RBxRZUzfAAZ6Y
Fotografia przedstawia widok na Partenon na Akropolu. Konstrukcja budynku, która jest oparta na dużych, pionowych kolumnach w beżowym kolorze. Górna oraz środkowa część jest pozbawiona dachu. Całość znajduje się na tle niebieskiego nieba z delikatnymi białymi chmurami.

Architektura starożytna

Widok na Partenon na Akropolu, ok. V w. p.n.e, Ateny, Grecja, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Widok na Partenon na Akropolu, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Zanim rozwinęła się architektura starożytna, ludzie mieszkali w pokrytych skórą chatach, opartych na konstrukcji szkieletowo‑kostnej. Tysiące lat później osady ludzkie przekształciły się w ufortyfikowane mury z mułowej cegły, otaczające prostokątne bryły z przebitymi otworami wentylacyjnymi, pełniącymi jednocześnie rolę dostępu do światła słonecznego. Ubita ziemia była wykorzystywana w budownictwie już od tysięcy lat, a dowody jej użycia sięgają epoki neolitu. Technika ta powszechnie stosowana była zwłaszcza w Chinach – używano jej zarówno do budowy obiektów monumentalnych, np. do Wielkiego Muru, jak i do architektury ludowej.

Ruiny starożytnych budowli świadczą o rozwoju cywilizacyjnym. Dzięki nim możemy dowiedzieć się o sposobie budowy i użytych materiałach. Współczesne techniki pozwalają na zrekonstruowanie tych cudów architektury, a to pozwala lepiej zrozumieć kultury, które je stworzyły.

Nauczysz się
  • Omawiać architekturę wybranych cywilizacji starożytnych.

  • Określać rolę architektury dla rozwoju poszczególnych kultur.

  • Wskazywać na planie miast ważniejsze budowle.

  • Analizować plany i bryłę budowli.

  • Nazywać detale architektoniczne.

  • Rozpoznawać budowle na podstawie ich fotografii i planów.

Architektura_starozytnej_Mezopotamii

Architektura starożytnej Mezopotamii

Mezopotamia oznacza w języku greckim „międzyrzecze”, określano tak tereny Azji Zachodniej, położonej między Tygrysem a Eufratem. Sztuka tego regionu rozwijała się niemal równolegle z państwem egipskim, od ok. 3750 p.n.e. 539 p.n.e., chociaż nie był to rozwój jednolity, gdyż wpływ na nią wywierały coraz to inne narody, plemiona, kultury i religie. Mówiąc o Mezopotamii, należy rozumieć ją jako kulturę: Sumerów, Akadyjczyków, Babilończyków, Asyryjczyków.

Zigguraty [czytaj: zikkuraty]

Budowle Mezopotamii na początku wznoszono z gliny i trzciny, potem z cegły suszonej, hartowanej lub wypalanej, a jako spoiwa używano smoły bitumicznej. Najbardziej charakterystycznym obiektem architektury Mezopotamii jest ZigguratZiggurat [czytaj: zikkurat]Ziggurat [czytaj: zikkurat], czyli budowla sakralna o podstawie prostokąta lub kwadratu, często składająca się z kilku tarasów, umieszczonych schodkowo i zwężających się ku górze.

Przykładem takiego obiektu jest Ziggurat [czytaj: zikkurat] z Ur, starożytnym mieście w południowej Mezopotamii, w XXI wieku p.n.e. stolicy imperium III dynastii z Ur. Ziggurat [czytaj: zikkurat] poświęcony był bogu księżyca Nannie [czytaj: nanie]. Pierwotnie składał się z trzech tarasów, a na górze znajdowało się sanktuarium, do którego prowadziły schody. Obok Zigguratu [czytaj: zikkuratu] stała świątynia poświęcona bogini Ningal wraz ze skarbcem Enunmah [czytaj: enuma], a w południowej części dzielnicy usytuowany został pałac królewski Ehursag [czytaj: ełrsak].

RZ0W54Yfxbeso
Widok na częściowo zrekonstruowany Ziggurat, ok. 2010 r. p.n.e. Ur, dzisiejszy Al‑Muqaiyar, Irak, wikimedia.org, CC BY 2.0, fotografia: Michael Lubinski [czytaj: majkel lubinski]
Źródło: Michael Lubinski, Widok na częściowo zrekonstruowany Ziggurat w Ur, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ziggarut_of_Ur_-_M.Lubinski.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY-SA 2.0.

Miasta‑państwa – schemat budowy

Po upadku sumero‑akkadów w wyniku najazdu Elamitów powstało kilka państw‑miast, wśród których silnym architektonicznie okazał się Babilon. Do otoczonego murami, czworobocznego miasta prowadziło osiem bram. We wschodniej części usytuowane były świątynie, a w południowej – pałace.

Najsłynniejszym zabytkiem Babilonu jest Brama Isztar z licowanej, glazurowanej w kolorze niebieskim lapis‑lazuliLapis‑lazulilapis‑lazuli cegły, z czteroma wieżami na planie kwadratu, na której znajdują się wizerunki zwierząt, symbolizujące poszczególne bóstwa: węże‑smoki – Marduka, byki – Adada i lwy –Isztar. Wzniesiona za panowania króla Nabuchodonozora II i poświęcona była bogini Isztar. Brama zakończona jest krenelażemKrenelażkrenelażem i pełniła funkcję obronną.

RXnAqx6F18m2F
Fragment dioramy przedstawiającej Bramę Isztar i drogę procesyjną – model, 2007, Muzeum Pergamońskie, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna, fotografia: Gryffindor
Źródło: Gryffindor, Fragment dioramy przedstawiającej Bramę Isztar i drogę procesyjną – model, fotografia, Muzeum Pergamońskie, Berlin, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Pergamon_Museum_Berlin_2007110.jpg [dostęp 26.02.2021], domena publiczna.

Dojście Asyrii do władzy nadało witalności architekturze Mezopotamii. Ogromne pałace podkreślają zainteresowanie budownictwem świeckim i odzwierciedlają wielkość królów asyryjskich.

Po reorganizacji państwa coraz bardziej rozwija się inżynieria budowlana – budowane są tamy, kanały, urządzenia nawadniające, forteceFortecafortece i mury obronne otaczające miasta.

Powstają liczne zespoły świątynno‑pałacowe. Ich bramy flankowane są przez kolosalne rzeźby portalowePortalportalowe z kamienia, a ich wewnętrzne komnaty zdobią malarskie płaskorzeźby wyryte na pionowych kamiennych płytach lub ortostatachOrtostatyortostatach. Usytuowane były na rozległych, często sztucznie usypanych i fortyfikacyjnych tarasachTarastarasach, a ich integralną część stanowiły budowle sakralne.

Przykładem budownictwa asyryjskiego jest pałac SargonaKhorsabad [czytaj: korsabad] – otoczony masywnymi murami i basztamiBasztabasztami zespół architektoniczny.

R1Iy8mfAYwnRT
Pałac w Dur‑Szarrukin Sargona II, ok. 707 r. p.n.e., Khorsabad (obecne Dur‑Szarrukin), Irak, tajemnice‑swiata.pl, CC BY 3.0
Źródło: Pałac w Dur-Szarrukin Sargona II, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.tajemnice-swiata.pl/wp-content/uploads/2019/08/shutterstock_327524705.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.
Rr0Y89HSYxUX2
Ilustracja interaktywna przedstawia plan pałacu Sargona z okresu ok. 707 r. p.n.e, Khorsabad [czytaj: korsabat] (obecny Dur-Szarrukin) [czytaj: dur szarukin] w Iraku. Grafika ta jest czarno-biała, z żółtymi oraz zielonymi fragmentami. Znajdują się na niej poszczególne pomieszczenia budynku oznaczone cyframi. Od dolnej części ilustracji przedstawiony został przekrój z punktami interaktywnymi. Pod numerem 1 znajduje się „Dziedziniec”, wyżej w linii prostej pod numerem 2 została umieszczona „Sala tronowa”, tuż obok po prawej stronie pod numerem 5 znajduje się „Główne wejście”. Patrząc od centralnej części ilustracji po lewej jej stronie pod numerem 3 jest „Ziggurat” [czytaj: zikkurat], a tuż pod nim pod numerem 4 „Świątynia”.
Plan pałacu Sargona, ok. 707 r. p.n.e, Khorsabad (obecny Dur‑Szarrukin), Irak, online‑skills, CC BY 3.0; opracowano na podstawie: mat‑assur.edu.pl
Źródło: online-skills, Plan pałacu Sargona, ilustracja, dostępny w internecie: mat-assur.edu.pl [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.

