Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z treścią audiobooka. Opisz przywileje, swobody, statuty i inne zwyczaje, które mieli zapewnione scholarowie krakowskiego uniwersytetu.

RNrfF4lVYkmXO
(Uzupełnij).
RfthKhiszG1K0
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Czesław Nanke, Wypisy do nauki historii średniowiecznej.
Źródło: Czesław Nanke, Wypisy do nauki historii średniowiecznej, Lwów‑Warszawa 1923.
Ćwiczenie 1
R7ckvt5jJX64w
Genezą powstania uniwersytetu w Krakowie była chęć... Możliwe odpowiedzi: 1. wykształcenia elity intelektualnej., 2. rozwoju miasta., 3. wykształcenia duchowieństwa., 4. rozwoju państwa polskiego.
Polecenie 2

Jaka była różnica między szkołami a uniwersytetem w XIV stuleciu w Polsce?

RxkU5n2VYp2Qo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
R1SUf5fPpbfi2
Jakie były cechy uniwersytetu w XIV-wiecznej Polsce? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Uniwersytet był korporacją grupującą profesorów i studentów w danym mieście., 2. Wszyscy członkowie kadry nauczycielskiej musieli posiadać święcenia kapłańskie., 3. Celem uniwersytetu była monopolizacja miejskiego nauczania, stąd upodobnienie do korporacji miejskich cechów rzemieślniczych., 4. Profesorowie uniwersyteccy nie podlegali jurysdykcji kościelnej.
R1WhP02u52s1b
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj obowiązki poszczególnych stanowisk do fakultetów na uniwersytecie. Fakultetem wyższym mógł kierować Możliwe odpowiedzi: 1. rektor., 2. profesor tytularny, zwany regentem., 3. prokurator, wybrany przez regenta. Kierownikami poszczególnych fakultetów sztuk wyzwolonych mógł być Możliwe odpowiedzi: 1. rektor., 2. profesor tytularny, zwany regentem., 3. prokurator, wybrany przez regenta. Ogólna zwierzchność nad wszystkimi fakultetami sprawował Możliwe odpowiedzi: 1. rektor., 2. profesor tytularny, zwany regentem., 3. prokurator, wybrany przez regenta.
1
Polecenie 3

Podsumuj zdobytą wiedzę. Jeszcze raz uzupełnij mapę myśli - dopisz swoje wnioski z lekcji.

R140L7CbWtSkk
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Uniwersytety
    • Elementy należące do kategorii Uniwersytety
    • Nazwa kategorii: Przykłady wydarzeń z historii
    • Nazwa kategorii: Postaci
      • Elementy należące do kategorii Postaci
      • Nazwa kategorii: historyczne
      • Nazwa kategorii: ze świata nauki
      • Nazwa kategorii: ze świata kultury
      • Koniec elementów należących do kategorii Postaci
    • Nazwa kategorii: Przykłady z kultury
      • Elementy należące do kategorii Przykłady z kultury
      • Nazwa kategorii: Literatura
      • Nazwa kategorii: Film
      • Koniec elementów należących do kategorii Przykłady z kultury
    • Nazwa kategorii: Idee przeciwstawne
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
    • Nazwa kategorii:
      • Elementy należące do kategorii
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii
      Koniec elementów należących do kategorii Uniwersytety
Rr6nc9qVyDpYm
(Uzupełnij).

Praca domowa

Ćwiczenie 4

Napisz esej na temat: Uniwersytety jako szkoła niezależnego myślenia.

RfqSbaQbfJOzc
(Uzupełnij).