Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVsE97RnA6uA31

Architektura świecka polskiego baroku

Ważne daty

1655‑1660 – Potop Szwedzki

1600‑1616 – Zamek Królewski w Warszawie

1624 – początek budowy Zamku Ujazdowskiego w Warszawie

1637‑1641 – Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach

1681‑1696 – Pałac w Wilanowie, Warszawa

1677‑1695 – Pałac Krasińskich w Warszawie

XVII/XVIII w. – Pałac Branickich w  Białymstoku

1639‑1642 – Pałac Brühla w Warszawie

1763 – Pałac Lubomirskich we Lwowie

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1IeDx84ot0ke
Pobierz plik: scenariusz lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 156.63 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

charakteryzować cechy baroku w Polsce;

omawiać wskazane budowle świeckie;

łączyć plany z bryłami budowli;

przyporządkowywać mecenat artystyczny do budowli;

omawiać cechy i  typy budowli płacowych.

Cechy świeckiej architektury barokowej. Architektura rezydencjonalna Wazów

Cechą charakterystyczną świeckiej architektury barokowej jest jej różnorodność, będąca pochodną rozmaitych źródeł wzorców, z jakich czerpano, budując królewskie i magnackie rezydencje oraz szlacheckie dwory. W rozwoju architektury wyodrębnić można trzy okresy, związane z  panowaniem władców: czasy Wazów, to wczesny barok, trwający od końca XVI wieku aż do Potopu (1655‑1660), dojrzały barok to czasy Jana Kazimierza i Jana III Sobieskiego (II połowa XVII wieku) i późny barok, przypadający na okres saski (I poł. XVIII wieku, do końca lat 60.). Na przełomie XVI i  XVII wieku, za sprawą rodów magnackich rozwinął się dekoracyjno‑dynamiczny nurt włoski, który następnie przybrał formę rodzimego sarmatyzmu. Od czasu panowania Jana III Sobieskiego można zaobserwować wpływy baroku klasycyzującego, a czasy saskie to pojawienie się rokoka.

Zygmunt III Waza, jako władca dbający o rozwój kultury, a jednocześnie świadomy propagandowych i politycznych wartości architektury, dążył do nadania jej cech, które podnosiły prestiż monarchy. Istotnym punktem odniesienia była architektura sprzyjających kontrreformacji Habsburgów – najpotężniejszego wówczas rodu w Europie, którego członkowie zasiadali na tronie cesarskim. Największą inwestycją budowlaną Zygmunta III była rozbudowa zamku w Warszawie, podjęta na początku XVII wieku, po obraniu Warszawy stolicą Rzeczypospolitej. Zamek miał łączyć funkcje głównej rezydencji królewskiej oraz miejsca obrad sejmu i senatu, a także siedziby niektórych urzędów państwowych. Prace ukończono w pierwszym dwudziestoleciu XVII w.

Rgao39Io0EUOo1
Ilustracja interaktywna przedstawia Zamek Królewski w Warszawie. Ilustracja ukazuje duży czerwony budynek z dużą ilością okien oraz spadzistym dachem z czerwoną dachówką. Poniżej przedstawiona jest grafika ukazująca plan przestrzenny budynku. Na ilustracji znajduje się pięć aktywnych punktów zawierających dodatkowe informacje: Punkt 1: Budowla założona jest na planie pięcioboku (o czterech skrzydłach, z których jedno jest załamane). Punkt 2: Bryłę tworzą trzy kondygnacje, z piano noblile na pierwszym piętrze. Punkt 3: Cechą charakterystyczną są surowe, proste elewacje. Punkt 4: Jedyną ozdobę stanowią eleganckie, kamienne obramienia otworów okiennych i portale. Punkt 5: Oś wjazdową podkreślono wysoką wieżą zegarową.
Zamek Królewski, Warszawa , 1600-1616, odbudowany w latach 1971–1984 CC BY 3.0

Ideał architektury rezydencjonalnej, aktualny w kręgu dworu królewskiego po 1620 roku, w najpełniejszy sposób zrealizowany został w zamku w Ujazdowie (obecnie zamek Ujazdowski w Warszawie), którego budowę rozpoczęto w roku 1624, a ukończono za Władysława IV. Budowla łączy tradycje północnoeuropejskie (bryła zamku) z wpływami włoskimi, przejawiającymi się w ogólnej symetrii, elementach rozplanowania przestrzennego (apartamenty, krużganek).