Budynki mieszkalne

Do budowy mezopotamskich budynków mieszkalnych, zarówno w południowej części, jak i w Asyrii, wykorzystywano suszoną cegłę, spajaną mułem i gliną. Kamień ze względu na kosztowny transport i obróbkę zajmuje pozycję uboczną.

Domy prywatne, parterowe, rzadziej piętrowe, budowano zazwyczaj z cegły surowej, zadowalając się tynkowaniem wnętrz, stropy układano gęsto z okrąglaków, uszczelniając gliną. Budowano na planie prostokąta, bez fundamentów, na ubitym podłożu. Ściany wewnętrzne okładano cienką warstwą gipsu. Domy kryto stropem płaskim lub w kształcie kopułyKopułakopuły, wykonanymi z trzciny i gliny.

W Mezopotamii po raz pierwszy pojawiły się sklepienia. Z powstałych łęków można skonstruować sklepienie kolebkoweSklepienie kolebkowesklepienie kolebkowe lub sklepienie pozorneSklepienie pozornesklepienie pozorne. Wewnątrz budynku znajdował się dziedziniec, zapewniający dostęp światła. Małe okna, zamieszczone w górnej części, izolowały wnętrze przed ciepłem.

RxzVS7VZ2RDRh
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą grafikę, na której znajduje się plan domu mezopotamskiego z zaznaczonymi pomieszczeniami. Na ilustracji zostały umieszczone interaktywne punkty. Pod numerem 1 w prawym górnym rogu znajduje się „Wejście główne”, tuż obok po lewej stronie pod numerem 2 „Klatka schodowa”, kierując się na lewo pod numerem 3 „Łazienka” z łazienki w dół jest wejście na „Dziedziniec” umieszczony pod numerem 6. Od dziedzińca na lewo jest wejście do „Kuchni” pod numerem 4. W dolnej lewej części dziedzińca znajduje się również pomieszczenie zwanym „Magazynem” pod numerem 5.
Plan domu mezopotamskiego, online‑skills, CC BY 3.0; opracowano na podstawie: researchgate.net
Źródło: online-skills, Plan domu mezopotamskiego, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.researchgate.net/profile/Lokman-Ismail/publication/303033427/figure/fig2/AS:382836734480385@1468286798518/Figure-2-Plan-of-House-at-Ur-Mesopotamia-Al-Dawoud-2006.png [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.
R1Kll0FajWIO6
Przykład sklepienia pozornego, online‑skills, CC BY 3.0; opracowano na podstawie starozytnysumer.pl
Źródło: online-skills, Przykład sklepienia pozornego, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.starozytnysumer.pl/podstrony/podstrony_poziom_1/krolewskie_grob_ur.html [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.

Architektura_starozytnego_Egiptu

Architektura starożytnego Egiptu

Państwo egipskie powstało na przełomie IV i III tysiąclecia p.n.e. Rozwinęło się na wąskim terenie Afryki u wybrzeży Nilu i jej deltowatego ujścia. Tej właśnie rzece Egipcjanie zawdzięczają wszystko, co stworzyli. Nil sprzyjał nawadnianiu pustynnych terenów, pełnił role komunikacyjnego szlaku, którym transportowano materiały budowlane. Oprócz korzyści coroczne wylewy zmuszały do budowania tam i zapór.

Okres archaiczny, I i II dynastia

W okresie archaicznym, za panowania I i II dynastii architekturę sepulkralną reprezentowały wielkie kompleksy grobowe, tzw. mastabyMastabamastaby, których budulcem była suszona cegła, z czasem zastąpiona kamieniem. Ten wolnostojący grobowiec zbudowany był na planie prostokąta o lekko pochylonych ścianach, posiadających w przekroju kształt trapezu. Składał się z części naziemnej oraz z części podziemnejkomorą grobową, która połączona była prostopadłym lub ukośnym szybem prowadzącym na zewnątrz (zasypywanym po pochówku). Nad „wrotami” usytuowana była stela z wizerunkiem i imieniem zmarłego oraz stał stół ofiarny.

R1Y1qszyvgKwO
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą grafikę prezentującą mastabę, czyli budynek w kształcie przypominającym trapez, zbudowany z kamieni. Górna część ilustracji przedstawia widok na budynek, w którym od frontu znajduje się wejście podparte dwoma filarami. Dolna część ilustracji przedstawia przekrój budowli z oznaczonymi punktami interaktywnymi. Od góry znajdują się dwa pomieszczenia: pierwsze - kaplica ze stelą z wizerunkiem i imieniem zmarłego oraz stołem ofiarnym, drugie - zamknięta komora, od której w dół biegnie tunel, oznaczony numerem 3. Prowadzi on do pomieszczenia, oznaczonego numerem 4 - komory grobowej.
Ilustracja przedstawiająca Mastabę, online‑skills, CC BY 3.0; opracowano na podstawie: Wanda Bogusz, „Dokumentacja budowlana 2”, „Zarys historii architektury”, WSiP, Warszawa 1996, s. 12.
Źródło: Wanda Bogusz, Ilustracja przedstawiająca Mastabę, 1996, s. 12, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1MxQ9ceFad0X
Mastaba Seshemnefera IV, 2340 r. p.n.e., Giza, Egipt, wikimedia.org, CC BY 2.0, fotografia: Francesco Gasparetti
Źródło: Franscesco Gasparetti, Mastaba Seshemnefera IV, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mastaba_of_Seshemnefer_IV.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 2.0.

Okres Starego Państwa

Niezwykle ważny dla rozwoju architektury jest okres Starego Państwa (XXVIII‑XXIII w. p.n.e.) Wtedy to państwo uzyskało stabilizację polityczną, a sztuka stała się środkiem propagandy władzy. Okres ten określany bywa „epoką budowniczych piramid”, ponieważ piramidy stały się obowiązującą formą królewskiego grobowca.

Piramidy

Najstarszą piramidą jest piramida DżeseraSakkarze o układzie schodkowym. Zbudowana jest z sześciu spiętrzonych stopni, zmniejszających się ku górze. Została wzniesiona ok. 2650 r. p.n.e. przez architekta Imhotepa.

Do największych i najsłynniejszych należą piramidy ostrosłupowe w Gizie, powstałe za czasów IV dynastii: Cheopsa, ChefrenaMykerinosa. Boki piramid skierowane były na cztery strony świata.

RRigC178qAS5j
Piramida Dżesera, 2650 r. p.n.e., Sakkara, Egipt, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.0, fotografia: Dennis Jarvis
Źródło: Dennis Jarvis, Piramida Dżesera, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Egypt-12B-021_-_Step_Pyramid_of_Djoser.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY-SA 2.0.
RxsGJYAcv5Gui
Kompleks piramid: Cheopsa, ChefrenaMykerinosa, ok.2550 - 2470 p.n.e., Giza, Egipt, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotografia: KennyOMG
Źródło: KennyOMG, Kompleks piramid: Cheopsa, Chefrena i Mykerinosa, ok. XXVI wiek p.n.e., fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pyramids_of_the_Giza_Necropolis.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY-SA 4.0.

Świątynie

Obok piramid wznoszono ze skał porfiruPorfirporfiru, granitu lub bazaltu świątynie, poświęcone czci zmarłych lub bogów. Niektóre wykuwano bezpośrednio w skałach.

W okresie Nowego Państwa (1550 - 1070 p.n.e.) wykształcił się monumentalny typ świątyni o określonym kanonieKanonkanonie architektonicznym, na który składały się cztery pomieszczenia: sanktuariumSanktuariumsanktuarium, sala na barkę, sala stołu ofiarnego, sala kolumnowaKolumnakolumnowa. Właściwa bryła poprzedzona była dziedzińcemDziedziniecdziedzińcem, bramami i pylonamiPylonpylonami, przedstawiającymi sceny z wojen, walk bogów z wrogami, wzbogacone hieroglifami i ornamentami. Budowle te były symetryczne, o wyraźnie zaznaczonej osi podłużnej.

Karnaku znajduje się jedna z największych budowli – kompleks poświęcony Amonowi‑Re, bogu niewidzialnego wiatru, urodzaju i płodności.

Rto8IBhtzFjmo
Schemat świątyni na przykładzie rekonstrukcji świątyni Amona‑ReKarnaku, ilustracja dostosowana do materiału przez online‑skills, oryginał na reddit.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Źródło: Historia_Maximum, Schemat świątyni na przykładzie rekonstrukcji świątyni Amona-Re w Karnaku, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.reddit.com/r/AgeofBronze/comments/sawha9/seti_i_vs_shasu_on_the_immutability_of_the/ [dostęp 4.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1jTkPN22npaR
Świątynia Amona‑Re, kolumny w sali hypostylowej, 1550 – 1070 r. p.n.e., Karnak, Egipt, wikimedia.org, CC BY 3.0, fotografia: Kurohito
Źródło: Kurohito, Świątynia Amona-Re, kolumny w sali hypostylowej, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karnak-Hypostyle3.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.
RQFpQFxC3keCP
Widok na sfinksy, pierwszy pylon i centralną nawę na osi wschód‑zachód w Świątyni Amona‑Re, 1550 – 1070 r. p.n.e., Karnak, Egipt, wikimedia.org, domena publiczna, fotografia: Chipdawes
Źródło: Chipdawes, Widok na sfinksy, pierwszy pylon i centralną nawę na osi wschód-zachód w Świątyni Amona-Re, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1st_Pylon_Karnak_Temple.JPG [dostęp 26.02.2021], domena publiczna.

