Aplikacje konsolowe - scenariusz lekcji
Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Aplikacje konsolowe.
Cele wyrażone operacyjnie:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
podać definicję programowania strukturalnego i zdarzeniowego;
wymienić różnice pomiędzy programowaniem strukturalnym a sterowanym zdarzeniami;
wymienić metody pozwalające na wprowadzanie i wyprowadzanie danych w aplikacjach konsolowych;
podać strukturę kodu aplikacji konsolowej;
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
wskazać w kodzie programu różnicę między programowaniem strukturalnym a zdarzeniowym;
utworzyć projekt aplikacji konsolowej;
testować i uruchamiać aplikacje konsolowe;
stosować metody klasy Console do wprowadzania i wyprowadzania danych (Read, ReadLine, Write, WriteLine);
wprowadzać dane do aplikacji konsolowej (z klawiatury, pliku tekstowego, losowo);
wykorzystać operator Mod do sprawdzenia parzystości liczby;
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym MS VB .NET;
zestawy zadań i scenariusze do nich; materiały dostępne w portalu www.programuj.edu.pl;
e‑podręcznik, rozdział 10: Aplikacje konsolowe; materiały dostępne w portalu www.programuj.edu.pl.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym MS VB .NET i PowerPoint;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | Czynności organizacyjne (2 min) | ||
Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji (3 min) |
| ||
Faza realizacyjna | Wprowadzenie do pracy w trybie konsoli (5 min) |
| |
| E‑podręcznik: strona 10.1 | ||
Utworzenie projektu aplikacji konsolowej sprawdzającej parzystość liczby (5 min) |
| E‑podręcznik:strona 10.2, strona 10.3 | |
| E‑podręcznik: strona 10.4 Zadanie1_10E‑podręcznik: strona 10.5 przykład1 | ||
Programowanie sterowane zdarzeniami i strukturalne (5 min) |
| E‑podręcznik: strona 10.1 | |
Modyfikacja programu parzysta - wczytywanie danych z pliku i zapisywanie wyniku do pliku (5 min) |
| Zadanie3_10 E‑podręcznik: strona 10.5 przykład3 | |
Utworzenie aplikacji konsolowej do generowania liter na ekranie konsoli (15 min) |
| Zadanie5_10 E‑podręcznik: strona 10.8 przykład | |
Faza podsumowująca | Podsumowanie i zadanie pracy domowej (5 min) |
|
Bibliografia
[1] Gantenbein H., Dunn G., Kalani A., Payne Ch., Thangarathinam T., MS Visual Basic.NET 2003 Księga eksperta, Helion, Gliwice 2006.
[2] Kimmel P., Visual Basic.NET Księga eksperta, Helion, Gliwice 2003.
[3] MacDonald M., MS Visual Basic .NET księga przykładów, MicrosoftPress, Warszawa 2004.
[4] Mackenzie D., Shakery K., Visual Basic .NET dla każdego, Helion, Gliwice 2002.
Załączniki
Zadanie domowe
Utworzyć aplikację konsolową służącą do badania, czy wczytana liczba jest nieparzysta i podzielna przez 7.
Czas trwania lekcji:
1 x 45 minut