Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zanim zapoznasz się z audiobookiem, zastanów się i odpowiedz na pytanie: na czym polega uniwersalizm kulturowy Europy?

R1Ekbkn3tzvJo
(Uzupełnij).
R11b7nTtcAaXL
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Szukanie barbarzyńcy. Złudzenia uniwersalizmu kulturalnego.
Źródło: Leszek Kołakowski, Szukanie barbarzyńcy. Złudzenia uniwersalizmu kulturalnego, [w:] Leszek Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Warszawa 2012, s. 18–21.
Polecenie 2

Wyjaśnij, jakie jest najgroźniejsze złudzenie uniwersalizmu.

R1Ekbkn3tzvJo
(Uzupełnij).
1
R14r8UKaT8AnE1
Ćwiczenie 1
Na jakich trzech motywach mitycznych, zdaniem Kołakowskiego, opierał się Marks opisując miejsce człowieka w świecie? motyw romantyczny Możliwe odpowiedzi: 1. „wiara w niczym nieograniczone możliwości człowieka‑twórcy samego siebie, ujęcie historii ludzkiej jako procesu samotworzenia przez pracę, pogarda dla tradycji i kultu przeszłości”;, 2. nieograniczona wiara, że ludzkim życiem kierują deterministyczne konieczności, które rozumem swym człowiek może pojąć i ostatecznie nad nimi zapanować, przynosząc tym samym człowiekowi wolność i spełnienie., 3. tęsknota za autentyczną wspólnotą, „która tworzyła z dawnych tradycyjnych wspólnot moralne całości” motyw prometejsko‑faustyczny Możliwe odpowiedzi: 1. „wiara w niczym nieograniczone możliwości człowieka‑twórcy samego siebie, ujęcie historii ludzkiej jako procesu samotworzenia przez pracę, pogarda dla tradycji i kultu przeszłości”;, 2. nieograniczona wiara, że ludzkim życiem kierują deterministyczne konieczności, które rozumem swym człowiek może pojąć i ostatecznie nad nimi zapanować, przynosząc tym samym człowiekowi wolność i spełnienie., 3. tęsknota za autentyczną wspólnotą, „która tworzyła z dawnych tradycyjnych wspólnot moralne całości” motyw oświeceniowy, deterministyczny, racjonalistyczny Możliwe odpowiedzi: 1. „wiara w niczym nieograniczone możliwości człowieka‑twórcy samego siebie, ujęcie historii ludzkiej jako procesu samotworzenia przez pracę, pogarda dla tradycji i kultu przeszłości”;, 2. nieograniczona wiara, że ludzkim życiem kierują deterministyczne konieczności, które rozumem swym człowiek może pojąć i ostatecznie nad nimi zapanować, przynosząc tym samym człowiekowi wolność i spełnienie., 3. tęsknota za autentyczną wspólnotą, „która tworzyła z dawnych tradycyjnych wspólnot moralne całości”
Rf7Hh8imcwHkZ
Ćwiczenie 1
Na jakich trzech motywach mitycznych, zdaniem Kołakowskiego, opierał się Marks, opisując miejsce człowieka w świecie? Dopasuj elementy do odpowiednich kategorii, aby uzyskać odpowiedź na to pytanie. motyw romantyczny Możliwe odpowiedzi: 1. nieograniczona wiara, że ludzkim życiem kierują deterministyczne konieczności, które rozumem swym człowiek może pojąć i ostatecznie nad nimi zapanować, przynosząc tym samym człowiekowi wolność i spełnienie, 2. tęsknota za autentyczną wspólnotą, „która tworzyła z dawnych tradycyjnych wspólnot moralne całości”, 3. „wiara w niczym nieograniczone możliwości człowieka‑twórcy samego siebie, ujęcie historii ludzkiej jako procesu samotworzenia przez pracę, pogarda dla tradycji i kultu przeszłości” motyw prometejsko‑faustyczny Możliwe odpowiedzi: 1. nieograniczona wiara, że ludzkim życiem kierują deterministyczne konieczności, które rozumem swym człowiek może pojąć i ostatecznie nad nimi zapanować, przynosząc tym samym człowiekowi wolność i spełnienie, 2. tęsknota za autentyczną wspólnotą, „która tworzyła z dawnych tradycyjnych wspólnot moralne całości”, 3. „wiara w niczym nieograniczone możliwości człowieka‑twórcy samego siebie, ujęcie historii ludzkiej jako procesu samotworzenia przez pracę, pogarda dla tradycji i kultu przeszłości” motyw oświeceniowy, deterministyczny, racjonalistyczny Możliwe odpowiedzi: 1. nieograniczona wiara, że ludzkim życiem kierują deterministyczne konieczności, które rozumem swym człowiek może pojąć i ostatecznie nad nimi zapanować, przynosząc tym samym człowiekowi wolność i spełnienie, 2. tęsknota za autentyczną wspólnotą, „która tworzyła z dawnych tradycyjnych wspólnot moralne całości”, 3. „wiara w niczym nieograniczone możliwości człowieka‑twórcy samego siebie, ujęcie historii ludzkiej jako procesu samotworzenia przez pracę, pogarda dla tradycji i kultu przeszłości”
Req6NVZl2ZkLo
Ćwiczenie 2
Co według Kołakowskiego oznacza stwierdzenie, że „wszystkie kultury są równe”? Możliwe odpowiedzi: 1. twierdzenie to wypowiada ktoś, kto sam żyje w pewnej szczególnej kulturze, a inne go nie obchodzą., 2. Jedna kultura nie ma wyższości nad drugą., 3. Nie ma absolutnych, niehistorycznych standardów, by jakąkolwiek kulturę osądzać., 4. Relatywizm kulturowy i uniwersalizm kulturowy są zasadne., 5. Istnieją absolutne i historyczne standardy, wedle których wszystkie formy kultury są tak samo prawomocne.
R128jZJB2751m
Ćwiczenie 2
Co, według L. Kołakowskiego, oznacza stwierdzenie, że „wszystkie kultury są równe”? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Twierdzenie to wypowiada ktoś, kto sam żyje w pewnej szczególnej kulturze, a inne go nie obchodzą., 2. Jedna kultura nie ma wyższości nad drugą., 3. Nie ma absolutnych, niehistorycznych standardów, by jakąkolwiek kulturę osądzać., 4. Relatywizm kulturowy i uniwersalizm kulturowy są zasadne., 5. Istnieją absolutne i historyczne standardy, wedle których wszystkie formy kultury są tak samo prawomocne.
Praca domowa

Co dla ciebie oznacza twierdzenie: „wszystkie kultury są równe”? Czy się z nim zgadzasz? Uzasadnij swoje stanowisko.

Odpowiedz na pytanie. Co dla ciebie oznacza twierdzenie: „wszystkie kultury są równe”? Czy się z nim zgadzasz? Uzasadnij swoje stanowisko.

R1Ekbkn3tzvJo
(Uzupełnij).