Antyczna koncepcja poety i poezji
Antyczna koncepcja poety i poezji
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna biografię Horacego,
zna i rozumie omawiane utwory tego poety.
b) Umiejętności
Uczeń umie:
dokonać analizy i interpretacji wymienionych utworów poetyckich,
sformułować koncepcję poety i poezji wpisaną w utwory Horacego,
uczestniczyć w dyskusji, bronić własnego zdania,
uczestniczyć w dyskusji nad problemem nieśmiertelności poety, który żyje wiecznie w swoich dziełach,
uczestniczyć w dyskusji dotyczącej specjalnej roli poety w życiu narodów.
2. Metoda i forma pracy
Praca zbiorowa, praca grupowa, metoda analizy i interpretacji, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Horacy, Exegi monumentum, [w:] Wybór poezji, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1967.
Horacy, O co poeta prosi Apollina, [w:] Wybór poezji, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1967.
Karty pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji i jej tokiem. Następnie przybliża sylwetkę jednego z największych poetów starożytności – Horacego. Warto także podać cechy charakterystyczne jego twórczości oraz kilka najbardziej znanych cytatów pochodzących z dzieł poety, np. „Jak słodko i miło jest umrzeć dla ojczyzny”, „Spraw niech się cieszę tym, co mam. Niech zdrowie zawsze mi służy”.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel czyta utwór Horacego „Exegi monumentum”. Rozdaje uczniom kartę pracy nr 1 (załącznik 1) i dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły. Uczniowie w grupach uzupełniają schemat, mając na to ok10 minut. Następnie razem z nauczycielem sprawdzają wyniki pracy i formułują wnioski.
Nauczyciel czyta kolejny utwór Horacego – „O co poeta prosi Apollina”. Rozdaje uczniom kartę pracy nr 2 (załącznik 2). Uczniowie, pracując w tych samych grupach, uzupełniają schemat, mając na to ok. 10 minut. Nauczyciel sprawdza wyniki pracy i pomaga uczniom sformułować wnioski.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Stwierdza, iż poeta, zdaniem Horacego, to człowiek, który stoi ponad tłumem, to wybraniec bogów, ponieważ posiada dar tworzenia poezji, jaki od nich otrzymał. Będzie żył wiecznie dzięki swoim utworom. To wszystko daje mu powód do dumy. Jednocześnie jest to osoba, która nie dba o dobra materialne i nie zabiega o bogactwa. Nauczyciel powinien także zapytać uczniów, jaka jest, ich zdaniem, rola twórcy dzieła literackiego we współczesnym świecie, w życiu narodu. Na zakończenie lekcji nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
1. Horacy, Exegi monumentum, [w:] Wybór poezji, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1967.
2*.* Horacy, O co poeta prosi Apollon, [w:] Wybór poezji, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1967.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Uzupełnij schemat
KTO MÓWI ?
………………………….
CO MÓWI O SOBIE? CO UDAŁO MU SIĘ STWORZYĆ?
………………………. ………………………………………….
JAK CHARAKTERYZUJE „SWÓJ POMNIK”?
……………………………………………………..
DO KOGO SIĘ ZWRACA?
……………………………
Załącznik 2
Uzupełnij schemat, odpowiadając na pytania.
KTO MÓWI ?
………………………….
DO KOGO MÓWI? O CZYM MÓWI?
………………………. …………………………
CZEGO PRAGNIE? CO JEST MU OBOJĘTNE?
…………………………….. ………………………………
……………………………… ………………………………
……………………………… ………………………………..
…………………………………. ……….......................................
b) Zadanie domowe
Poszukaj utworów poetów współczesnych, które poruszają tę samą tematykę, mówiących o poecie i jego miejscu w świecie.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcję należy przeprowadzić tuż przed lekcją dotyczącą antycznej teorii literatury lub jako zajęcia następne.