Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Ukazuje widok na ruiny zamku. Fotografia wykonana z dużej odległości, aby ukazać całą budowlę. Zamek otacza zieleń, a nad nim rozciąga się pogodne niebo. Na ilustracji umieszczony jest czarny pasek z tekstem: Antyk wiecznie żywy. Recepcja starożytności w dziełach późniejszych epok.
Antyk wiecznie żywy. Recepcja starożytności w dziełach późniejszych epok
Źródło: online-skills.
Ważne daty
ok. IV tys. p.n.e. - V w. n.e. - starożytność
XV w. - XVI w. – renesans. Styl panujący w sztuce: renesansowy
XVI w. - XVIII w. – barok. Styl panujący w sztuce: barokowy
XVIII w. - XIX w. – klasycyzm. Styl panujący w sztuce, m.in.: klasycystyczny
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1MuWi9olq1t91
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills.
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
Nauczysz się
wskazywać przykłady zabytków antyku, będących inspiracją dla artystów późniejszych epok;
objaśniać, w jaki sposób wykorzystywano dorobek starożytnych w kolejnych stuleciach;
definiować pojęcie: manieryzm, pawana, recepcja.
Wstęp
Osiągnięcia antycznej Grecji i Rzymu w różnych dziedzinach sztuki są imponujące. Artyści antyku uprawiali różne dziedziny sztuk plastycznych: architekturę, rzeźbę i malarstwo. Dążyli do doskonałości, wykorzystując matematykę i ustanawiając kanony piękna. Od stuleci antyczna sztuka inspiruje wielu twórców z różnych narodów, czerpią z antycznych wzorców. Przykładem mogą być Amerykanie, którzy tak zafascynowali się siedzibą Ateny, że wybudowali identyczny obiekt u siebie i umieścili w nim replikę posągu bogini.
RYUls9HuEu1aj
Ilustracja interaktywna przedstawia Parthenon Replica w Nashville. Budynek znajduje się na wzgórzu, otoczony jest kolumnadą, nad którą znajduje się belkowanie złożone z fryzu. Fryz podzielony jest na treglify i metopy. Tryglif to element dekoracyjny w postaci prostokątnej płyty stosowany w architekturze starożytnej Grecji i Rzymu. Metopa to prostokątna płyta między tryglifami w architekturze starożytnej Grecji i Rzymu. Nad belkowaniem znajduje się trójkątny tympanon z dekoracją rzeźbiarską.
Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Świątynia służyła do przechowywania posągu wykonanego przez Fidiasza, który pełnił funkcje reprezentowania bogini wśród ateńczyków i nie był rzeźbą kultową. Budowla składała się z pronaosu, naosu (celli), sali dziewic (partenoi) oraz opistodromosu, w którym przechowywano skarbiec Ateny.
Ilustracja interaktywna przedstawia Parthenon Replica w Nashville. Budynek znajduje się na wzgórzu, otoczony jest kolumnadą, nad którą znajduje się belkowanie złożone z fryzu. Fryz podzielony jest na treglify i metopy. Tryglif to element dekoracyjny w postaci prostokątnej płyty stosowany w architekturze starożytnej Grecji i Rzymu. Metopa to prostokątna płyta między tryglifami w architekturze starożytnej Grecji i Rzymu. Nad belkowaniem znajduje się trójkątny tympanon z dekoracją rzeźbiarską.
Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Świątynia służyła do przechowywania posągu wykonanego przez Fidiasza, który pełnił funkcje reprezentowania bogini wśród ateńczyków i nie był rzeźbą kultową. Budowla składała się z pronaosu, naosu (celli), sali dziewic (partenoi) oraz opistodromosu, w którym przechowywano skarbiec Ateny.
1
1. Świątynia służyła do przechowywania posągu wykonanego przez Fidiasza, który pełnił funkcje reprezentowania bogini wśród ateńczyków i nie był rzeźbą kultową. Budowla składała się z pronaosu, naosu (celli), sali dziewic (partenoi) oraz opistodromosu, w którym przechowywano skarbiec Ateny.
Parthenon Replica, Nashville, Stany Zjednoczone, online‑skills, CC BY 3.0
Inspiracje architekturą starożytną
Proporcje w konstrukcji budynków wynikały z bardzo dokładnych obliczeń matematycznych. Ustalono kanony jako wzorce zapewniające sukces. W Grecji najważniejszym elementem były kolumny, które wspierały konstrukcję dachu i nadawały mu rytmicznego szyku. Greckie porządki architektoniczne przyjęły się też w Rzymie.
RM7EilONhFmV6
Na ilustracji przedstawiony jest grecki Partenon. Są to pozostałości po budynku. Na ilustracji widać głównie kolumny, oraz fragment stropu. Zdjęcie wykonane z niskiej pozycji. W tle widać niebieskie niebo z białymi chmurami.
Partenon, Świątynia Ateny, styl klasyczny, 432 p.n.e, Ateny, online-skills, CC BY 3.0
Źródło: onlineskills, licencja: CC BY 3.0.
R1dA4O0PvO9t2
Ilustracja przedstawia dzieło Jeana Auguste Dominique Ingresa pt. „Apoteoza Homera”. W centrum obrazu znajduje Homer siedzący na tronie, u jego stóp siedzi Iliada odziana w czerwoną suknię. Po prawej stronie znajduje się Odyseja w zielonej szacie. Wśród tłumów przyglądających się koronacji Homera autor dzieła umieścił personifikację Starożytności. Kobieta ubrana jest w błękitną szatę. W dolnej części obrazu widzimy malarza Nicolasa Poussina wskazującego palcem na Homera.Nieco wyżej, po lewej od Poussina w czerwonej szacie z księgą w ręku widzimy Dantego, objętego przez postać w białej szacie – to Wergiliusz. Postać w czarnym stroju, trzymająca za rękę Starożytność to prawdopodobnie młody Rafael. Z kolei na prawo od stóp Odysei widać mężczyznę w brązowej szacie, patrzącego wprost na nas - to Moliere. W dłoniach trzyma maskę teatralną. Na obrazie znajduje się także Shakespeare, Herodot, Mozart, Aleksander Wielki, Platon, Perykles, Sofokles i wiele innych postaci.