Zespół świątyń Karnaku połączony był aleją procesyjną Sfinksów ze świątynią AmonaLuksorze z ogromną salą hypostylową. W przeciwieństwie do innych, luksorski obiekt nie posiada imienia kultowego boga ani faraona. Świątynia jest poświęcona „odmłodzeniu królestw” – mogło to być miejsce koronacji wielu faraonów. Na tyłach świątyni znajdują się kaplice zbudowane przez Amenhotepa III z XVIII dynastii i Aleksandra. Pozostałe części świątyni zostały zbudowane przez TutenchamonaRamzesa II.

RwJof1y9lpRY51
Przekrój i plan świątyni Amona, ok. 1400 r. p.n.e., Luksor, Egipt, online‑skills, CC BY 3.0; opracowano na podstawie: wikimedia.org
Źródło: online-skills, Przekrój i plan świątyni Amona, Ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Th%C3%A8bes._Louqsor_(Luxor)._Plan_et_coupe_logitudinale_du_palais_(NYPL_b14212718-1268028).jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.
Rycc1CFVyIWK6
Posągi Ramzesa, pylony i obelisk przed świątynią Amona, ok. 1400 r. p.n.e., Luksor, Egipt, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0 , fotografia: Ad Meskens
Źródło: Ad Meskens, Posągi Ramzesa, pylony i obelisk przed świątynią Amona, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pylons_and_obelisk_Luxor_temple.JPG [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Architektura sepulkralna

Czołowym dziełem architektury sepulkralnej jest kompleks grobowy MentuhotepaDeir el‑Bahari [czytaj: der el bari], powstały w okresie Średniego Państwa, za panowania XI dynastii, a nadzorowany przez królewskiego budowniczego Senmuta. Na jego terenie znajduje się słynna świątynia poświęcona królowej Hatszepsut, poprzedzona obszernym dziedzińcem i składająca się z trzech tarasówTarastarasówportykamiPortykportykami, których ściany dekorowane są reliefamiRelief [czytaj: relief]reliefami.

RS8loB9ZtY3V5
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie dwukondygnacyjnej budowli wykutej w skale. Przed budynkiem jest duży dziedziniec (oznaczony jako punkt 1- dziedziniec). Przez całą jego długość prowadzą schody na drugą kondygnację, na której jest taras na całej szerokości budynku (oznaczony jako punkt 2 - tarasy). Na froncie obydwu kondygnacji znajdują się kolumnady (oznaczone jako punkt 3 - portyki). Na dziedzińcu stoi grupa ludzi. Na drugim planie znajdują się ruiny innej budowli.
Świątynia Hatszepsut, XV w. p.n.e., Deir el‑Bahari, Egipt, wikimedia.org, domena publiczna, fotografia: Daniel Fafard
Źródło: Daniel Fafard, Świątynia Hatszepsut, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Temple_hatchepsout.jpg [dostęp 3.03.2008], domena publiczna.
RT6C7595KOJJP
Plan kompleksu grobowego MentuhotepaDeir el‑Bahari, online‑skills, na podstawie Gérard Ducher (user: Néfermaât), wikipedia.org, CC BY‑SA 2.5
Źródło: Gérard Ducher (user: Néfermaât), online-skills, Plan kompleksu grobowego Mentuhotepa w Deir el‑Bahari, Ilustracja, dostępny w internecie: https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:GD-EG-Deir_el_Bahari-map.png [dostęp 9.10.2023], licencja: CC BY-SA 2.5.

Budownictwo mieszkalne

Budownictwo mieszkalne znacznie różniło się od sakralnego – było zazwyczaj skromne. Do budowy domów używano cegieł mułowych. Coroczne powodzie przyniosły dużo błota, co ułatwiało budowę. Domy biednych budowano z pojedynczych murów o grubości jednej cegły, a bogatych z podwójnych dla zapewnienia większego bezpieczeństwa. Większość egipskich domów miała zadaszony główny pokój i dołączone mniejsze pomieszczenia.

Dom zamożniejszego Egipcjanina różnił się rozmiarami, miał kilka dodatkowych pokoi. Bogatsze rodziny stawiały domy z suszonej cegły, drewna lub kamieni, a także posiadały one niewielkie dziedzińce z kolumnami i tarasem oraz basen. Bogate domy konstrukcją zbliżone były do posiadłości władcy. Otaczał je mur z wejściową bramą i posiadały kilka wejść. Przyległe tereny zagospodarowane były budynkami gospodarczymi oraz ogrodami.

RVhx604hF0fs2
Model staroegipskiego domu mieszkalnego, 1750 – 1700 r. p.n.e., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, CC0 1.0, fotografia: Pharos
Źródło: Pharos, Model staroegipskiego domu mieszkalnego, model domu, glina, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Model_of_a_house_MET_DP341926.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC 0 1.0.
R1Gd04y2C5NpZ
Przykład rekonstrukcji zamożnego staroegipskiego domu, pinterest.com, CC BY 3.0
Źródło: Przykład rekonstrukcji zamożnego staroegipskiego domu, ilustracja, dostępny w internecie: https://pl.pinterest.com/pin/455215474841307093/ [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.

Architektura_starozytnej_Grecji

Architektura starożytnej Grecji

Architektura starożytnej Grecji dotyczy budynków wzniesionych w Grecji kontynentalnej, wysp Morza Egejskiego i całej greckiej kolonii w latach 900 - 30 p.n.e. Oprócz świątyń i ołtarzy, greccy projektanci, wśród których byli niektórzy z największych architektów klasycznej starożytności, zasłynęli również z projektów teatrów, publicznych placów, stadionów i monumentalnych grobowców.

Podobnie jak rzeźba grecka, architektura Grecji jest tradycyjnie podzielona na trzy okresy:

  • archaiczny (ok. IX - V w. p.n.e.),

  • klasyczny (ok. 480 – 323 r. p.n.e.),

  • hellenistyczny (ok. 323 - 30 r. p.n.e.).

Cechy architektury

Architekturę grecką cechuje logika i porządek. Hellenowie planowali swoje świątynie zgodnie z zakodowanym schematem, opartym najpierw na funkcji, a następnie na rozsądnym systemie dekoracji rzeźbiarskiej.

Greccy projektanci stosowali precyzyjne obliczenia matematyczne, aby określić wysokość, szerokość i inne cechy elementów architektonicznych. Proporcje te mogły ulec nieznacznej zmianie, a poszczególne elementy (kolumny, kapiteleKapitelkapitele, podstawa) mogły się zwężać lub być zakrzywione, tak aby uzyskać optymalny efekt wizualny.

Cechy budownictwa greckiego – rozwój świątyń

Około 650 roku p.n.e. nastąpiło odnowienie kontaktów handlowych między Grecją a Bliskim Wschodem, w tym Egiptem – kolebką kamiennej architektury. W rezultacie greccy projektanci i budowniczy zapoznali się z technikami konstrukcyjnymi Egipcjan, w wyniku czego drewniane konstrukcje zastąpiono kamiennymi.

Wapienia używano do budowy filarówFilarfilarów i ścian, terakotyTerakotaterakoty do dachówek, a marmur służył do zdobień. Jednocześnie przejście z cegły i drewna na bardziej trwały kamień skłoniło greckich architektów do opracowania „reguł” dla konstrukcji świątyń i innych budynków publicznych. Tak powstał porządek dorycki, określający wymiary i cechy kolumn oraz górnych elewacjiElewacjaelewacji i ich dekoracji, następnie joński i koryncki.

W przeciwieństwie do swoich minojskich i mykeńskich przodków, starożytni Grecy nie mieli królewskich rodzin i dlatego nie potrzebowali pałaców. Z tego powodu ich architektura poświęcona była budynkom użyteczności publicznej – budowali głównie świątynie, projektowali centralne rynki (agoraAgoraagora) z zadaszoną kolumnadą, monumentalne bramy lub wejścia procesyjne (propylonPropylonpropylon), budynki rady, teatry pod gołym niebem, gimnazjonyGimnazjongimnazjony (palestraPalestrapalestra), stadiony oraz monumentalne grobowce (mauzoleumMauzoleummauzoleum).

Jednak – ze wszystkich tych budowli – świątynia najlepiej oddaje walory greckiej architektury.

RgIrbwG3ZkuCs
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę prezentującą plan ateńskiej Agory Greckiej, według rekonstrukcji stanu z końca V w. p.n.e. Na planie zostały umieszczone poszczególne budynki, a na nich - interaktywne punkty. Po kliknięciu w punkt interaktywny z numerem, wyświetla się nazwa budynku. W lewym, dolnym rogu ilustracji umieszczono legendę mapy - czerwonym kolorem oznaczono budynki organów władzy, pomarańczowym kolorem świątynie, zielonym kolorem stoa [czytaj: stoła], a niebieskim kolorem inne budowle. Patrząc na plan od centralnej części po prawej stronie znajduje się punkt 1 czyli „Budynek sądu”, oznaczony kolorem czerwonym (budynki organów władzy). Pod budynkiem biegnie przerywana linia oznaczona „Traktem panatenajskim”, a na samym jej końcu oznaczenie „Do Partenonu”. Obok tej nazwy od lewej strony kolejno znajduje się „Mennica” pod numerem 2, oznaczona kolorem niebieskim (inne budowle). Następnie pod numerem 3 „Studnia”, oznaczona kolorem niebieskim (inne budowle). Dalej na lewo pod numerem 4 „Stoa południowa” [czytaj: stoła południowa], oznaczona kolorem zielonym (stoa) [czytaj: stoła] oraz kolejny budynek po prawej stronie pod numerem 5 to „Heliaia” [czytaj: heljaja], oznaczony kolorem czerwonym (budynki organów władzy). Za nim po skosie znajduje się „Strategeion” [czytaj: strategejon] oznaczony numerem 6 i kolorem niebieskim (inne budowle), na lewo po skosie pod numerem 7 „Kolonos Agoraios” [czytaj: kolonos agorajos]. Kierując się w prostej linii na prawo znajduje się pod numerem 8 „Tolos”, oznaczony kolorem niebieskim (inne budowle), troszkę niżej po skosie pod numerem 9 „Kamienie graniczne agory”. Delikatnie wyżej pod numerem 10 „Pomnik herosów eponimów” oznaczony kolorem niebieskim (inne budowle), oraz na lewo pod numerem 11 „Stary buleuterion (Metroon)” [czytaj: stary bulełterjon (metroon)], oznaczony kolorem czerwonym (budynki organów władzy), a obok pod numerem 12 „Nowy buleuterion” [czytaj: bulełterjon], oznaczony kolorem czerwonym (budynki organów władzy). Znów po skosie z lewej strony pod numerem 13 „Hefaisteion [czytaj: hefajstejon] (Świątynia Hefajstosa)”, oznaczony kolorem pomarańczowym (świątynie). Na prawo w prostej linii pod numerem 14 „ Świątynia Apollina Patroosa” [czytaj: patroosa], oznaczona kolorem pomarańczowym (świątynie), a nad nią pod numerem 15 „Stoa Zeusa” [czytaj: stoła zeusa], oznaczona kolorem zielonym (stoa) [czytaj: stoła]. Na prawo w prostej linii pod numerem 16 „Ołtarz Dwunastu Bogów”, oznaczony kolorem niebieskim (inne budowle) i na lewo po skosie pod numerem 17 znajduje się „Stoa Królewska” [czytaj: stoła królewska], oznaczona kolorem zielonym (stoa) [czytaj: stoła]. W prostej linii z lewej strony pod numerem 18 „Świątynia Afrodyty Uranii”, oznaczona kolorem pomarańczowym (świątynia)oraz wyżej po ukosie znajduje się przerywana linia, która ma nazwę „Do Dipylonu”. Po prawej stronie od przerywanej linii znajduje się pod numerem 19 „Stoa Hermesa” [czytaj: stoła Hermesa], oznaczona kolorem zielonym (stoa) [czytaj: stoła] i tuż pod nią po ukosie na prawo pod numerem 20 jest oznaczona „Stoa Poikile (Portyk Malowany)” [czytaj: stoła pojkilke], oznaczona kolorem zielonym (stoa).
Plan ateńskiej Agory Greckiej, według rekonstrukcji stanu z końca V w. p.n.e, online‑skills, CC BY 3.0; opracowano na podstawie: Madmedea, „Plan of the ancient agora of Athens c. 5th century BC”, wikimedia.org, CC BY 2.0
Źródło: Llywelnyll, Madmedea, Plan ateńskiej Agory Greckiej, ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AgoraAthens5thcentury.png [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.

Układ wewnętrznej świątyni zazwyczaj był zgodny z jednym z pięciu podstawowych projektów: prostylosProstylosprostylos, amfiprostylosAmfiprostylosamfiprostylos, peripterosPeripterosperipteros (lub pseudoperipterosPseudoperipterospseudoperipteros) dipteros (lub pseudodipterosPseudodipterospseudodipteros), tripterosTripterostripteros.

Świątynia została zbudowana na murowanej podstawie, składającej się z trzech stopni. Wewnątrz niej znajdowało się sanktuarium (cella, naos) [czytaj: czella] [czytaj: naos].

RLkEDEgIFidIu
Rzut świątyni greckiej, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Rzut świątyni greckiej, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wczesne świątynie miały płaski dach pokryty strzechą, wsparty na kolumnach, ale gdy ściany były wykonane z kamienia i mogły wytrzymać większe obciążenie, kryto je dachem spadzistym, wykończonym ceramiczną terakotą.

Konstrukcja pozioma – belkowanieBelkowaniebelkowanie: okala świątynię i podtrzymuje dach oraz frontonFrontonfronton. Najniższa cześć belkowania to architrawArchitrawarchitraw, składający się z szeregu kamiennych nadprożyNadprożenadproży. Środkowa część to fryz (dekorowany lub gładki). W świątyniach jońskichkorynckich fryz jest ciągły, natomiast w świątyniach doryckich naprzemiennie pojawiają się w nim metopyMetopametopy i rowkowane prostokątne bloki – tryglifyTrygliftryglify. Górna część belkowania, bezpośrednio pod dachem to gzymsGzymsgzyms.

RgrbiMiCxpYI6
Część doryckiego porządku architektonicznego: przyczółek i belkowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Część doryckiego porządku architektonicznego: przyczółek i belkowanie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Doskonałym przykładem architektury doryckiej z okresu klasycznego jest Partenon (447 - 437 r. p.n.e) na Akropolu Ateńskim – świątynia o precyzyjnie wyliczonych proporcjach i idealnej rytmice, powstała według planów Iktinosa i wzniesiona przez Kallikratesa.

W przeciwieństwie do projektów doryckich, kolumny jońskie zawsze mają bazyBazabazy. Ponadto ich trzony mają więcej żłobień i są one węższe, co nadaje im smukłości i delikatności. Świątynie w tym stylu można rozpoznać po dekoracyjnych kapitelach kolumn. W belkowaniu architraw najczęściej jest ozdobiony układem nakładających się pasm.

Jońską świątynię można również szybko zidentyfikować po nieprzerwanym fryzie, okalającym cały budynek. Jest oddzielony od gzymsu i architrawu serią wypustów zwanych zębami. W architekturze jońskiej, zwłaszcza od 480 roku p.n.e., istnieje większe zróżnicowanie dekoracji, zwłaszcza w obrębie wejść. Przykładem może być użycie podpór zwanych kariatydami, czego przykładem jest Erechtejon na ateńskim Akropolu (421 – 405 p.n.e.).

RPlfeQ1YvjiEx
Erechtejon, widok od strony portyku kor, fragment po rekonstrukcji, 421 - 405 r. p.n.e., Akropol, Ateny, Grecja, kolory nałożone na podstawie: worldhistory.org, wykonane na potrzeby projektu przez online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Erechtejon, widok od strony portyku kor, fragment po rekonstrukcji, 421– 406 r. p.n.e., fotografia, dostępny w internecie: https://www.worldhistory.org/image/12365/erechtheion-with-original-paintwork-reconstruction/ [dostęp 6.02.2024], licencja: CC BY 3.0.

Przykładem budowli jońskiej z okresu hellenistycznego, jest Ołtarz Zeusa w Pergamonie (ok. 180 - 160 r. p.n.e.). Nie była to świątynia, a jedynie ołtarz, prawdopodobnie wykonany do doryckiej świątyni Ateny (ok. 310 roku p.n.e.).

Trzeci porządek architektury greckiej, zwany korynckim, został po raz pierwszy opracowany w późnym okresie klasycznym, ale rozpowszechnił się dopiero w czasach hellenistycznych. Głowica była znacznie wyższa niż dorycka czy jońska i ozdobiona podwójnym rzędem liści akantuAkantakantu. Zwykle miała parę wolutWolutawolut w każdym rogu, zapewniając ze wszystkich stron w ten sposób ten sam widok. W największym stopniu styl koryncki zdominował Świątynię Zeusa Olimpijskiego w Atenach (174 r. p.n.e.).

