Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Anoreksja – choroba naszego wieku

1. Cele lekcji

Cel ogólny: Akceptacja własnego ciała.

a) Wiadomości

  • Uczeń wie, co to jest anoreksja.

  • Uczeń zna przyczyny anoreksji.

  • Uczeń zna skutki anoreksji.

b) Umiejętności

  • Uczeń potrafi opisać główne cechy choroby.

c) Postawy

  • Uczeń lubi swoje ciało.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy:

  • Łańcuch skojarzeń

  • Zabawa

  • Wykład

  • Zdania niedokończone

Forma pracy:

  • Indywidualna

  • Grupowa

  • Zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Materiały plastyczne (arkusze szarego papieru, flamastry – kolor czarny i czerwony)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Rundka wstępna:

Uczniowie po kolei określają swoją gotowość do zajęć w skali od 1 do 10.

Łańcuch skojarzeń:

Uczniowie kolejno wypowiadają skojarzenia z pojęciem anoreksja, a następnie zapisują je na arkuszu szarego papieru.

b) Faza realizacyjna

  1. Zabawa – Moje ciało – wstyd czy duma?

Nauczyciel prosi uczniów, by wzięli arkusz szarego papieru i namalowali swoje ciało. Mają na to 10 minut. Następnie kolorem czerwonym uczniowie zaznaczają trzy części ciała, z których są szczególnie dumni, natomiast kolorem czarnym trzy części ciała, których się czasem wstydzą. Zabawa kończy się, gdy wszyscy uczniowie zakończą zadanie. Następnie uczniowie dobierają się czwórkami i dyskutują z sobą o obrazach. Na rozmowę mają 15 minut.

Propozycje pytań do uczniów po zakończonej zabawie:

  • Czy zabawa podobała wam się?

  • Jak zareagowały inne dzieci na wasze obrazy?

  • Z kim rozmawiacie na temat waszego ciała?

  • Co cenicie w częściach ciała, z których jesteście dumni?

  • Co nie podoba wam się w częściach ciała, których się wstydzicie?

  1. Wykład – Jadłowstręt psychiczny – Anoreksja (załącznik 1).

Nauczyciel, nawiązując do wcześniejszej zabawy, tłumaczy uczniom, że są osoby, które w ogóle nie akceptują swojego ciała, wstydzą się go. Takie osoby, które w sposób zaburzony spostrzegają własne ciało, mogą cierpieć na chorobę zwaną anoreksją.

c) Faza podsumowująca

Zdania niedokończone:

Uczniowie kolejno kończą zdania wypowiadane przez nauczyciela:

  • Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem (-am) się, że…

  • Dzisiaj na zajęciach ważne dla mnie było…

  • Na dzisiejszych zajęciach nowe dla mnie było…

  • Na dzisiejszych zajęciach najbardziej zainteresowało mnie to, że…

5. Bibliografia

  1. Abraham S., Llewellyn‑Jones D., Anoreksja Bulimia Otyłość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

  2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Jad%C5%82owstr%C4%99t_psychiczny

6. Załączniki

a) Wykład nauczyciela

Załącznik 1

Co to jest anoreksja? Anoreksja (Anorexia nervosagrec. an – pozbawienie, brak; orexis – apetyt), jadłowstręt psychicznychoroba cywilizacyjna polegająca na utracie wagi wywołanej przez osobę chorą. Chory odczuwa lęk, ponieważ nie spełnia wymogów współczesnego świata, co do własnego wyglądu oraz w sposób zaburzony spostrzega własne ciało. Lęk przybiera postać uporczywej idei nadwartościowej, w związku z czym pacjent wyznacza sobie niski limit wagi. Na anoreksję psychiczną cierpi 15 razy więcej kobiet niż mężczyzn i choroba ta zwykle rozpoczyna się u nastolatek lub młodych kobiet (w wieku 10‑13 lat oraz 16‑21 lat).