R1JKGdkohZcR21
Ilustracja interaktywna przedstawia Zamek Ujazdowski w Warszawie. Ilustracja ukazuje duży biały budynek z licznymi oknami, na planie kwadratu z czterema wieżami. Poniżej ilustracji przedstawiona jest grafika ukazująca plan budynku. Na ilustracji znajduje się pięć aktywnych punktów zawierających dodatkowe informacje: Punkt 1: Budowla założona jest na planie kwadratu. Punkt 2: Wewnątrz znajduje się arkadowy dziedziniec. Punkt 3: W narożach ustawione są sześcioboczne wieże. Punkt 4: Kubiczna bryła zwieńczona jest stromym dachem. Punkt 5: Elewację dekorują skromne zdobienia okien i portale.
Zamek Ujazdowski, Warszawa, 1624 (początek budowy) wikimedia.org, CC BY 3.0 (bryła); Zamek Ujazdowski, Warszawa, plan budowli, zamki.pl, CC BY 3.0 (plan)

W rozwoju architektury rezydencjonalnej w Polsce epoki Wazów wieloskrzydłowy zamek ustępuje miejsca pałacowi o zwartym korpusie, a umocniona forteca – założeniu otwartemu. Kultura możnowładcza czerpała wzorce europejskie, inspirowano się włoską willą i francuskim châteauChâteauchâteau, nadając im polski charakter. Najlepiej zachowaną egzemplifikacją tych przemian jest pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach. Budowla ta powstawała w latach 1637–1641, z inicjatywy i funduszy kanclerza wielkiego koronnego i biskupa krakowskiego Jakuba Zadzika.

RmM9W44YoSPJY1
Ilustracja interaktywna przedstawia Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach. Ilustracja ukazuje duży żółty budynek z licznymi oknami i zielonym dachem. Poniżej widoczny jest plan przestrzenny budynku. Na ilustracji znajduje się pięć aktywnych punktów zawierających dodatkowe informacje: Punkt 1: Plan założony jest na kwadracie. Punkt 2: Na przedłużeniu tylnego traktu posiada symetrycznie rozłożone aneksy boczne. Punkt 3: W narożach znajdują się sześcioboczne wieże, inspirowane wieżami zamku Ujazdowskiego. Punkt 4: Elewacje także nawiązują do zamku w Ujazdowie. Punkt 5: Na osi znajduje się loggia.
Pałac Biskupów Krakowskich, Kielce, 1637-1641, wikipedia.org, CC BY 3.0 (bryła); Pałac Biskupów Krakowskich, Kielce, 1637-1641, plan budowli wikipedia.org, CC BY 3.0 (plan)

Architektura czasów Jana III Sobieskiego

Najwybitniejszym i zarazem najlepiej zachowanym przykładem architektury okresu panowania Jana III Sobieskiego jest pałac w Wilanowie, wzniesiony w latach 1681‑1696 dla króla, według projektu Augustyna Wincentego Locciego jako letnia rezydencja króla. Skrzydła boczne dobudowano w latach 1723–1729. W formie z 1696 pałac reprezentował charakterystyczny typ barokowej rezydencji podmiejskiej entre cour et jardinEntre cour et jardinentre cour et jardin. Układ przestrzenny, z reprezentacyjnymi salami usytuowanymi na osi, wywodzi się jeszcze z początku XVII wieku, natomiast unikalne są flankujące główny korpus galerie, zakończone wieżami. Detal architektoniczny elewacji nawiązuje do wystroju fasad pałacowych na Kapitolu, projektowanych przez Michała Anioła. Wnętrza, z malowidłami oraz dekoracją rzeźbiarską (autorstwa m.in. Andreasa Schlütera) i sztukatorską przetrwały do naszych czasów w niewiele zmienionym stanie. Wystrój pałacu – tak elewacje jak i wnętrza – prezentuje złożony program ikonograficzny, służący podkreśleniu rangi rodziny królewskiej.

