Fotografia przedstawia dziewczynkę, której twarz jest malowana farbami. Z lewej strony obrazka znajduje się głowa dziewczynki. Ma ona blond włosy i złoty kolczyk w uchu. Policzki ma pomalowane na jasnoróżowy kolor, a przestrzeń między nosem, a ustami jest biała. Od płatka nosa do zewnętrznego kącika ust jest czarna zaokrąglona linia, z której wychodzą 4 poziome linie. Przy nosie, na tle białej farby dziewczynka ma zrobione 3 czarne kropki. Na czole, nad brwiami, ma namalowane 2 białe uszy z czarnym obramowaniem. Osoba malująca dziewczynkę znajduje się po prawej stronie obrazka. Jest rozmyta, jako żółta plama. Jedynie prawa dłoń jest wyraźna. Trzyma w niej czarny pędzel, którym maluje dziewczynce czerwone serce na środku czoła.
Fotografia przedstawia dziewczynkę, której twarz jest malowana farbami. Z lewej strony obrazka znajduje się głowa dziewczynki. Ma ona blond włosy i złoty kolczyk w uchu. Policzki ma pomalowane na jasnoróżowy kolor, a przestrzeń między nosem, a ustami jest biała. Od płatka nosa do zewnętrznego kącika ust jest czarna zaokrąglona linia, z której wychodzą 4 poziome linie. Przy nosie, na tle białej farby dziewczynka ma zrobione 3 czarne kropki. Na czole, nad brwiami, ma namalowane 2 białe uszy z czarnym obramowaniem. Osoba malująca dziewczynkę znajduje się po prawej stronie obrazka. Jest rozmyta, jako żółta plama. Jedynie prawa dłoń jest wyraźna. Trzyma w niej czarny pędzel, którym maluje dziewczynce czerwone serce na środku czoła.
Animator kultury
Animatorka kultury malująca dziecku twarz, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Animatorka kultury malująca dziecku twarz, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Wprowadzenie
Ludwik Jerzy Kern
Ludwik Jerzy KernCzym jest muzyka?
Czym jest muzyka? Nie wiem.
Może po prostu niebem
Z nutami zamiast gwiazd?
cyt1 Źródło: Ludwik Jerzy Kern, Czym jest muzyka?, „Przegląd Pruszkowski”, nr 2(86)/2012, s. 80.
Muzykę z wieloma dziedzinami sztuki można potraktować jako narzędzie animacyjne, dzięki któremu mamy możliwość doświadczania czegoś zupełnie nowego. Efekt końcowy nie jest tak istotny jak sam proces poznawania i aspekt twórczy.
Nauczysz się
Definiować pojęcie animatora kultury.
Charakteryzować i opisywać rolę oraz zakres działań animatora kultury.
Nazywać poszczególne działania animatorów kultury.
Rozpoznawać formy animacji kulturowych.
Planować własne działania animacyjne.
Kim jest animator kultury?
R11B9fraVWwyX
Fotografia przedstawia mężczyznę oraz dwójkę dzieci: dziewczynkę i chłopca. Na pierwszym planie jest mężczyzna w stroju clowna, który siedzi naprzeciwko dziewczynki. Ma na sobie kolorowy beret, czerwono‑żółtą koszulę w białe grochy, niebiesko‑różową kamizelkę z czerwonym kwiatem oraz niebieskie spodnie. Na jego szyi wisi duży niebieski smoczek. Twarz ma pomalowaną farbami. Wokół oczu znajduje się biały kolor z jasnoniebieską ramką, a wokół ust biały kolor z czerwoną ramką. Usta ma pomalowane na czerwono oraz ma czerwony pompon na nosie. Jego ręce spoczywają na udach. Dziewczynka ma białą sukienkę w różowo‑żółte kwiaty oraz zielone liście. Sukienka przewiązana jest pasem w biało‑różową kratkę. Dziewczynka ma długie włosy w kolorze ciemnoblond, które związane są różową gumką. Lewą rękę ma wysuniętą przed siebie i palcem wskazującym dotyka czerwonego pomponu na nosie clowna. W prawej ręce trzyma 2 balony skręcone w kształt psa. Jeden balon jest pomarańczowy a drugi jasnoróżowy. Obok niej jest także różowy balon. Na drugim planie znajduje się chłopiec o blond włosach. Jego twarz jest uśmiechnięta. Ma na sobie długie, niebieskie spodnie dżinsowe oraz koszulkę polo z krótkim rękawem. Jest ona biała w paski w kolorach: pomarańczowym, jasnoniebieskim, ciemnoniebieskim i zielonym. Za chłopcem znajdują się kolorowe balony.
Dziecko oraz animator kultury w przebraniu clowna, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dziecko oraz animator kultury w przebraniu clowna, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
AnimatorAnimatorAnimator kultury to osoba, która potrafi zaplanować pewne działanie, stworzyć projekt, którego realizacja wprowadzi elementy animacjiAnimacjeanimacji kultury. Wśród kilku znaczeń słowa „animacja” znajduje się jedno z jej tłumaczeń mówiące o tym, że animować to znaczy coś lub kogoś pobudzać lub inicjować do jakichś działań. Głównym celem pracy animatora jest upowszechnianie kultury. Jest to przeważnie bardzo dynamiczna i prężna osobowość, która wręcz zaraża swoja energią. Cechuje go otwartość, empatia, odporność na stres i inwencja twórcza. Aby zaspokoić potrzeby kulturalne różnymi sposobami aktywizuje społeczność lokalną, pokazuje nowe metody spędzania wolnego czasu i włącza ludzi w działania. Animatora kultury znajdziemy wśród muzykoterapeutów, ludzi zajmujących się oprawą religijną uroczystości kościelnych, w klubach seniorów i osób niepełnosprawnych.
