Analiza SWOT – ćwiczenia w mówieniu
Analiza SWOT – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia na temat emigracji do Wielkiej Brytanii oraz zapoznanie uczniów z analizą SWOT.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słownictwo związane z analizą SWOT i emigracją, pracą, mieszkaniem w Wielkiej Brytanii,
wymowę i znaczenie nowych wyrazów,
zasady analizy SWOT,
problemy związane z emigracją, pracą i życiem w Wielkiej Brytanii.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi analizy SWOT, emigracji, pracy, życia za granicą,
dokonuje analizy SWOT,
ćwiczy sprawności słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o emigracji, pracy, życiu za granicą,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (odpowiadanie na pytania, tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, opis, przygotowywanie prezentacji, dyskusja),
opisuje problemy życia Polaków w Wielkiej Brytanii,
ćwiczy wymowę nowych słów,
bierze udział w dyskusji,
prezentuje swoje pomysły.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,
bierze aktywny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, analiza SWOT, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, burza mózgów
Forma: praca w grupach, parach lub zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Papiery dużego formatu, mazaki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać i mówić o emigracji Polaków do Wielkiej Brytanii. Dokonacie analizy SWOT tego problemu. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co myślą o emigracji Polaków do Wielkiej Brytanii (Who emigrates? What do you know about it? Why do they emigrate? Where do they work? What do they do there? What are their problems? itp.). Uczniowie odpowiadają ustnie.
Nauczyciel wyjaśnia zwrot: analiza SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats).
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, rozdaje im papiery i mazaki oraz wyjaśnia zadanie. Uczniowie w grupach mają przygotować po pięć zalet, wad, możliwości i zagrożeń wyjazdu i życia Polaków za granicą (emigracji).
Każda grupa przeprowadza swoją burzę mózgów, podczas której wypisuje na papierze pięć pomysłów. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i pomaga w razie trudności.
Uczniowie prezentują swoje plakaty, przedstawiają swoje pomysły oraz podają przykłady. Po każdej prezentacji pozostali uczniowie starają się dodać przynajmniej jeden dodatkowy pomysł do plakatu.
Uczniowie wypowiadają się ustnie, czy więcej jest zalet czy wad emigracji oraz czy oni sami wyjechaliby na stałe za granicę. Nauczyciel słucha, zadaje pytania pomocnicze i poprawia błędy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wypowiedz się pisemnie na temat, czy lepiej wyjechać do Wielkiej Brytanii czy zostać w Polsce. Limit słów: 100.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Przed lekcją należy przygotować papiery dużego formatu i mazaki. Lekcja przeznaczona jest dla poziomu średnio zaawansowanego i wyższych. Zasób słów i informacji należy dostosować do poziomu językowego grupy, dla której przeprowadzana będzie lekcja. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z emigracją, analizą SWOT, mieszkaniem, życiem za granicą, pracą (strengths, weaknesses, opportunities, threats, abroad, work, unemployed, flat etc.), problemy Polaków w Wielkiej Brytanii, umieć wykonać analizę SWOT.