Scenariusz lekcji An event that changed my choice of career

dla liceum: poziom pre‑intermediate i intermediate

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Podstawowym celem lekcji jest zapoznanie uczniów z tematem: wydarzenie, które wpłynęło na ich wybór drogi kariery oraz ze związaną z nim leksyką. Praca z tekstem czytanym umożliwia poznanie zarówno nowych, jak i często spotykanych naturalnych sformułowań, zaś dalsze ćwiczenia pomagają rozbudować ich zasób. Przygotowanie do dyskusji, prowadzonej w ostatniej części lekcji, jest etapem, w którym uczniowie zbierają odpowiednie słownictwo przydatne do wyrażenia własnej opinii na omawiany temat. Celem końcowym lekcji jest przygotowanie przez uczniów wypowiedzi pisemnej, opartej na leksyce poznanej na zajęciach.

„An event that changed my choice of career” jest tematem szczególnie polecanym maturzystom, których czeka podjęcie decyzji o kierunku, w którym będą się rozwijać.

b) Umiejętności

Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego (czytanie w celu zrozumienia zarówno ogólnej treści , jak i szczegółów artykułu), dopasowują wytłuszczone w tekście nowe słowa do ich definicji.

W trakcie dyskusji uczniowie kształcą umiejętność mówienia: podzieleni na dwie grupy przygotowują, a następnie prezentują swoje argumenty na zadany temat. Tym sposobem ćwiczą nie tylko umiejętność porozumiewania się w grupie, lecz również przedstawiania swoich opinii i samodzielnego mówienia przed większym audytorium.

Uczniowie rozwijają umiejętność pisania – przygotowują krótki plan wypowiedzi pisemnej na temat: „wydarzenie, które wpłynęło na mój wybór drogi kariery”.

2. Metoda i forma pracy

W pierwszej części lekcji uczniowie pracują w parach: łączą słowa, pochodzące z tekstu z ich definicjami.

Następnie uczniowie w kilkuosobowych grupach przygotowują argumenty potrzebne im do wyrażenia swojej opinii na zadany temat.

Na koniec uczniowie samodzielnie przygotowują plan swojej wypowiedzi pisemnej.

3. Środki dydaktyczne

Ćwiczenie zawarte na karcie pracy ucznia: tekst „An event that changed my choice of career”, w którym uczniowie podczas czytania łączą słowa z ich definicjami.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat: zadaje im pytania związane z ich planami dotyczącymi kierunku, w którym chcą rozwijać się po kończeniu szkoły średniej; pyta również czy te plany są akceptowane przez ich rodziców.

b) Faza realizacyjna

READING FOR THE GIST – Uczniowie czytają tekst „An event that changed my choice of career”.

READING FOR SPECIFIC INFORMATION – Uczniowie łączą słowa wybrane z tekstu z ich definicjami: pracują w parach.

SPEAKING, WRITING − Uczniowie, podzieleni na dwie grupy, przygotowują się do dyskusji na temat „Is it good that your parents do not accept your choice of career ?”. Grupa pierwsza przygotowuje argumenty za, grupa druga − przeciw.

W trakcie dyskusji wszystkie argumenty zostają zapisane na tablicy, uczniowie przepisują je do swoich zeszytów.

c) Faza podsumowująca

WRITING – Uczniowie, pracując samodzielnie, przygotowują plan swojej wypowiedzi pisemnej na temat „An event that changed my choice of career”.

5. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zawiera ćwiczenie opisane w scenariuszu: tekst „An event that changed my choice of career” oraz polecenia do niego.

b) Zadanie domowe

Opierając się na planie sporządzonym w trakcie lekcji oraz argumentach wykorzystanych podczas dyskusji, uczniowie piszą paragraf na temat „An event that changed my choice of Career”.

6. Czas trwania lekcji

45 minut

7. Uwagi do scenariusza

Zaleca się wykorzystanie karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.

Aleksandra Kazimierczyk

Nauczyciel języka angielskiego

British School

Warszawa

RRL8s6Ygoxkjt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 32.50 KB w języku polskim