Polecenie 1
Zapoznaj z treścią audiobooka i odpowiedz na pytania. Czym dla Kanta jest pojęcie kultury? Mówiąc inaczej, jak filozof rozumie powołanie człowieka?
Zapoznaj z treścią audiobooka i odpowiedz na pytania. Czym dla Kanta jest pojęcie kultury? Mówiąc inaczej, jak filozof rozumie powołanie człowieka?
RdCi0daApRw7i
Nagranie dźwiękowe Ewa Bieńkowska, W poszukiwaniu królestwa człowieka (Marzenie o systemie) Świat natury i świat osoby.
Źródło: Ewa Bieńkowska, Świat natury i świat osoby, [w:] tejże, W poszukiwaniu królestwa człowieka, Warszawa 1981.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RJch0IFjXaVE6
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie. Jakie jest miejsce problematyki estetycznej w myśli Kanta? Czym, zdaniem filozofa, jest piękno i jego doświadczanie?

R164EmftURLSd
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie. Czy myśl Kanta może stanowić wartość dla współczesnego człowieka – jeśli tak, to w jakich aspektach?

R1QNG0gbGdI2X
(Uzupełnij).
R1ckA8Y7BEA9X
Ćwiczenie 1
Pogrupuj elementy tak, żeby przedstawiały podział świata w taki sposób, jak postrzegał go Kant. świat fenomenów Możliwe odpowiedzi: 1. nieskończony, 2. obcy i nienazywalny, 3. wspólny ludziom, 4. poznawalny i doświadczany, 5. świat człowieka, 6. znany i skończony, 7. świat pozaludzki, 8. niemożliwy do doświadczenia i rozporządzenia świat noumenów Możliwe odpowiedzi: 1. nieskończony, 2. obcy i nienazywalny, 3. wspólny ludziom, 4. poznawalny i doświadczany, 5. świat człowieka, 6. znany i skończony, 7. świat pozaludzki, 8. niemożliwy do doświadczenia i rozporządzenia
RbL9h499ORLYn
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst, tak by poprawnie przedstawiał koncepcję Kanta. Gwarancją sensowności każdego systemu jest jego 1. wspólnota istot wolnych i rozumnych, 2. życie etyczne, 3. podmiotowość, wolność i etyczność, 4. moralnego rozbudzenia, 5. stan etycznej mobilizacji, 6. akt wiary.
Sensu nie da się teoretycznie potwierdzić, ponieważ ma charakter taki jak 1. wspólnota istot wolnych i rozumnych, 2. życie etyczne, 3. podmiotowość, wolność i etyczność, 4. moralnego rozbudzenia, 5. stan etycznej mobilizacji, 6. akt wiary.
Człowiekiem musi być przyjąć 1. wspólnota istot wolnych i rozumnych, 2. życie etyczne, 3. podmiotowość, wolność i etyczność, 4. moralnego rozbudzenia, 5. stan etycznej mobilizacji, 6. akt wiary, by w razie potrzeby włączyć się w zadanie.
Według Kanta istotą człowieczeństwa jest stan 1. wspólnota istot wolnych i rozumnych, 2. życie etyczne, 3. podmiotowość, wolność i etyczność, 4. moralnego rozbudzenia, 5. stan etycznej mobilizacji, 6. akt wiary.
Najważniejszą ideą państwa celów jest 1. wspólnota istot wolnych i rozumnych, 2. życie etyczne, 3. podmiotowość, wolność i etyczność, 4. moralnego rozbudzenia, 5. stan etycznej mobilizacji, 6. akt wiary.
Życie podmiotu musi być realizowane jako 1. wspólnota istot wolnych i rozumnych, 2. życie etyczne, 3. podmiotowość, wolność i etyczność, 4. moralnego rozbudzenia, 5. stan etycznej mobilizacji, 6. akt wiary.
RnApaWJPzdhC1
Ćwiczenie 3
Co jest sekretem piękna według Immanuela Kanta? Wybierz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Sekretem piękna jest celowość wpisana w formę., 2. Sekretem piękna jest umysł, który potrafi się tym pięknem radować., 3. Sekretem piękna jest spontaniczność, która kształtuje rzeczywistość.

Praca domowa

1
Ćwiczenie 4

Lew Szestow napisał: Sokratejska wiedza o niewiedzy, Spinozjański trzeci rodzaj poznania, Kantowski rozum, chciwie zdążający ku powszechnym i koniecznym sądom, nigdy nie oswobodzą człowieka ze stanu sennego odurzenia i nie przywrócą mu utraconej wolności, to jest wolności niewiedzy, wolności od wiedzy. Zastanów się, co oznaczają te słowa. Dlaczego Szestow polemizuje z Kantem i czym jest „wolność niewiedzy”? Napisz na ten temat krótki esej.

R1clXWIkDUl5P
(Uzupełnij).