Rola animatora kultury
W zależności od miejsca i okoliczności osoba będąca animatorem kultury zawsze znajdzie swoich odbiorców. Do jego wielu zadań będą należały między innymi: organizacja imprez, spotkań i koncertów oraz prowadzenie zajęć o charakterze dydaktycznym. Barwnymi animacjami można urozmaicić również zawody sportowe i różne rozgrywki. Najistotniejsze jest zaangażowanie wszystkich uczestników w działania tak, by zarazem poczuli się współtwórcami i częścią większej całości. Animator kultury może w przyszłości rozwinąć swoje umiejętności i prowadzić różnego rodzaju zajęcia, które kryją się pod ogólną nazwą terapii zajęciowej, czyli arteterapiiArteterapiaarteterapii.
Funkcja, którą spełnia animator kultury według Zbigniewa Wierzbickiego i Zbigniewa Józefowicza:
Zbigniew Józefowicz, Zbigniew Tadeusz Wierzbicki
Zbigniew Józefowicz, Zbigniew Tadeusz WierzbickiAnimator kultury
Każdy pracownik kultury spełnia trzy funkcje: organizatora, wychowawcy i animatora. Na plan pierwszy wysuwają się funkcje animacyjne.
cyt2 Źródło: Zbigniew Józefowicz, Zbigniew Tadeusz Wierzbicki, Animator kultury, dostępny w internecie: https://encyklopedia.biolog.pl/index.php?haslo=Animator_kultury [dostęp 6.05.2022].
Natomiast w ten sposób tłumaczy funkcje animatora kultury Małgorzata Komorowska i Lidia Rybotycka:
Małgorzata Komorowska, Lidia Rybotycka
Małgorzata Komorowska, Lidia RybotyckaAnimator kultury
Animatorem jest ktoś, kto łączy w sobie cechy, umiejętności i talent potrójny: pedagoga, psychologa i artysty.
cyt3 Źródło: Małgorzata Komorowska, Lidia Rybotycka, Animator kultury, dostępny w internecie: https://encyklopedia.biolog.pl/index.php?haslo=Animator_kultury [dostęp 6.05.2022].
Zapoznaj się z przykładem muzycznym pochodzącym z musicalu The Sound of Music [czytaj: de sałnd of mjuzik] z 1965 r. Utwór ten to Do‑Re‑Mi, który znają i powtarzają dzieci na całym świecie.
R1AYfiprGiBLM
Utwór „Do‑Re‑Mi” z musicalu „The Sound of Music” z 1965 r., w reżyserii Roberta Wise, w wykonaniu Julie Andrews, Nicholasa Hammonda, Debbie Turner, Duane’a Chase’a, Heather Menzies, Angeli Cartwright, Kym Karath i Charmiana Carra. Fragment trwający trzydzieści dziewięć sekund. Utwór jest przeznaczony na głosy ludzkie wraz z akompaniamentem. Ma dość szybkie tempo i bardzo wesoły charakter. Główne elementy melodii są oparte o kolejne dźwięki z gamy durowej.
Utwór „Do‑Re‑Mi” z musicalu „The Sound of Music” z 1965 r., w reżyserii Roberta Wise, w wykonaniu Julie Andrews, Nicholasa Hammonda, Debbie Turner, Duane’a Chase’a, Heather Menzies, Angeli Cartwright, Kym Karath i Charmiana Carra. Fragment trwający trzydzieści dziewięć sekund. Utwór jest przeznaczony na głosy ludzkie wraz z akompaniamentem. Ma dość szybkie tempo i bardzo wesoły charakter. Główne elementy melodii są oparte o kolejne dźwięki z gamy durowej.
„Do‑Re‑Mi” (fragment) z musicalu „The Sound of Music” [czytaj: de sałnd of mjuzik] z 1965 r., w reżyserii Roberta Wise, wyk. Julie Andrews [czytaj: dżuli endrus], Nicholas Hammond [czytaj: nikolas hamond], Debbie Turner [czytaj: debi terner], Duane Chase [czytaj: dłejn czejs], Heather Menzies [czytaj: heder menzis], Angela Cartwright [czytaj: andżela kartrajt], Kym Karath [czytaj: kim karat], Charmian Carr [czytaj: czarmejn kar], online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Julie Andrews, Richard Rodgers, Do-Re-Mi, licencja: CC BY 3.0.
„Do‑Re‑Mi” (fragment) z musicalu „The Sound of Music” [czytaj: de sałnd of mjuzik] z 1965 r., w reżyserii Roberta Wise, wyk. Julie Andrews [czytaj: dżuli endrus], Nicholas Hammond [czytaj: nikolas hamond], Debbie Turner [czytaj: debi terner], Duane Chase [czytaj: dłejn czejs], Heather Menzies [czytaj: heder menzis], Angela Cartwright [czytaj: andżela kartrajt], Kym Karath [czytaj: kim karat], Charmian Carr [czytaj: czarmejn kar], online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Julie Andrews, Richard Rodgers, Do-Re-Mi, licencja: CC BY 3.0.
Utwór „Do‑Re‑Mi” z musicalu „The Sound of Music” z 1965 r., w reżyserii Roberta Wise, w wykonaniu Julie Andrews, Nicholasa Hammonda, Debbie Turner, Duane’a Chase’a, Heather Menzies, Angeli Cartwright, Kym Karath i Charmiana Carra. Fragment trwający trzydzieści dziewięć sekund. Utwór jest przeznaczony na głosy ludzkie wraz z akompaniamentem. Ma dość szybkie tempo i bardzo wesoły charakter. Główne elementy melodii są oparte o kolejne dźwięki z gamy durowej.
Polecenie 1
Czy zgadzasz się z powyższymi definicjami animatora kultury? Dlaczego? Opowiedz o tym lub zapisz poniżej.
R1BQNOQTkPfZ7
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Odpowiedz, z czym kojarzy Ci się powyższy utwór? Jakie uczucia w Tobie wywołuje? Wypisz kilka określeń lub kilka zdań, którymi można by opisać charakter utworu.
R17d3zvm5PY1l
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1CHmSdFY0giA
Fotografia składa się z sześciu zdjęć. Każde zdjęcie przedstawia dziecko, które ma malowaną twarz farbami. Na pierwszym zdjęciu znajduje się kobieta i chłopiec. Kobieta ma na sobie czarną bluzkę z długim rękawem. Ma ciemne włosy, które są związane z tyłu. Na głowie ma czarną opaskę, a w uchu srebrny kolczyk. W prawej ręce trzyma pędzel, którym maluję chłopcu twarz na zielono. Lewą ręką przytrzymuje głowę chłopca. Chłopiec ma krótkie blond włosy i jest ubrany na zielono. Tło jest jasne, rozmazane. Na drugim zdjęciu znajduje się dziewczynka oraz fragment głowy i ręce kobiety, która maluje jej twarz. Dziewczynka ma blond włosy związane zieloną kokardą w kitki oraz ma na sobie różową bluzę. Kobieta lewą dłonią trzyma podbródek dziewczynki, a w prawej ma niebieski pędzel, którym maluje twarz na jasnoróżowy kolor. Na prawym przedramieniu ma szeroką bransoletkę, a w uchu duży czerwony kolczyk. Tło jest nieostre. Na trzecim zdjęciu znajduje się dziewczynka oraz fragment głowy i ręce kobiety, która maluje jej twarz. Dziewczynka ma krótkie, kręcone blond włosy oraz limonkową bluzkę. Na środku nosa ma namalowane różowe kółko, pod nosem niebieskie wąsy, na czole 2 niebieskie uszy a przy oczach niebieskie plamki. Kobieta lewą dłonią trzyma podbródek dziewczynki, a w prawej ma biały pędzel. Ma ciemne włosy z jasnymi pasemkami, które są zaplecione w warkocz dobierany oraz paznokcie pomalowane na biały kolor. Tło jest rozmazane. Na czwartym zdjęciu znajduje się dziewczynka oraz fragment głowy i ręce kobiety, która maluje jej twarz. Dziewczynka ma długie, blond włosy, które są upięte z tyłu. Ma na sobie szarą bluzę w czarne kropki. Lewa część jej twarzy jest pomalowana na niebiesko. Kobieta lewą dłonią trzyma prawy policzek dziewczynki, a w prawej ma cienki pędzelek w kolorze jasnego drewna. Ma długie, ciemne włosy związane z tyłu. Tło jest nieostre, kolorowe. Na piątym zdjęciu znajduje się dziewczynka oraz fragment policzka i prawa ręka kobiety, która maluje jej twarz. Dziewczynka ma długie, blond włosy, które są związane z tyłu. Ma na sobie koszulkę na ramiączkach w kolorach: żółtym i różowym. Dziewczynka na środku czoła ma namalowany pomarańczowy romb, wokół oczu ma żółte okręgi, a jej nos jest biały. Nad okręgami na czole znajdują się małe fioletowe kropki. Pod okręgami na policzku ma pomarańczowe kropki, a na skroni żółte kropki. Kobieta trzyma niebieski pędzel, którym maluje nos dziewczynki. Tło jest rozmazane. Na szóstym zdjęciu znajduje się chłopiec oraz fragment głowy i ręce kobiety, która maluje mu twarz. Chłopiec ma krótkie, blond włosy i niebieską koszulę z kołnierzykiem. Jego górna połowa twarzy pomalowana jest na niebiesko z czarną obwódką i mocno zaznaczonymi czarnymi brwiami. Kobieta lewą dłonią podtrzymuje podbródek chłopca, a w prawej ma czarny pędzel, którym maluje policzek. Kobieta ma ciemne, krótkie włosy, pomarańczowe okulary i jasną bluzkę bez rękawów. Tło jest nieostre.
Animatorki malujące twarz dzieciom, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Animatorki malujące twarz dzieciom, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Muzyką, która towarzyszy zazwyczaj różnorodnym formą animacji jest ponadczasowy polski repertuar piosenek z filmu „Akademia Pana Kleksa” oraz ciepły głos i niezwykły temperament estradowy Majki Jeżowskiej, Natalki Kukulskiej i zespołu „Fasolki”.
Przy takich piosenkach nuda nikomu nie grozi.
RoP5CdLX7E27C
Utwór „A ja wolę moją mamę” autorstwa Majki Jeżowskiej oraz w jej wykonaniu. Fragment trwający 24 sekundy. Utwór jest wokalno‑instrumentalny, przeznaczony na głosy ludzkie oraz elektroniczny bas, syntezator i maszynę perkusyjną. Ma dość szybkie tempo i nieco melancholijny, kontrastujący z tekstem charakter.
Utwór „A ja wolę moją mamę” autorstwa Majki Jeżowskiej oraz w jej wykonaniu. Fragment trwający 24 sekundy. Utwór jest wokalno‑instrumentalny, przeznaczony na głosy ludzkie oraz elektroniczny bas, syntezator i maszynę perkusyjną. Ma dość szybkie tempo i nieco melancholijny, kontrastujący z tekstem charakter.
Majka Jeżowska, „A ja wolę moją mamę” (fragment), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Majka Jeżowska, Majka Jeżowska, Agnieszka Osiecka, A ja wolę moją mamę, licencja: CC BY 3.0.
Majka Jeżowska, „A ja wolę moją mamę” (fragment), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Majka Jeżowska, Majka Jeżowska, Agnieszka Osiecka, A ja wolę moją mamę, licencja: CC BY 3.0.
Utwór „A ja wolę moją mamę” autorstwa Majki Jeżowskiej oraz w jej wykonaniu. Fragment trwający 24 sekundy. Utwór jest wokalno‑instrumentalny, przeznaczony na głosy ludzkie oraz elektroniczny bas, syntezator i maszynę perkusyjną. Ma dość szybkie tempo i nieco melancholijny, kontrastujący z tekstem charakter.
Polecenie 2
Przypomnij sobie, z jakich form animacji kultury korzystałeś (-aś) w dzieciństwie lub jakie wydarzenia, które można by wpisać w kategorię animacji kultury działy się niedaleko Twojego miejsca zamieszkania. Jakie to były formy? Które z nich najbardziej Ci się podobały? Opowiedz o tym lub zapisz poniżej.
RIs98vaDoAQ8U
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Na podstawie wysłuchanego utworu, odpowiedz, w jakich sytuacjach taki utwór mógłby umilić czas dzieciom? A może słyszałeś (-aś) już ten utwór podczas jakiegoś wydarzenia? Opowiedz o tym.
R1Z9LIkVU4Itt
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawym przykładem oraz w nowoczesnej odsłonie dla nieco starszych dzieci jest utwór „Fasolek” z raperem Sokołem. Bardzo dobrze pokazuje to, w jaki sposób można do działań animacyjnych podchodzić międzypokoleniowo. Korzystanie z doświadczeń starszych, bardziej obytych wykonawców to jedna z najwspanialszych form nauki, ale i tworzenia czegoś razem. Korzystają z tego obie strony, na co wskazują liczne wykonania wspomnianego utworu: podczas koncertu Sokoła na Torwarze czy w Młodzieżowym Domu Kultury Łazienkowska w Warszawie.
RuGKduStTKaTu
Na zdjęciu, w centrum znajduje się mężczyzna, ubrany w luźne ubrania i czapkę z daszkiem. Wokół niego stoją w różnych pozach dziewczynki, ubrane w kolorowe, podobne spodnie, koszulki i trampki. Za nimi znajduje się kotara.
Zespół „Fasolki" z raperem Sokołem, open.fm, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Ilustracja przedstawiająca zespół „Fasolki", z raperem Sokołem, fotografia, dostępny w internecie: https://open.fm/muzyka/sokol-nagral-z-fasolkami-zobacz-wykonanie-na-zywo-kawalka-jak-urosne-6706183193557792a [dostęp 19.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 3
Omów własnymi słowami, jaką rolę pełni animator kultury. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R14AQ2FFlU94m
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Po wysłuchaniu powyższego fragmentu utworu, określ, jak charakter tego utworu różni się od dwóch poprzednich? Postaraj się znaleźć cechy odróżniające go.
R14CKZZC6FSRk
Utwór „Jak urosnę” autorstwa Sokoła w jego wykonaniu wraz z zespołem Fasolki. Fragment trwający 36 sekund. Utwór jest wokalno‑instrumentalny, przeznaczony na głosy ludzkie oraz sampler, syntezator i maszynę perkusyjną. Mimo dość gęstej faktury w akompaniamencie jest utrzymany w niespiesznym tempie. Jest mocno rytmiczny, z silnie odznaczonymi mocnymi częściami taktów; ma dość nowoczesny, miejscami nostalgiczny charakter.
Utwór „Jak urosnę” autorstwa Sokoła w jego wykonaniu wraz z zespołem Fasolki. Fragment trwający 36 sekund. Utwór jest wokalno‑instrumentalny, przeznaczony na głosy ludzkie oraz sampler, syntezator i maszynę perkusyjną. Mimo dość gęstej faktury w akompaniamencie jest utrzymany w niespiesznym tempie. Jest mocno rytmiczny, z silnie odznaczonymi mocnymi częściami taktów; ma dość nowoczesny, miejscami nostalgiczny charakter.
Sokół ft. Fasolki, „Jak urosnę” (fragment), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Fasolki, Sokół, Sokół, Jak urosnę, licencja: CC BY 3.0.
Sokół ft. Fasolki, „Jak urosnę” (fragment), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Fasolki, Sokół, Sokół, Jak urosnę, licencja: CC BY 3.0.
Utwór „Jak urosnę” autorstwa Sokoła w jego wykonaniu wraz z zespołem Fasolki. Fragment trwający 36 sekund. Utwór jest wokalno‑instrumentalny, przeznaczony na głosy ludzkie oraz sampler, syntezator i maszynę perkusyjną. Mimo dość gęstej faktury w akompaniamencie jest utrzymany w niespiesznym tempie. Jest mocno rytmiczny, z silnie odznaczonymi mocnymi częściami taktów; ma dość nowoczesny, miejscami nostalgiczny charakter.
RditGWSp9KYRS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Propozycje aktywizujące dotyczą wielu grup społecznych zwłaszcza dzieci, młodzieży, osób dorosłych i niepełnosprawnych. Przemyślany i dobrany do grupy plan zajęć animacyjnych aktywizuje uczestników poprzez: pracę projektową, aktywność plastyczno‑techniczną, zajęcia ruchowe, ćwiczenia grupowe czy dyskusje.
Formy animacji kulturowych to:
koncerty muzyki dziecięcej – w ramach szeroko rozumianej muzykoterapii,
malowanie buziek dziecięcych, ramion,
pokaz wielkich baniek mydlanych,
„skręcanie zwierzątek” z baloników,
warsztaty artystyczne- z cyklu w „Krainie Sztuki” w postaci: malowania na szkle, tworzenia form graficznych, warsztatów grafiki komputerowej, tworzenia rzeźb w glinie, modelinie i tym podobne,
warsztaty taneczne- jako cykl zajęć na przykład z choreoterapiiChoreoterapiachoreoterapii (terapia tańcem),
warsztaty kuglarskieKuglarstwokuglarskie - jako nowoczesna forma sztuki cyrkowej,
pokazy tańca z ogniem,
pokaz balansowania na linie,
jazda na monocyklu,
chodzenie na szczudłach.
