Analiza społecznych i indywidualnych konsekwencji uzależnienia od palenia papierosów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zapoznaje się z powodami oraz ze społecznymi i indywidualnymi konsekwencjami palenia papierosów,

  • rozumie istotność i społeczny kontekst problemu uzależnienia od nikotyny,

  • zna podstawowe korzyści niepalenia papierosów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • nabiera umiejętności dyskutowania o problemie palenia papierosów,

  • uczy się refleksyjnego dokonywania wyborów,

  • nabiera umiejętności autonomicznego myślenia,

  • poznaje praktyczny wymiar problematyki etycznej,

  • uczy się, jak zapobiegać złu moralnemu, mając na celu dobro wspólne,

  • uczy się przeprowadzania i redagowania wywiadu,

  • rozwija kreatywność podczas tworzenia plakatu antynikotynowego.

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec powinności moralnych człowieka oraz uczy się rozpoznawać podstawowe wartości moralne,

  • zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny i sposoby jego rozwiązania,

  • treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,

  • osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych oraz uczy się zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, dyskusja wokół problemu, sporządzanie plakatu antynikotynowego.

3. Środki dydaktyczne

  • kartki papieru z bloku rysunkowego A4,

  • kredki,

  • przykładowe opakowania od papierosów z ostrzeżeniami ministra zdrowia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na poprzedzających zajęciach nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie kredek i kartek z bloku rysunkowego A4. Przed zajęciami przygotowuje przykładowe opakowania od papierosów z ostrzeżeniami Ministra Zdrowia. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel pokazuje opakowania od papierosów i pyta uczniów o cel oraz skuteczność informacji ostrzegawczych umieszczonych przez Ministra Zdrowia.

2. Po krótkiej dyskusji nauczyciel informuje uczniów o:

  • powodach sięgania po papierosy,

  • efektach indywidualnych uzależnienia od nikotyny:

    • zdrowotnych,

    • estetycznych,

    • finansowych

  • efektach środowiskowych uzależnienia od nikotyny:

    • związanych z zanieczyszczeniem środowiska,

    • związanych z opieką zdrowotną,

    • związanych z wykorzystywaniem taniej siły roboczej,

  • sposobach walki z nałogiem nikotynowym,

  • korzyściach zdrowotnych zerwania z nałogiem nikotynowym.

3. Nauczyciel prowadzi dyskusję klasową na następujące pytania:

  • Każdy kto zaczyna palić swojego pierwszego papierosa twierdzi, że jest on okropny w smaku. Dlaczego więc ludzie kontynuują palenie?

  • Gdyby palenie było nielegalne, czy to by powstrzymało ludzi od palenia?

  • Dlaczego niektórzy ludzie twierdzą, że całkowity zakaz palenia byłby naruszeniem praw człowieka?

  • Podczas, gdy 70% wszystkich śmierci związanych z używkami pochodzi z palenia, 3% pochodzi z brania heroiny i jej podobnych środków. Dlaczego więc palenie nadal jest legalne?

  • Coraz więcej młodzieży między 11 i 16 rokiem życia pali papierosy. Jak myślisz, dlaczego?

  • Dlaczego jedni młodzi ludzie sięgają po papierosy a inni nie?

  • Czy ludzie którzy umierają bądź chorują przewlekle z powodu palenia papierosów powinni podawać do sądu koncerny tytoniowe?

  • Kto jest odpowiedzialny za wzrost liczby palącej młodzieży? Czy jest to jednostka, grupa czy też firma reklamująca?

  • Czy reklamowanie papierosów powinno być całkowicie zabronione?

  • Co rząd mógłby zrobić, by ograniczyć liczbę palaczy?

  • W jakim stopniu reklamy zachęcają młodzież do palenia?

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie plakatu antynikotynowego. Uczniowie wykorzystują do tego kredki i kartki z bloku rysunkowego A4.

d) Praca domowa

Nauczyciel zadaje następujące zadania domowe:

  • Zrób wywiad z palaczem zadając mu pytania: o wiek, częstotliwość palenia, koszty, kiedy zaczął palić, czy chciałby rzucić, czy nie przeszkadza mu jego nałóg, dlaczego zaczął palić itp.

  • Zrób listę wydarzeń sportowych sponsorowanych przez firmy tytoniowe.

5. Bibliografia

  1. Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  2. Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  3. Mazur J*., Palenie tytoniu : zdrowie młodzieży szkolnej w Polsce,* Drukpol, Warszawa 2000.

  4. Moskal W., Puść palenie z dymem, Gazeta Wyborcza 23.10.2004. http://serwisy.gazeta.pl/zdrowie/1,59645,2352259.html

  5. Moskal W., Bierne palenie też szkodzi, Gazeta Wyborcza 06.04.2004. http://serwisy.gazeta.pl/zdrowie/1,51186,2009100.html

  6. Uzależnienie od nikotyny. Rzuć palenie razem z nami, Newsweek 26.09.2004.

  7. Walewski P., Fajka niepokoju, Polityka 15/2003.

6. Załączniki

Brak.

7. Czas trwania lekcji

90 minut (2x45 minut)

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

R1X9JkLH3YAil

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.75 KB w języku polskim
R2hdQORdWFYpV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim