Anton Webern – kompozytor Drugiej Szkoły Wiedeńskiej. Scenariusz lekcji
Anton Webern – kompozytor Drugiej Szkoły Wiedeńskiej
Zapoznanie uczniów z postacią austriackiego kompozytora Antona Weberna. Przedstawienie najważniejszych faktów z jego życia oraz omówienie dzieł. Przedstawienie cech charakterystycznych dla twórczości tego muzyka. Omówienie wpływu kompozytora na innych artystów. Wysłuchanie i percepcja wybranych utworów. Analiza muzyczna.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Omówić biografię Antona Weberna.
Przedstawić znane dzieła Antona Weberna.
Omówić i przedstawić najważniejsze gatunki uprawiane przez Antona Weberna.
Rozpoznać i nazwać fragmenty wysłuchanych utworów*.*
Wskazać podstawowe cechy stylu Antona Weberna.
Metoda i forma pracy
Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.
Podręcznik: J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.
Stanowisko do odtwarzania płyt.
Nagranie utworów Antona Weberna.
Wariacje, op. 30.
Karta pracy ucznia.
Partytury wyżej wymienionego utworu.
4.Przebieg lekcji
Sprawdzenie obecności.
Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby z trzech ostatnich lekcji.
Podanie tematu do zeszytu.
(10 min.)
Przedstawienie postaci Antona Weberna (metoda opisu). Omówienie najważniejszych faktów z jego życia.
Notatka:
Anton Webern swoje dzieciństwo spędził najpierw w Grazu a potem w Klagenfurcie. Otrzymał ogólne wykształcenie w lokalnym gimnazjum. Już w dzieciństwie zdradzał talenty muzyczne. Uczył się gry na fortepianie i wiolonczeli. W 1902 rozpoczął naukę w konserwatorium muzycznym przy uniwersytecie wiedeńskim. Od 1904 studiował kompozycję pod kierownictwem Arnolda Schoberga. Po ukończeniu konserwatorium rozpoczął karierę dyrygenta lokalnych orkiestr w Gdańsku, Szczecinie, Pradze i innych miastach. Równolegle do pracy dyrygenta komponował. Po pierwszej wojnie światowej wrócił do Wiednia by wraz z Schobergiem i Bergiem założyć Towarzystwo Muzyczne, w którego pracach aktywnie uczestniczył przez następne lata. Jednocześnie współpracował z Radiem Wiedeńskim i pracował jako nauczyciel muzyki w Żydowskim Instytucie dla Niewidomych. Webern zginął po zakończeniu wojny będąc przypadkowo postrzelonym przez amerykańskiego żołnierza.
2. Omówienie cech stylu kompozytora.
Notatka:
Będąc uczniem Arnolda Schoberga zaadoptował jego koncepcje atonalności i dodekafonii oraz wraz z Albanem Bergiem rozwinął je w styl zwany serializmem. Webern był także prekursorem punktualizmu. W swej pracy kompozytorskiej skupił się na atonalnych pieśniach i muzyce kameralnej. Dorobek muzyczny Weberna, aczkolwiek bardzo skromny (sumaryczne trwanie opusowanych kompozycji wynosi trzy godziny, nieopusowanych i opusowanych łącznie - około sześciu godzin), był bardzo ważnym etapem rozwoju muzyki współczesnej. Utwory komponowane przez Weberna, niekiedy bardzo krótkie, charakteryzowały się przejrzystą fakturą muzyczną, skrajną geometrycznością oraz wielkim znaczeniem ciszy.
3. Wysłuchanie i percepcja Wariacji op.30. Analiza muzyczna utworu. Praca w grupach.
(25 min.)
Zapisanie notatki do zeszytu.
(10 min.)
5. Bibliografia
a. J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Anton Webern – kompozytor Drugiej Szkoły Wiedeńskiej.
Zadanie domowe