RkglsjY9Tkd1H11
Ilustracja przedstawia Pałac w Wilanowie znajdujący się w Warszawie. Ilustracja ukazuje duży biało-pomarańczowy budynek z zielonymi dachem. Budowla posiada liczne zdobienia oraz płaskorzeźby na elewacji. Duże okna składają się z wielu małych szybek. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Dekoracje fasady od dziedzińca sławią cnoty królewskie i dokonania polityczno-militarne monarchy, wyraźnie odwołują się do wzorców antycznych. https://www.wilanow-palac.pl/historia_palacu.html Punkt 2: Znajdująca się na szczycie fasady kompozycja ze słońcem i złotymi tarczami oraz cytatem z biblijnej Księgi Machabeuszy: Refulsit sol in clypeis (Rozbłysło słońce na tarczach) odnosi się do herbu Sobieskich Janina – gładkiej tarczy, symbolizującej zarówno opiekę i ochronę, jak i czystość cnót. https://www.wilanow-palac.pl/historia_palacu.html Punkt 3: W centrum fasady nad głównym wejściem postacie fam z trąbami głoszą dewizę Sociant cum pace triumphos (Łączą z pokojem triumfy). Jest to streszczenie filozofii monarchy, który dobrobyt Rzeczpospolitej chciał oprzeć nie tylko na zwycięstwach militarnych, ale i na pokojowych rządach, zapewniających rozwój nauk, sztuk i uprawy roli. https://www.wilanow-palac.pl/historia_palacu.html
Pałac w Wilanowie, Warszawa, 1681–1696, elewacja wschodnia, wikimedia.org, domena publiczna
RSeH704pSFILi1
Ilustracja przedstawia Pałac w Wilanowie znajdujący się w Warszawie. Ilustracja ukazuje duży biało-pomarańczowy budynek z zielonymi dachem, od strony ogrodu. Budowla posiada liczne zdobienia oraz płaskorzeźby na elewacji. Duże okna się się z wielu małych szybek. Poniżej ilustracji widoczny jest plan założeń pałacowo-parkowych. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Dekoracja fasady ogrodowej nawiązuje do jednego z najbardziej „tajemniczych” dzieł starożytności, tzw. IV eklogi Wergiliusza i w pewnych punktach pozostaje zagadką do dzisiaj. Symbolika astrologiczna, odnosząca się do upływającego czasu, została tu podporządkowana wizji wprowadzenia dynastycznych rządów w Rzeczpospolitej i promocji najstarszego syna Jana III, Jakuba Ludwika, na tron polski. Jednocześnie jest tu wyrażone przekonanie, że po okresie niepokojów i wojen Rzeczpospolitą pod rządami Sobieskich czeka nadejście upragnionego złotego wieku. https://www.wilanow-palac.pl/historia_palacu.html Punkt 2: Bryła pałacu jest wyraźnie symetryczna, podzielona na część północną, o dekoracjach związanych z królową Marią Kazimierą, i południową – „przynależącą” do króla Jana III. https://www.wilanow-palac.pl/historia_palacu.html Punkt 3: Zamierzeniem Jana III była budowa pałacu ze skrzydłami bocznymi, jednak śmierć monarchy przerwała prace. Kontynuowała je Elżbieta Sieniawska, która zakupiła Wilanów od Konstantego Sobieskiego, najmłodszego syna Jana Sobieskiego w 1720 roku. Z jej polecenia wybudowano skrzydła boczne według projektu Giovanniego Spazzia, który nawiązał do istniejącej architektury i planów z epoki Jana III. https://www.wilanow-palac.pl/historia_palacu.html
Pałac w Wilanowie, Warszawa, 1681–1696, widok od strony dziedzińca, wikipedia.org, CC BY 3.0 (bryła); Pałac w Wilanowie, Warszawa, założenie pałacowo-parkowe, wilanow-palac.pl, CC BY 3.0 (plan)

