Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Anton Webern – kompozytor Drugiej Szkoły Wiedeńskiej

Zapoznanie uczniów z postacią austriackiego kompozytora Antona Weberna. Przedstawienie najważniejszych faktów z jego życia oraz omówienie dzieł. Przedstawienie cech charakterystycznych dla twórczości tego muzyka. Omówienie wpływu kompozytora na innych artystów. Wysłuchanie i percepcja wybranych utworów. Analiza muzyczna.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Omówić biografię Antona Weberna.

  2. Przedstawić znane dzieła Antona Weberna.

  3. Omówić i przedstawić najważniejsze gatunki uprawiane przez Antona Weberna.

  4. Rozpoznać i nazwać fragmenty wysłuchanych utworów*.*

  5. Wskazać podstawowe cechy stylu Antona Weberna.

Metoda i forma pracy

Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.

    1. Podręcznik: J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

    2. Stanowisko do odtwarzania płyt.

    3. Nagranie utworów Antona Weberna.

  • Wariacje, op. 30.

  1. Karta pracy ucznia.

  2. Partytury wyżej wymienionego utworu.

4.Przebieg lekcji

    1. Sprawdzenie obecności.

    2. Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby z trzech ostatnich lekcji.

    3. Podanie tematu do zeszytu.

(10 min.)

    1. Przedstawienie postaci Antona Weberna (metoda opisu). Omówienie najważniejszych faktów z jego życia.

  • Notatka:

Anton Webern swoje dzieciństwo spędził najpierw w Grazu a potem w Klagenfurcie. Otrzymał ogólne wykształcenie w lokalnym gimnazjum. Już w dzieciństwie zdradzał talenty muzyczne. Uczył się gry na fortepianie i wiolonczeli. W 1902 rozpoczął naukę w konserwatorium muzycznym przy uniwersytecie wiedeńskim. Od 1904 studiował kompozycję pod kierownictwem Arnolda Schoberga. Po ukończeniu konserwatorium rozpoczął karierę dyrygenta lokalnych orkiestr w Gdańsku, Szczecinie, Pradze i innych miastach. Równolegle do pracy dyrygenta komponował. Po pierwszej wojnie światowej wrócił do Wiednia by wraz z Schobergiem i Bergiem założyć Towarzystwo Muzyczne, w którego pracach aktywnie uczestniczył przez następne lata. Jednocześnie współpracował z Radiem Wiedeńskim i pracował jako nauczyciel muzyki w Żydowskim Instytucie dla Niewidomych. Webern zginął po zakończeniu wojny będąc przypadkowo postrzelonym przez amerykańskiego żołnierza.

2. Omówienie cech stylu kompozytora.

  • Notatka:

Będąc uczniem Arnolda Schoberga zaadoptował jego koncepcje atonalności i dodekafonii oraz wraz z Albanem Bergiem rozwinął je w styl zwany serializmem. Webern był także prekursorem punktualizmu. W swej pracy kompozytorskiej skupił się na atonalnych pieśniach i muzyce kameralnej. Dorobek muzyczny Weberna, aczkolwiek bardzo skromny (sumaryczne trwanie opusowanych kompozycji wynosi trzy godziny, nieopusowanych i opusowanych łącznie - około sześciu godzin), był bardzo ważnym etapem rozwoju muzyki współczesnej. Utwory komponowane przez Weberna, niekiedy bardzo krótkie, charakteryzowały się przejrzystą fakturą muzyczną, skrajną geometrycznością oraz wielkim znaczeniem ciszy.

3. Wysłuchanie i percepcja Wariacji op.30. Analiza muzyczna utworu. Praca w grupach.

(25 min.)

    1. Zapisanie notatki do zeszytu.

(10 min.)

5. Bibliografia

a. J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Anton Webern – kompozytor Drugiej Szkoły Wiedeńskiej.

  1. Zadanie domowe

RiUwnUbTWB3aK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.00 KB w języku polskim