Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RTEKSSThHGfa21

Autentyzm natury w malarstwie barbizończyków

Constant Troyon, „Woły idące do pracy na polu. Ranek”, ok. 1850 r., Musée d’Orsay, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0

Ważne daty

lata 30 XIX wieku – narodziny szkoły Barbizon

1822 – przybycie do Barbizon Camille’a Corota

1843 – osiedlenie się w Barbizon Charlesa‑Francoisa Daubigny’ego

1849 – osiedlenie się na stale w Barbizon Théodora Rousseau

1849 – przeprowadzka do Barbizon Jean‑Françoisa Milleta

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RweeSzHbiy8zS

Pobierz załącznik

Plik PNG o rozmiarze 273.77 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

2) wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

4) prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

5) charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7) łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

8) porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

2) wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

5) wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, między innymi: portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

9) identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

13) dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych;

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji,

14) wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1) wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2) zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

6) porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2) zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6) właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3) łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

określać zasięg działania szkoły barbizońskiej;

wskazywać cechy malarstwa barbizończyków;

rozpoznawać dzieła barbizończyków;

omawiać dzieła pod kątem formalnym;

Barbizon – miejsce fascynacji artystów

Barbizon to niewielka miejscowość koło Paryża, w okolicach lasu Fontainebleau, znana przede wszystkim z naturalnego piękna. Od roku 1820 coraz częściej była odwiedzana przez artystów.  W 1849 roku jako pierwszy osiedlił się na stale Théodore Rousseau. Zakupił dom, w którym o każdej porze roku znajdują gościnę malarze, m.in.: Daumier, Barye, Ziem czy Díaz de la Peña. Artyści nawiązują przyjaźń, prowadzą dyskusje na temat malarstwa pejzażowego.

„Brodaczy z Barbizon” - jak ich nazywano, ponieważ nosili brody - łączą wspólne ideały, nade wszystko zaś umiłowanie malarstwa flamandzkiego. Uważają, że malarstwo włoskie jest zbyt podporządkowane religii i grecko‑rzymskiej mitologii. Rousseau, Millet i inni bardziej cenią mistrzów z Północy - Bruegla (starszego, ok. 1525/ 1530‑1569) czy Ruisdaela (1628‑1682), którzy lepiej niż ktokolwiek potrafili oddać w swych obrazach autentyczną, naturalną atmosferę wsi. Wielu barbizończyków odbywa podróże - niemalże pielgrzymki - do Holandii; Troyon (1810‑1865) odkrywa tam dzieła Cuypa (1620- l 691) oraz własne powołanie do malarstwa animalistycznego. Rousseau, jeden z filarów szkoły Barbizon, posiada wiele akwafort Ruisdaela, Durera (1471‑1 528), Van de Velde'go (1590- 1630). Millet najbardziej z całej grupy pozostaje pod wpływem malarstwa francuskiego. W swoim wczesnym „okresie kwiecistym” nawiązuje do osiemnastowiecznych mistrzów: Bouchera (1703‑1770) i zwłaszcza Fragonarda (1732‑1806), którego szczerze podziwia. Interesuje się również braćmi Le Nain, gdyż tak jak ich, pasjonuje go przedstawianie życia wsi. Innym ważnym źródłem inspiracji jest dla malarzy z Barbizon angielska szkoła pejzażu, a przede wszystkim Constable (1776‑1837), który w 1824 roku wystawia na paryskim Salonie Wóz z sianem. Obraz wzbudza entuzjazm młodych barbizończyków. Także akwarela, przywrócona do łask przez angielskich pejzażystów, jest przez barbizończyków chętnie stosowana, ponieważ jest to technika w malarstwie plenerowym bardzo przydatna. Tym, co dodatkowo jednoczy grupę barbizońską, jest bunt wobec autorytetów: na równi z akademizmem odrzucają romantyzm. „Akademia Sztuk Pięknych jest pepinierą miernoty wykorzystywanej przez Instytut” - oznajmia Paul Huet (1803‑1869). Brodacze nie mają zamiaru podporządkowywania się dyktatowi Instytutu Sztuk Pięknych, skutkiem czego przez długie lata ich najbardziej awangardowe prace nie są wystawiane na Salonie. Oni jednak dobrze wiedzą, co leży w interesie „szkoły „.

Wielcy Malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło, nr 26, Eaglemoss Polska Sp. z o.o., s. 28‑29

Barbizończycy uprawiali malarstwo pejzażowe. Zapoczątkowali realizm, ale ze względu na kult natury, nie odbiegało od romantycznej funkcji pejzażu. Tworzyli w plenerze – studia przyrody oparte były na bezpośredniej obserwacji natury: leśnych pejzaży Fontainebleau, które wzbogacali o sztafażSztafaższtafaż. Od romantycznego melodramatyzmu malarstwo to odróżniało naturalistyczne podejście do pejzażu, w którym widzieli przede wszystkim wartość malarską, natura nie stanowiła tła, a była głównym tematem dzieł.  Barbizończycy stosowali różne techniki – oprócz tradycyjnego malarstwa olejnego, sięgali po akwarelę, ale zawsze wykonywali płótna w jednym miejscu i koncentrowali się na wpływie światła na pejzaż. Wielu pracowało także przy użyciu luźniejszych pociągnięć pędzla i swobodnego stylu odchodząc od malarstwa akademickiego. Eksperymenty te miały wpływ na pracę impresjonistów, którzy jako młodzi artyści podróżowali do Barbizon, aby uczyć się od członków Szkoły.

Malarze – reprezentanci szkoły barbizońskiej

Artystą, który zapoczątkował ruch i stał się jego przywódcą był Théodore Rousseau (1812–1867). Od dzieciństwa kochał przyrodę. Uczył się z akademickimi architektami krajobrazu, ale malowanie czystego krajobrazu bez motywu mitologicznego przyniosło mu wrogość francuskiego tego środowiska. Wystawa na Salonie na początku lat 30. XIX wieku, a następnie odrzucenie jego prac roku zraziły go do akademizmu i wyjechał do wioski Barbizon. Na jego twórczość wpłynęli holenderscy pejzażyści XVII wieku oraz John Constable. Jego pleneryzmPleneryzmpleneryzm znalazł później aprobatę konserwatywnego Salonu francuskiego. Rousseau stworzył nowy typ pejzażu, w którym połączył realizm i romantyczną wrażliwość. Kontemplował podparyską przyrodę, tworząc liczne rysunki i szkice. Nie porzucił więc akademickiej dokładności. Sam mawiał, że jego dzieł są jedynie szkicami. Na oficjalnym Salonie w 1855 roku wystawiany został obraz „Dęby w Apremont”.

RgStaajFXASw6
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Théodore’a Rousseau, „Dęby w Apremont”. W centralnym miejscu znajduje się sześć dębów różnej wielkości, połączonych koronami. Drzewa mają grube pnie. Część dębów pochyla się.W cieniu drzew stoi pasterz i rozproszone stado krów pasących się na trawie. Jedna z nich pije wodę z kałuży. Dodatkowo do ilustracji zostały dołączone informacje: 1. Rousseau przedstawił wczesne lato. Użył palety barw związanej z ziemią i naturą: zieleni, żółcieni. 2. W dziele przeważa melancholijny nastrój, tchnący spokojem, ale jednocześnie malarz uchwycił ulotność światła słonecznego. 3. Tytułowe dęby są wystudiowane, oddane z niezwykłą dokładnością. 4. Sztafaż w postaci pasących się krów i pilnującego ich mężczyzny doskonale łączą się z pejzażem.
Théodore Rousseau, „Dęby w Apremont”, 1855, Luwr, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna

Większą popularność niż Rousseau zyskał Camille Corot (1796–1875), który stworzył unikalny styl realizmu o bardzo atrakcyjnym, łagodnym i romantycznym charakterze. Malarz zaprzeczał związkom z jakimikolwiek szkołami malarskimi, odrzucał szczególnie przynależność do szkoły Barbizon. Przybył do miejscowości w 1822 roku, aby malować Las Fontainebleau. Następnie wrócił tu jesienią 1830 roku i latem 1831 roku, wykonał rysunki i studia olejne, z których powstał obraz przeznaczony do Salonu w 1834 roku Las Fontainebleau (obecnie w Galerii Narodowej w Waszyngtonie) oraz namalowany 11 lat później kolejny pod tym samym tytułem, przyjęty na Salonie w 1846 roku, mimo niemitologicznej tematyki i zaprzeczenia tradycji neoklasycznej.

