Aminokwasy
SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Aminokwasy”
Chemia, III etap edukacyjny
Temat: Aminokwasy.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (9.11) [uczeń] opisuje budowę i właściwości fizyczne i chemiczne pochodnych węglowodorów zawierających azot na przykładzie amin (metyloaminy) i aminokwasów (glicyny).
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | zna budowę amin i aminokwasów; |
potrafi tworzyć nazwy systematyczne aminokwasów; | |
podaje wzór ogólny amin; | |
wymienia właściwości fizyczne amin i aminokwasów; | |
omawia właściwości chemiczne amin i aminokwasów; | |
zapisuje równania reakcji charakterystycznych dla amin i aminokwasów. |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | poznaje rolę aminokwasów jako głównego budulca białek; |
potrafi zaplanować doświadczenie badające właściwości fizyczne i chemiczne amin i aminokwasów; | |
poznaje zasady nazewnictwa systematycznego i zwyczajowego aminokwasów. |
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym
umiejętność uczenia się
kompetencje informatyczne
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
Etapy lekcji
Wstęp:
Pogadanka wprowadzająca do zagadnienia amin i aminokwasów. Zdefiniowanie pojęcia aminy – pochodnej amoniaku i równocześnie węglowodorów. Wzory amin tworzy się, zastępując jeden (lub więcej) atom wodoru w cząsteczce węglowodoru grupą aminową –NHIndeks dolny 22 .
Definicja aminokwasów jako związków organicznych, których cząsteczki zawierają w swoim składzie dwie grupy funkcyjne: aminową -NHIndeks dolny 22 i karboksylową –COOH. Przedstawienie aminokwasów jako głównego składnika budulcowego białek.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel zapisuje wzory ogólne amin i aminokwasów.
- R‑NHIndeks dolny 22
- NHIndeks dolny 22 - R - COOH
Omawia zasady systematyki i nazewnictwa:
- Nazwy amin tworzy się przez dodanie do nazwy alkilu końcówki: -amina. Aminy, podobnie jak inne grupy związków organicznych, tworzą szereg homologiczny.
- Nazwy systematyczne aminokwasów tworzy się dodając przedrostek amino- do nazwy kwasu karboksylowego, od którego dany aminokwas pochodzi. Najprostszy jest aminokwas pochodzący od kwasu octowego CHIndeks dolny 33COOH: kwas aminooctowy (glicyna) CHIndeks dolny 22(NHIndeks dolny 22)COOH.
Uczniowie, korzystając z ilustracji interaktywnej, zapoznają się z budową aminokwasów.
W następnej części, w dyskusji kierowanej, nauczyciel omawia właściwości fizyczne amin i aminokwasów na przykładzie metyloaminy i glicyny:
- Metyloamina jest gazem o nieprzyjemnym zapachu gnijących ryb. Lepiej rozpuszcza się w wodzie zimnej niż ciepłej. Wyższe aminy są cieczami lub ciałami stalymi, słabo rozpuszczalnymi w wodzie. Aminy mają charakter zasadowy.
- Aminokwasy są ciałami stałymi na ogół dobrze rozpuszczalnymi w wodzie. Mają zdolność łączenia się w duże cząsteczki. Dwie cząsteczki glicyny łączą się, dając dipeptyd, a wiązanie nazywamy wiązaniem peptydowym. Cząsteczki o dużych rozmiarach to białka.
Nauczyciel omawia właściwości chemiczne amin i aminokwasów, zapisuje na tablicy reakcje charakterystyczne:
Aminy:
- są związkami polarnymi
- utleniają się na powietrzu
- tworzą sole w reakcjach z kwasami nieorganicznymi o dużej mocy jak i kwasami karboksylowymi,
CHIndeks dolny 33NHIndeks dolny 22 + HCl -→ [CHIndeks dolny 33NHIndeks dolny 33]Cl
metyloamina chlorek metyloaminowy
Aminokwasy:
- dzięki swojej budowie mogą reagować zarówno z kwasami jak i zasadami;
- ulegają reakcji kondensacji między grupą aminową i karboksylową dwóch aminokwasów:
NHIndeks dolny 22 – RIndeks górny 11 – COOH + NHIndeks dolny 22 – RIndeks górny 22 – COOH -→ NHIndeks dolny 22 – RIndeks górny 11 – CO – NH – RIndeks górny 22 – COOH + HIndeks dolny 220
- reakcją odwrotną do procesu kondensacji jest hydroliza. Za pomocą tej reakcji można ustalić z jakich aminokwasów składa się dany peptyd:
NHIndeks dolny 22 – RIndeks górny 11 – CO – NH – RIndeks górny 22 – COOH + HIndeks dolny 22O -→ NHIndeks dolny 22 – RIndeks górny 11 – COOH + NHIndeks dolny 22 – RIndeks górny 22 – COOH
- dezaminacja hydrolityczna prowadzi do powstania hydroksykwasów:
Wykorzystując prezentację multimedialną, nauczyciel przedstawia powstawanie łańcucha polipeptydowego z aminokwasów.
Podsumowanie:
Podsumowanie wiadomości zdobytych podczas lekcji. Wskazani przez nauczyciela uczniowie omawiają krótko budowę, właściwości fizyczne i wymieniają reakcje charakterystyczne nowopoznanych pochodnych węglowodorów.
Zadanie domowe
Wypisz nazwy i wzory sumaryczne związków z szeregu homologicznego amin do cząsteczki zawierającej 10 atomów węgla.
Środki dydaktyczne
ilustracja interaktywna „Budowa aminokwasu”
prezentacja multimedialna „Wytwarzanie aminokwasów”
komputery połączone z Internetem
podręcznik, encyklopedia
Metody nauczania
pogadanka
rozmowa kierowana
Formy pracy
praca zbiorowa
praca indywidualna