Ilustracja interaktywna składająca się z trzech grafik. 1. Ilustracja przedstawia jasno szare tło na którym umieszczona została grafika przedstawiająca fragment okrągłej kolumny doryckiej. Jej górna część pozbawiona jest zdobień, chociaż sama kolumna jest zdobiona żłobieniami., 2. Ilustracja przedstawia jasno‑szare tło na którym umieszczona została grafika przedstawiająca fragment okrągłej kolumny jońskiej, której powierzchnia jest żłobiona. Głowica kolumny jest zdobiona, swoim kształtem przypomina sowie oczy lub baranie rogi., 3. Ilustracja przedstawia jasno‑szare tło na którym umieszczona została grafika przedstawiająca fragment okrągłej kolumny korynckiej, której powierzchnia jest żłobiona. Głowica kolumny jest zdobiona, swoim kształtem przypomina gęsto rosnące liście akantu - nad którymi rozmieszczone zostały zdobienia swoim kształtem przypominające pąki lub zawinięte łodygi.

RaLGCvq3UYuNO
Ilustracja interaktywna składająca się z trzech grafik. 1. Ilustracja przedstawia jasno szare tło na którym umieszczona została grafika przedstawiająca fragment okrągłej kolumny doryckiej. Jej górna część pozbawiona jest zdobień, chociaż sama kolumna jest zdobiona żłobieniami., 2. Ilustracja przedstawia jasno szare tło na którym umieszczona została grafika przedstawiająca fragment okrągłej kolumny jońskiej, której powierzchnia jest żłobiona. Głowica kolumny jest zdobiona, swoim kształtem przypomina sowie oczy lub baranie rogi., 3. Ilustracja przedstawia jasno szare tło na którym umieszczona została grafika przedstawiająca fragment okrągłej kolumny korynckiej, której powierzchnia jest żłobiona. Głowica kolumny jest zdobiona, swoim kształtem przypomina gęsto rosnące liście akantu - nad którymi rozmieszczone zostały zdobienia swoim kształtem przypominające pąki lub zawinięte łodygi.
Kolumna dorycka, jońska, koryncka, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Kolumna dorycka, jońska, koryncka, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RrkwWIwbI5aYM
Świątynia Zeusa Olimpijskiego, 174 r. p.n.e, Ateny, Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.5, fotografia: Andreas Trepte
Źródło: Andreas Trepte, Świątynia Zeusa Olimpijskiego, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Temple_of_Zeus_in_Athens.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY-SA 2.5.

Architektura mieszkalna

Architektura mieszkalna w antycznej Grecji w ciągu wieków ewoluowała od skromnego schronienia do małego prywatnego zamku obywateli przestrzegających prawa, którzy byli zadowoleni z siebie i solidnych murów swojego domu. Dla wielu były skromną wizytówką stylu życia, w którym wygląd miał znaczenie.

Największą popularność zyskał dom, który składał się z dwóch lub trzech pokoi, znajdujących się wokół odkrytego dziedzińca, zbudowanego z kamienia, drewna lub glinianych cegieł. Większe domy miały również kuchnię, pomieszczenie do kąpieli, męską jadalnię i być może część wypoczynkową dla kobiet. Domy te miały także:

  • hol,

  • dziedziniec,

  • klatkę schodową,

  • kilka wejść,

  • piętro dla gości i niewolników

  • pomieszczenia publiczne graniczące z dziedzińcem.

Większość domów w starożytnych greckich miastach była zbudowanakamieniagliny. Domy stawiano także z suszonej na słońcu cegły mułowej. Podłogi w pokojach były wyłożone kafelkami, aby utrzymać je w chłodzie, chociaż zimą czasami potrzebne były ogniska w metalowych koszach.

R15GyvyxTmk4z
Ilustracja interaktywna przedstawia dwie czarno-białe grafiki prezentujące dom grecki w Priene [czytaj: prjene]. Na grafice, po lewej stronie został przedstawiony budynek w widoku "od góry", a obok po prawej stronie został przedstawiony rzut poziomy planu w kształcie prostokąta. Na planie budynku zostały przedstawione interaktywne punkty. Zaczynając od prawego, dolnego rogu planu znajduje się tam wejście oznaczone cyfrą 1. Przez całą długość budynku rozciąga się wąski korytarz. Przejście między kolumnami po lewej stronie prowadzi na dziedziniec, oznaczony cyfrą 2. Jest on otoczony od dołu przez wnękę (oznaczoną cyfrą 4) i od lewej strony przez cztery pomieszczenia gospodarcze (zaznaczone kolorem żółtym i cyfrą 3). Bezpośrednio z dziedzińca można również udać się do pomieszczeń w górnej części planu - przedsionka i izby, tworzących megaron (oznaczonych cyfrą 5). Obok, w lewym, górnym rogu planu znajdują się dwie sypialnie oznaczone kolorem zielonym i cyfrą 6.
Dom grecki w Priene a) widok, b) rzut poziomy, online‑skills, CC BY 3.0; opracowano na podstawie: Wanda Bogusz, „Dokumentacja budowlana 2”, „Zarys historii architektury”, WSiP, Warszawa 1996, s. 32.
Źródło: Wanda Bogusz, Dom grecki w Priene, 1996, s. 32, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Architektura_starozytnego_Rzymu

Architektura starożytnego Rzymu

Spis_zagadnien_Rzym

Spis zagadnień:

3,3,3

Cechy budownictwa

Architektura rzymska była niezwykle funkcjonalna. W miarę jak Imperium Rzymskie rozszerzyło się, obejmując nie tylko region śródziemnomorski, ale także znaczne obszary Europy Zachodniej, rzymscy architekci walczyli o osiągnięcie dwóch nadrzędnych celów: zaprezentowania wielkości i potęgi Rzymu, jednocześnie poprawiając życie swoich współobywateli.

W tym celu opanowali ważne techniki architektoniczne. Rzymscy inżynierowie przyczynili się do powstania jednych z największych budowli w historii architektury, m.in.: (świątynie, bazylikiBazylikabazyliki, amfiteatry, łuki triumfalne, pomniki i łaźnie publiczne, liczne akwedukty, systemy odwadniające i mosty, a także rozległą sieć dróg). Rzymianie zapożyczyli wiele ze sztuki etruskiej i architektury greckiej. Pragnienie imponowania wielkością doprowadziło do wspaniałych dzieł inżynieryjno‑budowlanych.

Łuk i sklepienie staną się fundamentem sztuki, w której ludy Italii przewyższą Hellenów. Popularnością będą cieszyły się pokryte sztukaterią lub płytkami sklepienia, czy będąca ich rozwinięciem kopuła, umożliwiająca pokrycie dużych przestrzeni publicznych, takich jak łaźnie publiczne i bazyliki.

Opanowane przez rzymskich architektów i inżynierów łuki, sklepienia i kopuły - dodatkowo wzmocnione przez ich betonowanie, dało nowe możliwości konstrukcyjne.

Korzystając z greckich porządków architektonicznych, doryckiego, jońskiego i korynckiego, Rzymianie stworzyli dwa: toskański i kompozytowy (warianty doryckiego i korynckiego).

Porządki rzymsko‑doryckie, jońskie i korynckie były smuklejsze.

Ilustracja interaktywna składająca się z dwóch grafik. 1. Ilustracja przedstawia jasno‑szare tło na którym umieszczona została grafika przedstawiająca fragment okrągłej kolumny toskańskiej. Powierzchnia kolumny jak i głowicy pozbawiona jest zdobień oraz żłobień. Swoim kształtem nawiązuje do głowicy doryckiej., 2. Ilustracja przedstawia jasno‑szare tło na którym umieszczona została grafika przedstawiająca fragment okrągłej kolumny kompozytowej, której powierzchnia jest żłobiona. Głowica kolumny jest bogato zdobiona elementami przypominającymi drobne liście oraz wolutą, która znajduje się nad liśćmi. Woluta swoim kształtem przypomina rogi barana.

