Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Artyści i dzieła poza ramami klasyfikacji

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

(1.9) wymienia dawne i współczesne dyscypliny artystyczne oraz potrafi wskazać́ dzieła współczesne, które wymykają się się̨ klasyfikacjom;

Temat lekcji:

Artyści i dzieła poza ramami klasyfikacji

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia artystów współczesnych niezwiązanych z kierunkami w sztuce,

  • zna twórców współczesnych, którzy na swój sposób interpretują tradycyjne formy w sztuce.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wskazać wyjątkowość dzieł współczesnych na tle typowych przykładów ujęcia danego tematu,

  • przypisuje dzieło do artysty,

  • wyjaśnia indywidualizm artystyczny malarzy wymykających się klasyfikacjom.

postawy:

  • kształtowanie szacunku dla dorobku malarstwa europejskiego,

  • wdrażanie do rozumienia dzieł sztuki.

Metody pracy:

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

prezentacja multimedialna ukazująca dzieła współczesne niemieszczące się̨ w klasyfikacjach;

prezentacja multimedialna ukazująca zestawienie dzieł reprezentujących te same dyscypliny w sztuce o tradycyjnej i nowatorskiej formie.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(6 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Uczniowie wymieniają kierunki w malarstwie i nazwiska artystów z nimi związanych. Próbują uzasadnić związek artysty z kierunkiem

  3. Nauczyciel informuje uczniów, że nie wszyscy artyści związani byli z kierunkami w sztuce, zaprezentowanie artystów, niektórzy wypracowali własny, całkowicie odrębny styl, który wymyka się klasyfikacjom.

faza realizacyjna:

(35 min.)

  1. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną ukazującą dzieła artystów współczesnych niemieszczących się̨ w klasyfikacjach:

    1. Amadeo Modigliani - Portret Beatrice Hastings przed drzwiami, Portret Jeanne Hébuterne (głowa z profilu), Akt leżący z 1918 r.,

    2. Marc Chagall - Autoportret z Siedmioma Palcami, Zakochani nad miastem, Wieś i ja,

    3. Henri Rousseau - Głodny lew, Śpiąca Cyganka, Sen

    4. Paul Klee - Ad Parnassum, Senecio.

  2. Podczas prezentacji nauczyciel przeprowadza mini‑wykład na temat ważnych wydarzeń biograficznych i cech twórczości, widocznych w dziełach. Uczniowie wymieniają kierunki, które zdominowały sztukę w czasie twórczości powyższych artystów, wskazują na brak powiązań z wymienionymi kierunkami.

  3. Nauczyciel wyświetla kolejną prezentację multimedialną, tym razem przedstawiającą zestawienie dzieł reprezentujących te same dyscypliny w sztuce o tradycyjnej i nowatorskiej formie. Uczniowie otrzymują karty pracy (załącznik), które uzupełniają podczas wyświetlania kolejnych dzieł.

  4. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela podsumowują pracę w grupach, sporządzając ostateczną wersję zestawienia na tablicy i formułują wniosek, że artysta współczesny, mimo iż wybiera ten sam temat, interpretuje go na swój sposób.

faza podsumowująca:

(4 min.)

  1. Ocena wyrażona stopniem za umiejętności we wnioskowaniu podczas prezentacji nr 1.

  2. Praca domowa: Wybierz jednego z twórców powojennej Polski, który nie był związany z żadnymi kierunkami. Wskaż cechy jego indywidualizmu.

Karta pracy do lekcji

Artyści i dzieła poza ramami klasyfikacji

Dziedzina sztuki

Autor

Dzieło

Cechy nowatorskie dzieła współczesnego względem dzieła tradycyjnego

Reba

Michał Anioł

Pieta

Lee Yongbaek

Pieta

Wit Stwosz

Krucyfiks

Bronisław Chromy

Ukrzyżowany w Arce Pana w Krakowie‑Nowej Hucie

Malarstwo

Leonardo da Vinci

Portret Ginevry Benci

Modigliani

Portret Madame Survage

Johna Constable’a

Wóz na siano

Georges Braque

Pejzaż z Estaque

Architektura

Notre Dame w Paryżu

Tadao Ando

Kościół w Osace

RmkqbHI5Bf8hd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 107.00 KB w języku polskim
RJXUSUbBnzUh2

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.47 KB w języku polskim