Rezydencja wilanowska – zwiedzanie obiektu

Rl99RL06fMACq1
Animacja 3D pt. „Pałac w Wilanowie” umożliwia spacer po Pałacu Wilanowskim, można wędrować dziedzińcem, obejrzeć budynek z bliska, przyjrzeć się zdobieniom, bocznym wejściom.
Źródło: online skills.

Typ pałacu entre cour et jardin reprezentuje także pałac Krasińskich (Rzeczypospolitej) w Warszawie, zbudowany w latach 1677–1695, dla wojewody płockiego Jana Dobrogosta Krasińskiego, według projektu Tylmana z Gameren. Jest to oryginalne założenie, łączące różne tradycje europejskie: holenderski klasycyzm czytelny w bryle pałacu, wpływy francuskie, w postaci narożnych alkierzy oraz inspiracje włoskie. Godne uwagi są także płaskorzeźbione dekoracje tympanonów, autorstwa Andreasa Schlütera.

R5MzyFbNdMXCX1
Ilustracja interaktywna przedstawia Pałac Krasińskich w Warszawie. Ilustracja ukazuje duży biały budynek z zielonym, spadzistym dachem oraz licznymi, dużymi oknami. Poniżej ilustracji widoczny jest plan budynku. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Budowla założona jest na planie podłużnym. Punkt 2: Podłużna elewacja frontowa z ryzalitem zwieńczonym trójkątnym tympanonem jest symetryczna. Punkt 3: Dekoracja okien na każdej kondygnacji jest inna. W środkowej na przemian znajdują się trójkątne i półokrągłe frontony.
Pałac Krasińskich, Warszawa, 1677-1695, wikimedia.org, CC BY 3.0 (bryła); Pałac Krasińskich, Warszawa, plan budowli, CC BY 3.0 (plan)

Architektura za czasów saskich

Rezydencja Branickich w Białymstoku powstała na zrębie gotycko‑renesansowego zamku, przekształconego na barokowy pałac przez Tylmana z Gameren. Dalszej rozbudowy pałacu dokonano w 2 połowie XVIII wieku, z inicjatywy Jana Klemensa Branickiego i jego żony Izabeli Poniatowskiej. Dodano wówczas jedną kondygnację, wieże zwieńczono baniastymi hełmami, w miejscu wcześniejszych alkierzy i oficyn powstały na wzór francuski skrzydła boczne, ujmujące dziedziniec – cour d’honneur i tworząc tym samym pałac entre cour et jardin ;z czasów saskich pochodzi także wystrój elewacji.

RUKQd6n27NedZ1
Pałac Branickich, Białystok, 2 poł. XVIII w., widok od strony dziedzińca, wikimedia.org, CC BY 3.0

Nieistniejący dziś pałac Brühla w Warszawie, pierwotnie wybudowany dla Jerzego Ossolińskiego w latach 1639–1642 jako piętrowy, na planie czworokąta, z dwiema wieżyczkami w narożach od strony ogrodu. W latach 1681–1696 przebudowany według projektu Tylmana z Gameren, m.in. dobudowano wtedy dwa dwupiętrowe alkierze od frontu, a od strony ogrodu - dwa trójkondygnacyjne pawilony. W 1750 pałac został zakupiony przez Henryka Brühla, a w latach 1754–1759 przeprowadzono kolejną przebudowę i rozbudowę w stylu rokokowym. Środkową część podwyższono do wysokości dwóch pięter i przykryto mansardowym dachem. Nad wejściem umieszczono balkon, a po obu stronach dziedzińca wybudowano dwupiętrowe oficyny.