RG11nQPjn1VJ3
Ilustracja interaktywna składająca się z dwóch grafik. 1. Ilustracja przedstawia jasno-szare tło na którym umieszczona została grafika przedstawiająca fragment okrągłej kolumny toskańskiej. Powierzchnia kolumny jak i głowicy pozbawiona jest zdobień oraz żłobień. Swoim kształtem nawiązuje do głowicy doryckiej., 2. Ilustracja przedstawia jasno-szare tło na którym umieszczona została grafika przedstawiająca fragment okrągłej kolumny kompozytowej, której powierzchnia jest żłobiona. Głowica kolumny jest bogato zdobiona elementami przypominającymi drobne liście oraz wolutą, która znajduje się nad liśćmi. Woluta swoim kształtem przypomina rogi barana.
Kolumna toskańska, kompozytowa, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Kolumna toskańska, kompozytowa, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Bazylika

Bazylika

Jednym z przykładów budowli rzymskich miast jest bazylika. Usytuowana na Forum i zaprojektowana jako duża zadaszona sala, która miała służyć za miejsce zgromadzeń walnych dla handlu, bankowości i administracji prawa. Standardowy plan Bazyliki miał nawę centralną między nawami bocznymi. Najstarszą bazyliką jest Basilica Porcia [czytaj: bazilika porczia] (184 r. p.n.e.) – budynek o trzech nawach i dwóch kondygnacjach, o długości około 39 m, szerokości 17 m i wysokości 16 m., był platformą widokową podczas uroczystości i procesji.

RfJl9RSdQaTEi
Basilica Porcia, rekonstrukcja, 184 r. p.n.e, online‑skills, CC BY 3.0; opracowano na podstawie: digitales‑forum‑romanum.de
Źródło: online-skills, Basilica Porcia, ilustracja, dostępny w internecie: http://www.digitales-forum-romanum.de/wp-content/uploads/2014/03/3-0211_H_Basilica-Porcia_isometrisch.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.

Panteon

Panteon

Największą zachowaną, zbudowaną na planie koła świątynią w Rzymie jest Panteon wzniesiony przez Apollodorosa z Damaszku. Niska kopuła osadzona jest na bębnie, tworzącym ściany. Budowla pozbawiona jest okien, światło dostaje się jedynie przez wielki oculus [czytaj: okulus]. Od wewnątrz kopułę dekorują kasetony.

RJhcgBP5ck5JO
Panteon, 118 - 125 r. n.e., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 2.0, fotografia: Emilio Labrador
Źródło: Emilio Labrador, Panteon, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pantheon,_Rome.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 2.0.

Amfiteatr

Amfiteatr

Ogromną popularnością w Rzymie cieszyły się amfiteatry – publiczne areny, na których odbywały się pojedynki gladiatorów, pokazy publiczne, spotkania i walki byków. Budowane były przez cesarzy Wespazjana, Tytusa i Domicjana (ok. 70 - 82 r. n.e.)

Koloseum jest przykładem budowli użyteczności publicznej, ogromnego kompleksu i osiągnięciem konstrukcyjnym: owal z miejscami siedzącymi opartymi na strukturze plastra miodu, z ogromną ilością arkadArkadaarkad i sklepień, przejściami dla widzów, pomieszczeniami dla gladiatorów i celami dla zwierząt.

R17YCy5210tlx
Koloseum, ok. 80 r. n.e., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0, fotografia: Carlo Pelagalli
Źródło: Carlo Pelagalli, Koloseum, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anfiteatro_Flavio_(72-80_d.C.)_-_panoramio_(2).jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Cyrk

Cyrk

Oprócz amfiteatrów, w starożytnym Rzymie budowano także cyrki, w których w centrum znajdował się tor wyścigowy, zaprojektowany dla wyścigów konnych lub rydwanów. Tor otoczony był rzędami siedzeń, centralnie zamieszczoną trybuną, a także z mniejszych stadionów, powstałych z myślą o lekkoatletyce. Największym tego typu rzymskim obiektem był Circus Maximus [czytaj: cirkus maksimus], zaprojektowany w kształcie litery U, przebudowany i powiększony około 500 r. p.n.e. - 320 r. n.e.

R1WhYgbOWCg6H
Wizualizacja Circus Maximus, IV w. n.e., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotografia: Pascal Radigue
Źródło: Pascal Radigue, Wizualizacja Circus Maximus, IV w. n.e., ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plan_de_Rome_du_Cinquantenaire_%C3%A0_Bruxelles_-_Circus_Maximus.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY-SA 4.0.

Laznia

Łaźnia

Prawdopodobnie najbardziej popularnymi budowlami były łaźnie publiczne, czyli termy, które pod koniec republiki stały się rozpoznawalną cechą rzymskiego życia. Służyły spotkaniom towarzyskim wyższych klas i odznaczały się niezwykłą pomysłowością inżynieryjną i erotyczną dekoracją architektoniczną w postaci mozaik i malowideł. Często nadawano im imiona cesarzy, którzy je zbudowali. np. Nerona, Trajana, Dioklecjana. Pierwsze termy powstały w Rzymie około 21 roku p.n.e. za czasów Marka Agryppy. Inne zostały zbudowane przez cesarzy Nerona, Tytusa, Trajana, Karakallę, Dioklecjana i Konstantyna. Najlepiej zachowane są Termy Karakalli, Termy Dioklecjana.

R1XvG8cHkarof
Termy Karakalli, 216 – 217 r. n.e., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotografia: David Edgar
Źródło: David Edgar, Termy Karakalli, 216 – 217 r. n.e., fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BathsOfCaracalla.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Luk_triumfalny

Łuk triumfalny

Gloryfikacji władcy służyły łuki triumfalne, upamiętniające ważne wydarzenie lub kampanię wojskową. Wzniesione zwykle z dala od głównych arterii komunikacyjnych, były zazwyczaj ozdobione płaskorzeźbami, ilustrowały wydarzenia. Najbardziej znanym jest Łuk Tytusa, upamiętniający zdobycie Jerozolimy oraz Łuk Konstantyna (ok. 315 r.), powstały na cześć zwycięstwa nad Maksencjuszem. Podobną funkcję pełnił pomnik z pojedynczą kolumną, którego przykładem jest Kolumna Trajana (ok. 113 r.).

Akwedukty

Akwedukty

Ze względu na użyteczność, nieocenioną rolę pełniły akwedukty, będąc najwyższym architektonicznym świadectwem doskonałości Cesarstwa Rzymskiego. Poza rolą komunikacyjną doprowadzały wodę do dużych miast, wykorzystując naturalny spadek. Do dziś zachował się słynny trzypiętrowy Pont du Gard [czytaj: pą di gar], pozbawiony dekoracyjności, skonstruowany z arkad i mający ok. 50 km długości.

R1FgiliSiD88Z
Akwedukt Pont du Gard, 26 - 16 r. p.n.e., Vers‑Pont‑du‑Gard, Francja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotografia: Benh Lieu Song
Źródło: Benh Lieu Song, Akwedukt Pont du Gard, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pont_du_Gard_BLS.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Dom_mieszkalny

Dom mieszkalny

W Rzymie istniały dwa podstawowe typy domów – domusinsula. Domus, które zostały odkryte w Pompejach i Herkulanum, składały się z zestawu pokoi rozmieszczonych wokół centralnego holu lub atrium. Niewiele okien wychodziło na ulicę, a światło wpadało z atrium. W samym Rzymie zachowało się niewiele pozostałości tego typu domu. Jednym z przykładów jest Dom Liwii na Palatynie.

Tylko zamożni obywatele mogli sobie pozwolić na dom z dziedzińcem, zadaszonym atrium, ogrzewaniem podłogowym czy ogrodem. Ograniczenia przestrzenne w wielu prowincjonalnych miastach sprawiały, że nawet zamożne domy były stosunkowo zwarte.

Insula to wielokondygnacyjne budynki o kilku piętrach, stawiane najczęściej z nietrwałych materiałów. Na parterze zazwyczaj znajdował się sklep i warsztat. Na piętrze mieszkał właściciel, a na wyższych kondygnacjach znajdowały się mieszkania o niższym standardzie dla lokatorów.

R1eLyFoSvLr6v
Dom Liwii na Palatynie, I w. p.n.e., Rzym, Włochy, flickr.com, CC BY 2.0, Anthony Majanlahti
Źródło: Anthony Majanlahti, Dom Liwii na Palatynie, fotografia, dostępny w internecie: https://www.flickr.com/photos/93226994@N00/14686651 [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 2.0.

Animacje_omawiajace_Partenon_i_Panteon

Animacje 3D – Partenon oraz Panteon

RV3VZyZbm7MT4
Animacja, przedstawiająca wizualizację Partenonu w 3D.
Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie: jakim typem świątyni jest Partenon? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1dM9TlCEEWRP
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie: ile kolumn otacza świątynię? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Rg0pX7zwcyIcE
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie: jakie sceny przedstawiają metopy znajdujące się nad kolumnadą? Swoją odpowiedź zapisz poniżej. 

