Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Ukazuje widok na ruiny zamku. Fotografia wykonana z dużej odległości, aby ukazać całą budowlę. Zamek otacza zieleń, a nad nim rozciąga się pogodne niebo. Na ilustracji umieszczony jest czarny pasek z tekstem: Antyk wiecznie żywy. Recepcja starożytności w dziełach późniejszych epok.
Ważne daty
ok. IV tys. p.n.e. - V w. n.e. - starożytność
XV w. - XVI w. – renesans. Styl panujący w sztuce: renesansowy
XVI w. - XVIII w. – barok. Styl panujący w sztuce: barokowy
XVIII w. - XIX w. – klasycyzm. Styl panujący w sztuce, m.in.: klasycystyczny
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1MuWi9olq1t91
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
Nauczysz się
wskazywać przykłady zabytków antyku, będących inspiracją dla artystów późniejszych epok;
objaśniać, w jaki sposób wykorzystywano dorobek starożytnych w kolejnych stuleciach;
definiować pojęcie: manieryzm, pawana, recepcja.
Wstęp
Osiągnięcia antycznej Grecji i Rzymu w różnych dziedzinach sztuki są imponujące. Artyści antyku uprawiali różne dziedziny sztuk plastycznych: architekturę, rzeźbę i malarstwo. Dążyli do doskonałości, wykorzystując matematykę i ustanawiając kanony piękna. Od stuleci antyczna sztuka inspiruje wielu twórców z różnych narodów, czerpią z antycznych wzorców. Przykładem mogą być Amerykanie, którzy tak zafascynowali się siedzibą Ateny, że wybudowali identyczny obiekt u siebie i umieścili w nim replikę posągu bogini.
RYUls9HuEu1aj
Inspiracje architekturą starożytną
Proporcje w konstrukcji budynków wynikały z bardzo dokładnych obliczeń matematycznych. Ustalono kanony jako wzorce zapewniające sukces. W Grecji najważniejszym elementem były kolumny, które wspierały konstrukcję dachu i nadawały mu rytmicznego szyku. Greckie porządki architektoniczne przyjęły się też w Rzymie.
RM7EilONhFmV6
R1dA4O0PvO9t2
Rzymianom zawdzięczamy upowszechnienie łuku w architekturze pod postaciami arkady, sklepienia kolebkowego lub kopuły.
Malowano pejzaże i sceny rodzajowe, które były pretekstem do uwiecznienia starożytnych budowli, jak ma to miejsce w olejnym malowidle Louisa de Caullery (czyt. Luisa d Koleri) z doby manieryzmuManieryzmmanieryzmu.
RywPi0oYtbdWE
Spektakularnym powrotem antyku okazał się klasycyzm. W Europie zapanowała moda na wznoszenie kopii antycznych budowli, które powstawały nie tylko w miastach. Bywało, że urządzano rozległe parki, umieszczając w nich posągi mitologicznychMitologicznymitologicznych bogów, łuki triumfalne, świątynie, a nawet ruiny.
R4mm51NpALhoj
Inspiracje rzeźbą starożytną
Rzymianie przedstawiali swych wodzów w sposób realistyczny. Ich rzeźby portretowe oddawały uczucia ukazywanych postaci. Grecy dążyli do ideału piękna ludzkiego ciała, chcąc przedstawić je w iście boskiej postaci. Rzeźbiarz Poliklet ustalił proporcje wysokości głowy do całego ciała, jako 1/6. W klasycznej rzeźbie podobny kanon obowiązuje do dziś. Poliklet jest także autorem zasady kontrapostu. Rzeźbiarz okresu klasycyzmu Włoch, Antonio Canova (czyt. Kanowa) wykonał z marmuru posąg chłopca. Rzeźba ta przedstawiała młodego Henryka Lubomirskiego jako amora. W kulturze to okres oświecenia – przekonania o potędze ludzkiego rozumu, dlatego też w sztuce dominowała tematyka świecka.
RQOsC9jrIqfHS
RakgwrsjvgkKQ
R1Z4EEE8O6yrn
Również wcześniejszy renesans stanowił powrót do cech antycznych w rzeźbie. W tym przypadku osiągnięto jednak równowagę przedstawień mitologicznych, biblijnych i postaci mniej związanych z Kościołem.
Najwcześniejszym nawiązaniem do antyku były płaskorzeźby, które w średniowieczu znalazły miejsce na tablicach ufundowanych do kościołów i opowiadających historie biblijne, tak jak wcześniej pomniki czy tympanonyTympanontympanony antyczne sławiły zwycięstwa i władców.
Malarstwo
W okresie renesansu upowszechniła się technika malowideł na mokrym tynku. To freski, którymi dekorowano ściany i sklepienia. Malowidła ścienne zachowały się w przysypanych popiołem Pompejach, w sąsiedztwie Neapolu. Można zauważyć, że ówcześni twórcy już wtedy stosowali zasady perspektywy, sięgając do mitologicznych opowieści i łącząc rzeczywistość ze światem legendarnym.
Jednym z najchętniej odwiedzanych przez tysiące turystów miejsc jest Kaplica Sykstyńska, w której uwagę przyciąga zwłaszcza sklepienie.
Wybitne dzieło stworzył wszechstronny artysta włoski doby renesansu - Michał Anioł. Fresk wypełniają sceny biblijne i mitologiczne.
