ok. 1407‑1477 – lata życia Grzegorza z SanokaGrzegorz z Sanoka Grzegorza z Sanoka
1437‑1496 – lata życia Filipa KallimachaFilip KallimachFilipa Kallimacha
1446‑1496 – lata życia Wojciecha z BrudzewaWojciech z BrudzewaWojciecha z Brudzewa
1473‑1543 – lata życia Mikołaja KopernikaMikołaj KopernikMikołaja Kopernika
1459‑1508 – lata życia Konrada CeltisaKonrad CeltisKonrada Celtisa
1543 – data wydania O obrotach ciał niebieskich Mikołaja Kopernika
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
R1VLDlRdj4Rg21
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
II.W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
7. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu tradycji antycznej i recepcji antyku:
b) przetworzenia motywów kulturowych greckich i rzymskich w kulturze późniejszej, polskiej i światowej na płaszczyznach: literackiej, sztuk plastycznych, sztuk wizualnych.
14. potrafi rozpoznać i poddać interpretacji w kontekście kultury greckiej i rzymskiej oraz kultur późniejszych następujące kluczowe zjawiska z zakresu tradycji antycznej i recepcji antyku:
b) przetworzenia motywów kulturowych greckich i rzymskich w kulturze późniejszej polskiej i światowej na płaszczyznach: literackiej, sztuk plastycznych, sztuk wizualnych.
Nauczysz się
przedstawiać podstawowe fakty dotyczące rozwoju języka łacińskiego i jego obecności w kulturze polskiego renesansu;
wykorzystywać wiedzę o antyku do odczytywania sensu tekstów oryginalnych i w przekładzie dotyczących mitów antycznych, sztuki oraz architektury;
tłumaczyć związki kultury europejskiej, zwłaszcza polskiej, z kulturą antyczną – odniesienia do antyku zawarte w najwybitniejszych dziełach literatury, sztuki i architektury europejskiej, twórczość wybranych poetów;
wskazywać związek ponadczasowych wartości antyku z kulturą polską w dziełach sztuki nowożytnej.
Renesans w Europie
Renesans, jako epoka w dziejach kultury europejskiej, przypada zasadniczo na XV i XVI wiek. Jego kolebką jest Italia, za najważniejszych przedstawicieli uznajemy więc twórców włoskich – zarówno pisarzy, jak i malarzy, architektów i naukowców. Trudno wskazać datę rozpoczęcia „odrodzenia” we włoskiej i europejskiej kulturze. Często zwraca się uwagę na powiązanie rozwoju kultury z przełomowymi zmianami społecznymi i gospodarczymi owych czasów – m.in. upadkiem Konstantynopola, wynalezieniem druku, czy dopłynięciem Krzysztofa Kolumba do wybrzeży Nowego Świata. W tym czasie wśród wykształconych elit zaczyna dominować również światopogląd humanistyczny. Przyjęcie drugiej połowy XV w. za początek renesansu jest jednak jedynie umowną periodyzacją. Przełomowi włoscy pisarze, tacy jak Dante Alighieri (autor Boskiej komedii) oraz autor sonetów Francesco Petrarka, tworzyli przecież dużo wcześniej. Już w ich twórczości dostrzec można było ślady przemian.
R8xzFXYccO4ym1
Praca autorstwa Sebastiana del Piombo przedstawia domniemany portret Krzysztofa Kolumba, który został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku. Kolumb ma średniej długości brązowe kręcone włosy, które są przykryte czarnym kapeluszem, ubrany jest w długą szatę spod której wystaje biała koszula. Na jego twarzy widoczne są liczne zmarszczki, oraz delikatny uśmiech. Mężczyzna spogląda w lewą stronę. Nad portretem znajduje się ledwo widoczna inskrypcja.
Sebastiano del Piombo, Domniemany portret Krzysztofa Kolumba, Muzeum sztuki Metropolitan w Nowym Jorku, wikimedia.org, domena publiczna
RVMkZtsgz1fHy1
Praca autorstwa Botticelliego przedstawia portret Dantego Alighieriego. Na szarym płótnie umieszczono portret wspomnianego mężczyzny, który widoczny jest z lewego profilu. Alighieri ubrany jest w czerwony kaptur z którego wychodzą białe ściągacze oraz czerwoną szatę. Na jego kapturze widoczny jest wieniec laurowy. Twarz Alighieriego nie zdradza żadnych emocji.