R1DF9bYzkE4eZ
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1NUHrUoVGLBN
Animacja, przedstawiająca wizualizację Panteonu w 3D.
Polecenie 4

Odpowiedz na pytanie: jaki styl architektoniczny reprezentują kolumny zastosowane w Panteonie? Ile jest takich kolumn? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1HwmZpkuF8GW
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Odpowiedz na pytanie: jaka inskrypcja umieszczona została na Panteonie? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1LWfDvyrRoDM
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Odpowiedz na pytanie: na podstawie jakiej figury powstał plan budynku? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R8snCTmCMgyuA
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Cwiczenia

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1
Ra1LyU3rbBlJI
Uzupełnij tekst. W okresie Nowego Państwa wykształcił się monumentalny typ świątyni o określonym kanonie architektonicznym, na który składały się cztery pomieszczenia: Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 1

Podaj nazwę świątyni, w której znajdują się poniższe kolumny oraz określ, jak nazywa się sala, w której się znajdują.

RHIXGUHi3BE4T
Źródło: Kurohito, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karnak-Hypostyle3.jpg [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.
RRcOTQbqGupOB
Świątynia: Tu uzupełnij Sala: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RzuJBgCwSYVJ82
Ćwiczenie 2
Polecenie do zadania brzmi: Do zabytków dopisz miasta, w którym się znajdują. Piramida Dżesera – Tu uzupełnij Piramida Cheopsa – Tu uzupełnij Świątynia Amona-Re – Tu uzupełnij. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij znaczenie procesji z Ur do Luksoru.

R1QHqma9pUUWb
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
R1NBwDnwkoh2N
Za czyjego panowania została wzniesiona Brama Isztar? Odpowiedź zapisz poniżej. Brama Isztar została wzniesiona za panowania Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RqLkN78eoQaEx
Ilustracje do ćwiczenia 4.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
RuxY6jdI8OKMD
Wskaż, na ile okresów podzielona została architektura starożytnej Grecji. Możliwe odpowiedzi: 1. Trzy okresy, 2. Cztery okresy, 3. Pięć okresów. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rk7F7jYTNOSXC
Określ imię boga, któremu była przeznaczona świątynia na ilustracji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R16KVD4wbU5Rx1
Ćwiczenie 6
Wskaż autora Partenonu. Możliwe odpowiedzi: 1. Kallikrates 2. Iktinos 3. Fidiasz 4. Karakalla
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R19fO6IUnhKlM1
Ćwiczenie 6
Wskaż autora planu budynku, a następnie wpisz nazwę budynku widocznego na planie.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
R11HgNUfEkOO2
Wskaż, z jakim wydarzeniem powiązane zostało zbudowanie łuku Tytusa. Możliwe odpowiedzi: 1. Zdobycie Jerozolimy, 2. Zakończenie prac nad portem morskim, 3. Na pamiątkę zwycięstw nad Germanami i Galami. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1UYdJQBndu5Y
Wpisz imiona władców rzymskich, którzy związani są z zabytkami, znajdującymi się na ilustracjach poniżej:
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wymień dwa podstawowe typy domostw w starożytnym Rzymie.

Rv9UfCwJIJbSc
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RToSufxWHYym9
Ćwiczenie 8
Zaznacz dom, pochodzący ze Starożytnego Egiptu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Wymień dwa podstawowe typy domów w starożytnym Rzymie.

RAeYPGKWq2ter
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 9

Uzasadnij tezę, że grecka architektura była inspiracją dla Rzymian.

RS2LK7sabCSUv
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1egroVGer4Nq
Ćwiczenie 10
Mezopotamia w języku greckim oznacza: Możliwe odpowiedzi: 1. Międzyrzecze, 2. Miasto, 3. Mieszkańcy, 4. Kraina
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1CQ6IjtuFbyp
Ćwiczenie 11
Połącz w pary definicje z wyrażeniami. Agora Możliwe odpowiedzi: 1. Typ małej świątyni greckiej z wysuniętymi, najczęściej czterokolumnowymi portykami w elewacji przedniej i tylnej., 2. W starożytnych świątyniach greckich i rzymskich część, w której znajdował się posąg bóstwa., 3. Główny plac greckiego polis, miejsce życia religijnego, politycznego i gospodarczego. Amfiprostylos Możliwe odpowiedzi: 1. Typ małej świątyni greckiej z wysuniętymi, najczęściej czterokolumnowymi portykami w elewacji przedniej i tylnej., 2. W starożytnych świątyniach greckich i rzymskich część, w której znajdował się posąg bóstwa., 3. Główny plac greckiego polis, miejsce życia religijnego, politycznego i gospodarczego. Cella [czytaj: czella] Możliwe odpowiedzi: 1. Typ małej świątyni greckiej z wysuniętymi, najczęściej czterokolumnowymi portykami w elewacji przedniej i tylnej., 2. W starożytnych świątyniach greckich i rzymskich część, w której znajdował się posąg bóstwa., 3. Główny plac greckiego polis, miejsce życia religijnego, politycznego i gospodarczego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1ITuTcJhXGqI
Ćwiczenie 12
Zaznacz zdania zgodne z prawdą. Możliwe odpowiedzi: 1. Oprócz amfiteatrów, w starożytnym Rzymie budowano także cyrki., 2. „Circus Maximus” [czytaj: cirkus maksimus] zaprojektowany planie koła., 3. Termy były większą formą łaźni., 4. Łuk Tytusa jest przykładem łuku jednoprzelotowego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Slownik

Słownik pojęć

Agora
Agora

[gr. ageírein [czytaj: agejrejn] ‘gromadzić’], w starożytnej Grecji centralny plac polis — miejsce życia religijnego, politycznego i gospodarczego.

Akant
Akant

[gr.], szt. plast. motyw dekoracyjny w formie splotu stylizowanych liści akantu (niekiedy wici lub kwiatów tej rośliny).

Amfiprostylos
Amfiprostylos

amfiprostylos [gr.], typ małej świątyni greckiej z wysuniętymi, najczęściej czterokolumnowymi portykami w elewacji głównej i tylnej (np. świątynia Nike Apteros na Akropolu ateńskim).

Architraw
Architraw

[gr.-łac.], epistyl, nadsłupie, najniższa część belkowania spoczywająca na kolumnach, dźwiga fryz i gzyms.

Arkada
Arkada

[wł. arcata] [czytaj: arkata], element architektoniczny składający się z 2 podpór (filarów, kolumn) połączonych łukiem; występuje pojedynczo lub w rzędzie.

Baszta
Baszta

[łac. bastia], zasadniczy element obronny fortyfikacji starożytnych i średniowiecznych miast, zamków, klasztorów; baszty budowano na planie koła, półkola, czworoboku lub wieloboku, z drewna, kamienia, cegły.

Baza
Baza

podstawa dźwigająca trzon kolumny, filaru, pilastra; od starożytności występuje we wszystkich porządkach architektonicznych (poza doryckim), głównie w formie profilowanej płyty; w architekturze romańskiej zdobiona motywami narożnymi o formach geometrycznych, roślinnych lub zwierzęcych (tzw. szponami, żabkami).

Bazylika
Bazylika

w starożytnym Rzymie budowla publiczna pełniąca funkcje handlowe, sądownicze i polityczne; wznoszone zazwyczaj na forum lub w jego sąsiedztwie, na planie prostokąta, bazyliki były jedno- lub dwukondygnacyjnymi budynkami.

Belkowanie
Belkowanie

[niem.], arch., bud. w klasycznych porządkach architektonicznych, poziomy element spoczywający na kolumnach (półkolumnach, pilastrach), którego najniższym elementem był architraw.

Cella [czytaj: czella]
Cella [czytaj: czella]

w starożytnych świątyniach greckich i rzymskich część, w której znajdował się posąg bóstwa, a także w Rzymie każde mniejsze pomieszczenie w domu (dla służby, termalne, magazynowe).

Diorama
Diorama

konstrukcja, której plan pierwszy stanowi makieta plastyczna (modelarska), plan dalszy – malowidło lub powiększona fotografia. Przedstawia najczęściej wydarzenia historyczne, sceny przyrodnicze lub modele urbanistyczne. Często spotykana w muzeach.

Dziedziniec
Dziedziniec

miejsce otoczone z czterech stron ścianami okazałej budowli lub plac przy budynku.

Elewacja
Elewacja

zewnętrzna ściana budynku wraz z występującymi na niej elementami architektonicznymi.

Filar
Filar

słup dźwigający ciężar konstrukcji budynku, mostu, wiaduktu itp.

Forteca
Forteca

inaczej baszta, twierdza; miejsce umocnione fortyfikacjami stałymi, umożliwiające załodze prowadzenie samodzielnej walki obronnej przeciwko przeważającym siłom nieprzyjacielskim.

Fronton
Fronton

[wł. < łac.], przyczółek, element architektoniczny np. w formie trójkątnego szczytu.

