat symfoniczny Central Park in the Dark, w którym oddane są różne odgłosy akustyczne, jakie na przełomie XIX i XX wieku można było usłyszeć podczas wieczornego spaceru.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSIhgWoWe
Utwór: Charles Ives, Central Park in the Dark. Central Park in the Dark jest utworem przeznaczonym na orkiestrę i dwa fortepiany. Posiada zróżnicowane tempo (Molto Adagio, Allegretto con spirito, Allegro moderato, Allegro con spirito, Allegro vivace, Allegro molto, Adagio molto) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się groźnym, tajemniczym charakterem.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSIhgWoWe
Utwór: Charles Ives, II Sonata fortepianowa Concord. Concord jest sonatą fortepianową składającą się z czterech części: Emerson, Hawthorne, The Alcotts, Thoreau. Posiada zróżnicowane tempo (od wolnego do szybkiego) i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się atonalnym, żwawym charakterem.
Połączenie rozmaitych cytatów i autocytatów można zaobserwować w jego dziełach symfonicznych, fortepianowych i pieśniach. Wprowadził w nich także elementy aleatoryzmualeatoryzmu (w II Sonacie fortepianowej „Concord” pianista może, acz nie musi, w końcowych fragmentach dołączyć partię wykonywaną na flecie i na altówce), preparacjipreparacji fortepianu (w celu uzyskania „efektu groty” i rozwibrowanego dźwięku we wspomnianej Sonacie nakazuje użycie listewki, która niemal bezgłośnie przyciska klawisze fortepianu odsuwając jednocześnie młoteczki od strun), rezygnację z kreski taktowej oraz komplikacje strukturalne. Posłuchajmy także jednej z pieśni Ivesa:
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSIhgWoWe
Utwór: Charles Ives, Charlie Rutlage. Charlie Rutlage jest pieśnią przeznaczoną na dwa głosy i fortepian. Temat zawarty jest w partii barytonu, sopran stanowi odpowiedzi. Partia fortepianu jest akompaniamentem. Kompozycja posiada szybkie tempo i wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się atonalnym, skocznym charakterem.
Twórczość George'a Gershwina
Konglomeratem elementów klasycznych oraz jazzu, bluesabluesa i kultury spiritualsspirituals jest twórczość George’a Gershwina. Uznanie publiczności zdobywał początkowo jako autor piosenek, rewii i musicalimusicali; największą sławę przyniosły mu: poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu i Błękitna rapsodia. Historycy muzyki są jednak zgodni – jego najwybitniejszym osiągnięciem jest operaopera Porgy and Bess, „opera ludowa” – jak mawiał o niej sam kompozytor.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSIhgWoWe
Utwór: George Gershwin, Summertime z opery Porgy and Bess. Summertime jest częścią opery Porgy and Bess. Kompozycja przeznaczona jest na sopran solo i akompaniament orkiestrowy (na nagraniu partię orkiestry gra fortepian). Posiada umiarkowane tempo (Moderato e dolce) i wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się jazzowym, spokojnym charakterem.
Bernstein, Copland i inni
Leonard Bernstein, kompozytor i dyrygent, obecnie znany przede wszystkim jako prelegent w transmitowanych przez telewizję programach edukacyjnych (Young People’s Concerts, np. Muzyka symfoniczna, jak się ją tworzy), był kontynuatorem wskazanej przez Gershwina syntezy stylu wysokiego z muzyką popularną. Obecnie najczęściej wymienia się jego musical West Side Story oparty na motywach Romea i Julii Szekspira.

Twórcy amerykańscy, którzy odbywali studia muzyczne w Europie, najczęściej wybierali szkołę Nadii Boulanger, hołdującej mistrzostwu rzemiosła i wzorcom klasycznym. Jednym z takich kompozytorów był Aaron Copland, który neoklasycyzmneoklasycyzm połączył z inspiracjami amerykańskim folklorem. Pod koniec życia zainteresował się technikami nowatorskimi, włączając je do swojej twórczości.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSIhgWoWe
Utwór: Aaron Copland, Hoe-down z baletu Rodeo. Hoe-down jest częścią baletu Rodeo. Kompozycja jest przeznaczona na orkiestrę symfoniczną. Posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się skocznym, żwawym, wesołym charakterem.

Amerykańską kulturę muzyczną, w związku z zawieruchami wojennymi w Europie, wspierać zaczęli także muzycy wybierający emigrację w obawie przed prześladowaniami, utratą życia, czy ingerencjami władzy w proces twórczy. Spośród kompozytorów, którzy osiedlili się w Stanach Zjednoczonych, wymienić można: Igora Strawińskiego, Arnolda Schoenberga, Belę Bartóka, Paula Hindemitha i Bohuslava Martinů.
Pytanie o granice muzyki – zainteresowania Johna Cage’a
W latach trzydziestych na scenę muzyczną wkroczył John Cage, którego nazwisko stało się synonimem postawy awangardowej.awangardowej. Sięgnął on po środki elektroniczne, na szeroką skalę wykorzystywał preparację fortepianu, zaczął w funkcji instrumentów muzycznych stosować przedmioty codziennego użytku (w wykonaniu utworu Living‑Room Music biorą udział cztery osoby i przedmioty znajdujące się w pokoju), zainteresował się filozofią Wschodu, wprowadził do muzyki działania losowe, zmieniając relacje pomiędzy twórcą, wykonawcą i odbiorcą dzieła muzycznego. Swoistym manifestem twórcy stała się kompozycja 4’33’ tacet, zapisana bez użycia jakiejkolwiek nuty. Muzyk wychodzący na scenę kłania się, siada i po odczekaniu 4 minut i 33 sekund kłania się ponownie i schodzi ze sceny. Zamysłem kompozytora było włączenie w tkankę dźwiękową utworu odgłosów publiczności, narastających, a następnie wygasających odpowiednio do poniższego planu dramaturgicznego.
Podzielcie się na role (solista i słuchacze) i wykonajcie w klasie kompozycję Johna Cage’a 4’33’’ tacet (Można spróbować dokonać kilku wykonań, np. po rozpoczęciu lekcji, pod koniec lekcji i sprawdzić zmieniający się tzw. pejzaż dźwiękowy otoczenia).
Dalsze poszukiwania kompozytorów amerykańskich prowadziły w stronę uproszczenia struktur muzycznych – odrzucając serializmserializm, neoklasycyzmneoklasycyzm i folkloryzmfolkloryzm zwrócili się ku redukcji materiału muzycznego i jego powtarzalności, stąd też nurt ten przybiera nazwy minimalizmu i muzyki repetytywnej (przedstawiciele: Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass).
Jazz i muzyka popularna
Pod koniec XIX wieku, w Stanach Zjednoczonych pojawił się wykształcony z tradycji ragtime‘uragtime‘u jazzjazz. U jego podstaw legła marszowa muzyka Konfederatów, muzyka kreolska, religijne śpiewy gospel i spiritualsspirituals oraz bluesblues. Początkowo jazz kojarzony był ze środowiskiem Nowego Orleanu, później – Nowego Jorku, by ostatecznie jego stolicą zostało Chicago. Przemysł fonograficzny, związany z upowszechnieniem nagrań płytowych, gwiazdami uczynił wykonawców muzyki rozrywkowej. W połowie XX stulecia rozpoczęły się dzieje rock and rolla, a na fali protestu popularność zyskał folkfolk.
Od stopniowego przekształcania klasycznego pisma nutowego, poprzez wprowadzenie symboli odzwierciedlających parametry dźwięku, w połowie wieku, na gruncie muzyki eksperymentalnej, wprowadzono grafikę muzyczną. Tego typu zapis jest syntezą zjawisk muzycznych i plastycznych, wymagającą transformacji zjawisk wzrokowych na zjawiska dźwiękowe. Niezwykle istotna staje się obecność wrażliwego wykonawcy pośredniczącego między komunikatem nadanym przez kompozytora a odczytującym go odbiorcą.
Za twórcę grafiki muzycznej uznaje się amerykańskiego kompozytora Earle’a Browna., 2. Strona z Arii Johna Cage'a. Klatka wymagała, aby utwór był dający się zaśpiewać płci męskiej lub żeńskiej. Chciał, aby swobodnie wybierali 10 różnych stylów śpiewu, które mogą być szybko zmieniane. Każdy styl jest reprezentowany przez inny kolor, a kształt przekątnych wskazuje ogólny kontur melodyjny. , 3. George Crumb, ważny kompozytor współczesny , ma wiele przykładów, które są podobne tylko funkcjonalnie. Jego ostatni projekt to Makrokosmos, to seria czterech tomów utworów na fortepian, które wcale nie brzmią jak spirala. Nazwa nawiązuje do Mikrokosmosu , zestawu utworów Béli Bartók, jednego z ulubionych kompozytorów z XX w. Crumba., 4. Kosmogonia to utwór na 3 głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę. Kosmogonia zabrzmiała po raz pierwszy pod batutą Zubina Mehty, jako „dodatek” do IX Symfonii Beethovena. Utwór jest sonorystyczno-ekspresywną polifonią dźwięków, służących odmalowaniu nastrojów, jakie budowały teksty wybrane przez kompozytora na tę szczególną okazję.Penderecki sięgnął do klasyków literatury, filozofii i nauki, a także do Starego Testamentu. „Blue” Gene Tyranny zdołał bez partytury prześledzić akcję utworu, przypisując określony sens dramaturgiczny bądź ilustracyjny poszczególnym zdarzeniom muzycznym. Dosłuchał się Wielkiego Wybuchu, stawającej się światłości, wiatru słonecznego, wyrazów podziwu i czci dla stworzenia, kosmicznych eksploracji, startu rakiety, a nawet wyobrażenia docierających do astronauty odgłosów z kosmosu., 5. Bogusław Schaeffer to najbardziej oryginalna postać polskiego życia muzycznego. Wyróżniają go niezwykle rozległe zainteresowania twórcze, awangardowa postawa i kontrowersyjne poglądy estetyczne. Jako kompozytor wyróżnia się innowacyjnym warsztatem i odwagą w eksperymentowaniu z nowymi formami, gatunkami i rodzajami muzyki. Jako jeden z pierwszych twórców polskich zajął się muzyką elektroniczną. Pierwszym polskim happeningiem muzycznym był jego utwór Non-Stop w 1960 r.