Botticelli, Portret Dantego Alighieri, ok. 1495, Biblioteka Bodmeriana, Cologny, Szwajcaria, wikimedia.org, domena publiczna
R1a56eu7WUiYa1
Praca nieznanego autora przedstawia portret Francesco Petrarki, młodego mężczyzny, który pozuje na stojąco. Mężczyzna ma na głowie brązowy kaptur na którym znajduje się wieniec z liści laurowych, ubrany jest w długą białą szatę. W jednej dłoni trzyma książkę, druga jest niewidoczna. Twarz mężczyzny nie wyraża żadnych uczuć, na jego twarzy widoczna jest obojętność.
Francesco Petrarka, XIX w., wikimedia.org, domena publiczna
Nazwiska, które najczęściej kojarzymy z włoskim odrodzeniem, należą przede wszystkim do włoskich twórców XV w. Często są to postaci niezwykłe, bardzo wszechstronnie uzdolnione i wyróżniające się wiedzą w wielu dziedzinach. Również dziś takie osoby nazywamy „ludźmi renesansu” lub „polihistorami”.
Leonardo da Vinci (1452‑1519) – malarz, rzeźbiarz, wynalazca i pisarz. To on namalował jedne z najbardziej rozpoznawalnych obrazów wszechczasów: Mona Lisę, Damę z gronostajem, Ostatnią Wieczerzę i wiele innych.
R13jWxvCEljdO1
Dzieło Michała Anioła przedstawia pracę pod tytułem „Stworzenie Adama”, które prezentuje stworzenie tytułowego Adama przez Boga. Na fresku z prawej strony widoczny jest starszy mężczyzna o siwych włosach oraz długiej siwej brodzie. Ubrany jest w długą białą szatę i lewituje w powietrzu. Wokół starszego mężczyzny krążą nagie osoby. Jego dłoń wyciągnięta jest w kierunku młodego mężczyzny siedzącego na wzgórzu. Jest to osoba o atletycznej budowie ciała, który opiera się o skałę w pozycji półleżącej. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Praca autorstwa Daniele da Volterra przedstawia Portret Michała Anioła (fragment) datowane na rok 1544. Michał Anioł został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, ma krótkie włosy, oraz bujny zarost. Na jego twarzy widoczne są liczne zmarszczki, między innymi na czole oraz przy nosie i ustach. Ubrany jest w ciemno czerwony płaszcz.
Dzieło Michała Anioła przedstawia pracę pod tytułem „Stworzenie Adama”, które prezentuje stworzenie tytułowego Adama przez Boga. Na fresku z prawej strony widoczny jest starszy mężczyzna o siwych włosach oraz długiej siwej brodzie. Ubrany jest w długą białą szatę i lewituje w powietrzu. Wokół starszego mężczyzny krążą nagie osoby. Jego dłoń wyciągnięta jest w kierunku młodego mężczyzny siedzącego na wzgórzu. Jest to osoba o atletycznej budowie ciała, który opiera się o skałę w pozycji półleżącej. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Praca autorstwa Daniele da Volterra przedstawia Portret Michała Anioła (fragment) datowane na rok 1544. Michał Anioł został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, ma krótkie włosy, oraz bujny zarost. Na jego twarzy widoczne są liczne zmarszczki, między innymi na czole oraz przy nosie i ustach. Ubrany jest w ciemno czerwony płaszcz.
Michał Anioł Buonarroti (1475‑1564) - będący zarówno malarzem, rzeźbiarzem, architektem i poetą. Sławny zarówno przez wzgląd na freski z Kaplicy Sykstyńskiej, jak i wspaniałe rzeźby – przede wszystkim Pietę i Dawida.
RLQy9Ppq6f2gp1
Dzieło Leonardo da Vinciego przedstawia pracę pod tytułem „Ostatnia wieczerza”, która prezentuje ostatnią wieczerzę Chrystusa ze swoimi apostołami. W centrum widoczny jest Chrystus, który został przedstawiony jako mężczyzna o długich brązowych włosach, ubrany jest w czerwono-niebieską szatę. Wokół Chrystusa zgromadzili się jego uczniowie. Uczta odbywa się w pomieszczeniu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autoportret Leonarda da Vinci datowany na ok. 1510 rok przedstawia postać łysiejącego mężczyzny w podeszłym wieku. Da Vinci ma długie włosy, które rosną na bocznych częściach głowy, ma długie brwi i brodę. Jego twarz nie wyraża emocji.