R188ksZ2RJMY6
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Camille’a Corota „Las Fontainebleau”. Ukazuje pejzaż z drzewami. Po prawej stronie znajduje się stare, masywne drzewo o grubym konarze.Nieco dalej usytuowane jest skupisko drzew.Pomiędzy drzewami prowadzi ścieżka Na trawie leży czytająca książkę kobieta. Dodatkowo do ilustracji zostały dołączone informacje: 1. Obraz powstał w pracowni na podstawie szkiców i opracowań, które zostały sporządzone w plenerze. 2. Chociaż głównym przedmiotem Corota jest krajobraz, leżąca na pierwszym planie kobieta identyfikowana jest jako Maria Magdalena. Jej niezwiązane włosy i chłopski kostium, jeleń w tle i samotność na pustyni to tradycyjne atrybuty świętej.
Camille Corot, „Las Fontainebleau”, 1834, National Gallery of Art, Waszyngton, USA, wikimedia.org, domena publiczna
RLquHSyB7N16i
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Camille’a Corota „Las Fontainebleau”. Ukazuje liściaste drzewa nad wodą. Po lewej stronie stoi krowa w brązowo-białe łaty. Teren przy wodzie jest nierówny, porośnięty trawą i zaroślami. W tle widoczny jest pasterz prowadzący bydło. Nad pejzażem góruje pogodne niebo z białymi obłokami. Dodatkowo do ilustracji zostały dołączone informacje: 1. Ten spokojny pejzaż przedstawia Las Fontainebleau w środkowej Francji. Na obrazie ukazane jest bydło prowadzone do wodopoju przez pasterza. Całość wygląda jak dzieło skomponowane na podstawie lokalizacji, ale staranne połączenie poziomów i pionów zdradza skrupulatne planowanie. Niemniej jednak, jest to ważny obraz. Pod względem tematyki, jak i stylu, wskazuje zaangażowanie Corota w szkołę malarstwa oraz związanie z Fontainebleau. 2. Corot porzucił alegorię, aby uchwycić cichą godność świata przyrody. 3. Corot uzyskał pochwałę symbolistycznego poety Charlesa Baudelaire'a, który umieścił go na czele współczesnego rozwoju malarstwa pejzażowego.
Camille Corot, „Las Fontainebleau”, 1846, Muzeum Sztuk Pięknych, Boston, USA, wikimedia.org, domena publiczna

Jean‑François Millet (1814–75), syn chłopa z Normandii, był oddanym realistą. Po szkoleniu u miejscowego malarza w Cherbourg, a następnie w Paryżu (1837) u Delaroche, w 1849 roku przeprowadził się do Barbizon i pozostał tam przez resztę życia. Prace Milleta są bliższe malarstwu realistycznemu niż pejzażowi, ale jego wręcz naturalistyczne przedstawienie wsi miało ogromny wpływ na gatunek pejzażu jako całości. Podobnie jak inni malarze wsi, był silnym zwolennikiem sztuki plenerowej. Człowiek u Milleta zespolony jest z naturą. Jego „Pasterka siedząca na skraju lasu” jest przykładem odejścia od idealizacji w malarstwie na rzecz ukazania prawdy.

R18rCQJjLOcSe
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Jeana-Francoisa Milleta „Pasterka siedząca na skraju lasu”. Ukazuje młodą dziewczynę siedzącą na skarpie na skraju lasu. Ubrana jest w białą chustkę, pelerynę i długą suknię. W lewej dłoni trzyma długi kij. Patrzy w stronę widza. Dodatkowo do ilustracji zostały dołączone informacje: 1. Niewielkich rozmiarów obraz o ciemnych, brunatnych barwach odpowiada od strony formalnej stylistyce szkoły z Barbizon. 2. Zamiast sztafażu, będącego głównym elementem dzieł innych barbizończyków, Millet psychologizuje portret pasterki, nadaje jej indywidualnych cech.
Jean‑François Millet, „Pasterka siedząca na skraju lasu”, ok. 1848‑1849, Museum of Fine Arts, Boston, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna

Innym uczniem Delaroche był Charles‑François Daubigny (1817–1878), znany ze swojego entuzjazmu dla pleneryzmu. Początkowo malował w tradycyjnym stylu, ale po 1843 roku, gdy osiadł w Barbizon, aby pracować w plenerze, jego sposób malowania uległ zmianie. Jeszcze ważniejsze było spotkanie z Camillem Corotem w 1852 roku w Optevoz (Isère).  Od tego czasu przykłada coraz większą wagę do krajobrazów malowanych z natury. W 1860 roku osiedlił się w Auvers‑sur‑Oise, dużo podróżował po Francji. Z upływem lat malował pejzaże coraz bardziej swobodnie, technicznie przybliżając się do stylistyki impresjonistów. Pierwszym docenionym dziełem Daubigny’ego jest obraz „Żniwa”, zauważony na Salonie w 1852 roku.

