Analiza społecznych i indywidualnych konsekwencji uzależnienia od palenia papierosów
Analiza społecznych i indywidualnych konsekwencji uzależnienia od palenia papierosów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zapoznaje się z powodami oraz ze społecznymi i indywidualnymi konsekwencjami palenia papierosów,
rozumie istotność i społeczny kontekst problemu uzależnienia od nikotyny,
zna podstawowe korzyści niepalenia papierosów.
b) Umiejętności
Uczeń:
nabiera umiejętności dyskutowania o problemie palenia papierosów,
uczy się refleksyjnego dokonywania wyborów,
nabiera umiejętności autonomicznego myślenia,
poznaje praktyczny wymiar problematyki etycznej,
uczy się, jak zapobiegać złu moralnemu, mając na celu dobro wspólne,
uczy się przeprowadzania i redagowania wywiadu,
rozwija kreatywność podczas tworzenia plakatu antynikotynowego.
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec powinności moralnych człowieka oraz uczy się rozpoznawać podstawowe wartości moralne,
zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny i sposoby jego rozwiązania,
treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,
osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych oraz uczy się zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja wokół problemu, sporządzanie plakatu antynikotynowego.
3. Środki dydaktyczne
kartki papieru z bloku rysunkowego A4,
kredki,
przykładowe opakowania od papierosów z ostrzeżeniami ministra zdrowia.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na poprzedzających zajęciach nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie kredek i kartek z bloku rysunkowego A4. Przed zajęciami przygotowuje przykładowe opakowania od papierosów z ostrzeżeniami Ministra Zdrowia. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel pokazuje opakowania od papierosów i pyta uczniów o cel oraz skuteczność informacji ostrzegawczych umieszczonych przez Ministra Zdrowia.
2. Po krótkiej dyskusji nauczyciel informuje uczniów o:
powodach sięgania po papierosy,
efektach indywidualnych uzależnienia od nikotyny:
zdrowotnych,
estetycznych,
finansowych
efektach środowiskowych uzależnienia od nikotyny:
związanych z zanieczyszczeniem środowiska,
związanych z opieką zdrowotną,
związanych z wykorzystywaniem taniej siły roboczej,
sposobach walki z nałogiem nikotynowym,
korzyściach zdrowotnych zerwania z nałogiem nikotynowym.
3. Nauczyciel prowadzi dyskusję klasową na następujące pytania:
Każdy kto zaczyna palić swojego pierwszego papierosa twierdzi, że jest on okropny w smaku. Dlaczego więc ludzie kontynuują palenie?
Gdyby palenie było nielegalne, czy to by powstrzymało ludzi od palenia?
Dlaczego niektórzy ludzie twierdzą, że całkowity zakaz palenia byłby naruszeniem praw człowieka?
Podczas, gdy 70% wszystkich śmierci związanych z używkami pochodzi z palenia, 3% pochodzi z brania heroiny i jej podobnych środków. Dlaczego więc palenie nadal jest legalne?
Coraz więcej młodzieży między 11 i 16 rokiem życia pali papierosy. Jak myślisz, dlaczego?
Dlaczego jedni młodzi ludzie sięgają po papierosy a inni nie?
Czy ludzie którzy umierają bądź chorują przewlekle z powodu palenia papierosów powinni podawać do sądu koncerny tytoniowe?
Kto jest odpowiedzialny za wzrost liczby palącej młodzieży? Czy jest to jednostka, grupa czy też firma reklamująca?
Czy reklamowanie papierosów powinno być całkowicie zabronione?
Co rząd mógłby zrobić, by ograniczyć liczbę palaczy?
W jakim stopniu reklamy zachęcają młodzież do palenia?
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie plakatu antynikotynowego. Uczniowie wykorzystują do tego kredki i kartki z bloku rysunkowego A4.
d) Praca domowa
Nauczyciel zadaje następujące zadania domowe:
Zrób wywiad z palaczem zadając mu pytania: o wiek, częstotliwość palenia, koszty, kiedy zaczął palić, czy chciałby rzucić, czy nie przeszkadza mu jego nałóg, dlaczego zaczął palić itp.
Zrób listę wydarzeń sportowych sponsorowanych przez firmy tytoniowe.
5. Bibliografia
Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Mazur J*., Palenie tytoniu : zdrowie młodzieży szkolnej w Polsce,* Drukpol, Warszawa 2000.
Moskal W., Puść palenie z dymem, Gazeta Wyborcza 23.10.2004. http://serwisy.gazeta.pl/zdrowie/1,59645,2352259.html
Moskal W., Bierne palenie też szkodzi, Gazeta Wyborcza 06.04.2004. http://serwisy.gazeta.pl/zdrowie/1,51186,2009100.html
Uzależnienie od nikotyny. Rzuć palenie razem z nami, Newsweek 26.09.2004.
Walewski P., Fajka niepokoju, Polityka 15/2003.
6. Załączniki
Brak.
7. Czas trwania lekcji
90 minut (2x45 minut)
8. Uwagi do scenariusza
Brak.