Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ania i Maryla – tak różne, a jednak tak bliskie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • znaczenie słowa „kontrast”.

  • dokładnie treść i bohaterów utworu

  • główne punkty, jakie powinny znaleźć się w charakterystyce postaci literackiej

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • porównać dwie postacie literackie

  • zebrać informacje potrzebne do pisania charakterystyki

  • napisać plan charakterystyki postaci literackiej

  • znaleźć w tekście potrzebne mu informacje

  • dostrzec cechy charakteru postaci, które ujawniają się w konkretnej scenie powieści

  • interpretować zachowanie postaci

  • dostrzec zmianę w postępowaniu postaci literackiej (i zauważyć przyczynę tej zmiany)

  • poprzeć swoje zdanie odpowiednim cytatem z książki

2. Metoda i forma pracy

Metoda: słowna, praca z książką, dyskusja

Formy: indywidualna i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Tekst powieści

Rebus przygotowany przez prowadzącą (załącznik)

Paski papieru, na których zapisane są zagadnienia z tabelki do opracowania w parach

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne. Uczniowie rozwiązują rebus z hasłem: kontrast (załącznik). Tłumaczą, co znaczy to słowo. Nauczyciel wyjaśnia, czemu będzie poświecona lekcja (porównanie dwóch postaci, zestawienie ich na zasadzie kontrastu). Zapisuje temat na tablicy, a uczniowie w zeszytach.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie na polecenie nauczyciela przypominają, jak wyglądało życie obu postaci – Ani Shirley oraz Maryli Cuthbert - zanim się spotkały. Uczniowie opowiadają, jak wyglądało pierwsze spotkanie bohaterek i jak doszło do tego, że Ania Shirley pozostała na Zielonym Wzgórzu

  2. Sporządzenie tabeli porównującej Anię i Marylę – Uczniowie w parach opracowują poszczególne elementy tabelki (każda para losuje jeden „pasek” do opracowania). Rezultaty pracy wszystkich grup zostają później zapisane na tablicy w tabelce, która uczniowie przepisują do zeszytu. W trakcie wypełniania tabelki uczniowie przytaczają na poparcie swojego zdania odpowiednie fragmenty z książki.

Ania Shirley

Maryla Cuthbert

Okazywanie uczuć

Sposób mówienia

Stosunek do obowiązków

Sposób reagowania na piękno przyrody

Sposób oceniania innych

Stosunek do życia

Maniery

Wyraz twarzy

c) Faza podsumowująca

Uczniowie zastanawiają się, jakie były wzajemne relacje obu postaci. Przypominają „sytuacje konfliktowe” między Anią i Marylą. Nauczyciel zadaje pytanie: Co bohaterki dały sobie nawzajem, jak się zmieniły, czy były w czymś podobne? Uczniowie zastanawiają się, czy osoby tak różne mogą stać się sobie naprawdę bliskie. Wyciągają wnioski z dyskusji i obserwacji.

Nauczyciel zadaje prace domową – „Napisz charakterystykę Ani Shirley”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem przypominają, jakie punkty powinny znaleźć się w charakterystyce postaci – budują przykładowy schemat charakterystyki postaci literackiej.

5. Bibliografia

L. M. Montgomery, Ania z Zielonego wzgórza, przeł. R.Bernsteinowa, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

rebus – hasło: KONTRAST

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1Hxqxxzvcn9t

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.90 KB w języku polskim
R1ExK1VUxfKOv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.01 MB w języku polskim