Dzieło Leonardo da Vinciego przedstawia pracę pod tytułem „Ostatnia wieczerza”, która prezentuje ostatnią wieczerzę Chrystusa ze swoimi apostołami. W centrum widoczny jest Chrystus, który został przedstawiony jako mężczyzna o długich brązowych włosach, ubrany jest w czerwono-niebieską szatę. Wokół Chrystusa zgromadzili się jego uczniowie. Uczta odbywa się w pomieszczeniu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autoportret Leonarda da Vinci datowany na ok. 1510 rok przedstawia postać łysiejącego mężczyzny w podeszłym wieku. Da Vinci ma długie włosy, które rosną na bocznych częściach głowy, ma długie brwi i brodę. Jego twarz nie wyraża emocji.
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza, 1495-1498, Mediolan, wikimedia.org, domena publiczna
Rafael Santi (1483‑1520) - malarz i architekt, twórca m.in. malowidła Szkoła Ateńska.
R18D7xuFGqOa31
Dzieło Rafaela Santiego pod tytułem „Szkoła Ateńska” przedstawia dużą grupę ludzi rozmawiającą i pracującą w pomieszczeniach szkoły. W centrum fresku rozmawiają ze sobą Platon i Arystoteles. Jeden z nich ma czerwoną szatę, a drugi niebieską. W pomieszczeniu widoczne są liczne rzeźby, oraz łuki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autoportret Rafaela Santiego datowany na 1509 rok. Przedstawia on młodego mężczyznę o długich włosach, które zostały przykryte czarną czapką. Autoportret został wykonany z profilu.
Dzieło Rafaela Santiego pod tytułem „Szkoła Ateńska” przedstawia dużą grupę ludzi rozmawiającą i pracującą w pomieszczeniach szkoły. W centrum fresku rozmawiają ze sobą Platon i Arystoteles. Jeden z nich ma czerwoną szatę, a drugi niebieską. W pomieszczeniu widoczne są liczne rzeźby, oraz łuki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autoportret Rafaela Santiego datowany na 1509 rok. Przedstawia on młodego mężczyznę o długich włosach, które zostały przykryte czarną czapką. Autoportret został wykonany z profilu.
Rafael Santi, Szkoła Ateńska, 1511, Rzym, wikimedia.org, domena publiczna
Oto oczywiste i najbardziej rozpoznawalne nazwiska tej słynnej epoki. Warto jednak pamiętać również o innych ośrodkach kulturalnego odrodzenia - choćby Niderlandach, gdzie działał wybitny uczony Erazm z Rotterdamu (1467‑1536). W Anglii z kolei żył i tworzył w owym czasie Tomasz More (Morus) (1478‑1536), autor dzieła „Utopia”, późniejszy święty Kościoła Katolickiego. To właśnie Morusowi Erazm zadedykował jedno ze swoich najważniejszych dzieł – „Pochwałę głupoty”. Gdy obserwujemy ogniska odrodzenia, pojawiające się w kolejnych miejscach Europy, nie dziwi nas, że humanistyczne poglądy musiały przedostać się również do państwa Jagiellonów – jednej z najpotężniejszych monarchii tamtych czasów.
Początki polskiego odrodzenia
Potęga państwa Jagiellonów, które skutecznie broniło swych granic, dochodziło swych racji w sporze z państwem krzyżackim i nawiązywało coraz to korzystniejsze stosunki dyplomatyczne i handlowe, spowodowała z czasem również napływ nośnych idei humanizmu.
Za pierwszy ośrodek renesansu na ziemiach polskich zwykło się uznawać Dunajów, posiadłość arcybiskupów lwowskich. Stanowił on siedzibę arcybiskupa Grzegorza z SanokaGrzegorz z Sanoka Grzegorza z Sanoka (ok. 1407‑1477), który sam był humanistą i poetą. Zasłynął między innymi komentowaniem poezji Wergiliusza. Swoje wykształcenie zawdzięczał studiom na Akademii Krakowskiej, następnie wyjechał do Rzymu, gdzie kontynuował naukę. W kraju był m.in. wychowawcą dzieci króla Kazimierza Jagiellończyka.
RoTYeIz7PokwK1
Praca nieznanego autora przedstawia portret Grzegorza z Sanoka. Portret ma kształt owalny, w centrum znajduje się postać mężczyzny w średnim wieku, o długich ciemnych włosach i długiej brodzie. Grzegorz ubrany jest w pomarańczową szatę spod której wystaje duży biały kołnierz. Na jego szyi widoczny jest złoty łańcuch. Pod portretem widoczny jest łaciński napis: GREGORIUS SANOCENSIS ARCHIEPIESCOPU LEOPOILENSIS. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pomnik Grzegorza z Sanoka w Sanoku przedstawia postać tytułowego Grzegorza, który został przedstawiony jako mężczyzna w podeszłym wieku o bujnych włosach oraz zaroście. Ubrany jest w długą szatę, w jednej dłoni trzyma księgę. W tle widoczne są drzewa oraz budynki.
