Obejrzyj animację.tooltipid21Obejrzyj animację.

tooltipid21
RyQztce8ZOUze1
Film nawiązujący do treści materiału
Trudne słowabluewhite
Polecenie 1

Przygotuj 2 kostki do gry w różnych kolorach. Rzucaj nimi i zapisuj liczby, które mogą powstać, np. wyrzucając na kostkach 3 oczka i 5 oczek, możemy utworzyć liczby: 35 i 53. Zaproś do zabawy koleżankę lub kolegę z ławki. Na koniec wskażcie najmniejszą i największą liczbę. Tak samo można się pobawić z trzema kostkami, wtedy będziecie tworzyć liczby trzycyfrowe, np. 123, 541 itd.tooltipid22Przygotuj 2 kostki do gry w różnych kolorach. Rzucaj nimi i zapisuj liczby, które mogą powstać, np. wyrzucając na kostkach 3 oczka i 5 oczek, możemy utworzyć liczby: 35 i 53. Zaproś do zabawy koleżankę lub kolegę z ławki. Na koniec wskażcie najmniejszą i największą liczbę. Tak samo można się pobawić z trzema kostkami, wtedy będziecie tworzyć liczby trzycyfrowe, np. 123, 541 itd.

1
Polecenie 2

Zapisz na kartce bieżący rok. Wskaż liczbę tysięcy, setek, dziesiątek i jedności. Który rok będzie za 5 lat? Który za 10 lat? Który rok był 20 lat temu?tooltipid23Zapisz na kartce bieżący rok. Wskaż liczbę tysięcy, setek, dziesiątek i jedności. Który rok będzie za 5 lat? Który za 10 lat? Który rok był 20 lat temu?

Polecenie 1

Przygotuj 2 brajlowskie kostki do gry. Rzucaj nimi i zapisuj liczby, które mogą powstać, np. wyrzucając na kostkach 3 oczka i 5 oczek, możemy utworzyć liczby: 35 i 53. Zapisuj powstałe liczby. Zaproś do zabawy koleżankę lub kolegę z ławki. Na koniec wskażcie najmniejszą i największą liczbę. Tak samo można się pobawić z trzema kostkami, wtedy będziecie tworzyć liczby trzycyfrowe, np. 123, 541 itd.

Polecenie 2

Ułóż na tabliczce kubarytmowej liczbę 2023 oznaczającą bieżący rok. Wskaż liczbę tysięcy, setek, dziesiątek i jedności. Który rok będzie za 5 lat? Który za 10 lat? Który rok był 20 lat temu?

tooltipid22
tooltipid23
tooltipid23.1
system pozycyjny
system pozycyjny

system pozycyjnyRHat5QZOZ3ny1system pozycyjny

znaczenie cyfry w liczbie zależy od miejsca, które zajmuje ona w liczbie. Każda cyfra w liczbie ma swoje miejsce, czyli pozycję. Cyfr w liczbie nie można dowolnie przestawiać, bo wówczas powstanie zupełnie inna liczba, np. liczba 125 (sto dwadzieścia pięć) po przestawieniu cyfr staje się liczbą 251 (dwieście pięćdziesiąt jeden) itd.R1dybyCFvO0m3znaczenie cyfry w liczbie zależy od miejsca, które zajmuje ona w liczbie. Każda cyfra w liczbie ma swoje miejsce, czyli pozycję. Cyfr w liczbie nie można dowolnie przestawiać, bo wówczas powstanie zupełnie inna liczba, np. liczba 125 (sto dwadzieścia pięć) po przestawieniu cyfr staje się liczbą 251 (dwieście pięćdziesiąt jeden) itd.

układ dziesiątkowy
układ dziesiątkowy

układ dziesiątkowyR5n4Jbitmz7Vqukład dziesiątkowy

sposób zapisywania liczb co dziesięć, co oznacza, że:
1 dziesiątka to 10 jedności
1 setka to 10 dziesiątek
1 tysiąc to 10 setek
Ry2jgt4983hvNsposób zapisywania liczb co dziesięć, co oznacza, że:
1 dziesiątka to 10 jedności
1 setka to 10 dziesiątek
1 tysiąc to 10 setek

Rfic3YhztND0n
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.