R1bY3cqikBA2o
Kolorowa ilustracja przedstawia „wodne perły”, czyli krople wody osiadłe na fantastycznych kwiatach, wyglądem przypominającym białe kocie wąsy. Tło ilustracji jest rozmazane w barwach błękitu, różu i zieleni.

Anielskie perły

Anielskie perły
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.
Twoje cele
  • ułożysz wydarzenia legendy w kolejności chronologicznej,

  • nazwiesz uczucia, jakie wywołują różne dźwięki,

  • określisz wartości, jakie niesie „Legenda o pieśni”,

  • poznasz i przećwiczysz użycie onomatopeionomatopejaonomatopei,

  • zgromadzisz i zastosujesz w zdaniu związki frazeologiczne związane z muzyką,

  • zredagujesz legendę.

Według „Legendy o pieśni” Janusza Korczaka świat wypełnił się dźwiękami dzięki anielskim perłom, które spadły na ziemię. W wielu kulturach świata perła symbolizuje doskonałość, nieśmiertelność, a także sztukę pięknej wymowy. Z kolei muszla, wewnątrz której formują się perły, jest między innymi symbolem muzyki. Z połączenia muzyki oraz słów powstają pieśni.

Więcej wiadomości na temat utworu Janusza Korczaka znajdziesz w lekcji Perlisty głosPUx8h6aQePerlisty głos.

„Legenda o pieśni” Janusza Korczaka

RejasqRwWo1x6
1
Rnoog9a2CnWbX
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum fal morskich]

R12GbOxaRvzn3
1
R13hDJ3tEyu22
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum drzew w lesie, śpiew ptaków]

RoWtWDH62LTnW
1
Rt3xdlfyYe9q2
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum wiatru]

R1N5AooLCmgDc
1
Rx327qlvi2PtQ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[dźwięk otwierania skrzypiącej skrzyni]

R19wwPdqFaEVk
1
RchuJbKWsZJUF
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[śpiew anielski]

RS9NRkjMmSFKo
1
Rn0ta2JnlpbMR
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[śpiew ptaków]

R1HIZF2FvmQrr
1
R1GsufnNVAgUY
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum fal morskich]

RZDQpsH9XM5h0
1
R90FWDMTM6MPP
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum drzew w lesie, śpiew ptaków]

RLocQ7K8Eptni
1
RgIykGsC3FZ58
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[dźwięki płynącego potoku]

RMNbXs8ywqguh
1
R1QANQwTuVWjH
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[szum wiatru]

RQITEgQKtMxFe
1
R2FUxbYz8lMhg
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[śpiew ptaków]

RDQLxHr6GE4ox
1
RauozhjLfNmEU
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[melodia wygrywana na fujarce]

RPJ76NgCg94mZ
1
RMfaHkfOThh39
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

[śpiew ptaków]

Głośność lektora
Głośność muzyki
1
Polecenie 1

Opisz swoje odczucia po wysłuchaniu dźwięków zamieszczonych w prezentacji.

uzupełnij treść
1
Polecenie 1

Wyobraź sobie, jak mogłaby brzmieć pieśń aniołów i opisz ją za pomocą trzech przymiotników.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Odtwórz za pomocą przedmiotów dostępnych w domu i nagraj następujące dźwięki:

  • szum morza

  • odgłosy lasu

  • perły spadające na ziemię

1
Polecenie 2

Opisz, jakie zapachy można poczuć, przebywając: 

  • nad morzem

  • w lesie 

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Opisz, jak może zmienić się odbiór tekstu po dodaniu do niego efektów dźwiękowych.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Zastanów się, czy dźwięki można sobie wyobrazić? Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
Ciekawostka

Ciekawym zabiegiem stylistycznym, który można odnaleźć w wielu wierszach, jest onomatopeja -  polegająca na takim dobieraniu wyrazów, aby naśladowały one swym brzmieniem opisywane zjawisko, odgłosy otaczającego świata lub dźwięki wydawane przez jakiś przedmiot. Dzięki wyrazom dźwiękonaśladowczym  utwór jest bogatszy w swojej brzmieniowej warstwie i tym samym mocniej  wpływa na  wyobraźnię czytelnika.

RJ67mVnRflYZp
Ćwiczenie 1
Ułóż wydarzenia w kolejności chronologicznej. Elementy do uszeregowania: 1. Śpiew ptaków., 2. Pozostanie pieśni wśród ludzi., 3. Śpiew lasu., 4. Ponowna wizyta orła w niebie i kradzież pereł., 5. Lot orła do nieba., 6. Śpiew gór., 7. Śpiew aniołów., 8. Opis piękna stworzonego świata., 9. Przekazanie perły jaskółce., 10. Śpiew strumyka, 11. Rozsypanie się pereł., 12. Powrót orła na ziemię., 13. Śpiew morza., 14. Gra chłopca na fujarce., 15. Ofiarowanie największej perły słowikowi., 16. Oddanie perły człowiekowi., 17. Ukrycie największej perły przez orła.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego „spośród wszystkich istot żywych jedynie człowiek włada pieśnią, która naśladuje wszystkie głosy”.

uzupełnij treść
RbRlLIJwrqIPl
Ćwiczenie 3
W poniższym fragmencie tekstu zaznacz onomatopeję. Jedna perła wpadła w morze i morze śpiewać zaczęło, druga padła w las – i las zanucił pieśń, i zaszemrał strumień, i zagadały góry.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RM6yBqzIo9W3B
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RHgjNfEUvRShC
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rn1nmwMzIXgbV
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1SzpzmqBkwDh
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Wymień minimum dwie emocje, jakie możesz odczuwać w trakcie wysłuchania:

  • hymnu narodowego,

  • piosenki rozrywkowej lecącej w radiu,

  • pieśni religijnej,

  • piosenki o nieszczęśliwej miłości,

  • pieśni w wykonaniu chóru.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, co autor „Legendy”, Janusz Korczak, mówi o wartości i znaczeniu pieśni w życiu ludzi.

uzupełnij treść
R192lZcSU2Jlk
Ćwiczenie 9
W poniższym fragmencie tekstu zaznacz wartości. Kolorem fioletowym rzeczowniki, a kolorem zielonym czasowniki. Należy kochać i szanować pieśń, bo pochodzenie jej anielskie; dało nam ją poświęcenie królewskie i przywiązanie wiernej, małej ptaszyny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R12ciSJCSQRD3
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RI0Y2cDnNUGiA
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Ułóż z rozsypanych wyrazów zdania, w których zostały zastosowane związki frazeologiczne pochodzące z poprzedniego ćwiczenia.

R1V8lAqf0Gkuj
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1M1fMW9tIPYF
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ADj6TDuVtW5
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RRAm1eNzIDxaM
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Narysuj Ziemię, która została opisana w utworze. Skorzystaj ze szkicownika zamieszczonego poniżej.

R1PeM9ugSLktc
1
Polecenie 4

Zredaguj krótki wiersz, w którym zawrzesz opis Ziemi. Skorzystaj z informacji zawartych w utworze Janusza Korczaka.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Opisz, jak zmieniłby się świat, gdyby zabrakło w nim dźwięków.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Zredaguj własną legendę o kolorach, w której wyjaśnisz, skąd wzięły się one na Ziemi.

uzupełnij treść

Słownik

onomatopeja
onomatopeja

jeden ze środków stylistycznych; inaczej wyraz naśladujący dźwięki

Notatki ucznia

Rhzs4s0btytdp
(Uzupełnij).

Bibliografia

Autor zbiorowy, (1997), Baśnie i legendy polskie, Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kopaliński W., (2006), Słownik symboli, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.