Jean Auguste Dominique Ingres, „Apoteoza Homera", 1827, Luwr, Paryż, www.wikimedia.org , Domena publiczna
Źródło: online skills.
Rzymianom zawdzięczamy upowszechnienie łuku w architekturze pod postaciami arkady, sklepienia kolebkowego lub kopuły.
Malowano pejzaże i sceny rodzajowe, które były pretekstem do uwiecznienia starożytnych budowli, jak ma to miejsce w olejnym malowidle Louisa de Caullery (czyt. Luisa d Koleri) z doby manieryzmuManieryzmmanieryzmu.
RywPi0oYtbdWE
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Louisa de Caullery „Koloseum - jeden z cudów świata”. Na obrazie znajdują się ruiny Koloseum, słynny Amfiteatr Flawiuszów w Rzymie, o imponujących rozmiarach, ponad połowa budynku już nie istnieje. Po prawej stronie widoczny jest posąg Jowisza oraz jeździec na białym koniu. Kolorystyka obrazu, oparta na dyskretnych harmoniach delikatnych szarości i głębokich błękitów podkreśla monumentalizm i nastrój pół-realności rzymskiej budowli. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią Koloseum, wykonaną nocą. Zdjęcie ukazuje Koloseum, czyli dużą budowlę w kształcie elipsy. Widać cztery kondygnacje, czyli poziomy budowli. Poziom najniższy, przyziemia zbudowano w porządku toskańskim, drugi w porządku jońskim, trzeci w porządku korynckim. Budowla ukazana jest na tle ciemnego, granatowego nieba.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Louisa de Caullery „Koloseum - jeden z cudów świata”. Na obrazie znajdują się ruiny Koloseum, słynny Amfiteatr Flawiuszów w Rzymie, o imponujących rozmiarach, ponad połowa budynku już nie istnieje. Po prawej stronie widoczny jest posąg Jowisza oraz jeździec na białym koniu. Kolorystyka obrazu, oparta na dyskretnych harmoniach delikatnych szarości i głębokich błękitów podkreśla monumentalizm i nastrój pół-realności rzymskiej budowli. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią Koloseum, wykonaną nocą. Zdjęcie ukazuje Koloseum, czyli dużą budowlę w kształcie elipsy. Widać cztery kondygnacje, czyli poziomy budowli. Poziom najniższy, przyziemia zbudowano w porządku toskańskim, drugi w porządku jońskim, trzeci w porządku korynckim. Budowla ukazana jest na tle ciemnego, granatowego nieba.
1
1. Koloseum, 70-72, Rzym
Louis de Caullery, „Koloseum - jeden z cudów świata”, 1604, Muzeum Narodowe w Warszawie, www.cyfrowe.mnw.art.pl, CC by 3.0
Spektakularnym powrotem antyku okazał się klasycyzm. W Europie zapanowała moda na wznoszenie kopii antycznych budowli, które powstawały nie tylko w miastach. Bywało, że urządzano rozległe parki, umieszczając w nich posągi mitologicznychMitologicznymitologicznych bogów, łuki triumfalne, świątynie, a nawet ruiny.
R4mm51NpALhoj
Ilustracja przedstawia Akwedukt na rzece Skierniewce w polskiej wsi Arkadia. Ukazuje ceglany most łączący brzegi rzeczki tuż przy ujściu do wielkiego stawu. Przęsła wykonane są z łuków i ułożone są jedno nad drugim. W tle rosną drzewa, przez które prześwituje niebo. Obiekt wzorowany jest na starożytnych akweduktach. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt ze zdjęciem, które przedstawia Akwedukt Pont du Gard we Francji. Ukazuje trójkondygnacyjny obiekt architektury z prześwitami w formie łuków. Przęsła akweduktu są szerokie, jednakowe na dwóch kondygnacjach. Kondygnacja najwyższa składa się z ciągu bardzo niskich arkad, pozostających w kontraście do dwóch pozostałych. Na pierwszym planie znajduje się rzeka nadbrzeżna roślinność, Tłem jest niebieskie niebo.
Ilustracja przedstawia Akwedukt na rzece Skierniewce w polskiej wsi Arkadia. Ukazuje ceglany most łączący brzegi rzeczki tuż przy ujściu do wielkiego stawu. Przęsła wykonane są z łuków i ułożone są jedno nad drugim. W tle rosną drzewa, przez które prześwituje niebo. Obiekt wzorowany jest na starożytnych akweduktach. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt ze zdjęciem, które przedstawia Akwedukt Pont du Gard we Francji. Ukazuje trójkondygnacyjny obiekt architektury z prześwitami w formie łuków. Przęsła akweduktu są szerokie, jednakowe na dwóch kondygnacjach. Kondygnacja najwyższa składa się z ciągu bardzo niskich arkad, pozostających w kontraście do dwóch pozostałych. Na pierwszym planie znajduje się rzeka nadbrzeżna roślinność, Tłem jest niebieskie niebo.