R3D93rOlj5POR1
Pałac Brühla, Warszawa, 1639–1642 wikimedia.org, domena publiczna

Pochodzący z 1763 roku pałac Lubomirskich we Lwowie wzniesiony został dla Stanisława Lubomirskiego, według projektu Jana de Witte, w miejscu gdzie wcześniej znajdowały się dwie kamienice. Kamienice te wraz z pięcioma domami przy ul. Ruskiej i ul. Blacharskiej zakupił Lubomirski i polecił przebudować na okazały pałac, o cechach późnobarokowych. Reprezentuje on typ miejskiego pałacu, wkomponowanego w zwartą zabudowę pierzei ulicy.

RAM3sKrGhTYM81
Źródło: online-skills.
R18jwoT55N5EE
Ćwiczenie 1
Podaj nazwy budynków prezentowanych w materiale.
R1GlcNQw8rmOi
Ćwiczenie 2
Dopisz miasta, w których znajdują się podane zabytki architektury. Zamek Ujazdowski Tu uzupełnij. Pałac Biskupów Krakowskich Tu uzupełnij Pałac Krasińskich Tu uzupełnij Pałac Branickich Tu uzupełnij Pałac Lubomierskich Tu uzupełnij
R8FRK7fAsh8Oq
Ćwiczenie 3
Napisz, jaką funkcję pełnił Pałac w Wilanowie.
RsgtJTVqoVL9J
Ćwiczenie 4
Ułóż w poprawnej kolejności założenia rezydencjonalne od najwcześniejszych do najpóźniejszych. Elementy do uszeregowania: 1. pałac Branickich w Białymstoku, 2. pałac Lubomirskich we Lwowie, 3. pałac w Wilanowie, 4. pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach, 5. zamek Królewski w Warszawie
R1BY6j7xLrV2c
Ćwiczenie 5
Opowiedz o rezydencji wilanowskiej.
R18PHZAI1cOWg
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij znaczenie terminu Entre cour et jardin.
RygwTqlgXXZZM
Ćwiczenie 7
Wskaż, które z obiektów nie powstały za panowania króla Zygmunta III Wazy. Możliwe odpowiedzi: 1. Pałac w Wilanowie, 2. Zamek Królewski w Warszawie, 3. Zamek w Ujazdowie, 4. Pałac Lubomierskich we Lwowie, 5. Pałac Brühla w Warszawie
Polecenie 1

Na podstawie przykładów wyjaśnij, na czym polegała zabudowa między dziedzińcem a ogrodem.

R1VhuvOBo4B1C
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słownik pojęć

Château
Château

wiejska rezydencja / pałac poza miastem we Francji.

Entre cour et jardin
Entre cour et jardin

(dosł. między dziedzińcem a ogrodem) – typ pałacu barokowego, wykształconego we Francji w XVII wieku, w którym główny budynek, zwany corps de logis, leżał na osi między dziedzińcem honorowym (cour d' honneur) a ogrodem, znajdującym się na tyłach pałacu.

Piano nobile
Piano nobile

w architekturze pałacowej wysoka kondygnacja (zwykle pierwsze piętro) zawierająca ciąg komnat lub sal reprezentacyjnych.

Portal
Portal

ozdobne obramienie otworu wejściowego, na które składają się elementy architektoniczne lub architektoniczne i rzeźbiarskie.

Sztukaterie
Sztukaterie

dekoracje wykonane w stiuku – materiale zdobniczym, nakładanym przeważnie na ściany i sufity (sklepienia), także na elewacje budynków, w skład którego wchodzi wapno, zmielony marmur, gips, klej i barwniki.

Słownik pojęć został oparty na podstawie:

zabytki.pl

m6d25f64aab81afc0_0000000000179

Galeria dzieł sztuki

m6d25f64aab81afc0_0000000000183

Bibliografia

A. Miłobędzki, Architektura polska XVII wieku, Warszawa 1980.

Dzieje architektury w Polsce, praca zbiorowa, Wyd. Kluszczyński, 2004.

T.Broniewski, Historia architektury dla wszystkich, Wydawnictwo Ossolineum, 1990.