Praca nieznanego autora przedstawia portret Grzegorza z Sanoka. Portret ma kształt owalny, w centrum znajduje się postać mężczyzny w średnim wieku, o długich ciemnych włosach i długiej brodzie. Grzegorz ubrany jest w pomarańczową szatę spod której wystaje duży biały kołnierz. Na jego szyi widoczny jest złoty łańcuch. Pod portretem widoczny jest łaciński napis: GREGORIUS SANOCENSIS ARCHIEPIESCOPU LEOPOILENSIS. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pomnik Grzegorza z Sanoka w Sanoku przedstawia postać tytułowego Grzegorza, który został przedstawiony jako mężczyzna w podeszłym wieku o bujnych włosach oraz zaroście. Ubrany jest w długą szatę, w jednej dłoni trzyma księgę. W tle widoczne są drzewa oraz budynki.
Portret Grzegorza z Sanoka, XVI w., wikimedia.org, domena publiczna
W Dunajowie schronienie znalazł włoski humanista Filippo Buonaccorsi, znany jako Filip KallimachFilip KallimachFilip Kallimach (1437‑1496). Musiał on uciekać z Rzymu, zamieszany w spisek przeciwko papieżowi Pawłowi II. Przybywszy do posiadłości Grzegorza z Sanoka, przebywał w Dunajowie aż do śmierci papieża. Następnie udał się do Krakowa, gdzie również pełnił funkcję wychowawcy, a następnie doradcy króla Jana Olbrachta. Kallimach pisał po łacinie przepiękne wiersze miłosne, przejmując od starożytnych antyczne miary wierszowe – m.in. strofę saficką i alcejską. Jego utwory były pisane w duchu tzw. imitatio antiquorum – naśladowania starożytnych. Wzorem dla Kallimacha była starożytna liryka miłosna, m.in. utwory Owidiusza. Był on również autorem żywotów Zbigniewa Oleśnickiego i Grzegorza z Sanoka. Brał udział w misjach dyplomatycznych, pisał również dzieła wychwalające czyny Władysława Warneńczyka.
RDbvslapoJsmn1
Praca Wita Stwosza przedstawia wizerunek Kalimacha, który jest w trakcie pracy i siedzi przy pulpicie. Kalimach został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, o długich włosach, ubrany jest w długą szatę, w dłoniach trzyma księgę. W tle widoczne są nożyce, kałamarz oraz inne przedmioty potrzebne do tworzenia zapisków.
Epitafium Kallimacha dłuta Wita Stwosza, Kościół św. Trójcy w Krakowie, wikimedia.org, domena publiczna
Sodalitas litteraria vistulana
Za namową Kallimacha powstało w Krakowie Nadwiślańskie Towarzystwo Literackie (Sodālitās Litterāria Vistulāna). Był to rodzaj akademii, utworzonej na styl włoski. Towarzystwo założone zostało przez Konrada CeltisaKonrad CeltisKonrada Celtisa (1459‑1508), który był wszechstronnie wykształconym niemieckim humanistą. Jeździł on z wykładami po całej Europie, komentował dzieła Platona i Cycerona, zajmował się również reżyserowaniem spektakli, podczas których odgrywano komedie Plauta i Terencjusza. W Krakowie spędził trzy lata, głównie po to by słuchać Wojciecha z Brudzewa (1446‑1496) - wybitnego astronoma i matematyka z Akademii Krakowskiej. Do Sodālitās Litterāria Vistulāna należeli więc najwybitniejsi humaniści, przebywający w owym czasie na ziemiach polskich – m.in. Celtis, Kallimach, Wojciech z Brudzewa i Wawrzyniec Korwin.
R1AmJnRPRLc1f1
Czarno-biała praca nieznanego autora przedstawia portret Konrada Celtisa, który został przedstawiony jako młody mężczyzna o krótkich włosach, które zostały ukryte pod bogato zdobioną czapką. Mężczyzna ubrany jest w ciemny płaszcz, spod którego wystaje złoty krzyż. W jednej dłoni trzyma zwój papierów. Pod portretem widnieje napis: CONRADUS CELTES PROTUCIUS.
Konrad Celtis, wikimedia.org, domena publiczna
RqGn3eKRr8ctg1
Czarno-biała praca nieznanego autora przedstawia portret Wojciecha z Brudzowa, który został przedstawiony jako mężczyzna w podeszłym wieku, o długich włosach i bujnym zaroście. Jego włosy zakryte są przez czepiec. Na jego twarzy widoczny jest uśmiech.
