Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Analiza SWOT – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia na temat emigracji do Wielkiej Brytanii oraz zapoznanie uczniów z analizą SWOT.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane z analizą SWOT i emigracją, pracą, mieszkaniem w Wielkiej Brytanii,

  • wymowę i znaczenie nowych wyrazów,

  • zasady analizy SWOT,

  • problemy związane z emigracją, pracą i życiem w Wielkiej Brytanii.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi analizy SWOT, emigracji, pracy, życia za granicą,

  • dokonuje analizy SWOT,

  • ćwiczy sprawności słuchania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o emigracji, pracy, życiu za granicą,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (odpowiadanie na pytania, tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, opis, przygotowywanie prezentacji, dyskusja),

  • opisuje problemy życia Polaków w Wielkiej Brytanii,

  • ćwiczy wymowę nowych słów,

  • bierze udział w dyskusji,

  • prezentuje swoje pomysły.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,

  • bierze aktywny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, analiza SWOT, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, burza mózgów

Forma: praca w grupach, parach lub zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Papiery dużego formatu, mazaki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać i mówić o emigracji Polaków do Wielkiej Brytanii. Dokonacie analizy SWOT tego problemu. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co myślą o emigracji Polaków do Wielkiej Brytanii (Who emigrates? What do you know about it? Why do they emigrate? Where do they work? What do they do there? What are their problems? itp.). Uczniowie odpowiadają ustnie.

  2. Nauczyciel wyjaśnia zwrot: analiza SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats).

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, rozdaje im papiery i mazaki oraz wyjaśnia zadanie. Uczniowie w grupach mają przygotować po pięć zalet, wad, możliwości i zagrożeń wyjazdu i życia Polaków za granicą (emigracji).

  4. Każda grupa przeprowadza swoją burzę mózgów, podczas której wypisuje na papierze pięć pomysłów. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i pomaga w razie trudności.

  5. Uczniowie prezentują swoje plakaty, przedstawiają swoje pomysły oraz podają przykłady. Po każdej prezentacji pozostali uczniowie starają się dodać przynajmniej jeden dodatkowy pomysł do plakatu.

  6. Uczniowie wypowiadają się ustnie, czy więcej jest zalet czy wad emigracji oraz czy oni sami wyjechaliby na stałe za granicę. Nauczyciel słucha, zadaje pytania pomocnicze i poprawia błędy.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wypowiedz się pisemnie na temat, czy lepiej wyjechać do Wielkiej Brytanii czy zostać w Polsce. Limit słów: 100.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Przed lekcją należy przygotować papiery dużego formatu i mazaki. Lekcja przeznaczona jest dla poziomu średnio zaawansowanego i wyższych. Zasób słów i informacji należy dostosować do poziomu językowego grupy, dla której przeprowadzana będzie lekcja. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z emigracją, analizą SWOT, mieszkaniem, życiem za granicą, pracą (strengths, weaknesses, opportunities, threats, abroad, work, unemployed, flat etc.), problemy Polaków w Wielkiej Brytanii, umieć wykonać analizę SWOT.

R1a9oMtetbE9n

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.31 KB w języku polskim
R1JoIgJDzjA4N

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim