ułożysz wydarzenia legendy w kolejności chronologicznej,
nazwiesz uczucia, jakie wywołują różne dźwięki,
określisz wartości, jakie niesie „Legenda o pieśni”,
poznasz i przećwiczysz użycie onomatopeionomatopei,
zgromadzisz i zastosujesz w zdaniu związki frazeologiczne związane z muzyką,
zredagujesz legendę.
Według „Legendy o pieśni” Janusza Korczaka świat wypełnił się dźwiękami dzięki anielskim perłom, które spadły na ziemię. W wielu kulturach świata perła symbolizuje doskonałość, nieśmiertelność, a także sztukę pięknej wymowy. Z kolei muszla, wewnątrz której formują się perły, jest między innymi symbolem muzyki. Z połączenia muzyki oraz słów powstają pieśni.
Więcej wiadomości na temat utworu Janusza Korczaka znajdziesz w lekcji Perlisty głosPerlisty głos.
„Legenda o pieśni” Janusza Korczaka
Opisz swoje odczucia po wysłuchaniu dźwięków zamieszczonych w prezentacji.
Wyobraź sobie, jak mogłaby brzmieć pieśń aniołów i opisz ją za pomocą trzech przymiotników.
Odtwórz za pomocą przedmiotów dostępnych w domu i nagraj następujące dźwięki:
szum morza
odgłosy lasu
perły spadające na ziemię
Opisz, jakie zapachy można poczuć, przebywając:
nad morzem
w lesie
Opisz, jak może zmienić się odbiór tekstu po dodaniu do niego efektów dźwiękowych.
Zastanów się, czy dźwięki można sobie wyobrazić? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Ciekawym zabiegiem stylistycznym, który można odnaleźć w wielu wierszach, jest onomatopeja - polegająca na takim dobieraniu wyrazów, aby naśladowały one swym brzmieniem opisywane zjawisko, odgłosy otaczającego świata lub dźwięki wydawane przez jakiś przedmiot. Dzięki wyrazom dźwiękonaśladowczym utwór jest bogatszy w swojej brzmieniowej warstwie i tym samym mocniej wpływa na wyobraźnię czytelnika.
Wyjaśnij, dlaczego „spośród wszystkich istot żywych jedynie człowiek włada pieśnią, która naśladuje wszystkie głosy”.
Wymień minimum dwie emocje, jakie możesz odczuwać w trakcie wysłuchania:
hymnu narodowego,
piosenki rozrywkowej lecącej w radiu,
pieśni religijnej,
piosenki o nieszczęśliwej miłości,
pieśni w wykonaniu chóru.
Wyjaśnij, co autor „Legendy”, Janusz Korczak, mówi o wartości i znaczeniu pieśni w życiu ludzi.
Ułóż z rozsypanych wyrazów zdania, w których zostały zastosowane związki frazeologiczne pochodzące z poprzedniego ćwiczenia.
Narysuj Ziemię, która została opisana w utworze. Skorzystaj ze szkicownika zamieszczonego poniżej.
Zredaguj krótki wiersz, w którym zawrzesz opis Ziemi. Skorzystaj z informacji zawartych w utworze Janusza Korczaka.
Opisz, jak zmieniłby się świat, gdyby zabrakło w nim dźwięków.
Zredaguj własną legendę o kolorach, w której wyjaśnisz, skąd wzięły się one na Ziemi.
Słownik
jeden ze środków stylistycznych; inaczej wyraz naśladujący dźwięki
Notatki ucznia
Bibliografia
Autor zbiorowy, (1997), Baśnie i legendy polskie, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Kopaliński W., (2006), Słownik symboli, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.