Wojciech z Brudzewa, XVI w, wikimedia.org, domena publiczna
Uczniem Wojciecha z Brudzewa był z kolei najwybitniejszy polski astronom – Mikołaj Kopernik (1473‑1543), autor dzieła O obrotach sfer niebieskich (Dē revolūtiōnibus orbium coelestium). Fakt ten jednoznacznie potwierdza, jak ważnym ośrodkiem kultury i nauki był w tamtych czasach Kraków. Dla samej stolicy najwspanialszy okres miał jednak dopiero nadejść. Wielu wybitnych twórców polskiego humanizmu renesansowego również miało się dopiero pojawić.
RNinucIws8pLB1
Praca nieznanego autora przedstawia portret Mikołaja Kopernika, który został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku. Kopernik ma długie ciemne włosy, pozuje z pół profilu. Na jego twarzy widoczny jest delikatny uśmiech. Ubrany jest w pomarańczową kamizelkę spod której wystaje czarna koszula.
Mikołaj Kopernik, Portret z Sali Mieszczańskiej w Ratuszu Staromiejskim w Toruniu, wikimedia.org, domena publiczna
Podsumowanie
Wzorem dla pierwszych twórców polskiego renesansu byli pisarze starożytni - zarówno greccy jak i łacińscy. Powracający ze studiów we Włoszech Grzegorz z Sanoka oddawał się lekturze i komentowaniu Wergiliusza. Kallimach zastosował normy starożytnej poezji, tworząc utwory traktujące o Polsce i czynach wybitnych Polaków. Wszechstronny Konrad Celtis komentował prozę Platona i Cycerona, żywo interesując się również poezją i teatrem Plauta oraz Terencjusza. Nawet krakowskie środowisko astronomiczne z Wojciechem Brudzewskim na czele, w swojej krytyce geocentryzmu nadal odwoływało się do antycznych koncepcji Ptolemeusza. Kolejni twórcy również mieli nawiązywać do antyku - początkowo w duchu imitātīō (naśladowania), następnie aemulātiō (współzawodniczenia ze starożytnym pierwowzorem).
Zadania
R1FsQIH8qTqYw
Ćwiczenie 1
Przypomnij sobie, kto był autorem poniższych dzieł europejskiego renesansu. Do każdego z twórców dopasuj odpowiedni tytuł dzieła. Dante Alighieri Możliwe odpowiedzi: 1. Sonety do Laury, 2. Pochwała głupoty, 3. Boska komedia, 4. Utopia Erazm z Rotterdamu Możliwe odpowiedzi: 1. Sonety do Laury, 2. Pochwała głupoty, 3. Boska komedia, 4. Utopia św. Tomasz Morus Możliwe odpowiedzi: 1. Sonety do Laury, 2. Pochwała głupoty, 3. Boska komedia, 4. Utopia Francesco Petrarka Możliwe odpowiedzi: 1. Sonety do Laury, 2. Pochwała głupoty, 3. Boska komedia, 4. Utopia
Przypomnij sobie, kto był autorem poniższych dzieł europejskiego renesansu. Do każdego z twórców dopasuj odpowiedni tytuł dzieła. Dante Alighieri Możliwe odpowiedzi: 1. Sonety do Laury, 2. Pochwała głupoty, 3. Boska komedia, 4. Utopia Erazm z Rotterdamu Możliwe odpowiedzi: 1. Sonety do Laury, 2. Pochwała głupoty, 3. Boska komedia, 4. Utopia św. Tomasz Morus Możliwe odpowiedzi: 1. Sonety do Laury, 2. Pochwała głupoty, 3. Boska komedia, 4. Utopia Francesco Petrarka Możliwe odpowiedzi: 1. Sonety do Laury, 2. Pochwała głupoty, 3. Boska komedia, 4. Utopia
Przypomnij sobie, kto był autorem poniższych dzieł europejskiego renesansu. Do każdego z twórców dopasuj odpowiedni tytuł dzieła.
<i>Utopia, <i>Pochwała głupoty, <i>Sonety do Laury</i></i></i></i>, <i>Boska komedia
Dante Alighieri
Erazm z Rotterdamu
św. Tomasz Morus
Francesco Petrarka
RPLtPtds2arbM
Ćwiczenie 2
Wskaż który z poniższych był nauczycielem Mikołaja Kopernika. Możliwe odpowiedzi: 1. Wojciech z Brudzewa 2. Konrad Celtis 3. Wit Stwosz
Wskaż który z poniższych był nauczycielem Mikołaja Kopernika. Możliwe odpowiedzi: 1. Wojciech z Brudzewa 2. Konrad Celtis 3. Wit Stwosz
Poniższym obrazom przyporządkuj odpowiedniego autora i tytuł.
