Asking for information – ćwiczenia w mówieniu
Asking for information – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia poprzez zadawanie pytań związanych z podróżowaniem.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo związane z podróżowaniem oraz pytaniem i udzielaniem informacji,
zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
wie, jak zachować się na lotnisku i dworcu (zapytać o coś i udzielić informacji),
zna zasady formułowania pytań.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi podróżowania,
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy na lotnisku,
potrafi słuchać ze zrozumieniem,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
zadaje pytania i udziela informacji,
identyfikuje zdania ze słuchu,
uczestniczy w rozmowie,
odgrywa role.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, metoda ról
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Przypomnicie sobie zwroty związane z pytaniem i udzielaniem informacji. Następnie będziecie słuchać i mówić o podróżowaniu. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie pytania zadaje się w informacji na dworcu i lotnisku. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel zapisuje przykładowe zwroty na tablicy.
Uczniowie uzupełniają ze słuchu ćwiczenie 1/104 w podręczniku, a następnie rozmawiają z nauczycielem na temat jego treści.
Uczniowie słuchają nagrania z ćwiczenia 2. i zaznaczają w podręczniku usłyszane zwroty. Później omawiają ich znaczenie z nauczycielem.
Uczniowie słuchają nagrań z ćwiczeń 3. i 4. oraz uzupełniają je. Czytają odpowiedzi na głos, a nauczyciel wyjaśnia nieznane słowa.
Pogadanka. Na podstawie ćwiczeń 5. i 6. nauczyciel omawia z uczniami zasady tworzenia pytań pośrednich i bezpośrednich.
Uczniowie w parach przygotowują dialogi. Nauczyciel pomaga w pisaniu i monitoruje pracę uczniów.
Chętni uczniowie odgrywają role z ćwiczenia 7/105 przed kolegami z klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisz dwie rozmowy, które mogły mieć miejsce na dworcu kolejowym i na lotnisku.
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ponieważ materiału jest dosyć dużo, należy narzucić szybkie tempo lub przenieść część ćwiczeń na następne zajęcia – w zależności od poziomu grupy. Można też niektóre ćwiczenia zadać do domu. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z podróżowaniem, np. flight, check, look up, arrive, leave, reservation, fare, journey, dining car, depart, daily, airport taxes, included, change oraz zasady tworzenia pytań pośrednich i bezpośrednich.