1
1. Akwedukt Pont du Gard, 26 p.n.e.-16 p.n.e., Francja.
Arkadia - Polska, online‑skills, CC BY 3.0
Inspiracje rzeźbą starożytną
Rzymianie przedstawiali swych wodzów w sposób realistyczny. Ich rzeźby portretowe oddawały uczucia ukazywanych postaci. Grecy dążyli do ideału piękna ludzkiego ciała, chcąc przedstawić je w iście boskiej postaci. Rzeźbiarz Poliklet ustalił proporcje wysokości głowy do całego ciała, jako 1/6. W klasycznej rzeźbie podobny kanon obowiązuje do dziś. Poliklet jest także autorem zasady kontrapostu. Rzeźbiarz okresu klasycyzmu Włoch, Antonio Canova (czyt. Kanowa) wykonał z marmuru posąg chłopca. Rzeźba ta przedstawiała młodego Henryka Lubomirskiego jako amora. W kulturze to okres oświecenia – przekonania o potędze ludzkiego rozumu, dlatego też w sztuce dominowała tematyka świecka.
RQOsC9jrIqfHS
Ilustracja przedstawia rzeźbę Polikleta "Doryforos". Postać jest umięśniona, opiera ciężar ciała na prawej nodze; lewa pozostaje w tyle. Prawej nodze odpowiadała uniesiona lewa ręka, niosąca oszczep oparty na ramieniu, który nie został zachowany. Zależność układu poszczególnych części ciała tworzy harmonijną całość.
Poliklet, Doryforos, 450 p.n.e. - 440 p.n.e., Muzeum Narodowe w Neapolu
RakgwrsjvgkKQ
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Michała Anioła „Dawid”. Ukazuje posąg młodego, całkowicie nagiego mężczyzny. Wyraźnie widać jego umięśnione ciało. Jego bujna fryzura zakrywa mu kark, włosy zaś są lokowane, gęste. Prawe ucho częściowo schowane jest pod włosami. Głowę ma lekko zwróconą w lewą stronę. Usta nie są szerokie, są pełne, górna warga lekko wysuwa się do przodu. Nos jest drobny i smukły. Prawa ręka jest opuszczona wzdłuż ciała, natomiast lewą ma zgiętą i trzyma w dłoni procę. Lewa noga jest lekko wysunięta do przodu, a ciężar ciała spoczywa na prawej nodze. Z tyłu za jego prawą nogą widać kawałek pnia ściętego drzewa.
Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Michał Anioł, twórca renesansowy, wykonał rzeźbę biblijnego Dawida w stylu klasycznym. Rzeźbiarz zainspirował się greckim zamiłowaniem do idealizmu. Twarz nie wyraża emocji, a sylwetka ma pozę zgodną z zasadą kontrapostu, której autorem był grecki rzeźbiarz Poliklet. Ciało Dawida oparte jest na prawej nodze, która jest wyprostowana.
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Michała Anioła „Dawid”. Ukazuje posąg młodego, całkowicie nagiego mężczyzny. Wyraźnie widać jego umięśnione ciało. Jego bujna fryzura zakrywa mu kark, włosy zaś są lokowane, gęste. Prawe ucho częściowo schowane jest pod włosami. Głowę ma lekko zwróconą w lewą stronę. Usta nie są szerokie, są pełne, górna warga lekko wysuwa się do przodu. Nos jest drobny i smukły. Prawa ręka jest opuszczona wzdłuż ciała, natomiast lewą ma zgiętą i trzyma w dłoni procę. Lewa noga jest lekko wysunięta do przodu, a ciężar ciała spoczywa na prawej nodze. Z tyłu za jego prawą nogą widać kawałek pnia ściętego drzewa.
Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Michał Anioł, twórca renesansowy, wykonał rzeźbę biblijnego Dawida w stylu klasycznym. Rzeźbiarz zainspirował się greckim zamiłowaniem do idealizmu. Twarz nie wyraża emocji, a sylwetka ma pozę zgodną z zasadą kontrapostu, której autorem był grecki rzeźbiarz Poliklet. Ciało Dawida oparte jest na prawej nodze, która jest wyprostowana.
Michał Anioł Buonarotti, „Dawid”, 1501-1504, Galleria dell'Accademia, Florencja, Włochy, online-skills, CC BY 3.0
R1Z4EEE8O6yrn
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Antonio Canovy " Henryk Lubomirski jako amor". Ukazuje Lubomirskiego w pełnym akcie, w postawie kontrapostu ze zwróconą głową na prawo. Kontrapost to postawa ciała, w której cały ciężar ciała spoczywa na jednej nodze. W lewej dłoni trzyma oparty o ziemię łuk oraz kołczan ze strzałami. Prawa ręka jest swobodnie opuszczona wzdłuż ciała.
Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: W okresie klasycyzmu (1760-1830) nastąpił powrót do antyku. Bardzo znanym rzeźbiarzem w tym okresie był Włoch Antonio Canova. Na zamówienie księżnej Izabeli Lubomirskiej wykonał posąg jej przybranego syna Henryka. W rzeźbie zastosowana została zasada kontrapostu.
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Antonio Canovy " Henryk Lubomirski jako amor". Ukazuje Lubomirskiego w pełnym akcie, w postawie kontrapostu ze zwróconą głową na prawo. Kontrapost to postawa ciała, w której cały ciężar ciała spoczywa na jednej nodze. W lewej dłoni trzyma oparty o ziemię łuk oraz kołczan ze strzałami. Prawa ręka jest swobodnie opuszczona wzdłuż ciała.
Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: W okresie klasycyzmu (1760-1830) nastąpił powrót do antyku. Bardzo znanym rzeźbiarzem w tym okresie był Włoch Antonio Canova. Na zamówienie księżnej Izabeli Lubomirskiej wykonał posąg jej przybranego syna Henryka. W rzeźbie zastosowana została zasada kontrapostu.
1
1. W okresie klasycyzmu (1760-1830) nastąpił powrót do antyku. Bardzo znanym rzeźbiarzem w tym okresie był Włoch Antonio Canova. Na zamówienie księżnej Izabeli Lubomirskiej wykonał posąg jej przybranego syna Henryka. W rzeźbie zastosowana została zasada kontrapostu.
Antonio Canova, „Książę Henryk Lubomirski jako Amor”, 1786-1788, Galeria Rzeźb zamku w Łańcucie, www.zamek-lancut.pl, CC BY 3.0
Również wcześniejszy renesans stanowił powrót do cech antycznych w rzeźbie. W tym przypadku osiągnięto jednak równowagę przedstawień mitologicznych, biblijnych i postaci mniej związanych z Kościołem.
Najwcześniejszym nawiązaniem do antyku były płaskorzeźby, które w średniowieczu znalazły miejsce na tablicach ufundowanych do kościołów i opowiadających historie biblijne, tak jak wcześniej pomniki czy tympanonyTympanontympanony antyczne sławiły zwycięstwa i władców.
Malarstwo
W okresie renesansu upowszechniła się technika malowideł na mokrym tynku. To freski, którymi dekorowano ściany i sklepienia. Malowidła ścienne zachowały się w przysypanych popiołem Pompejach, w sąsiedztwie Neapolu. Można zauważyć, że ówcześni twórcy już wtedy stosowali zasady perspektywy, sięgając do mitologicznych opowieści i łącząc rzeczywistość ze światem legendarnym.
Jednym z najchętniej odwiedzanych przez tysiące turystów miejsc jest Kaplica Sykstyńska, w której uwagę przyciąga zwłaszcza sklepienie.
Wybitne dzieło stworzył wszechstronny artysta włoski doby renesansu - Michał Anioł. Fresk wypełniają sceny biblijne i mitologiczne.
REfzGbSZGS14d
Ilustracja przedstawia freski na suficie kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Kompozycja jest skupiona wokół postaci Chrystusa jako sędziego. Towarzyszy mu Matka Boska. Wokół zgromadzeni są święci, część z nich trzyma narzędzia swojej męczeńskiej śmierci. Po prawej stronie ukazany jest św. Piotr z kluczami, poniżej święty Bartłomiej z nożem w ręku i skórą będącą autoportretem Michała Anioła, a na lewo od Bartłomieja – św. Wawrzyniec z rusztem. W górnej części obrazu unoszą się aniołowie trzymający narzędzia Męki Pańskiej. Poniżej centralnej sceny artysta umieścił jedenaście aniołów bez skrzydeł grających na trąbach. W dole, po lewej stronie ukazani są powstający z grobu zmarli. Pomagając sobie nawzajem wznoszą się coraz wyżej. Dół po stronie prawej ukazuje scenę strącania do piekieł potępionych przewiezionych na łodzi Charona. W górnej części malowidła zdobiące sklepienie opowiadają historię ludzkości od stworzenia świata, przez grzech pierworodny aż do biblijnego Potopu.
Michał Anioł, freski Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie, XVI w., online-skills, CC BY 3.0
W okresie klasycyzmu obrazy oddawały przesłania polityczne, pouczały. W tym celu malarze łączyli rzeczywistość ze światem legendarnym. To dlatego na tle świątyni starożytnej obok postaci mitologicznych artysta umieścił ludzi żyjących w jego czasach.
Antyk w moim mieście
Wysłuchaj teraz dialogu. Kasia wybrała się z dziadkiem na wycieczkę po Poznaniu. Wyprawę zaczęli od zwiedzania Starego Rynku. Kasia szybko dostrzegła coś interesującego.
Zwróć uwagę na śpiew a capellaA capellaa capella w tle. Ten rodzaj muzykowania wykształcił się w XVI w., w epoce renesansu. Zazwyczaj towarzyszył dworskiemu tańcu pawanaPawanapawana.
Echa antyku w Poznaniu
RWJa5vBySJNUd
RcTsjE61HKiQ71
Ilustracja interaktywna przedstawia Ratusz w Poznaniu. Elewacja ratusza ma jednolity stylowy, renesansowy charakter. Fasada frontowa składa się z trójkondygnacyjnej, arkadowej loggii, nad którą wznoszą się trzy wieżyczki. Pomiędzy parterem, a pierwszym piętrem biegnie fryz z łacińskim tekstem. Fasadę zdobi poczet królów z dynastii Jagiellonów od Władysława II Jagiełły i Jadwigi Andegaweńskiej po Zygmunta II Augusta. W tle znajduje się wieżyczka z zegarem połączonym z mechanizmem koziołków, czyli rzeźb znajdujących się w zegarowej wieży, które w południe wychodzą i przez minutę uderzają się rogami. Wieża zwieńczono klasycystycznym hełmem na szczycie, którego umieszczono białego orła.
Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Perła renesansu – Ratusz na Starym Rynku w Poznaniu. Dawna siedziba władz miejskich. Renesans to powrót do wzorów antycznych.
Podparcie rzymskiego arkadowego łuku greckimi kolumnami (zamiast grubych murowanych słupów) to pomysł architekta Filippa Brunelleschiego. Pierwszy raz zastosowany we Florencji, bardzo szeroko upowszechnił się w Europie.
Ilustracja interaktywna przedstawia Ratusz w Poznaniu. Elewacja ratusza ma jednolity stylowy, renesansowy charakter. Fasada frontowa składa się z trójkondygnacyjnej, arkadowej loggii, nad którą wznoszą się trzy wieżyczki. Pomiędzy parterem, a pierwszym piętrem biegnie fryz z łacińskim tekstem. Fasadę zdobi poczet królów z dynastii Jagiellonów od Władysława II Jagiełły i Jadwigi Andegaweńskiej po Zygmunta II Augusta. W tle znajduje się wieżyczka z zegarem połączonym z mechanizmem koziołków, czyli rzeźb znajdujących się w zegarowej wieży, które w południe wychodzą i przez minutę uderzają się rogami. Wieża zwieńczono klasycystycznym hełmem na szczycie, którego umieszczono białego orła.
Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Perła renesansu – Ratusz na Starym Rynku w Poznaniu. Dawna siedziba władz miejskich. Renesans to powrót do wzorów antycznych.
Podparcie rzymskiego arkadowego łuku greckimi kolumnami (zamiast grubych murowanych słupów) to pomysł architekta Filippa Brunelleschiego. Pierwszy raz zastosowany we Florencji, bardzo szeroko upowszechnił się w Europie.
Giovanni Battista di Quadro (architekt), Ratusz w Poznaniu, 1550-1560, online-skills, CC BY 3.0
Mozaika jako technika, która przetrwała wieki.
Grecy układali czarno‑białe kompozycje z muszli morskich, potem z odpadów po pracach rzeźbiarskich i kamieniarskich. Tak powstały mozaiki. Rzymianie wyklejali je z maleńkich (wielkości 1 cm) kawałeczków kolorowych kamieni. Umieszczali kolorowe kompozycje na posadzkach lub w miejscach, gdzie w budynku było dużo wilgoci, np. w łaźniach. Często też stanowiły piękną ozdobę w postaci obrazu na ścianach.
RcqFTxVGrU1Lr
Ilustracja interaktywna przedstawia mozaikową ławkę w Barcelonie autorstwa Antoniego Gaudiego. Ławka jest w kształcie węża morskiego, wije się na dachu pawilonu i przypomina ceramiczną, wielobarwną mozaikę. W dziele przeważa kolor niebieski. W tle fotografii widoczne jest miasto oraz morze.
Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Ławka z potłuczonych płytek ceramicznych. Kataloński artysta Antoni Gaudí zaprojektował tę ławkę na początku XX w. jako jeden z elementów własnego parku, który znajduje się w Barcelonie. Technika układania podobna jak w starożytności; mozaika składa się z większych elementów, zaś umiejętny dobór żywych kolorów przyciąga uwagę oglądającego. Gaudi tworzył w stylu secesyjnym, pod dużym wpływem kultury Katalonii.
Ilustracja interaktywna przedstawia mozaikową ławkę w Barcelonie autorstwa Antoniego Gaudiego. Ławka jest w kształcie węża morskiego, wije się na dachu pawilonu i przypomina ceramiczną, wielobarwną mozaikę. W dziele przeważa kolor niebieski. W tle fotografii widoczne jest miasto oraz morze.
Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Ławka z potłuczonych płytek ceramicznych. Kataloński artysta Antoni Gaudí zaprojektował tę ławkę na początku XX w. jako jeden z elementów własnego parku, który znajduje się w Barcelonie. Technika układania podobna jak w starożytności; mozaika składa się z większych elementów, zaś umiejętny dobór żywych kolorów przyciąga uwagę oglądającego. Gaudi tworzył w stylu secesyjnym, pod dużym wpływem kultury Katalonii.
Antonio Gaudi, Mozaikowa ławka w parku Güell, 1922, Barcelona, Hiszpania, online-skills, CC BY 3.0
Zadania
R1QM20kTLnG6N1
Ćwiczenie 1
W starożytnej Grecji ustaliły się trzy porządki architektoniczne. Sprawdź, czy potrafisz rozpoznać styl klasycznego budynku na podstawie opisu wyglądu kolumn. Połącz w pary styl z odpowiadającymi mu cechami. Style: 1. joński, 2. koryncki. 3. dorycki. Cechy: A. kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina baranie rogi, nazywane ślimacznicami; B. kolumna nie ma bazy, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina okrągłą poduszkę; C. kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina kielich z liści akantu.
W starożytnej Grecji ustaliły się trzy porządki architektoniczne. Sprawdź, czy potrafisz rozpoznać styl klasycznego budynku na podstawie opisu wyglądu kolumn. Połącz w pary styl z odpowiadającymi mu cechami. Style: 1. joński, 2. koryncki. 3. dorycki. Cechy: A. kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina baranie rogi, nazywane ślimacznicami; B. kolumna nie ma bazy, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina okrągłą poduszkę; C. kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina kielich z liści akantu.
W starożytnej Grecji ustaliły się trzy porządki architektoniczne. Sprawdź, czy potrafisz rozpoznać styl klasycznego budynku na podstawie opisu wyglądu kolumn. Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej, połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
Kolumna nie ma bazy, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina okrągłą poduszkę., Kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina baranie rogi, nazywane ślimacznicami., Kolumna posiada bazę, trzon jest żłobkowany wzdłuż, głowica przypomina kielich z liści akantu.
Dorycki
Joński
Koryncki
Źródło: Kamila Neumann.
RD00Yz9OQQrWN1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytanie. Na czym polega architektura, malarstwo i rzeźba? Dopasuj do dziedzin ich definicje. Dziedziny sztuki: 1. Architektura, 2. Rzeźba, 3. Malarstwo. Definicje: A. Dzieło plastyczne trójwymiarowe; dostępne ze wszystkich stron. B. Dziedzina sztuk plastycznych, w której przy pomocy kolorowych plam i linii tworzy się płaski (dwuwymiarowy) obraz. C. Sztuka kształtowania obiektów przestrzennych o różnym przeznaczeniu.