Fryz
Fryz

[fr. frise [czytaj: fris] < hiszp. friso < frisar [czytaj: frizo, frizar] ‘wyżłabiać’] w budowlach klasycznych: środkowa część belkowania między architrawem a gzymsem.

Gimnazjon
Gimnazjon

w starożytnej Grecji zespół budowli przeznaczony do ćwiczeń gimnastycznych, początkowo drewnianych, od IV w. p.n.e. kamiennych, częściowo krytych.

Gzyms
Gzyms

[niem. korona, krajnik, ucios], arch. poziomy, zwykle profilowany pas wysunięty przed lico muru.

Kanon
Kanon

[łac. canon [czytaj: kanon] ‘prawidło’, ‘przepis’ < gr. kanṓn ‘pręt (mierniczy)’, ‘miara’, ‘reguła’, ‘prawidło’, ‘wzorzec’], ogólnie przyjęta w danej epoce norma, np. etyczna lub estetyczna.

Kapitel
Kapitel

głowica; archit. najwyższa, wieńcząca część kolumny, filara lub pilastra.

Kariatyda
Kariatyda

[gr. Karyátis [czytaj: karjatis] ‘karyjska dziewczyna’], szt. plast. podpora architektoniczna w formie posągu kobiety dźwigającej na głowie elementy architektoniczne (belkowanie, balkon itp.).

Kolumna
Kolumna

[łac.], arch. pionowa podpora architektoniczna o przekroju kolistym.

Kopuła
Kopuła

[wł. < łac.], arch. sklepienie zamknięte o osi pionowej, wznoszone nad pomieszczeniami na planie centralnym (okrągłym, kwadratowym, wielobocznym), a także wyodrębniona, zewn. część budowli, zawierająca takie sklepienie (k. zewnętrzna).

Krenelaż
Krenelaż

rodzaj zwieńczenia murów lub baszt w murach obronnych z regularnie rozmieszczonymi prześwitami o wykroju prostokątnym, stanowił osłonę dla strzelających przez prześwity łuczników.

Lapis‑lazuli
Lapis‑lazuli

minerał o barwie ciemnoniebieskiej lub granatowej i szklistym połysku, ceniony w jubilerstwie.

Mastaba
Mastaba

[arab.], w starożytnym Egipcie typ monumentalnego grobowca w kształcie nisko ściętego ostrosłupa na planie prostokąta.

Mauzoleum
Mauzoleum

[łac. < gr.], monumentalny grobowiec.

Megaron
Megaron

w starożytności prostokątny budynek o jednym pomieszczeniu, z otwartym przedsionkiem na krótszym boku, którego wysunięte ściany boczne zakończone bywały płaskimi pilastrami, tzw. antami; pośrodku pomieszczenia, między czterema kolumnami wspierającymi płaski dach z otworem doprowadzającym światło, znajdowało się palenisko.

Metopa
Metopa

[gr.], arch. prostokątna płyta między tryglifami we fryzieFryzfryzie porządku doryckiego.

Nadproże
Nadproże

bud. poziomy element konstrukcyjny (np. belka) nad otworem okiennym lub drzwiowym.

Naos
Naos

[gr.], w starożytnej Grecji nazwa świątyni lub jej najważniejszej sali mieszczącej posąg kultowy bóstw.

Ortostaty
Ortostaty

czworoboczne płyty kamienne licujące cokół muru, często zdobione reliefem; charakterystyczne dla sztuki hetyckiej jako element wystroju świątyń, pałaców, bram; rozpowszechnione szczególnie w pn. Syrii, skąd zostały zapożyczone przez Asyryjczyków, którzy zmodyfikowali nieco ich formę.

Palestra
Palestra

[gr. palaístra] [czytaj: palejstra], w staroż. Grecji istotna część gimnazjonu, najczęściej w kształcie prostokątnego dziedzińca otoczonego kolumnadą, przeznaczonego do ćwiczeń gimnastycznych, zapasów i pięściarstwa.

Peripteros
Peripteros

[gr.], w architekturze starożytnej Grecji typ dużej świątyni (niekiedy zwany perystylem) otoczonej kolumnadą ze wszystkich stron (np. Partenon w Atenach).

Porfir
Porfir

skała składająca się ze zbitej albo drobnoziarnistej masy skalnej, w której tkwią wcześniej wykrystalizowane kryształy.

Portal
Portal

[łac. porta ‘brama’, ‘drzwi’], ozdobne obramienie otworu wejściowego, składające się z elementów architektonicznych oraz rzeźbiarskich.

Portyk
Portyk

[łac.], otwarty ganek kolumnowy lub filarowy związany z budowlą, niekiedy dwukondygnacyjny, zwykle poprzedzający wejście.

Propylon
Propylon

[gr. przedsionek], konstrukcja podobna do propylejów (propyleje to kompleks tworzący reprezentacyjne wejście na teren, pałacu lub innej oficjalnej budowli), różniąca się jedynie mniejszymi wymiarami i zastosowaniem tylko jednego wejścia zamiast pięciu.

Prostylos
Prostylos

[gr.], w starożytnej Grecji typ małej świątyni (wyjątkowo skarbca) z portykiem, zwykle czterokolumnowym.

Pseudodipteros
Pseudodipteros

[gr.], typ świątyni gr., w której naosNaosnaos zamiast otaczających go dwóch rzędów kolumn (dipteros) miał tylko jeden, zewnętrzny rząd, ale ustawiony w odległości uwzględniającej miejsce na drugi, wewnętrzny rząd kolumn, czasami zastępowany półkolumnami w ścianie naosu.

Pseudoperipteros
Pseudoperipteros

[gr.], w starożytnej Grecji typ świątyni z rzędem półkolumn przylegających do ścian.

Pylon
Pylon

[gr. pylṓnes] [czytaj: pajlonis], nazwa dwóch trapezoidalnych wież, flankujących monumentalne wejście do świątyni w starożytnym Egipcie.

Relief [czytaj: relief]
Relief [czytaj: relief]

[fr. < wł.], szt. plast. kompozycja rzeźbiarska wykonana na płycie kamiennej, drewnianej lub metalowej z pozostawieniem w niej tła.

Sanktuarium
Sanktuarium

[łac. ‘miejsce święte’], miejsce o szczególnym znaczeniu kultowym, najczęściej świątynia lub jej najważniejsza część.

Sklepienie
Sklepienie

konstrukcja budowlana oparta na łuku, zamykająca od góry przestrzeń budynku.

Sklepienie kolebkowe
Sklepienie kolebkowe

sklepienie mające kształt połowy powierzchni bocznej walca.

Sklepienie pozorne
Sklepienie pozorne

sklepienie budowane zwykle z kamienia lub z cegieł, gdzie warstwy elementów budowlanych układane są schodkowo w stronę przekrywanego otworu, aż do zetknięcia się w środku, w najwyższej linii.

R1Kll0FajWIO6
Przykład sklepienia pozornego, online‑skills, CC BY 3.0; opracowano na podstawie starozytnysumer.pl
Źródło: online-skills, Przykład sklepienia pozornego, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.starozytnysumer.pl/podstrony/podstrony_poziom_1/krolewskie_grob_ur.html [dostęp 26.02.2021], licencja: CC BY 3.0.
Taras
Taras

odkryta, płaska część budynku o charakterze wypoczynkowym, często podwyższona w stosunku do poziomu terenu i otoczona balustradą.

Terakota
Terakota

materiał ceramiczny z wypalonej i utwardzonej gliny niepokrytej szkliwem; też: wyroby z tego materiału.

Tripteros
Tripteros

typ świątyni greckiej otoczony potrójną kolumnadą.

Tryglif
Tryglif

czworoboczna płyta z dwoma pionowymi żłobkami dzielącymi ją na równe trzy pola, występująca na fryzach budowli w stylu doryckim.

Woluta
Woluta

ornament rzeźbiarsko‑architektoniczny w kształcie spirali albo zwoju.

Ziggurat [czytaj: zikkurat]
Ziggurat [czytaj: zikkurat]

akadyjskie zikkurat [‘wieża sakralna, świątynna’], charakterystyczna dla architektury starożytnej Mezopotamii budowla tarasowa.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • sjp.pwn.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

Notatki ucznia

R1Nlavg0iKVA4
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Galeria

Bibliografia

  • Ałapatow Michał W., Historia sztuki, t. 1 Starożytność, Arkady, Warszawa 1968.

  • Boardman J., Sztuka grecka, Warszawa 1999.

  • Bogusz W., Zarys historii architektury, Warszawa 1996.

  • Charytonow E., Historia architektury i formy architektoniczne, Warszawa 1963.

  • Derwojedowa A., Dulewicz A., Grochala B. (red.), Encyklopedia sztuki starożytnej, Warszawa 1998.

  • Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie. T. 1, Od paleolitu po wieki średnie, Warszawa 1976.