Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Are you ‘green’?

      1. Wprowadzenie słownictwa związanego z problemami środowiska naturalnego (globalne ocieplenie, kwaśne deszcze).

      2. Powtórzenie trybu rozkazującego.

      3. Rozróżnienie długiego i krótkiego „i”.

      1. Czytanie ze zrozumieniem szczegółowych informacji.

      2. Odgadywanie znaczenia słów z kontekstu.

      3. Korzystanie ze słownika jednojęzycznego.

      4. Wykorzystywanie nowych wyrażeń w konkretnej sytuacji komunikacyjnej.

      5. Zapoznanie się z metodami ochrony środowiska i zapobieganiem skutkom procesów cywilizacyjnych w wymiarze jednostkowym.

Zajęcia prowadzone metodą eklektyczną. Nowy materiał leksykalny wprowadzony w tekście. Ćwiczenia utrwalające nowe wyrażenia służą także powtórzeniu trybu rozkazującego. Uczniowie pracują indywidualnie w parach i kilkuosobowych grupach.

    1. Handout nr 1 - ‘Intermediate matters’ by Jan Bell and Roger Gower, Longman 1991, Unit 6, s. 40, 41.

    2. Handout nr 2 - ‘Grapevine Workbook 2B’ by Peter Viney and Karen Viney, Oxford University Press 1990, Unit twenty‑nine (opcjonalnie).

    3. Tablica, kreda (flamaster).

    4. Zeszyty uczniów.

    5. Magazyn ilustrowany (opcjonalnie).

    1. Pokaż uczniom zdjęcie z magazynu, przedstawiające np. ruchliwą ulicę w mieście albo nowoczesne mieszkanie lub biuro. Poproś uczniów o wymienienie jak najwięcej urządzeń albo czynności, które szkodzą środowisku naturalnemu, np. travelling by car, air‑conditioner, fridge, detergents ok. 2 min.

Opcjonalnie: Zapytaj uczniów, jakie są ich zdaniem największe zagrożenia dla środowiska. Spodziewane odpowiedzi np. too much rubbish, too hot, not enough room for people. 2 min.

  1. Rozdaj uczniom handout nr 1. Ex. 1 – poproś uczniów o przeczytanie tekstu ‘Are these people criminals?’ i dopasowanie akapitów do obrazków znajdujących się obok tekstu. Ok. 7‑8 min. Zanim uczniowie zaczną czytać, zaznacz, aby starali się odgadnąć znaczenie nieznanych słówek z kontekstu.

Opcjonalnie: uczniowie sprawdzają nowe słówka w słowniku jednojęzycznym jakim?

  1. Handout nr 1, s. 41, LISTENING AND SPEAKING, ex. 2 Powiedz uczniom, aby wypełnili kwestionariusz, który określa, w jakim stopniu troszczą się o środowisko i porównali wyniki z kolegą/koleżanką z ławki. Ok. 5 min.

  2. Podziel uczniów na trzy- lub czteroosobowe grupy. Powiedz uczestnikom zajęć, aby sobie wyobrazili, że należą do organizacji, która walczy o zwiększenie troski o środowisko w życiu codziennym. Ich zadaniem jest przygotowanie haseł, wskazówek i zaleceń dla zwykłych ludzi, które zmniejszą szkodliwy wpływ cywilizacji. Napisz na tablicy przykład: ‘Use less electricity. Turn off lights’. Poproś uczniów, aby podali przykłady zanim przystąpią do pracy w grupach. (Stop using cars for short journeys. Start buying ‘ozone‑friendly’ products. Don’t waste water. Plant a tree.) itp. Jeśli uczniowie będą mieli problemy z kreatywnością, napisz na tablicy wskazówki, czego mogą dotyczyć hasła: usage of water, rubbish, lead, aerosols, cars. Upewnij się, że uczestnicy zajęć rozumieją zadanie. Podczas gdy uczniowie zajęć pracują nad wskazówkami, monitoruj ich pracę krążąc po klasie. Powiedz uczniom, że mogą pytać o nieznane zwroty, opcjonalnie używać słowników dwujęzycznych. Każda z grup wybiera reprezentanta, który odczytuje na głos zalecenia „zielonych”. Klasa glosuje na najbardziej przekonujące i użyteczne pomysły (nie można głosować na swoją drużynę) Ok. 8‑9 min.

Opcjonalnie: handout nr 2, ex. 5.

  1. Powiedz uczniom, że przeczytasz pary wyrazów. Zadaniem uczestników będzie odgadnięcie, czy przeczytana para wyrazów to ten sam wyraz, czy inne. Uczniowie zaznaczają w zeszytach punkty od a) do h) i zaznaczają S dla ‘same’ i D dla ‘different’.

  1. green – grin

  2. peach - pitch

  3. leak – lick

  4. leap – leap

  5. bit – beat

  6. pick – peak

  7. sheep – sheep

  8. sit – sit

Uczniowie odpowiadają chórem. Nauczyciel mówi a) – uczniowie odpowiadają chórem ‘different’ (nauczyciel powtarza poprawną odpowiedź). ok. 3 min.

Uczestnicy zajęć mogą mieć problem z rozpoznawaniem, czy para wyrazów to jeden wyraz, czy dwa różne. Wtedy uprość ćwiczenie podając tylko pary tworzące opozycje /i/ do /i:/

  1. Wyjaśnij uczniom, że słówka z poprzedniego ćwiczenia zapiszesz na tablicy i jeszcze raz przeczytasz, a oni chórem będą powtarzać. Ok. 2 min.

Zapisz na tablicy 2 zdania zawierające tylko krótkie i. Tak jak w poprzednim ćwiczeniu najpierw przeczytaj zdanie i poproś uczniów o powtórzenie. Następnie zapisz 2 zdania zawierające tylko długie i. Uczniowie powtarzają. Kolejnym etapem będzie zapisanie 2‑3 zdań, w których wystąpią oba dźwięki. Uczniowie powtarzają indywidualnie. Nie oczekuj perfekcyjnej wymowy i poprawiaj tylko w przypadkach bardzo odbiegających od normy. Jeśli uczestnik zajęć nadal nie może wymówić głosek odpowiednio je różnicując, nie wywieraj na niego presji.

  1. Karta pracy ok. 10 min.

    1. Bell, J., Gower R., Intermediate Matters, Longman, 1992.

    2. Hubbard P, Hywel J., Thornton B., Wheeler R., A Training Course for TEFL, Oxford University Press, 1994.

    3. Viney P., Viney K., Grapevine Workook 2, Oxford University Press 1990.

Are you ‘green’?

    1. Uczniowie mają za zadanie znaleźć 3 pary wyrazów różniących się długością i, zapisać je w zeszycie i zaprezentować je na następnej lekcji.

    2. Opcjonalnie: poproś uczniów, żeby weszli na stronę www.greenpeace.org/international, wybrali jeden z problemów środowiska naturalnego i opisali go w kilku zdaniach.

    3. Zainteresowani grami komputerowymi mogą zagrać w grę dotyczącą rozwiązywania problemów ekologicznych na www.greenpeace.org/international/fungames

R1Nvr7nDRrJvL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 50.50 KB w języku polskim