Odpowiedz na pytanie. Na czym polega architektura, malarstwo i rzeźba? Dopasuj do dziedzin ich definicje. Dziedziny sztuki: 1. Architektura, 2. Rzeźba, 3. Malarstwo. Definicje: A. Dzieło plastyczne trójwymiarowe; dostępne ze wszystkich stron. B. Dziedzina sztuk plastycznych, w której przy pomocy kolorowych plam i linii tworzy się płaski (dwuwymiarowy) obraz. C. Sztuka kształtowania obiektów przestrzennych o różnym przeznaczeniu.
Istnieje wiele dziedzin sztuki. Sprawdź, czy wiesz na czym polega architektura, malarstwo i rzeźba. Dopasuj do słów ich definicje.
Sztuka kształtowania obiektów przestrzennych o różnym przeznaczeniu., Sztuka kształtowania obiektów przestrzennych o różnym przeznaczeniu., Dzieło plastyczne trójwymiarowe; dostępne ze wszystkich stron., Dziedzina sztuk plastycznych, w której przy pomocy kolorowych plam i linii tworzy się płaski (dwuwymiarowy) obraz., Dziedzina sztuk plastycznych, w której przy pomocy kolorowych plam i linii tworzy się płaski (dwuwymiarowy) obraz., Dzieło plastyczne trójwymiarowe; dostępne ze wszystkich stron.
Do dzieł dobierz dziedzinę sztuki, którą reprezentują. Dzieła: 1. Antonio Canova, „Książę Henryk Lubomirski jako Amor”, 2. Michał Anioł Buonarotti, „Sąd Ostateczny”, 3. Antonio Gaudi, Ławka w parku Güell. Dziedziny sztuki: A. mozaika, B. rzeźba, C. fresk.
Do dzieł dobierz dziedzinę sztuki, którą reprezentują. Dzieła: 1. Antonio Canova, „Książę Henryk Lubomirski jako Amor”, 2. Michał Anioł Buonarotti, „Sąd Ostateczny”, 3. Antonio Gaudi, Ławka w parku Güell. Dziedziny sztuki: A. mozaika, B. rzeźba, C. fresk.
RkK8ftXAcD3ck1
Ćwiczenie 4
Do dzieł dobierz styl, który reprezentują. Dzieła: 1. Jean Auguste Dominique Ingres, „Apoteoza Homera, 2. Michał Anioł Buonarotti, „Dawid”, 3. Partenon. Style: A. antyczna Grecja, B. klasycyzm, C. renesans.
Do dzieł dobierz styl, który reprezentują. Dzieła: 1. Jean Auguste Dominique Ingres, „Apoteoza Homera, 2. Michał Anioł Buonarotti, „Dawid”, 3. Partenon. Style: A. antyczna Grecja, B. klasycyzm, C. renesans.
Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i dopasuj do nich styl w sztuce.
klasycyzm, renesans, antyczna Grecja, renesans
.................
.................
.................
.................
R1EeUZkRCFwZ8
Ćwiczenie 5
Zaznacz cechy antyczne "Dawida" Michała Anioła.
postawa kontrapostu
ukazany w ruchu
podkreślone mięśnie
widoczna faktura sprawiająca wrażenie
R1LMkSx1katJS1
Ćwiczenie 6
Do dzieł dopasuj ich antyczne inspiracje. Dzieło 1. Freski Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej, inspiracje: A. Kontrapost – grecki kanon rzeźbiarski, B. Mozaika grecka i rzymska, C. Starożytne malarstwo ścienne, D. Architektoniczne kanony Grecji i Rzymu. Dzieło 2. Antonio Gaudi, Mozaikowa ławka w parku Güell, inspiracje: A. Kontrapost – grecki kanon rzeźbiarski, B. Mozaika grecka i rzymska, C. Starożytne malarstwo ścienne, D. Architektoniczne kanony Grecji i Rzymu. Dzieło 3. Giovanni Battista di Quadro „Ratusz w Poznaniu”, inspiracje: A. Kontrapost – grecki kanon rzeźbiarski, B. Mozaika grecka i rzymska, C. Starożytne malarstwo ścienne, D. Architektoniczne kanony Grecji i Rzymu. Dzieło 4. Michał Anioł "Dawid", inspiracje: A. Kontrapost – grecki kanon rzeźbiarski, B. Mozaika grecka i rzymska, C. Starożytne malarstwo ścienne, D. Architektoniczne kanony Grecji i Rzymu.
Do dzieł dopasuj ich antyczne inspiracje. Dzieło 1. Freski Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej, inspiracje: A. Kontrapost – grecki kanon rzeźbiarski, B. Mozaika grecka i rzymska, C. Starożytne malarstwo ścienne, D. Architektoniczne kanony Grecji i Rzymu. Dzieło 2. Antonio Gaudi, Mozaikowa ławka w parku Güell, inspiracje: A. Kontrapost – grecki kanon rzeźbiarski, B. Mozaika grecka i rzymska, C. Starożytne malarstwo ścienne, D. Architektoniczne kanony Grecji i Rzymu. Dzieło 3. Giovanni Battista di Quadro „Ratusz w Poznaniu”, inspiracje: A. Kontrapost – grecki kanon rzeźbiarski, B. Mozaika grecka i rzymska, C. Starożytne malarstwo ścienne, D. Architektoniczne kanony Grecji i Rzymu. Dzieło 4. Michał Anioł "Dawid", inspiracje: A. Kontrapost – grecki kanon rzeźbiarski, B. Mozaika grecka i rzymska, C. Starożytne malarstwo ścienne, D. Architektoniczne kanony Grecji i Rzymu.
.................
.................
.................
.................