Rylq4uyfcCznU
Fotografia przedstawia zbliżenie na ręce dwójki dzieci, które kolorują mandalę na drewnianym, brązowym stole. Dziecko po lewej stronie obrazka ma żółtą koszulkę i białą bluzę w paski z szarymi mankietami. Paski są w czterech odcieniach zieleni. Bluza jest rozpięta, ma zielony zamek. Dziecko po prawej stronie obrazka ma zieloną bluzkę i podwinięte rękawy do łokcia. Przed dziećmi na stole znajduje się biała kartka papieru, na której jest wiele mandali. Mandale mają czarne krawędzie, białe środki i są w różnych kształtach. Dzieci kolorują po tej samej kartce. Obie ręce dziecka po lewej stronie są na kartce z mandalami, w prawej dłoni trzyma niebieski mazak. Dziecko po prawej stronie ma prawą dłoń na kartce z mandalami i koloruje czerwonym mazakiem, a lewym palcem wskazującym dotyka narożnika kartki. Pod jego lewą dłonią znajduje się żółty mazak z zatyczką. Na stole, przed kartką z mandalami, leżą kolorowe kredki oraz fragmenty dwóch innych kolorowanek o tej samej tematyce. Tło jest rozmazane.
Dzieci kolorujące mandalę, którą wykorzystuje się jako element terapii zajęciowej i częstej formy animacji, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dzieci kolorujące mandalę, którą wykorzystuje się jako element terapii zajęciowej i częstej formy animacji, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Gdzie można znaleźć animatora?
Nie tyko domy kultury, stowarzyszenia i fundacje zajmują się animacjami kulturalnymi. Takie stanowiska pracy coraz częściej powstają w bibliotekach, które obok udostępniania książek starają się zachęcać czytelników do innych aktywności. Tak więc animator kultury może stworzyć projekt popularyzujący książki, który pokazany może być podczas wieczoru muzycznego. Spotkanie z autorem książki można połączyć z recitalem, mini koncertem oraz quizem wiedzy muzycznej. Klub czytelniczy wraz z użytkownikami biblioteki może przygotować wystawę połączoną z kolorowymi animacjami dla najmłodszych czy warsztatami dla seniorów. Przy dużych instytucjach kultury takich jak: Opery, Filharmonie, Muzea, Teatry działają całe działy zajmujące się integracją sztuki poprzez proponowane tam animacje kulturalne. Celem takich miejsc jest realizacja projektów i wydarzeń, mających na celu włączanie wszystkich odbiorców w kreatywne działania programowe samej instytucji.
Jednym z często wykorzystywanych podczas animacji dzieł muzyki klasycznej - ze względu na wyrazisty taneczny charakter i bardzo popularną melodię - jest balet „Jezioro Łabędzie” Piotra Czajkowskiego, którego fragment wysłuchamy poniżej:
Polecenie 4
Wymień i opisz przynajmniej dwie formy animacji kulturowych, które można wykorzystać w trakcie dnia otwartego w teatrze. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RoM4ctT5HcuPF
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
Wysłuchaj fragmentu utworu Piotra Czajkowskiego i określ, jaki instrument wykonuje główny temat.
R4O6eE0RQhly8
Utwór „Taniec małych łabędzi” z baletu „Jezioro łabędzie” autorstwa Piotra Czajkowskiego w wykonaniu orkiestry Chicago Symphony Orchestra. Fragment trwający 41 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na orkiestrę symfoniczną. Główny motyw jest początkowo wykonywany przez instrumenty dęte, w późniejszym fragmencie prowadzenie przejmują instrumenty smyczkowe. Utwór jest dość szybki i ma zwiewny, rytmiczny, miejscami wręcz delikatny charakter.
Utwór „Taniec małych łabędzi” z baletu „Jezioro łabędzie” autorstwa Piotra Czajkowskiego w wykonaniu orkiestry Chicago Symphony Orchestra. Fragment trwający 41 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na orkiestrę symfoniczną. Główny motyw jest początkowo wykonywany przez instrumenty dęte, w późniejszym fragmencie prowadzenie przejmują instrumenty smyczkowe. Utwór jest dość szybki i ma zwiewny, rytmiczny, miejscami wręcz delikatny charakter.
Piotr Czajkowski, „Taniec małych łabędzi” z baletu „Jezioro łabędzie” (fragment), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Chicago Symphony Orchestra, Georg Solti, Piotr Czajkowski, „Taniec małych łabędzi” z baletu „Jezioro łabędzie”, licencja: CC BY 3.0.
Piotr Czajkowski, „Taniec małych łabędzi” z baletu „Jezioro łabędzie” (fragment), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Chicago Symphony Orchestra, Georg Solti, Piotr Czajkowski, „Taniec małych łabędzi” z baletu „Jezioro łabędzie”, licencja: CC BY 3.0.
Utwór „Taniec małych łabędzi” z baletu „Jezioro łabędzie” autorstwa Piotra Czajkowskiego w wykonaniu orkiestry Chicago Symphony Orchestra. Fragment trwający 41 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na orkiestrę symfoniczną. Główny motyw jest początkowo wykonywany przez instrumenty dęte, w późniejszym fragmencie prowadzenie przejmują instrumenty smyczkowe. Utwór jest dość szybki i ma zwiewny, rytmiczny, miejscami wręcz delikatny charakter.
R1PkFBHUYWEWe
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jednym z podstawowych form prowadzenia zajęć z elementami animacji kulturalnych jest dramaDramadrama. Metoda ta polega na łączeniu różnych dziedzin sztuki. Jednym z przykładów jest praca w grupie metodą teatru, której efektem spotkań twórczych jest spektaklSpektaklspektakl. Jednym z takich wydarzeń skupiających się na wspólnej zabawie, wesołej muzyce i tańcach był przygotowany przez Operę Śląską w Bytomiu, gdzie wykorzystano znaną postać bajkową Świnki Peppy.
Plakat promujący spektakl „Świnka Peppa - Wielka Niespodzianka”, w Operze Śląskiej w Bytomiu, opera‑slaska.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Opera Śląska w Bytomiu, Świnka Peppa - Wielka Niespodzianka, Plakat, dostępny w internecie: https://opera-slaska.pl/spektakle/event/68/swinka-peppa---wielka-niespodzianka [dostęp 6.05.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Wywiad z animatorem kultury
Rjn6TIHlBElku
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: "Wywiad z animatorem kultury", część pierwsza.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: "Wywiad z animatorem kultury", część pierwsza.
Wywiad z animatorem kultury, część I, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wywiad z animatorem kultury, cz. I, licencja: CC BY 3.0.
RC6n6pxluIrWY
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: "Wywiad z animatorem kultury", część druga.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: "Wywiad z animatorem kultury", część druga.
Wywiad z animatorem kultury, część II, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wywiad z animatorem kultury, cz. II, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
Kim jest animator kultury. Opisz najciekawsze zajęcie, które według Ciebie wykonuje animator kultury?
Kto jest odbiorcą przygotowanych zajęć przez animatora?
RMeMj3caZp7mD
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
dzieci, młodzież, dorosli, osoby niepełnosprawne, seniorzy
Polecenie 7
Jakie elementy muzyczne wykorzystuje się w animacjach kulturalnych?
R1YvsLlwh64WO
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ruch sceniczny, taniec, grę na instrumentach wykonanych przez siebie, śpiew, słuchanie muzyki, spotkanie z muzykami‑artystami (współrealizatorzy projektu)
Ćwiczenia
1
Ćwiczenie 1
RRWuStxTd2tTV2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W filmach zaprezentowano wiele form animacji, w których dzieci twórczo biorą udział. Było to zarówno tworzenie nowych przedmiotów, jak i ćwiczenia z ciałem. Przypomnij sobie, jakie dokładnie czynności przedstawione zostały w filmach.
Przykład odpowiedzi:
W filmach ukazano między innymi tworzenie gniotków, skręcanie i malowanie balonów, taniec czy robienie przypinek.
1
Ćwiczenie 1
R1D4TasJfzlsC
Na podstawie fotografii z filmu przypisz nazwę formy animacji?
Na podstawie fotografii z filmu przypisz nazwę formy animacji?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R16aqmgNcQlnZ1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawną odpowiedź. Terapia przez sztukę to: Możliwe odpowiedzi: 1. Terapia zajęciowa, 2. Arterapia, 3. Choreoterapia
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2
Ułóż utwór, by wybrzmiał prawidłowo.
RsT9ecqvOT5dR
Ułóż utwór, by wybrzmiał prawidłowo. Elementy do uszeregowania: 1. Fragment 4, 2. Fragment 3, 3. Fragment 1, 4. Fragment 2
Ułóż utwór, by wybrzmiał prawidłowo. Elementy do uszeregowania: 1. Fragment 4, 2. Fragment 3, 3. Fragment 1, 4. Fragment 2
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3
Wymień miejsca, gdzie można animować. Poniżej podane są już pierwsze podpowiedzi.
Domy kultury
Plaże
Parki
R1LRbx5y856is
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z materiałami filmowymi „Wywiad z animatorem część I” oraz „Wywiad z animatorem część II”
domy kultury, teatry, instytucje kultury, kluby seniorów i ośrodki zajęć dla osób niepełnosprawnych
R9enLL4T3G4TW1
Ćwiczenie 4
Metoda nauczania polegająca na odgrywaniu przez uczniów przypisanych im ról to: Możliwe odpowiedzi: 1. choreoterapia, 2. drama, 3. kuglarstwo. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
Poniżej wymienione są dwie formy animacji kulturalnych. Wymień jeszcze trzy kolejne.
koncerty muzyki dziecięcej
warsztaty taneczne
RHXMPhrbbqhxf
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z materiałami filmowymi „Wywiad z animatorem część I” oraz „Wywiad z animatorem część II”
koncerty muzyki dziecięcej, malowanie buziek dziecięcych, ramion, pokaz wielkich baniek mydlanych, „skręcanie zwierzątek” z baloników, warsztaty artystyczne, malowania na szkle, tworzenia form graficznych, warsztaty grafiki komputerowej, tworzenia rzeźb w glinie, modelinie i tym podobne, warsztaty taneczne- jako cykl zajęć na przykład z choreoterapii (terapia tańcem), warsztaty kuglarskie - jako nowoczesna forma sztuki cyrkowej, pokazy tańca z ogniem, pokaz balansowania na linie, jazda na monocyklu, chodzenie na szczudłach.
3
Ćwiczenie 6
R3Nv1Y1sZolpQ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Pamiętaj, że terapia sztuką i terapia zajęciowa to dwa różne terminy. Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w słowniku.
Przykład odpowiedzi:
Terapia zajęciowa to wspomagająca forma leczenia i rehabilitacji zaburzeń psychicznych, a także niepełnosprawności fizycznej. Jedną z form terapii zajęciowej jest arteterapia, czyli terapia przez sztukę. Uczestnicy takiej terapii biorą udział w różnorodnych, multidyscyplinarnych zajęciach, które mają na celu poprawę ogólnego stanu zdrowia.
1
Ćwiczenie 6
Podczas słuchania utworu wybierz dowolną mandalę i zapisz ją na dysku komputera. Pokoloruj ją w programie graficznym, a następnie wgraj ją na swój profil. Wyświetl ją na pełnym ekranie i stwórzcie z powstałych prac klasową wystawę.
R1Pm8bHWBMM1N
Fragment utworu nr 5, online‑skills, CC BY 3.0
Fragment utworu nr 5, online‑skills, CC BY 3.0
Fragment utworu nr 5, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Fragment utworu nr 5, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: online-skills, Fragment utworu nr 5, licencja: CC BY 3.0.
Fragment utworu nr 5, online‑skills, CC BY 3.0
R7O1KA5R5yVAr
Ilustracja nr 1 do ćwiczenia nr 5, online‑skills, CC BY 3.0
Ilustracja numer 1 do ćwiczenia numer 5, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja nr 1 do ćwiczenia nr 5, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1RZxXqbW0JaU
Ilustracja nr 2 do ćwiczenia nr 5, online‑skills, CC BY 3.0
Ilustracja numer 2 do ćwiczenia numer 5, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja nr 2 do ćwiczenia nr 5, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RExfEd8R0ve0e
Ilustracja nr 2 do ćwiczenia nr 5, online‑skills, CC BY 3.0
Ilustracja numer 3 do ćwiczenia numer 5, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja nr 3 do ćwiczenia nr 5, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RQ8DOeuB8z9TB
Ilustracja nr 4 do ćwiczenia nr 5, online‑skills, CC BY 3.0
Ilustracja numer 4 do ćwiczenia numer 5, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja nr 4 do ćwiczenia nr 5, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RM5Sb30mZiVW0
Tutaj wgraj pomalowaną mandalę.
.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RJfCVh4BYi5Lr
Ćwiczenie 7
Jakie funkcje może spełnić sprawny animator? Pomyśl o tym, jakie umiejętności są kluczowe w tej pracy. Zaznacz właściwe odpowiedzo. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawnik, 2. Konferansjer, 3. Hydraulik, 4. Organizator, 5. Wychowawca, 6. Trener, 7. Psycholog, 8. Matematyk, 9. Artysta
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1b1Jp6stBVkC
Ćwiczenie 8
W jakich miejscach można spotkać animatorów kultury? Zaznacz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. w bibliotece, 2. w urzędzie skarbowym, 3. w filharmonii, 4. w banku, 5. na pogotowiu
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RLNnPxDWQJCy1
Ćwiczenie 9
Podczas zajęć został zaprezentowany obszerny film z wywiadem z animatorem kultury. Poza szczegółowym przedstawieniem, animatorka opowiada też o tym, że część projektów jest tworzona indywidualnie, przy innych natomiast animatorzy zapraszają do współpracy innych. Kto nie sprawdziłby się z takiej współpracy podczas działań artystycznych? Możliwe odpowiedzi: 1. Muzealnik, 2. Muzyk, 3. Urzędnik, 4. Teatralnik
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Słownik pojęć
Animator
Animator
ten, który ożywia, zachęca, wzbudza zainteresowanie do czegoś lub specjalista w zakresie wykonywania filmów animowanych.
Arteterapia
Arteterapia
terapia przez sztukę.
Animacje
Animacje
1. inicjowanie i pobudzanie jakichś działań, 2. metoda robienia filmów rysunkowych, kukiełkowych; 3. film zrealizowany tą metodą(…).
Choreoterapia
Choreoterapia
leczenie nerwic lub schorzeń kończyn za pomocą wykonywania ruchów tanecznych w takt muzyki.
Drama
Drama
jako drugie znaczenie : metoda nauczania polegająca na odgrywaniu przez uczniów przypisanych im ról.
Kuglarstwo
Kuglarstwo
sztuczki kuglarza, błazeńskie figle.
Spektakl
Spektakl
1. przedstawienie teatralne, operowe lub baletowe, 2. efektowne widowisko, popis.
Terapia zajęciowa
Terapia zajęciowa
multidyscyplinarna, wspomagająca forma leczenia i rehabilitacji zaburzeń psychicznych lub sensorycznych, niepełnosprawności fizycznej, poznawczej lub poprawy ogólnego stanu zdrowia polegająca na uczestnictwie chorych w różnych formach celowej, produktywnej, zorganizowanej aktywności o charakterze odtwórczym, wytwórczym lub twórczym.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.
Słownik Języka Polskiego – wydanie internetowe.
Notatki ucznia
R8Y2T5PEQuhKr
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Biblioteka audio
Galeria
R11B9fraVWwyX
Fotografia przedstawia mężczyznę oraz dwójkę dzieci: dziewczynkę i chłopca. Na pierwszym planie jest mężczyzna w stroju clowna, który siedzi naprzeciwko dziewczynki. Ma na sobie kolorowy beret, czerwono‑żółtą koszulę w białe grochy, niebiesko‑różową kamizelkę z czerwonym kwiatem oraz niebieskie spodnie. Na jego szyi wisi duży niebieski smoczek. Twarz ma pomalowaną farbami. Wokół oczu znajduje się biały kolor z jasnoniebieską ramką, a wokół ust biały kolor z czerwoną ramką. Usta ma pomalowane na czerwono oraz ma czerwony pompon na nosie. Jego ręce spoczywają na udach. Dziewczynka ma białą sukienkę w różowo‑żółte kwiaty oraz zielone liście. Sukienka przewiązana jest pasem w biało‑różową kratkę. Dziewczynka ma długie włosy w kolorze ciemnoblond, które związane są różową gumką. Lewą rękę ma wysuniętą przed siebie i palcem wskazującym dotyka czerwonego pomponu na nosie clowna. W prawej ręce trzyma 2 balony skręcone w kształt psa. Jeden balon jest pomarańczowy a drugi jasnoróżowy. Obok niej jest także różowy balon. Na drugim planie znajduje się chłopiec o blond włosach. Jego twarz jest uśmiechnięta. Ma na sobie długie, niebieskie spodnie dżinsowe oraz koszulkę polo z krótkim rękawem. Jest ona biała w paski w kolorach: pomarańczowym, jasnoniebieskim, ciemnoniebieskim i zielonym. Za chłopcem znajdują się kolorowe balony.
Dziecko oraz animator kultury w przebraniu clowna, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dziecko oraz animator kultury w przebraniu clowna, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R1CHmSdFY0giA
Fotografia składa się z sześciu zdjęć. Każde zdjęcie przedstawia dziecko, które ma malowaną twarz farbami. Na pierwszym zdjęciu znajduje się kobieta i chłopiec. Kobieta ma na sobie czarną bluzkę z długim rękawem. Ma ciemne włosy, które są związane z tyłu. Na głowie ma czarną opaskę, a w uchu srebrny kolczyk. W prawej ręce trzyma pędzel, którym maluję chłopcu twarz na zielono. Lewą ręką przytrzymuje głowę chłopca. Chłopiec ma krótkie blond włosy i jest ubrany na zielono. Tło jest jasne, rozmazane. Na drugim zdjęciu znajduje się dziewczynka oraz fragment głowy i ręce kobiety, która maluje jej twarz. Dziewczynka ma blond włosy związane zieloną kokardą w kitki oraz ma na sobie różową bluzę. Kobieta lewą dłonią trzyma podbródek dziewczynki, a w prawej ma niebieski pędzel, którym maluje twarz na jasnoróżowy kolor. Na prawym przedramieniu ma szeroką bransoletkę, a w uchu duży czerwony kolczyk. Tło jest nieostre. Na trzecim zdjęciu znajduje się dziewczynka oraz fragment głowy i ręce kobiety, która maluje jej twarz. Dziewczynka ma krótkie, kręcone blond włosy oraz limonkową bluzkę. Na środku nosa ma namalowane różowe kółko, pod nosem niebieskie wąsy, na czole 2 niebieskie uszy a przy oczach niebieskie plamki. Kobieta lewą dłonią trzyma podbródek dziewczynki, a w prawej ma biały pędzel. Ma ciemne włosy z jasnymi pasemkami, które są zaplecione w warkocz dobierany oraz paznokcie pomalowane na biały kolor. Tło jest rozmazane. Na czwartym zdjęciu znajduje się dziewczynka oraz fragment głowy i ręce kobiety, która maluje jej twarz. Dziewczynka ma długie, blond włosy, które są upięte z tyłu. Ma na sobie szarą bluzę w czarne kropki. Lewa część jej twarzy jest pomalowana na niebiesko. Kobieta lewą dłonią trzyma prawy policzek dziewczynki, a w prawej ma cienki pędzelek w kolorze jasnego drewna. Ma długie, ciemne włosy związane z tyłu. Tło jest nieostre, kolorowe. Na piątym zdjęciu znajduje się dziewczynka oraz fragment policzka i prawa ręka kobiety, która maluje jej twarz. Dziewczynka ma długie, blond włosy, które są związane z tyłu. Ma na sobie koszulkę na ramiączkach w kolorach: żółtym i różowym. Dziewczynka na środku czoła ma namalowany pomarańczowy romb, wokół oczu ma żółte okręgi, a jej nos jest biały. Nad okręgami na czole znajdują się małe fioletowe kropki. Pod okręgami na policzku ma pomarańczowe kropki, a na skroni żółte kropki. Kobieta trzyma niebieski pędzel, którym maluje nos dziewczynki. Tło jest rozmazane. Na szóstym zdjęciu znajduje się chłopiec oraz fragment głowy i ręce kobiety, która maluje mu twarz. Chłopiec ma krótkie, blond włosy i niebieską koszulę z kołnierzykiem. Jego górna połowa twarzy pomalowana jest na niebiesko z czarną obwódką i mocno zaznaczonymi czarnymi brwiami. Kobieta lewą dłonią podtrzymuje podbródek chłopca, a w prawej ma czarny pędzel, którym maluje policzek. Kobieta ma ciemne, krótkie włosy, pomarańczowe okulary i jasną bluzkę bez rękawów. Tło jest nieostre.
Animatorki malujące twarz dzieciom, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Animatorki malujące twarz dzieciom, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Rylq4uyfcCznU
Fotografia przedstawia zbliżenie na ręce dwójki dzieci, które kolorują mandalę na drewnianym, brązowym stole. Dziecko po lewej stronie obrazka ma żółtą koszulkę i białą bluzę w paski z szarymi mankietami. Paski są w czterech odcieniach zieleni. Bluza jest rozpięta, ma zielony zamek. Dziecko po prawej stronie obrazka ma zieloną bluzkę i podwinięte rękawy do łokcia. Przed dziećmi na stole znajduje się biała kartka papieru, na której jest wiele mandali. Mandale mają czarne krawędzie, białe środki i są w różnych kształtach. Dzieci kolorują po tej samej kartce. Obie ręce dziecka po lewej stronie są na kartce z mandalami, w prawej dłoni trzyma niebieski mazak. Dziecko po prawej stronie ma prawą dłoń na kartce z mandalami i koloruje czerwonym mazakiem, a lewym palcem wskazującym dotyka narożnika kartki. Pod jego lewą dłonią znajduje się żółty mazak z zatyczką. Na stole, przed kartką z mandalami, leżą kolorowe kredki oraz fragmenty dwóch innych kolorowanek o tej samej tematyce. Tło jest rozmazane.
Dzieci kolorujące mandalę, którą wykorzystuje się jako element terapii zajęciowej i częstej formy animacji, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dzieci kolorujące mandalę, którą wykorzystuje się jako element terapii zajęciowej i częstej formy animacji, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Plakat promujący spektakl „Świnka Peppa - Wielka Niespodzianka”, w Operze Śląskiej w Bytomiu, opera‑slaska.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Opera Śląska w Bytomiu, Świnka Peppa - Wielka Niespodzianka, Plakat, dostępny w internecie: https://opera-slaska.pl/spektakle/event/68/swinka-peppa---wielka-niespodzianka [dostęp 6.05.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Bibliografia
Animator kultury – czym się zajmuje, jakie musi mieć kwalifikacje [w:] https://gratka.pl/blog/praca/animator-kultury-czym-sie-zajmuje-jakie-musi-miec-kwalifikacje-ile-zarabia/46102/