| |
| |
| |
| |
| (1.9) wymienia dawne i współczesne dyscypliny artystyczne oraz potrafi wskazać́ dzieła współczesne, które wymykają się się̨ klasyfikacjom; |
| |
| Artyści i dzieła poza ramami klasyfikacji |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wymienia artystów współczesnych niezwiązanych z kierunkami w sztuce,
zna twórców współczesnych, którzy na swój sposób interpretują tradycyjne formy w sztuce.
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi wskazać wyjątkowość dzieł współczesnych na tle typowych przykładów ujęcia danego tematu,
przypisuje dzieło do artysty,
wyjaśnia indywidualizm artystyczny malarzy wymykających się klasyfikacjom.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | prezentacja multimedialna ukazująca dzieła współczesne niemieszczące się̨ w klasyfikacjach; prezentacja multimedialna ukazująca zestawienie dzieł reprezentujących te same dyscypliny w sztuce o tradycyjnej i nowatorskiej formie. |
| |
| |
faza wprowadzająca: (6 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Uczniowie wymieniają kierunki w malarstwie i nazwiska artystów z nimi związanych. Próbują uzasadnić związek artysty z kierunkiem
Nauczyciel informuje uczniów, że nie wszyscy artyści związani byli z kierunkami w sztuce, zaprezentowanie artystów, niektórzy wypracowali własny, całkowicie odrębny styl, który wymyka się klasyfikacjom.
|
faza realizacyjna: (35 min.) |
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną ukazującą dzieła artystów współczesnych niemieszczących się̨ w klasyfikacjach:
Amadeo Modigliani - Portret Beatrice Hastings przed drzwiami, Portret Jeanne Hébuterne (głowa z profilu), Akt leżący z 1918 r.,
Marc Chagall - Autoportret z Siedmioma Palcami, Zakochani nad miastem, Wieś i ja,
Henri Rousseau - Głodny lew, Śpiąca Cyganka, Sen
Paul Klee - Ad Parnassum, Senecio.
Podczas prezentacji nauczyciel przeprowadza mini‑wykład na temat ważnych wydarzeń biograficznych i cech twórczości, widocznych w dziełach. Uczniowie wymieniają kierunki, które zdominowały sztukę w czasie twórczości powyższych artystów, wskazują na brak powiązań z wymienionymi kierunkami.
Nauczyciel wyświetla kolejną prezentację multimedialną, tym razem przedstawiającą zestawienie dzieł reprezentujących te same dyscypliny w sztuce o tradycyjnej i nowatorskiej formie. Uczniowie otrzymują karty pracy (załącznik), które uzupełniają podczas wyświetlania kolejnych dzieł.
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela podsumowują pracę w grupach, sporządzając ostateczną wersję zestawienia na tablicy i formułują wniosek, że artysta współczesny, mimo iż wybiera ten sam temat, interpretuje go na swój sposób.
|
faza podsumowująca: (4 min.) |
Ocena wyrażona stopniem za umiejętności we wnioskowaniu podczas prezentacji nr 1.
Praca domowa: Wybierz jednego z twórców powojennej Polski, który nie był związany z żadnymi kierunkami. Wskaż cechy jego indywidualizmu.
|