R5FE0yFYUR0Qu1
Ćwiczenie 7
Wybierz zdanie, które najlepiej określa pojęcie stylu w sztuce.
Zamknięty okres w sztuce.
Cechy w sztuce, charakterystyczne dla danego okresu.
Wybór techniki malarskiej.
Źródło: Kamila Neumann.
m0dc3fe144de5d8ec_0000000000290
Słownik pojęć
A capella
A capella
śpiew chóralny na wiele głosów bez towarzyszenia instrumentów.
Architektura
Architektura
sztuka kształtowania obiektów przestrzennych o różnym przeznaczeniu.
Kanon
Kanon
wzorzec obowiązujący w danym czasie, dokładne zasady. Może dotyczyć tekstu, obrazu, rzeźby, architektury i innych dzieł. Np. kanon egipski, kanony mody.
Malarstwo
Malarstwo
dziedzina sztuk plastycznych, w której przy pomocy kolorowych plam i linii tworzy się płaski (dwuwymiarowy) obraz; podlega zasadom właściwym dla danego okresu, ale twórcze poszukiwania artystów prowadzą do nowych kierunków.
Manieryzm
Manieryzm
styl w sztuce przełomu renesansu i baroku. Powstał w ramach delikatnego buntu względem surowych i narzuconych zasad, kanonów odrodzenia. Pochodzi od słowa maniera, które określa własny charakter tworzenia.
Mitologiczny
Mitologiczny
wzięty z mitologii – legendarnych opowieści o bogach, czczonych w starożytności.
Pawana
Pawana
powolny, uroczysty i poważny taniec dworski. Upowszechnił się w XVI w. w Europie. Nazwa pochodzi od pawia, pięknie ubarwionego ptaka.
Recepcja
Recepcja
przyjmowanie, przyswajanie czegoś.
Rzeźba
Rzeźba
dzieło plastyczne trójwymiarowe; dostępne ze wszystkich stron.
Styl
Styl
w sztuce – cechy charakterystyczne dla danego okresu czasu. W przeciwieństwie do epoki, style powracają i bywają modyfikowane.
Tympanon
Tympanon
trójkątne wypełnienie u góry portyku np. nad wejściem do starożytnej świątyni.
Źródło:
m0dc3fe144de5d8ec_0000000000307
Galeria dzieł sztuki
RE0I2xrMXAP3v
Ilustracja przedstawia Parthenon Replica w Nashville. Budynek znajduje się na wzgórzu, otoczony jest kolumnadą, nad którą znajduje się belkowanie złożone z fryzu. Fryz podzielony jest na treglify i metopy. Tryglif to element dekoracyjny w postaci prostokątnej płyty stosowany w architekturze starożytnej Grecji i Rzymu. Metopa to prostokątna płyta między tryglifami w architekturze starożytnej Grecji i Rzymu. Nad belkowaniem znajduje się trójkątny tympanon z dekoracją rzeźbiarską.
P-106-FOTO1
Parthenon Replica, Nashville, Stany Zjednoczone, online-skills, CC BY 3.0
RM7EilONhFmV6
Na ilustracji przedstawiony jest grecki Partenon. Są to pozostałości po budynku. Na ilustracji widać głównie kolumny, oraz fragment stropu. Zdjęcie wykonane z niskiej pozycji. W tle widać niebieskie niebo z białymi chmurami.
Partenon, Świątynia Ateny, styl klasyczny, 432 p.n.e, Ateny, online-skills, CC BY 3.0
Źródło: onlineskills, licencja: CC BY 3.0.
R1MKbPq0irvnQ
Ilustracja przedstawia dzieło Louisa de Caullery „Koloseum - jeden z cudów świata”. Na obrazie znajdują się ruiny Koloseum, słynny Amfiteatr Flawiuszów w Rzymie, o imponujących rozmiarach, ponad połowa budynku już nie istnieje. Po prawej stronie widoczny jest posąg Jowisza oraz jeździec na białym koniu. Kolorystyka obrazu, oparta na dyskretnych harmoniach delikatnych szarości i głębokich błękitów podkreśla monumentalizm i nastrój pół-realności rzymskiej budowli.
P-106-FOTO3
Louis de Caullery, „Koloseum - jeden z cudów świata”, 1604, Muzeum Narodowe w Warszawie, www.cyfrowe.mnw.art.pl, CC by 3.0
R149LF1oktrgz
Ilustracja przedstawia Akwedukt na rzece Skierniewce w polskiej wsi Arkadia. Ukazuje ceglany most łączący brzegi rzeczki tuż przy ujściu do wielkiego stawu. Przęsła wykonane są z łuków i ułożone są jedno nad drugim. W tle rosną drzewa, przez które prześwituje niebo. Obiekt wzorowany jest na starożytnych akweduktach.
P-106-FOTO4
Arkadia - Polska, online-skills, CC BY 3.0
REfzGbSZGS14d
Ilustracja przedstawia freski na suficie kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Kompozycja jest skupiona wokół postaci Chrystusa jako sędziego. Towarzyszy mu Matka Boska. Wokół zgromadzeni są święci, część z nich trzyma narzędzia swojej męczeńskiej śmierci. Po prawej stronie ukazany jest św. Piotr z kluczami, poniżej święty Bartłomiej z nożem w ręku i skórą będącą autoportretem Michała Anioła, a na lewo od Bartłomieja – św. Wawrzyniec z rusztem. W górnej części obrazu unoszą się aniołowie trzymający narzędzia Męki Pańskiej. Poniżej centralnej sceny artysta umieścił jedenaście aniołów bez skrzydeł grających na trąbach. W dole, po lewej stronie ukazani są powstający z grobu zmarli. Pomagając sobie nawzajem wznoszą się coraz wyżej. Dół po stronie prawej ukazuje scenę strącania do piekieł potępionych przewiezionych na łodzi Charona. W górnej części malowidła zdobiące sklepienie opowiadają historię ludzkości od stworzenia świata, przez grzech pierworodny aż do biblijnego Potopu.
