Atrakcyjność Polski
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Atrakcyjność Polski
TREŚCI KSZTAŁCENIA
7.4. uczeń przedstawia, np. w formie prezentacji multimedialnej, walory turystyczne wybranego regionu geograficznego, ze szczególnym uwzględnieniem jego walorów kulturowych; proponuje konkretne działania na rzecz jego ochrony we własnym regionie.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
zna co najmniej dwa podziały walorów turystycznych,
wymienia w każdej z grup walorów turystycznych Polski co najmniej jeden przykład obiektu,
zna najcenniejsze walory przyrodnicze i antropogeniczne własnego województwa,
zna pojęcie „Lista Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO”,
zna co najmniej pięć obiektów w Polsce wpisanych na Listę UNESCO.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
odczytać z mapy turystycznej przebieg szlaku turystycznego i wymienić ciekawe miejsca znajdujące się na jego trasie,
ocenić stopień atrakcyjności danego waloru turystycznego,
wyjaśnić fakt zróżnicowania wielkości bazy noclegowej w różnych regionach turystycznych Polski,
zaprojektować wycieczkę po najcenniejszych walorach turystycznych wybranego regionu na podstawie mapy turystycznej oraz folderów,
przedstawia i ocenia walory turystyczne własnego regionu,
uczeń odczytuje informacje o regionie wykorzystując różne źródła informacji geograficznej,
opisuje walory turystyczne (przyrodnicze i poza przyrodnicze) własnego regionu,
ocenia walory turystyczne własnego regionu,
wymienia czynniki wpływające na rozwój turystyki,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie,
samodzielnie zdobywa informacje z różnych źródeł (materiały przygotowane przez nauczyciela).
,
Etapy lekcji | Nauczane przedmioty | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | geografia, historia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy. Podanie celu lekcji i omówienie sposobu jej przeprowadzenia. Burza mózgów - czy Polska jest krajem atrakcyjnym dla turysty, czy też nie. Uzasadnij swoje zdanie. Zasób 1 FILM SAMOUCZEK Pytanie do uczniów - jakie znasz rodzaje turystyki? W jakich najchętniej uczestniczysz? | praca z różnymi środkami informacji; podręcznik, ścienna mapa Polski, atlas geograficzny, foldery turystyczne dostarczone przez nauczyciela | pogadanka, metoda „burza mózgów” | indywidualna i zbiorowa, praca w grupie |
Etap realizacji | geografia, historia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Polecenie dla uczniów - spójrz na mapę turystyczną Polski oraz na inne mapy przyniesione przez nauczyciela (odbite na ksero). Podziel zabytki w Polsce na grupy. Postaraj się podać do każdego z nich po dwa przykłady. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i pokazują zabytki i walory. Pytania pomocnicze: Pytanie do uczniów – co to jest lista dziedzictwa kulturowego UNESCO? Jakie obiekty w Polsce zostały na nią wpisane? Praca w grupach – podział klasy na trzy grupy. Każda z grup dostaje materiały dotyczące jednego regionu i przygotowuje wycieczkę po tym regionie na podstawie dostarczonych materiałów oraz mapy z podręcznika. | praca z różnymi środkami informacji; podręcznik, ścienna mapa Polski, atlas geograficzny, foldery turystyczne dostarczone przez nauczyciela | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia metoda „burza mózgów”, pokaz, mapa mentalna, praca indywidualna | praca w grupach Indywidualna i zbiorowa |
Etap podsumowujący | geografia, historia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Każda grupa przygotowuje wycieczkę po wybranym regionie: Grupa 1 – wycieczka po Sudetach. Grupa 2 – wycieczka po Polesiu i Lubelszczyźnie. Grupa 3 – wycieczka po Karpatach. | podręcznik, ścienna mapa Polski, atlas geograficzny, foldery turystyczne dostarczone przez nauczyciela | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia, praca z podręcznikiem, praca z mapą atrakcji turystycznych, praca z folderami turystycznymi, praca w grupie. | praca w grupach Indywidualna i zbiorowa |