Rafael Santi- Szkoła Ateńska, Michał Anioł- Stworzenie Adama, Leonardo da Vinci- Ostatnia Wieczerza
.................
.................
.................
R3QEKgLPLl2Ay
Ćwiczenie 3
Do poniższych nazwisk dodaj odpowiednie opisy: Grzegorz z Sanoka Możliwe odpowiedzi: 1. matematyk i astronom, wykładowca Akademii Krakowskiej, 2. arcybiskup lwowski i humanista, 3. niemiecki humanista, założyciel Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego, 4. włoski humanista na dworze Jana Olbrachta Filip Kallimach Możliwe odpowiedzi: 1. matematyk i astronom, wykładowca Akademii Krakowskiej, 2. arcybiskup lwowski i humanista, 3. niemiecki humanista, założyciel Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego, 4. włoski humanista na dworze Jana Olbrachta Konrad Celtis Możliwe odpowiedzi: 1. matematyk i astronom, wykładowca Akademii Krakowskiej, 2. arcybiskup lwowski i humanista, 3. niemiecki humanista, założyciel Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego, 4. włoski humanista na dworze Jana Olbrachta Wojciech z Brudzewa Możliwe odpowiedzi: 1. matematyk i astronom, wykładowca Akademii Krakowskiej, 2. arcybiskup lwowski i humanista, 3. niemiecki humanista, założyciel Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego, 4. włoski humanista na dworze Jana Olbrachta
Do poniższych nazwisk dodaj odpowiednie opisy: Grzegorz z Sanoka Możliwe odpowiedzi: 1. matematyk i astronom, wykładowca Akademii Krakowskiej, 2. arcybiskup lwowski i humanista, 3. niemiecki humanista, założyciel Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego, 4. włoski humanista na dworze Jana Olbrachta Filip Kallimach Możliwe odpowiedzi: 1. matematyk i astronom, wykładowca Akademii Krakowskiej, 2. arcybiskup lwowski i humanista, 3. niemiecki humanista, założyciel Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego, 4. włoski humanista na dworze Jana Olbrachta Konrad Celtis Możliwe odpowiedzi: 1. matematyk i astronom, wykładowca Akademii Krakowskiej, 2. arcybiskup lwowski i humanista, 3. niemiecki humanista, założyciel Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego, 4. włoski humanista na dworze Jana Olbrachta Wojciech z Brudzewa Możliwe odpowiedzi: 1. matematyk i astronom, wykładowca Akademii Krakowskiej, 2. arcybiskup lwowski i humanista, 3. niemiecki humanista, założyciel Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego, 4. włoski humanista na dworze Jana Olbrachta
Do poniższych nazwisk dodaj odpowiednie opisy:
matematyk i astronom, wykładowca Akademii Krakowskiej, arcybiskup lwowski i humanista, niemiecki humanista, założyciel Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego, włoski humanista na dworze Jana Olbrachta
Grzegorz z Sanoka
Filip Kallimach
Konrad Celtis
Wojciech z Brudzewa
RDVg1D0DrP1Hx
Ćwiczenie 4
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Astronom Wojciech z Brudzewa był nauczycielem Mikołaja Kopernika., 2. Filip Kallimach był niemieckim humanistą., 3. Imitātiō antīquōrum oznacza naśladowanie sposobu pisania autorów starożytnych., 4. Jednym z pierwszych polskich ośrodków humanizmu był Dunajów, siedziba biskupów lwowskich., 5. Grzegorz z Sanoka był zamieszany w spisek przeciwko papieżowi Pawłowi II.
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Astronom Wojciech z Brudzewa był nauczycielem Mikołaja Kopernika., 2. Filip Kallimach był niemieckim humanistą., 3. Imitātiō antīquōrum oznacza naśladowanie sposobu pisania autorów starożytnych., 4. Jednym z pierwszych polskich ośrodków humanizmu był Dunajów, siedziba biskupów lwowskich., 5. Grzegorz z Sanoka był zamieszany w spisek przeciwko papieżowi Pawłowi II.
Zaznacz zdania prawdziwe.
Astronom Wojciech z Brudzewa był nauczycielem Mikołaja Kopernika.
Filip Kallimach był niemieckim humanistą.
Imitātiō antīquōrum oznacza naśladowanie sposobu pisania autorów starożytnych.
Jednym z pierwszych polskich ośrodków humanizmu był Dunajów, siedziba biskupów lwowskich.
Grzegorz z Sanoka był zamieszany w spisek przeciwko papieżowi Pawłowi II.
RTz6HwIT513ic
Ćwiczenie 5
Właściwe nazwisko Kallimacha brzmiało. Możliwe odpowiedzi: 1. Filippo Buonaroti 2. Filipo Buonaccorsi 3. Filippo Santi
Właściwe nazwisko Kallimacha brzmiało. Możliwe odpowiedzi: 1. Filippo Buonaroti 2. Filipo Buonaccorsi 3. Filippo Santi
Właściwe nazwisko Kallimacha brzmiało:
Filippo Buonarroti
Filippo Buonaccorsi
Filippo Santi
RYctKcwWZjZyi
Ćwiczenie 6
Łacińskie słowa: “Gregorius Sanocensis Archiepiscopus Leopoliensis” wskazują na: Możliwe odpowiedzi: 1, Arcybiskupa Leopolda z Sanoka 2. Grzegorza Leopolda, arcybiskupa sanockiego 3. Arcybiskupa lwowskiego Grzegorza z Sanoka
Łacińskie słowa: “Gregorius Sanocensis Archiepiscopus Leopoliensis” wskazują na: Możliwe odpowiedzi: 1, Arcybiskupa Leopolda z Sanoka 2. Grzegorza Leopolda, arcybiskupa sanockiego 3. Arcybiskupa lwowskiego Grzegorza z Sanoka
Łacińskie słowa: “Gregorius Sanocensis Archiepiscopus Leopoliensis” wskazują na:
Arcybiskupa Leopolda z Sanoka
Grzegorza Leopolda, arcybiskupa sanockiego
Arcybiskupa lwowskiego Grzegorza z Sanoka
R1DE48XT9YPlz
Ćwiczenie 7
Wskaż gdzie znajduje się słynny portret Mikołaja Kopernika. Możliwe odpowiedzi: 1. Ratusz Staromiejski w Toruniu 2. Muzeum Narodowe w Warszawie 3. Antykamera króla Jana III Sobieskiego w Pałacu w Wilanowie 4. Muzeum Narodowe w Poznaniu 5. Komnaty Królewskie na Wawelu w Krakowie
Wskaż gdzie znajduje się słynny portret Mikołaja Kopernika. Możliwe odpowiedzi: 1. Ratusz Staromiejski w Toruniu 2. Muzeum Narodowe w Warszawie 3. Antykamera króla Jana III Sobieskiego w Pałacu w Wilanowie 4. Muzeum Narodowe w Poznaniu 5. Komnaty Królewskie na Wawelu w Krakowie
Poniższy portret przedstawia:
Mikołaja Kopernika
Grzegorza z Sanoka
Wojciecha z Brudzewa
Słowniki
Słownik pojęć
Filip Kallimach
Filip Kallimach
właściwie Filippo Buonaccorsi, włoski humanista, przebywający w otoczeniu polskich władców Kazimierza Jagiellończyka i Jana Olbrachta. Poeta i prozaik, piszący w języku łacińskim, autor żywotów biskupa Zbigniewa Oleśnickiego, Grzegorza z Sanoka i Władysława Warneńczyka.
Grzegorz z Sanoka
Grzegorz z Sanoka
arcybiskup lwowski, jeden z pierwszych przedstawicieli polskiego renesansu, humanista, krytycznie odnoszący się do nauczania scholastycznego. Wykładowca Akademii Krakowskiej, autor elegii, epitafiów i pieśni.
Konrad Celtis
Konrad Celtis
niemiecki humanista, pisarz i wydawca. Uczeń Wojciecha z Brudzewa, założyciel Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego.
Mikołaj Kopernik
Mikołaj Kopernik
matematyk, lekarz i astronom, uczeń Wojciecha z Brudzewa, zwolennik teorii heliocentrycznej i autor przełomowego dzieła „O obrocie ciał niebieskich”.
Wojciech z Brudzewa
Wojciech z Brudzewa
matematyk i astronom, pedagog i wykładowca Akademii Krakowskiej, nauczyciel Mikołaja Kopernika, członek Nadwiślańskiego Towarzystwa Literackiego.
Słownik łacińsko‑polski
R1CXUjFITHZqv1
Słownik łacińsko-polski.
