Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z audiobookiem i na jego podstawie wykonaj polecenia.

RtnCvw9uImZVc
Nagranie dźwiękowe nawiązujące do idei politycznej o rewolucji i władzy.
Źródło: Za: Historia idei politycznych. Wybór tekstów, tom II, opracowali: S. Filipowicz, A. Mielczarek K. Pielińsski, M. Tański, Warszawa 2002, str. 232-233, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Rozstrzygnij, czy autor cytowanego tekstu był zwolennikiem konserwatyzmu, czy liberalizmu. Swoją odpowiedź uzasadnij, powołując się na argumenty przytoczone w tekście. 

R1S4MbytgDgcq
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Oceń, czy autor tekstu przywołał poglądy Rousseau jako potwierdzenie dla własnych idei.

RmwXjdlEFxkV9
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, jaki stosunek do oświecenia i rewolucji francuskiej mieli konserwatyści, jaki zaś liberałowie. Jak wpływało to na ich wizję świata?

RqN6GpUXb0fai
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Wymienionych myślicieli przyporządkuj do odpowiadających im ideologii

R1O8MSqORqgup
Konserwatyści Możliwe odpowiedzi: 1. Benjamin Constant, 2. Joseph de Maistre, 3. Edmund Burke, 4. Alexis de Tocqueville, 5. Charles Fourier, 6. Robert Owen, 7. James Mill Liberałowie Możliwe odpowiedzi: 1. Benjamin Constant, 2. Joseph de Maistre, 3. Edmund Burke, 4. Alexis de Tocqueville, 5. Charles Fourier, 6. Robert Owen, 7. James Mill Socjaliści Możliwe odpowiedzi: 1. Benjamin Constant, 2. Joseph de Maistre, 3. Edmund Burke, 4. Alexis de Tocqueville, 5. Charles Fourier, 6. Robert Owen, 7. James Mill
31
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie rozstrzygnij, czy odzwierciedla on poglądy liberałów. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Przeraża was to, że chcemy znieść własność prywatną. Ale w waszym dzisiejszym społeczeństwie własność prywatna jest zniesiona dla dziewięciu dziesiątych jego członków, istnieje ona właśnie dzięki temu, że nie istnieje dla dziewięciu dziesiątych. Zarzucacie więc nam, że chcemy znieść własność, której koniecznym warunkiem jest wyzucie z własności olbrzymiej większości społeczeństwa. Słowem, zarzucacie nam, że chcemy znieść waszą własność. Tego istotnie chcemy (...) 

A Źródło: Za: Świat w latach 1800-1850. Wielka historia świata, tom 9, pod redakcją naukową A. Chwalby, Warszawa 2006, str. 145.
RdQOX4pBqKImr
(Wybierz: Tak, Nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).