REfzGbSZGS14d
W okresie klasycyzmu obrazy oddawały przesłania polityczne, pouczały. W tym celu malarze łączyli rzeczywistość ze światem legendarnym. To dlatego na tle świątyni starożytnej obok postaci mitologicznych artysta umieścił ludzi żyjących w jego czasach.
Antyk w moim mieście
Wysłuchaj teraz dialogu. Kasia wybrała się z dziadkiem na wycieczkę po Poznaniu. Wyprawę zaczęli od zwiedzania Starego Rynku. Kasia szybko dostrzegła coś interesującego.
Zwróć uwagę na śpiew a capellaA capellaa capella w tle. Ten rodzaj muzykowania wykształcił się w XVI w., w epoce renesansu. Zazwyczaj towarzyszył dworskiemu tańcu pawanaPawanapawana.
Echa antyku w Poznaniu
RWJa5vBySJNUd
RcTsjE61HKiQ71
Mozaika jako technika, która przetrwała wieki.
Grecy układali czarno‑białe kompozycje z muszli morskich, potem z odpadów po pracach rzeźbiarskich i kamieniarskich. Tak powstały mozaiki. Rzymianie wyklejali je z maleńkich (wielkości 1 cm) kawałeczków kolorowych kamieni. Umieszczali kolorowe kompozycje na posadzkach lub w miejscach, gdzie w budynku było dużo wilgoci, np. w łaźniach. Często też stanowiły piękną ozdobę w postaci obrazu na ścianach.
RcqFTxVGrU1Lr
Zadania
R1QM20kTLnG6N1
Ćwiczenie 1
W starożytnej Grecji ustaliły się trzy porządki architektoniczne. Sprawdź, czy potrafisz rozpoznać styl klasycznego budynku na podstawie opisu wyglądu kolumn. Połącz w pary styl z odpowiadającymi mu cechami. Style: 1. joński, 2. koryncki. 3. dorycki. Cechy: A. kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina baranie rogi, nazywane ślimacznicami; B. kolumna nie ma bazy, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina okrągłą poduszkę; C. kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina kielich z liści akantu.
W starożytnej Grecji ustaliły się trzy porządki architektoniczne. Sprawdź, czy potrafisz rozpoznać styl klasycznego budynku na podstawie opisu wyglądu kolumn. Połącz w pary styl z odpowiadającymi mu cechami. Style: 1. joński, 2. koryncki. 3. dorycki. Cechy: A. kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina baranie rogi, nazywane ślimacznicami; B. kolumna nie ma bazy, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina okrągłą poduszkę; C. kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina kielich z liści akantu.
W starożytnej Grecji ustaliły się trzy porządki architektoniczne. Sprawdź, czy potrafisz rozpoznać styl klasycznego budynku na podstawie opisu wyglądu kolumn. Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej, połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
Kolumna nie ma bazy, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina okrągłą poduszkę., Kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina baranie rogi, nazywane ślimacznicami., Kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina kielich z liści akantu.
Dorycki
Joński
Koryncki
Źródło: Kamila Neumann.
RD00Yz9OQQrWN1
Ćwiczenie 2
ROvYPYPIIv7Xi1
Ćwiczenie 3
RkK8ftXAcD3ck1
Ćwiczenie 4
R1EeUZkRCFwZ8
Ćwiczenie 5
R1LMkSx1katJS1
Ćwiczenie 6
R5FE0yFYUR0Qu1
Ćwiczenie 7
m0dc3fe144de5d8ec_0000000000290
Słownik pojęć
A capella
A capella
śpiew chóralny na wiele głosów bez towarzyszenia instrumentów.
Architektura
Architektura
sztuka kształtowania obiektów przestrzennych o różnym przeznaczeniu.
Kanon
Kanon
wzorzec obowiązujący w danym czasie, dokładne zasady. Może dotyczyć tekstu, obrazu, rzeźby, architektury i innych dzieł. Np. kanon egipski, kanony mody.
Malarstwo
Malarstwo
dziedzina sztuk plastycznych, w której przy pomocy kolorowych plam i linii tworzy się płaski (dwuwymiarowy) obraz; podlega zasadom właściwym dla danego okresu, ale twórcze poszukiwania artystów prowadzą do nowych kierunków.
Manieryzm
Manieryzm
styl w sztuce przełomu renesansu i baroku. Powstał w ramach delikatnego buntu względem surowych i narzuconych zasad, kanonów odrodzenia. Pochodzi od słowa maniera, które określa własny charakter tworzenia.
Mitologiczny
Mitologiczny
wzięty z mitologii – legendarnych opowieści o bogach, czczonych w starożytności.
Pawana
Pawana
powolny, uroczysty i poważny taniec dworski. Upowszechnił się w XVI w. w Europie. Nazwa pochodzi od pawia, pięknie ubarwionego ptaka.
Recepcja
Recepcja
przyjmowanie, przyswajanie czegoś.
Rzeźba
Rzeźba
dzieło plastyczne trójwymiarowe; dostępne ze wszystkich stron.
Styl
Styl
w sztuce – cechy charakterystyczne dla danego okresu czasu. W przeciwieństwie do epoki, style powracają i bywają modyfikowane.
Tympanon
Tympanon
trójkątne wypełnienie u góry portyku np. nad wejściem do starożytnej świątyni.