Zadania
Wskaż nazwiska kompozytorów, którzy wyemigrowali z Europy do Stanów Zjednoczonych.
- Claude Debussy
- Arnold Schoenberg
- Bela Bartók
- Krzysztof Penderecki
- Igor Strawiński
- John Cage
- Wojciech Kilar
Z jakim amerykańskim miastem wiążemy powstanie jazzu.
- Chicago
- Nowy Jork
- Nowy Orlean
Wskaż nowatorskie elementy w twórczości Johna Cage’a
- aleatoryzm
- kolaż muzyczny
- wykorzystanie w utworze muzycznym przedmiotów codziennego użytku
- synteza neoklasycyzmu i jazzu
- preparacja fortepianu
Dopasuj tytuł utworu do nazwiska jego twórcy:
Rodeo, Sonata fortepianowa „Concord”, Porgy and Bess, 4’33’’ tacet, West Side Story
| Leonard Bernstein | |
| George Gershwin | |
| Charles Ives | |
| John Cage | |
| Aaron Copland |
Zaznacz zdania prawdziwe.
- Charles Ives nazywany bywa „liderem awangardy”.
- Aaron Copland jest przedstawicielem minimalizmu.
- Antonin Dvořák w Stanach Zjednoczonych skomponował Bolero.
- W połowie XX wieku, w Ameryce zrodził się rock and roll.
- George Gershwin jest autorem wielu piosenek oraz muzyki do rewii.
- Leonard Bernstein prowadził poświęcone muzyce audycje edukacyjne dla dzieci.
W trakcie prezentacji kompozycji Johna Cage’a 4’33’ tacet, artysta:
- nie wykonuje żadnego dźwięku
- kłania się i ćwiczy wprawki
- siada i rzuca w stronę publiczności kolejne strony partytury
Aaron Copland studiował kompozycję w Europie. Kto był jego nauczycielem?
- Igor Strawiński
- Nadia Boulanger
- Zofia Stryjeńska
Zadanie domowe
Pamiętając o manifestach Johna Cage’a i jego kompozycji Living Room Music na kwartet wykonawców i przedmioty znajdujące się w pokoju, spróbuj za pomocą dyktafonu w telefonie komórkowym nagrać utwór własnego autorstwa. Nadaj mu odpowiedni, intrygujący tytuł.
Słownik pojęć
kierunek w muzyce zapoczątkowany w XX wieku polegający na włączeniu elementu przypadku w proces twórczy lub wykonawczy
kierunek w sztuce wprowadzający własne środki techniczne i estetyczne odrzucając dotychczasowy porządek, styl
gatunek muzyczny związany ze środowiskiem Afro‑amerykanów, nawiązujący do tradycji pieśni religijnych
gatunek muzyki popularnej nawiązującej do folkloru
kierunek w sztuce polegający na włączaniu w tkankę dzieła artystycznego elementów kultury ludowej
środek artykulacyjny – płynne przejście pomiędzy dźwiękami
kierunek w sztuce zapoczątkowany w Paryżu w II połowie XIX wieku; głównym celem artystów impresjonistów (początkowo malarzy i rzeźbiarzy) było uchwycenie ulotnych momentów; nazwa kierunku, nawiązująca do tytułu obrazu Claude’a Moneta Impresja, wschód słońca, pochodzi z jednej z pierwszych negatywnych krytyk autorstwa Louisa Leroya
gatunek muzyczny będący amalgamatem elementów afrykańskich i europejsko‑amerykańskich (łączy muzykę tradycyjną, artystyczną i rozrywkową)
tworzenie nowej kompozycji z połączenia różnych narracji muzycznych
przedstawienie teatralne łączące tekst mówiony, taniec i muzykę
kierunek w sztuce przełomu XIX i XX wieku (w muzyce od lat dwudziestych XX wieku) związany z nawiązaniem do elementów sztuki epok wcześniejszych, szczególnie klasycyzmu; interpretowany jest jako reakcja na wybujały emocjonalizm romantyzmu
wokalno‑instrumentalne dramatyczne dzieło sceniczne
powstały w XIX wieku gatunek muzyczny o swobodnej budowie formalnej, uzależnionej od programu pozamuzycznego (treści literackiej, dzieła plastycznego etc.)
używanie tradycyjnych instrumentów w sposób nietypowy, modyfikowanie wydobywanych dźwięków poprzez wkładanie różnych przedmiotów do wnętrza instrumentu
taneczny gatunek muzyczny utrzymany w dwudzielnym metrum, wykorzystujący synkopy
kierunek w muzyce współczesnej polegający na uporządkowaniu wszelkich aspektów tworzywa muzycznego: rytmu, dynamiki, artykulacji itp. za pomocą serii 12 różnych dźwięków; rozwinięcie dodekafonii
pieśni religijne czarnoskórych niewolników, które stały się częścią muzycznej kultury amerykańskiej
Źródło
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl






