Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Anioły do mnie wysyłaj” (T. Żółtko) – anioły i ich pośrednictwo.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. znana naukę Kociła na temat aniołów.

b) Umiejętności

Uczceń potrafi:

1. wypowiedzieć się na temat roli aniołów w życiu człowieka i Kościła.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podawcza, praca samodzielna uczniów, dyskusja problemowa.

3. Środki dydaktyczne

KKK, karty pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zapoznanie uczniów z tematem lekcji (istnienie bytów pośrednich interesowało już starożytnych filozofów – Platona, Arystotelesa, Arystotelesa).

b) Faza realizacyjna

  1. Krótki rys historyczny kultu aniołów (kalendarz liturgiczny od XIV wieku czci aniołów i archaniołów – 29.09 – Świętych Archaniołów, 2.10 – Aniołów Stróżów, w Piśmie świętym słowo „anioł” pojawia się w sumie 222 razy.

  2. Rozdanie KKK lub wydrukowanie fragmentów od KKK 328 – 335. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z fragmentami KKK i odpowiedzieć na pytania:

    • jakie są 3 najważniejsze przymioty aniołów?,

    • jaką rolę pełnią aniołowie wobec Pana Jezusa?,

    • jaką role pełnią wobec ludzi?.

  3. Zaprezentowanie efektów pracy

  4. Informujemy uczniów, że anioł „wyższy ranga” to archanioł. Pismo święte wymienia imiona trzech archaniołów: Rafa la, Gabriela, Michała. Zadaniem aniołów jest strzec poszczególnych ludzi, a archaniołowie zajmują się sprawa mi narodów, większych grup ludzi.

  5. Rozdanie uczniom Pisma świętego i kart pracy (Załącznik n 1)

  6. Zaprezentowanie efektów pracy.

c) Faza podsumowująca

O tym, jak głęboko kult aniołów zakorzenił się w Kościele i świadomości ludzi świadczą nie tylko święta, ale również związki frazeologiczne, które funkcjonują w języku. Zwracamy się do uczniów z prośbą, aby je wymienili (anielska cierpliwość, anioł dobroci, być dobrym jak anioł).

5. Bibliografia

Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallotinum, Poznań 1994.

Pismo święte Starego i Nowego Testamentu, oprac. Zespół Biblistów Polskich, Pallotinum, Poznań 1996.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Załącznik n 1

Księga Tobiasza, rozdział 12, wersety od 1 do 22 (Tb 12, 1‑22)

Ewangelia według świętego Łukasza, rozdział 1, wersety od 26 do 28 (Łk 1, 26‑22)

Apokalipsa świętego Jana, rozdział 12, wersety od 7 do 8 (Ap 1z, 7‑8)

Proszę na podstawie podanych fragmentów Pisma świętego uzupełnić schemat:

FUNKCJE ARRCHANIOŁÓW

RAFAŁA GABRIELA MICHAŁA

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RhtlLstQ5LUVt

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 123.36 KB w języku polskim
RQvXnS65pcJPJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim