Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z audiobookiem. W parze z koleżanką lub kolegą przedyskutujcie, czy audiobook mógłby zostać uzupełniony innymi informacjami.

R178isoBabcBx
Nagranie dźwiękowe lekcji.Podsumowanie wiadomości dotyczących operatorów w języku C++.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Operatory arytmetyczne

Ważne!

Deklarowanie zmiennej i przypisywanie jej wartości odbywa się następująco:

Linia 1. int a znak równości 1 średnik. Linia 2. int b znak równości 2 średnik.

Możemy również użyć znaku w połączeniu z operatorami arytmetycznymi, aby tworzyć różne wariacje operatorów przypisania.

Jeżeli chcemy zmienić wartość zmiennej przez dodanie do niej liczby , zrobimy to w następujący sposób:

Linia 1. a plus znak równości 15 średnik.

W miejsce znaku  możemy wstawić inne operatory arytmetyczne. Ostatni fragment kodu odpowiada przypisaniu:

Linia 1. a znak równości a plus 15 średnik.
Ważne!

Zadanie inkrementacji i dekrementacji realizują podwójne operatory arytmetyczne:

Linia 1. a plus plus średnik prawy ukośnik prawy ukośnik gdy chcemy zwiększyć wartość zmiennej o 1. Linia 2. a minus minus średnik prawy ukośnik prawy ukośnik gdy chcemy zmniejszyć wartość zmiennej o 1.

Operatory relacyjne oraz logiczne

Ważne!

Operator  zwraca wartość (prawda), gdy przynajmniej jedno z wyrażeń jest prawdziwe; w przeciwnym przypadku zwracana jest wartość (fałsz).

Porównajmy ze sobą dwa wyrażenia:

.

Jeżeli jest większe od LUB jest większe od , to wynikiem operacji porównania będzie prawda. Fałsz otrzymamy tylko w przypadku, gdy oba wyrażenia są nieprawdziwe.

Operator && zwróci prawdę wyłącznie w przypadku, gdy wszystkie wyrażenia są prawdziwe. W każdym innym przypadku zwrócony zostanie fałsz.

Zmieńmy operator logiczny z ostatniego przykładu na &&:

a>b  &&  b>c.

Jeżeli jest większe od ORAZ jest większe od , wyrażenie zwróci wartość PRAWDA. Wszystkie pozostałe kombinacje zwrócą FAŁSZ.

Dla zainteresowanych

W języku C++ wyrażenia logiczne sprawdzane są od lewej strony. Oznacza to, że program najpierw sprawdzi, czy  jest większe od . Jeśli okaże się to prawdą, to zwrócona zostanie prawda bez analizowania pozostałych warunków (w tym przypadku warunku ). Wynika to z tego, że dla operatora LUB wystarczy, aby co najmniej jeden z warunków był prawdziwy, aby zwrócił prawdę.

Jeśli natomiast okazałoby się, że  nie jest większe niż , to warunki będą dalej sprawdzane albo do końca wyrażenia, albo odnalezienia warunku, który będzie prawdziwy.

Dla zainteresowanych

Analogicznie do operatora LUB operator ORAZ sprawdza warunki od lewej. Różnica polega na tym, że ORAZ zwraca fałsz przy pierwszym warunku, który okaże się nieprawdziwy.

Powodem jest to, że operator ORAZ zwraca fałsz, jeśli którykolwiek z warunków jest nieprawdziwy.

Ważne!

Zaprzeczenie zdania logicznego (czyli użycie operatora ) sprawia, że wyrażenie prawdziwe zwróci fałsz, a nieprawdziwe prawdę.

W wyniku zaprzeczenia:

otrzymujemy fałsz, ponieważ trzy jest większe od dwóch.

Ważne!

Jeśli mamy dwie zmienne o nazwach , których sumę chcemy zapisać we wcześniej zadeklarowanej zmiennej , posłużymy się operatorem :

Linia 1. c znak równości a plus b średnik.

W przykładzie przypisaliśmy zmiennej wartość sumy zmiennych . Użyliśmy w tym celu operatora przypisania ().

Ważne!

Do dyspozycji mamy sześć operatorów relacyjnych:

znak

znaczenie

mniejszy

większy

mniejszy lub równy

większy lub równy

równy

różny

Gdy zdefiniujemy dwie zmienne ( jest większe od ), zapiszemy następującą zależność:

.

Możemy przedstawić również sytuację przeciwną:

.

Operatorów relacyjnych używamy w testach logicznych (od których zależy działanie instrukcji warunkowych) i w połączeniu z operatorami logicznymi.

Polecenie 2

Przeanalizuj prezentację, a następnie, używając omówionych operatorów, spróbuj ułożyć własny test logiczny.

RQnAI2oGFtGLl1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.