R10nlfwDGjmox
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Charlesa-Francoisa Daubigny’ego, „Żniwa”. Ukazuje rozległy pejzaż z polem, na którym rośnie zboże. Pośrodku znajduje się postać w trakcie żniw. Niedaleko znajduje się wóz wypełniony ściętym zbożem. W tle rozciągają się inne pola, a na horyzoncie widoczne są rosnące drzewa. Pejzaż wypełnia mniejszą część dzieła. Nad nim dużą powierzchnię zajmuje błękitne niebo z białymi smugami chmur. Dodatkowo do ilustracji zostały dołączone informacje: 1. Obraz podzielony jest na pasy kompozycji, wydzielone polami. 2. Faktura podkreśla realizm przedstawienia. 3. Szybkie i krótkie pociągnięcia pędzla ożywiają obraz i dodają ulotności, wpływając na późniejszy impresjonizm.
Charles-Francois Daubigny, „Żniwa”, 1851, Musée d'Orsay, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna

Constant Troyon (1810‑1865) specjalizował się w malowaniu zwierząt. określany jest jako  pierwszy malarz zwierząt swojej epoki. Nauczył się rysować w fabryce porcelany w Sevres, a później studiował u Victora Bertaina, malarza historycznego. Około 1830 r. zaczął malować pejzaże, przedstawiające okolice Paryża i Tourain. Jego zamiłowanie do studiów przyrodniczych skłoniło go do nawiązania kontaktu z malarzami ze szkoły Barbizon. Wkrótce uznano go za jednego z jej najbardziej reprezentatywnych członków. Później zaczął włączać do swoich krajobrazów duże zwierzęta, zwłaszcza bydło, zainspirowane holenderskim malarzem zwierząt Paulusem Potterem, którego prace studiował podczas podróży do Holandii w 1847 roku. Jego ostatnimi pracami były malowane bardzo swobodnie pejzaże morskie. W obrazie z wczesnego okresu twórczości Droga pomiędzy drzewami scena kieruje oko odbiorcy jednocześnie w górę w lewo i w dół w prawo. Troyon przyjął tę podwójną perspektywę, zapożyczoną z XVII‑wiecznego holenderskiego malarstwa pejzażowego, które stało się alternatywą dla akademickich wzorców włoskich. Troyon przedstawił przenikanie jaskrawego światła słonecznego przez koronę drzew.

RXcGsvCey129C
Constant Troyon, „Droga pomiędzy drzewami”, ok. 1840-1845, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna

Z 1855 roku pochodzi obraz „Woły prowadzone do orki rano”. Malarz podejmuje w nim temat z wołami, często pojawiający się w jego twórczości z tego okresu, ujmowany w różnych okolicznościach – u wodopoju, między drzewami, z udziałem człowieka lub jako samodzielnie portretowane zwierzęta. W poniższym dziele na prowadzone do pracy zwierzęta przemierzają brunatne pole. Dolna przestrzeń, ciężka i ciemna kontrastuje z górną, w której malarz oddał wrażenie poświaty wschodzącego słońca. Na horyzoncie kolejne stado łączy te przestrzenie.

RSXKm1aGdmE9T
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia obraz Constanta Troyona „Woły prowadzone do orki rano”. Ukazuje w centrum mężczyznę prowadzącego stado wołów po polu. Za nimi rozciąga się daleki pejzaż, na którego horyzoncie rosną drzewa. Niebo rozświetla słońce, prześwitujące przez pasy żółtawych chmur. Dodatkowo do ilustracji zostały dołączone informacje: 1. Woły i pastuch ustawieni są pod światło, które pada na obraz z tyłu, rzucając do przodu długie cienie. 2. Smugi czystych kolorów i bieli na grzbietach zwierząt tworzą efekty świetlne. 3. Troyon nie zaniedbuje żadnego drobiazgu odtwarzanej rzeczywistości: parujące nozdrza, trawę pokrytą rosą, mgłę na horyzoncie wykorzystuje do ukazania gry świateł.
Constant Troyon, „Woły prowadzone do orki rano”, 1855, Musée d'Orsay, Paryż, Francja , wikimedia.org, domena publiczna

Narcisse Díaz de la Peña (1808–1876), syn wygnanej rodziny hiszpańskiej już w młodym wieku został osierocony. Wcześnie rozpoczął pracę jako malarz porcelany w fabryce Sevrres. Jego pierwsza wystawa miała miejsce na Salonie 1831. Wpływ Delacroix i Rousseau, a także jego przyjaźń z Milletem, nakierowały go do malarstwa pejzażowego o osobistym i innowacyjnym ujęciu, z bardzo szkicowym stylem, długimi pociągnięciami pędzla i plamami ponurego koloru. Jego Las Fontainebleau jest jednym z wielu artystycznych przedstawień tego tematu. Wśród dębów w jesiennych barwach, kobieta dźwiga naręcze gałęzi. Gra świateł, biel pni, odbijające się w kałuży niebo to efekty, a wśród nich mała, prawie niewidoczna postać  pozbawiają obraz patetyzmu i świadczą o jego naturalizmie.

R1JQtrdGPw6bS
Narcisse Díaz de la Peña, „Las Fontainebleau”, 1874, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, metmuseum.org, domena publiczna
RFHfHu7UxjAo1
Ćwiczenie 1
Jakie miejsce jest tematem obrazu Narcisse Diaz de la Pena „Las Fontainebleau”?
R1BzyNcTPLmRC
Ćwiczenie 2
Wymień nazwiska czterech barbizończyków.
R1MPyZqSqdid5
Ćwiczenie 3
RMzvIdvyALlcS
Ćwiczenie 4
Podaj tytuł obrazu Milleta przedstawiającego dziewczynkę.
R1CSogXtRNW7M
Ćwiczenie 5
RMzvrQWN05RWv
Ćwiczenie 6
Do opisów dopasuj właściwe hasła. Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Pleneryzm, 2. salon, 3. sztafaż – publiczna, odbywająca się regularnie wystawa prac artystów żyjących. Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Pleneryzm, 2. salon, 3. sztafaż – niewielkie postacie ludzi, zwierząt lub scenki rodzajowe uzupełniające i ożywiające pejzaż lub widok wnętrza.
RILXL5geKJk4l
Ćwiczenie 7
Odpowiedz, gdzie znajdują się dęby, które namalował Théodore Rousseau w swoim dziele.

Słownik pojęć

Pleneryzm
Pleneryzm

malarstwo plenerowe jako jedno z założeń programowych impresjonistów.

Salon
Salon

publiczna, odbywająca się regularnie wystawa prac artystów żyjących. Salony zostały zapoczątkowane we Francji 1667 (Salon Quarré w Luwrze, skąd nazwa); początkowo nieregularnie, i tylko dla członków Akademii francuskiej, od 1737 stały się regularną imprezą, odbywaną w różnych okresach co 2 lata lub corocznie, włączoną w państwowy system administrowania sztuką; od XIX w. rozpowszechniony w wielu krajach europejskich; salony, zwłaszcza szczególnie prestiżowy Salon paryski, odgrywały dominującą rolę w dziewiętnastowiecznym życiu artystycznym, co było też powodem wielu konfliktów (Salon Odrzuconych), a ich monopolistyczna pozycja skłaniała artystów do tworzenia od końca XIX w., niezależnych instytucji wystawienniczych (Salon Niezależnych, Salon Jesienny); z Salonem związany był rozwój krytyki artystycznej — słowem „Salon” określano też przeglądy, recenzje z wystawy, pisane czasem przez najwybitniejszych pisarzy i poetów: D. Diderota, Ch. Baudelaire’a, É. Zolę.

Sztafaż
Sztafaż

niewielkie postacie ludzi, zwierząt lub scenki rodzajowe uzupełniające i ożywiające pejzaż lub widok wnętrza.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Wielcy Malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło, nr 26, Eaglemoss Polska Sp. z o.o.,

A. Dulewicz: Słownik sztuki francuskiej, Wiedza Powszechna 1977