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
Galeria dzieł sztuki
R8xzFXYccO4ym1
Praca autorstwa Sebastiana del Piombo przedstawia domniemany portret Krzysztofa Kolumba, który został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku. Kolumb ma średniej długości brązowe kręcone włosy, które są przykryte czarnym kapeluszem, ubrany jest w długą szatę spod której wystaje biała koszula. Na jego twarzy widoczne są liczne zmarszczki, oraz delikatny uśmiech. Mężczyzna spogląda w lewą stronę. Nad portretem znajduje się ledwo widoczna inskrypcja.
Sebastiano del Piombo, Domniemany portret Krzysztofa Kolumba, Muzeum sztuki Metropolitan w Nowym Jorku, wikimedia.org, domena publiczna
RVMkZtsgz1fHy1
Praca autorstwa Botticelliego przedstawia portret Dantego Alighieriego. Na szarym płótnie umieszczono portret wspomnianego mężczyzny, który widoczny jest z lewego profilu. Alighieri ubrany jest w czerwony kaptur z którego wychodzą białe ściągacze oraz czerwoną szatę. Na jego kapturze widoczny jest wieniec laurowy. Twarz Alighieriego nie zdradza żadnych emocji.
Botticelli, Portret Dantego Alighieri, ok. 1495, Biblioteka Bodmeriana, Cologny, Szwajcaria, wikimedia.org, domena publiczna
R1a56eu7WUiYa1
Praca nieznanego autora przedstawia portret Francesco Petrarki, młodego mężczyzny, który pozuje na stojąco. Mężczyzna ma na głowie brązowy kaptur na którym znajduje się wieniec z liści laurowych, ubrany jest w długą białą szatę. W jednej dłoni trzyma książkę, druga jest niewidoczna. Twarz mężczyzny nie wyraża żadnych uczuć, na jego twarzy widoczna jest obojętność.
Francesco Petrarka, XIX w., wikimedia.org, domena publiczna
R7RvwSLI87k5K1
Dzieło Michała Anioła przedstawia pracę pod tytułem „Stworzenie Adama”, które prezentuje stworzenie tytułowego Adama przez Boga. Na fresku z prawej strony widoczny jest starszy mężczyzna o siwych włosach oraz długiej siwej brodzie. Ubrany jest w długą białą szatę i lewituje w powietrzu. Wokół starszego mężczyzny krążą nagie osoby. Jego dłoń wyciągnięta jest w kierunku młodego mężczyzny siedzącego na wzgórzu. Jest to osoba o atletycznej budowie ciała, który opiera się o skałę w pozycji półleżącej.
Dzieło Leonardo da Vinciego przedstawia pracę pod tytułem „Ostatnia wieczerza”, która prezentuje ostatnią wieczerzę Chrystusa ze swoimi apostołami. W centrum widoczny jest Chrystus, który został przedstawiony jako mężczyzna o długich brązowych włosach, ubrany jest w czerwono-niebieską szatę. Wokół Chrystusa zgromadzili się jego uczniowie. Uczta odbywa się w pomieszczeniu.
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza, 1495-1498, Mediolan, wikimedia.org, domena publiczna
R1RzrageEYjl51
Dzieło Rafaela Santiego pod tytułem „Szkoła Ateńska” przedstawia dużą grupę ludzi rozmawiającą i pracującą w pomieszczeniach szkoły. W centrum fresku rozmawiają ze sobą Platon i Arystoteles. Jeden z nich ma czerwoną szatę, a drugi niebieską. W pomieszczeniu widoczne są liczne rzeźby, oraz łuki.
Rafael Santi, Szkoła Ateńska, 1511, Rzym, wikimedia.org, domena publiczna
RDbvslapoJsmn1
Praca Wita Stwosza przedstawia wizerunek Kalimacha, który jest w trakcie pracy i siedzi przy pulpicie. Kalimach został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, o długich włosach, ubrany jest w długą szatę, w dłoniach trzyma księgę. W tle widoczne są nożyce, kałamarz oraz inne przedmioty potrzebne do tworzenia zapisków.
Epitafium Kallimacha dłuta Wita Stwosza, Kościół św. Trójcy w Krakowie, wikimedia.org, domena publiczna
RNinucIws8pLB1
Praca nieznanego autora przedstawia portret Mikołaja Kopernika, który został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku. Kopernik ma długie ciemne włosy, pozuje z pół profilu. Na jego twarzy widoczny jest delikatny uśmiech. Ubrany jest w pomarańczową kamizelkę spod której wystaje czarna koszula.
Mikołaj Kopernik, Portret z Sali Mieszczańskiej w Ratuszu Staromiejskim w Toruniu, wikimedia.org, domena publiczna
Bibliografia
A.W. Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 1999.