Antyjudaizm i antysemityzm – w przeszłości i teraźniejszości
Antyjudaizm i antysemityzm – w przeszłości i teraźniejszości
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna przyczyny powstania antyjudaizmu i antysemityzmu,
wie, czym był holocaust.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi sformułować charakterystykę faszyzmu i nacjonalizmu,
rozumie, czym grozi antysemityzm we współczesnym społeczeństwie.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, pogadanka, praca z tekstami źródłowymi, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Kopie IV i V rozdziału z ksiązki Holocaust – zrozumieć dlaczego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na początku lekcji nauczyciel przypomina dane dotyczące udziału ludności żydowskiej
w strukturze społeczeństwa polskiego w latach międzywojennych. Następnie przedstawia informacje dotyczące osadnictwa żydowskiego w danym regionie, pyta uczniów, czy znają miejsca, budowle należące przed wojną do gminy żydowskiej? Wspólnie z uczniami opisuje te miejsca.
Co dzieje się obecnie w tych budynkach? Co stało się z ich właścicielami?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Uczniowie z grupy I dostają do przeczytania rozdział IV z książki Holocaust. Zrozumieć dlaczego (Antyjudaizm); uczniowie z grupy II: rodział V z tej samej książki (Antysemityzm).
W ciągu 20 minut uczniowie mają przeczytać teksty i odpowiedzieć na pytania:
Co to jest antyjudaizm?
Jakie są historyczne przykłady antyjudaizmu?
Czym był antyjudaizm spowodowany?
Co nazywamy antysemityzmem?
Jakie znasz przykłady antysemityzmu w przeszłości?
c) Faza podsumowująca
W ramach podsumowania uczniowie pisemnie wypowiadają się na podany temat: Antysemityzm
i antyjudaizm jest dla mnie... Anonimowość wypowiedzi powinna zapewnić ich szczerość.
Można także, jeśli czas pozwoli, zaproponować uczniom opracowanie na lekcji miniankiety badającej nastawienie młodzieży do problematyki żydowskiej. W ankiecie powinny pojawić się pytania sprawdzające znajomość pojęć omawianych na lekcji, a także badające postawy wobec Żydów i ich przyczyny. Autorzy ankiety mogą przeprowadzić ją w szkole i wśród dorosłych,
z zastrzeżeniem, że ankieta jest anonimowa.
Wyniki badania i wnioski z nich płynące mogą rozpocząć następną lekcję o podobnej tematyce lub stać się tematem apelu o tolerancji lub artykułu w gazetce szkolnej.
5. Bibliografia
Kalendarz Żydowski 1983‑1984, Związek Religijny Wyznania Mojżeszowego w PRL, Warszawa 1983.
Szuchta R., Trojański P., Holocaust – zrozumieć dlaczego, Oficyna Wydawnicza „Mówią wieki”, Warszawa 2003.
Żydzi Polscy. Dzieje i kultura, Interpress, Warszawa 1982.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przygotowana jest dla uczniów III klasy gimnazjum**, ale można przeprowadzić ją także
w liceum.** Zajęcia powinny przygotować uczniów do omawiania problematyki holocaustu na lekcjach historii.