Michał Anioł, freski Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie, XVI w., online-skills, CC BY 3.0
R1dA4O0PvO9t2
Ilustracja przedstawia dzieło Jeana Auguste Dominique Ingresa pt. „Apoteoza Homera”. W centrum obrazu znajduje Homer siedzący na tronie, u jego stóp siedzi Iliada odziana w czerwoną suknię. Po prawej stronie znajduje się Odyseja w zielonej szacie. Wśród tłumów przyglądających się koronacji Homera autor dzieła umieścił personifikację Starożytności. Kobieta ubrana jest w błękitną szatę. W dolnej części obrazu widzimy malarza Nicolasa Poussina wskazującego palcem na Homera.Nieco wyżej, po lewej od Poussina w czerwonej szacie z księgą w ręku widzimy Dantego, objętego przez postać w białej szacie – to Wergiliusz. Postać w czarnym stroju, trzymająca za rękę Starożytność to prawdopodobnie młody Rafael. Z kolei na prawo od stóp Odysei widać mężczyznę w brązowej szacie, patrzącego wprost na nas - to Moliere. W dłoniach trzyma maskę teatralną. Na obrazie znajduje się także Shakespeare, Herodot, Mozart, Aleksander Wielki, Platon, Perykles, Sofokles i wiele innych postaci.
Jean Auguste Dominique Ingres, „Apoteoza Homera", 1827, Luwr, Paryż, www.wikimedia.org , Domena publiczna
Źródło: online skills.
RrImFbDuUdqXD
Ilustracja interaktywna przedstawia mozaikową ławkę w Barcelonie autorstwa Antoniego Gaudiego. Ławka jest w kształcie węża morskiego, wije się na dachu pawilonu i przypomina ceramiczną, wielobarwną mozaikę. W dziele przeważa kolor niebieski. W tle fotografii widoczne jest miasto oraz morze.
Antonio Gaudi, Mozaikowa ławka w parku Güell, 1922, Barcelona, Hiszpania, online-skills, CC BY 3.0
R18E3KN1Hzd2E
Ilustracja interaktywna przedstawia Ratusz w Poznaniu. Elewacja ratusza ma jednolity stylowy, renesansowy charakter. Fasada frontowa składa się z trójkondygnacyjnej, arkadowej loggii, nad którą wznoszą się trzy wieżyczki. Pomiędzy parterem, a pierwszym piętrem biegnie fryz z łacińskim tekstem. Fasadę zdobi poczet królów z dynastii Jagiellonów od Władysława II Jagiełły i Jadwigi Andegaweńskiej po Zygmunta II Augusta. W tle znajduje się wieżyczka z zegarem połączonym z mechanizmem koziołków, czyli rzeźb znajdujących się w zegarowej wieży, które w południe wychodzą i przez minutę uderzają się rogami. Wieża zwieńczono klasycystycznym hełmem na szczycie, którego umieszczono białego orła.
Giovanni Battista di Quadro (architekt), Ratusz w Poznaniu, 1550-1560, online-skills, CC BY 3.0
R1b7wA8gVxsV6
Ilustracja przedstawia rzeźbę Antonio Canovy " Henryk Lubomirski jako amor". Ukazuje Lubomirskiego w pełnym akcie, w postawie kontrapostu ze zwróconą głową na prawo. Kontrapost to postawa ciała, w której cały ciężar ciała spoczywa na jednej nodze. W lewej dłoni trzyma oparty o ziemię łuk oraz kołczan ze strzałami. Prawa ręka jest swobodnie opuszczona wzdłuż ciała.
P-106-FOTO5
Antonio Canova, „Książę Henryk Lubomirski jako Amor”, 1786-1788, Galeria Rzeźb zamku w Łańcucie, www.zamek-lancut.pl, CC BY 3.0
R1RD2gYbBIQ2l
Ilustracja przedstawia rzeźbę Michała Anioła „Dawid”. Ukazuje posąg młodego, całkowicie nagiego mężczyzny. Wyraźnie widać jego umięśnione ciało. Jego bujna fryzura zakrywa mu kark, włosy zaś są lokowane, gęste. Prawe ucho częściowo schowane jest pod włosami. Głowę ma lekko zwróconą w lewą stronę. Usta nie są szerokie, są pełne, górna warga lekko wysuwa się do przodu. Nos jest drobny i smukły. Prawa ręka jest opuszczona wzdłuż ciała, natomiast lewą ma zgiętą i trzyma w dłoni procę. Lewa noga jest lekko wysunięta do przodu, a ciężar ciała spoczywa na prawej nodze. Z tyłu za jego prawą nogą widać kawałek pnia ściętego drzewa.
Michał Anioł Buonarotti, „Dawid”, 1501-1504, Galleria dell'Accademia, Florencja, Włochy, online-skills, CC BY 3.0
RQOsC9jrIqfHS
Ilustracja przedstawia rzeźbę Polikleta "Doryforos". Postać jest umięśniona, opiera ciężar ciała na prawej nodze; lewa pozostaje w tyle. Prawej nodze odpowiadała uniesiona lewa ręka, niosąca oszczep oparty na ramieniu, który nie został zachowany. Zależność układu poszczególnych części ciała tworzy harmonijną całość.
Poliklet, Doryforos, 450 p.n.e. - 440 p.n.e., Muzeum Narodowe w Neapolu