Główne cechy anoreksji: Większość pacjentek cierpiących na anoreksję jest zaabsorbowana jedzeniem i kontrolowaniem swojej wagi. Boją się przytyć i stosują metody prowadzące do utraty wagi. Odchudzają się prostymi sposobami: jedzą mniej i unikają sytuacji, w których muszą jeść. Aby nie jeść, gdy rodzice wołają na posiłek, używają wymówek takich jak: „już jadłam”, „nie czuję się dobrze”, „postanowiłam przejść na wegetarianizm”. Mogą też unikać kontaktów towarzyskich, mogą się zamykać w swoim pokoju i prosić, by im nie przeszkadzano. W dodatku przy rygorystycznej diecie często stosują gimnastykę jako sposób na odchudzanie się, np. jogging, tenis, wielogodzinne ćwiczenia.

Przyczyny anoreksji: Osoby cierpiące na anoreksję to w większości przypadków dziewczęta i kobiety, które odczuwają nieświadomy lęk przed identyfikacjąwłasną płcią. Nie zgadzają się z własną seksualnością, unikają kontaktu z innymi osobami, zwłaszcza z przeciwną płcią, a także odchudzają się, by w wyniku diety zachować sylwetkę dziecka, jaką miały przed okresem pokwitania. Często dochodzi do tego wtórny brak miesiączki. Obsesyjny lęk przed przybraniem na wadze sprawia, że obsesyjnie myślą o jedzeniu i przekonane są, że szczupła figura jest kluczem do sukcesu. Zazwyczaj są to osoby, które każdemu i na każdym kroku chcą udowodnić, że są najlepsze: koncentrują się na kształceniu i zdobywaniu wiedzy, a jednocześnie są bardzo niepewne i boją się niepowodzeń. Chorzy nie widzą swojego wychudzenia, gdy stoją przed lustrem, wydaje im się, że ciągle są za grubi. Powszechnie w anoreksji występują:

Zaabsorbowanie młodej osoby swoim ciałem często następuje po jakimś incydencie, np. rodzina lub przyjaciel mogą dokuczać z powodu wyglądu, może współzawodniczyć z przyjaciółką, która więcej schudnie.

Typy anoreksji: Rozpoznano dwa typy. Pierwszy to typ restrykcyjny – charakteryzuje się tym, że chory ogranicza przyjmowanie pokarmu do bardzo niewielkich ilości i nieregularnie stosuje środki przeczyszczające. Drugi to typ bulimiczny – anorektyk, choć zazwyczaj ogranicza ilość przyjmowanego pokarmu, regularnie miewa okresy przejadania się lub prowokowania wymiotów i nadużywania leków przeczyszczających i moczopędnych. Stosowane metody zwykle prowadzą do zakłóceń czynności pewnych układów i narządów, a także są zagrożeniem dla życia.

Zmiany fizyczne i psychiczne i osób cierpiących na anoreksje:

  • zimne stopy i ręce, często sine,

  • włosy suche i łamliwe,

  • lanugo, czyli miękki puszysty meszek może pojawiać się na twarzy, plecach, ramionach,

  • perystaltyka jelit i częstość wypróżnień maleje,

  • wyniszczenie,

  • zwolnienie czynności serca i tętna,

  • niskie ciśnienie krwi ,

  • wzdęcia,

  • zaparcia,

  • nadmierne pocenie się stóp,

  • niedokrwistość (anemia) ,

  • brak miesiączki lub bardzo wydłużone okresy między menstruacjami (kobiety),

  • drażliwość,

  • dezorientacja i zakłopotanie,

  • nastroje depresyjne (poczucie beznadziejności, niska samoocena),

  • bezsenność,

  • krótki oddech.

Anoreksja nieleczona może doprowadzić do śmierci.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji godziny wychowawczej jest przeznaczony dla klasy drugiej gimnazjum.

R1AHt4YVgo1MR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.70 KB w języku polskim
R1Mq2sFxKO5lD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 34.00 KB w języku polskim