Asking for information – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia poprzez zadawanie pytań związanych z podróżowaniem.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z podróżowaniem oraz pytaniem i udzielaniem informacji,

  • zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,

  • wie, jak zachować się na lotnisku i dworcu (zapytać o coś i udzielić informacji),

  • zna zasady formułowania pytań.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi podróżowania,

  • ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy na lotnisku,

  • potrafi słuchać ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • zadaje pytania i udziela informacji,

  • identyfikuje zdania ze słuchu,

  • uczestniczy w rozmowie,

  • odgrywa role.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, metoda ról

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Przypomnicie sobie zwroty związane z pytaniem i udzielaniem informacji. Następnie będziecie słuchać i mówić o podróżowaniu. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie pytania zadaje się w informacji na dworcu i lotnisku. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel zapisuje przykładowe zwroty na tablicy.

  2. Uczniowie uzupełniają ze słuchu ćwiczenie 1/104 w podręczniku, a następnie rozmawiają z nauczycielem na temat jego treści.

  3. Uczniowie słuchają nagrania z ćwiczenia 2. i zaznaczają w podręczniku usłyszane zwroty. Później omawiają ich znaczenie z nauczycielem.

  4. Uczniowie słuchają nagrań z ćwiczeń 3. i 4. oraz uzupełniają je. Czytają odpowiedzi na głos, a nauczyciel wyjaśnia nieznane słowa.

  5. Pogadanka. Na podstawie ćwiczeń 5. i 6. nauczyciel omawia z uczniami zasady tworzenia pytań pośrednich i bezpośrednich.

  6. Uczniowie w parach przygotowują dialogi. Nauczyciel pomaga w pisaniu i monitoruje pracę uczniów.

  7. Chętni uczniowie odgrywają role z ćwiczenia 7/105 przed kolegami z klasy.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Napisz dwie rozmowy, które mogły mieć miejsce na dworcu kolejowym i na lotnisku.

  2. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ponieważ materiału jest dosyć dużo, należy narzucić szybkie tempo lub przenieść część ćwiczeń na następne zajęcia – w zależności od poziomu grupy. Można też niektóre ćwiczenia zadać do domu. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z podróżowaniem, np. flight, check, look up, arrive, leave, reservation, fare, journey, dining car, depart, daily, airport taxes, included, change oraz zasady tworzenia pytań pośrednich i bezpośrednich.

RZakyuyBF7fNr

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.72 KB w języku polskim
RQfbJpE3PHpJm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim