Ania i Maryla – tak różne, a jednak tak bliskie
Ania i Maryla – tak różne, a jednak tak bliskie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
znaczenie słowa „kontrast”.
dokładnie treść i bohaterów utworu
główne punkty, jakie powinny znaleźć się w charakterystyce postaci literackiej
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
porównać dwie postacie literackie
zebrać informacje potrzebne do pisania charakterystyki
napisać plan charakterystyki postaci literackiej
znaleźć w tekście potrzebne mu informacje
dostrzec cechy charakteru postaci, które ujawniają się w konkretnej scenie powieści
interpretować zachowanie postaci
dostrzec zmianę w postępowaniu postaci literackiej (i zauważyć przyczynę tej zmiany)
poprzeć swoje zdanie odpowiednim cytatem z książki
2. Metoda i forma pracy
Metoda: słowna, praca z książką, dyskusja
Formy: indywidualna i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Tekst powieści
Rebus przygotowany przez prowadzącą (załącznik)
Paski papieru, na których zapisane są zagadnienia z tabelki do opracowania w parach
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne. Uczniowie rozwiązują rebus z hasłem: kontrast (załącznik). Tłumaczą, co znaczy to słowo. Nauczyciel wyjaśnia, czemu będzie poświecona lekcja (porównanie dwóch postaci, zestawienie ich na zasadzie kontrastu). Zapisuje temat na tablicy, a uczniowie w zeszytach.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie na polecenie nauczyciela przypominają, jak wyglądało życie obu postaci – Ani Shirley oraz Maryli Cuthbert - zanim się spotkały. Uczniowie opowiadają, jak wyglądało pierwsze spotkanie bohaterek i jak doszło do tego, że Ania Shirley pozostała na Zielonym Wzgórzu
Sporządzenie tabeli porównującej Anię i Marylę – Uczniowie w parach opracowują poszczególne elementy tabelki (każda para losuje jeden „pasek” do opracowania). Rezultaty pracy wszystkich grup zostają później zapisane na tablicy w tabelce, która uczniowie przepisują do zeszytu. W trakcie wypełniania tabelki uczniowie przytaczają na poparcie swojego zdania odpowiednie fragmenty z książki.
Ania Shirley | Maryla Cuthbert | |
Okazywanie uczuć | ||
Sposób mówienia | ||
Stosunek do obowiązków | ||
Sposób reagowania na piękno przyrody | ||
Sposób oceniania innych | ||
Stosunek do życia | ||
Maniery | ||
Wyraz twarzy |
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zastanawiają się, jakie były wzajemne relacje obu postaci. Przypominają „sytuacje konfliktowe” między Anią i Marylą. Nauczyciel zadaje pytanie: Co bohaterki dały sobie nawzajem, jak się zmieniły, czy były w czymś podobne? Uczniowie zastanawiają się, czy osoby tak różne mogą stać się sobie naprawdę bliskie. Wyciągają wnioski z dyskusji i obserwacji.
Nauczyciel zadaje prace domową – „Napisz charakterystykę Ani Shirley”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem przypominają, jakie punkty powinny znaleźć się w charakterystyce postaci – budują przykładowy schemat charakterystyki postaci literackiej.
5. Bibliografia
L. M. Montgomery, Ania z Zielonego wzgórza, przeł. R.Bernsteinowa, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
rebus – hasło: KONTRAST
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak