„Anioły do mnie wysyłaj” (T. Żółtko) – anioły i ich posłannictwo
„Anioły do mnie wysyłaj” (T. Żółtko) – anioły i ich pośrednictwo.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
znana naukę Kociła na temat aniołów.
b) Umiejętności
Uczceń potrafi:
1. wypowiedzieć się na temat roli aniołów w życiu człowieka i Kościła.
2. Metoda i forma pracy
Metoda podawcza, praca samodzielna uczniów, dyskusja problemowa.
3. Środki dydaktyczne
KKK, karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji (istnienie bytów pośrednich interesowało już starożytnych filozofów – Platona, Arystotelesa, Arystotelesa).
b) Faza realizacyjna
Krótki rys historyczny kultu aniołów (kalendarz liturgiczny od XIV wieku czci aniołów i archaniołów – 29.09 – Świętych Archaniołów, 2.10 – Aniołów Stróżów, w Piśmie świętym słowo „anioł” pojawia się w sumie 222 razy.
Rozdanie KKK lub wydrukowanie fragmentów od KKK 328 – 335. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z fragmentami KKK i odpowiedzieć na pytania:
jakie są 3 najważniejsze przymioty aniołów?,
jaką rolę pełnią aniołowie wobec Pana Jezusa?,
jaką role pełnią wobec ludzi?.
Zaprezentowanie efektów pracy
Informujemy uczniów, że anioł „wyższy ranga” to archanioł. Pismo święte wymienia imiona trzech archaniołów: Rafa la, Gabriela, Michała. Zadaniem aniołów jest strzec poszczególnych ludzi, a archaniołowie zajmują się sprawa mi narodów, większych grup ludzi.
Rozdanie uczniom Pisma świętego i kart pracy (Załącznik n 1)
Zaprezentowanie efektów pracy.
c) Faza podsumowująca
O tym, jak głęboko kult aniołów zakorzenił się w Kościele i świadomości ludzi świadczą nie tylko święta, ale również związki frazeologiczne, które funkcjonują w języku. Zwracamy się do uczniów z prośbą, aby je wymienili (anielska cierpliwość, anioł dobroci, być dobrym jak anioł).
5. Bibliografia
Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallotinum, Poznań 1994.
Pismo święte Starego i Nowego Testamentu, oprac. Zespół Biblistów Polskich, Pallotinum, Poznań 1996.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Załącznik n 1
Księga Tobiasza, rozdział 12, wersety od 1 do 22 (Tb 12, 1‑22)
Ewangelia według świętego Łukasza, rozdział 1, wersety od 26 do 28 (Łk 1, 26‑22)
Apokalipsa świętego Jana, rozdział 12, wersety od 7 do 8 (Ap 1z, 7‑8)
Proszę na podstawie podanych fragmentów Pisma świętego uzupełnić schemat:
FUNKCJE ARRCHANIOŁÓW
RAFAŁA GABRIELA MICHAŁA
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak