Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Aminokwasy”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Aminokwasy.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (9.11) [uczeń] opisuje budowę i właściwości fizyczne i chemiczne pochodnych węglowodorów zawierających azot na przykładzie amin (metyloaminy) i aminokwasów (glicyny).

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

zna budowę amin i aminokwasów;

potrafi tworzyć nazwy systematyczne aminokwasów;

podaje wzór ogólny amin;

wymienia właściwości fizyczne amin i aminokwasów;

omawia właściwości chemiczne amin i aminokwasów;

zapisuje równania reakcji charakterystycznych dla amin i aminokwasów.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

poznaje rolę aminokwasów jako głównego budulca białek;

potrafi zaplanować doświadczenie badające właściwości fizyczne i chemiczne amin i aminokwasów;

poznaje zasady nazewnictwa systematycznego i zwyczajowego aminokwasów.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

  • umiejętność uczenia się

  • kompetencje informatyczne

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Pogadanka wprowadzająca do zagadnienia amin i aminokwasów. Zdefiniowanie pojęcia aminy – pochodnej amoniaku i równocześnie węglowodorów. Wzory amin tworzy się, zastępując jeden (lub więcej) atom wodoru w cząsteczce węglowodoru grupą aminową –NHIndeks dolny 2 .

Definicja aminokwasów jako związków organicznych, których cząsteczki zawierają w swoim składzie dwie grupy funkcyjne: aminową -NHIndeks dolny 2 i karboksylową –COOH. Przedstawienie aminokwasów jako głównego składnika budulcowego białek.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel zapisuje wzory ogólne amin i aminokwasów.

- R‑NHIndeks dolny 2

- NHIndeks dolny 2 - R - COOH

Omawia zasady systematyki i nazewnictwa:

- Nazwy amin tworzy się przez dodanie do nazwy alkilu końcówki: -amina. Aminy, podobnie jak inne grupy związków organicznych, tworzą szereg homologiczny.

- Nazwy systematyczne aminokwasów tworzy się dodając przedrostek amino- do nazwy kwasu karboksylowego, od którego dany aminokwas pochodzi. Najprostszy jest aminokwas pochodzący od kwasu octowego CHIndeks dolny 3COOH: kwas aminooctowy (glicyna) CHIndeks dolny 2(NHIndeks dolny 2)COOH.

Uczniowie, korzystając z ilustracji interaktywnej, zapoznają się z budową aminokwasów.

W następnej części, w dyskusji kierowanej, nauczyciel omawia właściwości fizyczne amin i aminokwasów na przykładzie metyloaminy i glicyny:

- Metyloamina jest gazem o nieprzyjemnym zapachu gnijących ryb. Lepiej rozpuszcza się w wodzie zimnej niż ciepłej. Wyższe aminy są cieczami lub ciałami stalymi, słabo rozpuszczalnymi w wodzie. Aminy mają charakter zasadowy.
- Aminokwasy są ciałami stałymi na ogół dobrze rozpuszczalnymi w wodzie. Mają zdolność łączenia się w duże cząsteczki. Dwie cząsteczki glicyny łączą się, dając dipeptyd, a wiązanie nazywamy wiązaniem peptydowym. Cząsteczki o dużych rozmiarach to białka.

Nauczyciel omawia właściwości chemiczne amin i aminokwasów, zapisuje na tablicy reakcje charakterystyczne:

Aminy:

- są związkami polarnymi

- utleniają się na powietrzu

- tworzą sole w reakcjach z kwasami nieorganicznymi o dużej mocy jak i kwasami karboksylowymi,

CHIndeks dolny 3NHIndeks dolny 2 + HCl -→ [CHIndeks dolny 3NHIndeks dolny 3]Cl

metyloamina chlorek metyloaminowy

Aminokwasy:

- dzięki swojej budowie mogą reagować zarówno z kwasami jak i zasadami;

- ulegają reakcji kondensacji między grupą aminową i karboksylową dwóch aminokwasów:

NHIndeks dolny 2 – RIndeks górny 1 – COOH + NHIndeks dolny 2 – RIndeks górny 2 – COOH -→ NHIndeks dolny 2 – RIndeks górny 1 – CO – NH – RIndeks górny 2 – COOH + HIndeks dolny 20

RjNSstHjrZ7SD

- reakcją odwrotną do procesu kondensacji jest hydroliza. Za pomocą tej reakcji można ustalić z jakich aminokwasów składa się dany peptyd:

NHIndeks dolny 2 – RIndeks górny 1 – CO – NH – RIndeks górny 2 – COOH + HIndeks dolny 2O -→ NHIndeks dolny 2 – RIndeks górny 1 – COOH + NHIndeks dolny 2 – RIndeks górny 2 – COOH

RCyeGLqIt83Cn

- dezaminacja hydrolityczna prowadzi do powstania hydroksykwasów:

RGzM37q5vnqrA

Wykorzystując prezentację multimedialną, nauczyciel przedstawia powstawanie łańcucha polipeptydowego z aminokwasów.

  1. Podsumowanie:

Podsumowanie wiadomości zdobytych podczas lekcji. Wskazani przez nauczyciela uczniowie omawiają krótko budowę, właściwości fizyczne i wymieniają reakcje charakterystyczne nowopoznanych pochodnych węglowodorów.

Zadanie domowe

Wypisz nazwy i wzory sumaryczne związków z szeregu homologicznego amin do cząsteczki zawierającej 10 atomów węgla.

Środki dydaktyczne

  • ilustracja interaktywna „Budowa aminokwasu”

  • prezentacja multimedialna „Wytwarzanie aminokwasów”

  • komputery połączone z Internetem

  • podręcznik, encyklopedia

Metody nauczania

  • pogadanka

  • rozmowa kierowana

Formy pracy

  • praca zbiorowa

  • praca indywidualna

RCiPYQRF4KGfO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 108.50 KB w języku polskim
RA1nOF4MN2JOV

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 71.73 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3